Gå til innhold

Det alternative drømmestedet


Gjest nicolaj brekke

Anbefalte innlegg

Gjest nicolaj brekke

Inspirert av drømmestedettråden og en overdreven iver etter å finne nye fiskesteder, tenkte jeg å starte en ny her.

Mange tenker på Kola, NZ, Island, Patagonia, Montana osv når de skal drømme seg bort andre steder enn gode gamle Noreg for å fiske ørret, men det hadde vært artig å se om noen vet om helt alternative steder som er vel så bra og mindre kjent. F.eks: Noen ørretsteder jeg har kikket på i det siste er:

 

Hellas

Corsica

Peru

Pakistan

Sør Afrika

Mexico

Frankrike

Sveits

 

pluss en del flere der jeg vet det foregår pent ørretfiske. Har dere noen kuriositeter?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at mange av disse stedene rett og slett ikke leverer fullstendig. For få fisk, for små fisk osv. Hellas liksom?

 

Men, det fins selvfølgelig alternative drømmesteder. Jeg fisker mye i Russland. Allikevel er det de spesielle stedene i finnmark jeg drømmer mest om.... Igjen, problemet er at de stedene er bra fordi for eksempel Nico ikke vet hvor de er :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Nå skal du ikke undervurdere Hellas Vegard. Fiskestørrelse er relativt om det er det du mener med å "levere". Jeg vet om flere vann jeg som "leverer" 5 kilosørret i Finnmark. Problemet er at man må vasse i både folk og firhjulinger for å komme dit;)

Liker best de små pærlene som er utenfor allfarvei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd. Men for min egen del så må drømmested gi meg en større opplevelse enn de områdene jeg er kjent i, også fiskemessig. Så selv om det finnes ørret i overraskende mange steder rundt om i verden, så er det nok mange av dem som ikke kan måle seg med "mine" to land, Norge og NZ.

 

Jeg har en film fra Bhutan. Mye småfisk (og marihuana som vokser vilt langs elvebredden..), men meget eksotisk.

Kashmir har ørret. Er vel det du tenker på Nico når du sier Pakistan, så da kan jeg legge til India. Lykke til med fiskelisensen (og bytt ut fiskevest med splintvest  ;D). Alle elvene i det området har antagelig ørret.

 

Jeg kjenner flere fluefiskere fra Sør Afrika. Mange steder med godt fiske, men vær obs på Kobraer med opptil 3cm lange hoggtenner  :o.

Tasmania har godt fiske, men samme "problem" som over, men Tigerslanger  :-\.

Å fiske ørret blant løver i Aberdares, Kenya kunne vært spennende.

Sjøørretekspedisjon på Falklandsøyene har jeg hatt lyst til lenge.

Andorra skal visstnok være vakkert og full av elver og vann.

 

Hvis man følger sporene etter den britiske imperialismen så vil man finne ørret i de mest utrolige hjørner av verden. De gutta tenkte antagelig slik vi hadde gjort hvis vi så en flott elv et sted langt vekk: "I say, this river should have trout in it!" Og mange av dem hadde myndighet nok til å gjøre noe med det...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicolaj har nevnt landet som jeg har tenkt på, og hvor jeg faktisk har sjekket en del nettsider: Frankrike!

 

Det er jo en del flotte kalkelver der, og dessuten så er det litt, nei veldig, picknick-aktig. Man tar med seg en kurv med masse deilig mat, ost og rødvin og leier på kjæresten, kona eller elskerinnen ned fra landsbyen til elva. For min del blir det kona i første omgang. Hun kan sitte å lese Elle eller Le Mondes kultursider i solskinnet med en flakse rosèvin, og barna...  -  vel dem lar vi ble hjemme hos besteforeldrene. Selv kan jeg rusle langs bredden i rutete skjorte, lett brisen og kose meg med en og anne ørret, karpefisk eller hva det nå er. Så spiser vi en deilig lunsj med hvitvin og så fisker jeg litt til enda mer brisen og avslappet.  Etterpå kan vi rusle hjem og gå ut til en bedre middag, drikke enda bedre og dyrere rødvin, og ha det koselig på et loftsrom i et gammelt vertshus. Kjærlighetsfiske. Noe sånt kanskje? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd :)

Her bør det være rom for å tenke litt utradisjonellt.

 

Hva med Romania ? Det kunne jeg tenke meg. En fluefisketur til områdene oppe i Karpatene der Vlad Tepes hadde sine ”glansdager”. Det er både ørret og harr i Transylvania. Ser for meg at det kunne blitt en eksotisk opplevelse i områder som absolutt ikke bære preg av masseturisme og kommersielt fiske men som nok ikke er særlig aktuelt dersom man er mørkredd. Eller hva tror dere om nattfiske i Arges rett nedenfor Dracula Castle  ;D

 

Uansett er det utrolig mye fine områder oppe i Karpatene selv om jeg må si som Bård Tufte i reisespalten på Tazte priv: "aldri vært der selv..."

 

Mvh

Rolf J. F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...