Gå til innhold

Brunørret-fiske i Agder


Anbefalte innlegg

Fin rapport Fettfinna. Selv om de store glapp, fikk du landet mange, og du klarte å få de store til å ta nettopp din flue :)

Idag er det min tur til å prøve lykken. Skal ut med en barndomskamerat, prøve å omvende han til fluefiskets gleder ;)

Blir ikke vanskelig det, hvis han klarer å lande sin første på flue.

Turen går antakeligvis "indre agder", elv....... Se om ikke jeg får noe stort i rennende vann også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var og fisket i helgen, bra klekking da vi kom fredag, både marginata og verpertina. Men da teltet var oppe, sluttet selfølgelig fisken å vake! Fikk kun en stk! Lørdagen var det sporadisk vak, noe marginata i lufta, og en god del vårfluer. Men fisken tok ikke mine imitasjoner. Etter mange timers frustasjon, så jeg ei vingemaur i vannet, og bestemte meg for å prøve det. Andre kast, fast fisk! liten pinne men gjorde ingenting etter så mange timer uten noe napp. Noen kast senere, fikk jeg en svær på kroken, burde vært på 0,8-1 kg, men den glapp selvfølgelig! Fikk en til på 250 g, som jeg skulle ha i panna, så jeg åpnet den for å se hva de tok. Magesekken var full av små brune biller, og en og en annen vingemaur. Da var det bare å prøve liten brunbille, type foam, og strutseherl. Tror det var du Ruffen jeg møtte hos Grønberg for noen uker siden. Forklarte litt hvordan den billa kunne bindes.

Vel, fikk ikke opp noen flere, men rakk ikke å fiske særlig mer med bille, dvs, fikk ikke kroket flere, men fisken gikk etter flua:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det jeg erfarer med dette området.....(har hatt jakt i dette området) er at bare de vannene som kalka som er brukbare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så veldig spennende ut. Ta med deg Snorre og prøv da vel. Skader jo ikke det, kan ikke alltid komme til plasser som folk annbefaler.

Prøv, kansje du finner ditt eget område :) Lønner seg å farte mye rundt til du finner plasser du liker å være på :)

Bruk helgene fremmover nå til leite rundt på sørlandet :)

God tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har ikke fisket akkuratt den elva men noe vann og elv ikke så langt ifra den plassen.  Min erfaring er veldig mye brukbar fisk med snittet på 500-600g, en del rundt kiloen og har hatt to monstere av ørret på rundt 4-6kg etter.  Så det er bare å hoppe på syklen  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har ikke fisket akkuratt den elva men noe vann og elv ikke så langt ifra den plassen.  Min erfaring er veldig mye brukbar fisk med snittet på 500-600g, en del rundt kiloen og har hatt to monstere av ørret på rundt 4-6kg etter.  Så det er bare å hoppe på syklen  ;D

 

Tror jeg vet hvilken elv du mener....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[attachthumb=1]

 

Her er en kort rapport fra Sørlandet. Vi snakker ikke så mye om fisken, men vi fant noen interessante nymfer. De fleste artsbestemte vi.

[attachthumb=2]

 

Dette mente vi var H.fuscogrisea. Den neste mente vi var L.marginata

[attachthumb=3]

 

Den siste var vi heller usikre på. Ca 10 mm lang og gulaktig. Noen som har forslag:

 

[attachthumb=4]

 

Det siste er imidlertid Ruffen:

[attachthumb=5]

 

 

 

 

post-682-13949865323337_thumb.jpg

post-682-13949865351977_thumb.jpg

post-682-1394986535245_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har ikke fisket akkuratt den elva men noe vann og elv ikke så langt ifra den plassen.  Min erfaring er veldig mye brukbar fisk med snittet på 500-600g, en del rundt kiloen og har hatt to monstere av ørret på rundt 4-6kg etter.  Så det er bare å hoppe på syklen  ;D

 

Tror jeg vet hvilken elv du mener....

Var ikke så liten den du mista i dag du heller. Tipper 1,3 kg. Jeg så den. Det var synd. Du tar den neste gang vet du ;)

 

[attachimg=1]

 

Den klarte jaggu å lure seg av kroken den skurken :P

post-2611-13949865352704_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klekker på teppet hjemme hos kona altså? Vet ikke helt om jeg vil være tilstede da  ;D ;D.

Og hvilket bilde denne nymfa danner av seg selv når den treffer vannspeilet, er vel opplagt for alle arter på Sørlandet  :o :o Der har det aldri vært noe i veien med selvbildet  ;D. Det er vel bare Bergensere som slår sørlendingene ;D ;D

 

:) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D. Det er vel bare Bergensere som slår sørlendingene ;D ;D

 

:) :)

bjorni

Og det til gangs :D

Å nei vi er nok så ydmyke og jordnære som det går ann vi.

Det var en veldig fin tur uannsett. Litt pen fisk ble det, største på ca kiloen men mest småfisk. De "store" over 4-500g var litt vel slanke synes jeg :-\

Naturen i området er virkelig vakker og været var upåklagelig og vi tok livet med ro opplevde våren en gang til.

Da er det ikke så nøye om det er mye småfisk. Vi fikk da noen fine og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går greit å skrive enda en rapport fra den bekkerøye plassen jeg var på tidligere i år... :rolleyes:

 

Jeg og Snorre var å fiska bekkerøye en plass i Mandal..

Jeg tok på meg vaderne ved bilen og ble derfor ferdig med å rigge utstyret før snorre.. Jeg gikk utover myra og så et pent vak..

Jeg prøvde å kaste på fisken, men den ville ikke ha flua og ble skremt av en eller annen grunn.. Snorre hadde fått på seg vaderne og begynte å rigge stanga da det smalt på en liten ørret på flua mi.. 150g :-\. Akkurat den var litt skuffende, men det skulle vise seg å skje mer utover kvelden.. Etterfulgt av ørreten kom det en bekkerøye på 350g opp av vannet.. Ganske sprek og feit.. 8)

Snorre så en fisk som stod å vaka ved siden av en stor myrdott.. Han la ut en stor klinkhammer med oransj vinge og fisken tok vel på første kastet..Fisken som var den største denne turen veide 600g..

Jeg bevegde meg litt lengre oppstrøms på jakt etter større fisk. Etter å ha gått 25 meter fant jeg en ny liten dyp kulp som lå i en sving.. Nei, ingen fisk der som ville ha tørt.. Jeg satte på en oransj muddler og vipps nesten litt magisk.. En SPREK bekkerøye hadde rulla over muddlern som ble fiska deadrift i srtømmen.. Etter en kort fight havna fisken i håven og vekta stoppa på 550g.. litt surt at den ikke var større enn snorre's fisk men den var jo fin likevel da.. Jeg gikk litt lengre oppstrøms og fant en til liten kulp.. Jeg la flua ut helt øverst i den, og lot flua drive ned med rolig håndtwist..  En STOR PLog skøyt fart ut fra land og en diger eksplosjon som gjorde at muddleren forsvant under vann..Fisken var kroket og gikk løs på bremsen i et par sekunder før krokfestet løsnet :'( Litt vanskelig å bedømme vekta men den var sikkert over 1kg.. :P:rolleyes:

 

Snorre og jeg gikk deretter litt lengre opp til en brådyp og stor kulp hvor det viste seg å være ganske pen fisk som hele tiden bommet på flua.. Resultatet ble 2 fisk der og 4-5 litt lengre opp..

Det begynte å bli mørkere så vi gikk tilbake der hvor jeg mista den svære.. Snorre forsvant litt lengre ned enn der hvor jeg stoppa..

1.kastet resulterte i en 200g'er 2 ble det en 500g'er, på 3 var det ingen ting og på 4 eksploderte det!Fisken hoppa en gang og spjong.....

Ble rimelig sur da dette skjedde..  Men gav likevel ikke opp.. Jeg lot fisken som var igjen i kulpen roe seg ned. 1 kast og zzzzzzzzzzzzz en rimelig sprek bekkerøye hadde kasta seg over muddlern.. vekta stoppa på 500g er og..

Der nede hvor snorre var så fikk han en til bekkerøye på 400g..

 

På resten av turen ble det ikke særlig mye mer og stor fisk, men vi fikk melom 20 og 30fisk av disse var vel 7-8 over 350g og de andre tett under..

 

Begynner å bli lei av å miste de svære nå >:(:rolleyes::P

 

(PS: Skal se om jeg får lagt ut bilder av den største og litt av elva..) :) Bare jeg finner overføringskabelen..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...