Gå til innhold

Brunørret-fiske i Agder


Anbefalte innlegg

Hehe, kul historie :)

 

Pelles røverhistorie om 4 kg brunørret med 200 gram brunørret og 1 stk. daddy long leg i kjeften settes også i et annet lys etter denne billedserien... :rolleyes:

 

For å si det sånn; det var vel flere av oss som tvilte på Pelle da den historien kom :rolleyes:. Derfor visste jeg at dette måtte dokumenteres for at jeg ikke skulle havne i samme kategori. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forferdelig tregt nett her. Prøver å legge ut flere bilder, men det låser seg hver gang. Jeg har forøvrig lagt ut en del andre bilder på min flikr konto.

 

Desperat? Jeg? Nei! ;D

 

Mitt dilemma er: Hvilken fisk tok jeg? ??? Fisket jeg med tørt, streamer eller åte? :-[

 

Det er ikke lov til og fiske med levende agnfisk ;);D

 

utrolig historie...flotte bilder :D

 

Jeg og noen kamerater var borti det samme en gang for styggmange år siden...vi fisket mort med mark og søkke...etter en hel dag med over 50 mort, begynte vi og bli lei og når vi fikk fisk så sveivet vi den rått og brutalt inn...

 

Da kom det en av de største ørretten jeg har sett noen gang og prøvde og fange fisken vi fikk...gang på gang...fulgte etter helt inn til land mange ganger...den slo med spolen, som om att den skulle prøve og slå den i svime eller noe...helt sykt...det som var overraskene var att den ikke ble skremt av oss som sto og fisket... :o

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en liten tur i bymarka i et vann jeg ble tipset om av Ruffen i kveld :) Jeg fiska nok litt for tidlig, for det var ikke mye gang i fisken når jeg var der. Lurte tre fisk, men kroka kun en :-[(har vært på litt småfiskturer i det siste, og da må man være litt ekstra kjapp i tilslaga.) Flua jeg brukte var en devil bug med brunt polygarn i kroppen, og oransje hjortehår som vinge. Grunnen til at jeg ikke ble igjen til vårfluene antageligvis ville ta av, var at jeg måtte komme meg hjem til klokka halv elleve :(>:( Drøya det til kvart på da ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg meddele at det gjorde jeg...

...IKKE! Faen ta altså :P Så kun ett eller to vak, og de fiskene var småå :-\ Hadde en fisk som var interessert i flua; det var en 100-grammer som hoppa etter flua før den hadde berørt vaannet, og før jeg hadde begynt å kaste :P

 

Ting kan tyde på at; 1) du kaster for langt og dermed over fisken som står langs land, og 2) ruffen har sendt deg til et av sine mange tusenbrødrevann for å få litt hjelp med å desimere bestanden... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunørret fisket i Agder er ikke spesielt bra, matfisk av god kvalitet er det langt mellom. Jeg regner selvfølgelig de store brunørretene som bra sportsfisker, men savner de gode mataukvanna med fint 500 grams snitt og rødt kjøtt.

 

 

 

Du har rett i det Kenneth..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunørret fisket i Agder er ikke spesielt bra, matfisk av god kvalitet er det langt mellom. Jeg regner selvfølgelig de store brunørretene som bra sportsfisker, men savner de gode mataukvanna med fint 500 grams snitt og rødt kjøtt.

 

 

 

For å få de riktig feite fiskene, som er blodrøde i kjøttet, må man nok trekke lengre til fjells. Eventuelt finne noen krepsdyr-vann helt nede ved kysten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke helt enig med deg marbakken.

har fisket her nede på sørlandet i rimelig mange år, og vet om utrolig mange vann der fisken er rød og flott i kjøttet, og har en rimelig høy K faktor.

snakker jo om fisk fra 4-8 hundre gram da.

men så klart, det er rimelig mange vann her nede med utrolig dårlig kvalitet og ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiska endel i Åmli for noen år tillbake. Hadde noen flotte år, eller igrunn bare ett i Eidsbuvatn. God kvalitet og str på fisken. Supert Bellyvann. Tror dette var '99/00.. Åra etter var det ikke like bra. Aner ikke hva som skjedde. Noen som har vært oppi der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker på tidlig 90 tallet, var det ikke mange vannene som var kultivert her nede, dreide seg stort sett om bærvann stormyr,krokvann, buvann og et par til.

fisken var da i gjennom gående veldig fin størrelse(400-700) med untak av en og annen kilos fisk.

 

var selv med i veldig mange år på kultiveringens biten.

men det er begrenset hvor lenge en håndfull menesker klarer og holde utalige vann ved like, mange klager over liten fisk og dårlig kultivering etc.

men etter de 10-12 årene jeg var med, var det jaggu ikke mange som viste seg når det var kalking, eller rydding av bekker og lignende.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker på tidlig 90 tallet, var det ikke mange vannene som var kultivert her nede, dreide seg stort sett om bærvann stormyr,krokvann, buvann og et par til.

fisken var da i gjennom gående veldig fin størrelse(400-700) med untak av en og annen kilos fisk.

 

var selv med i veldig mange år på kultiveringens biten.

men det er begrenset hvor lenge en håndfull menesker klarer og holde utalige vann ved like, mange klager over liten fisk og dårlig kultivering etc.

men etter de 10-12 årene jeg var med, var det jaggu ikke mange som viste seg når det var kalking, eller rydding av bekker og lignende.

 

 

Dette er langt i fra hele sannheten!! Det vet du godt!! Det mange som vil være med å ta i et tak så problemet ligger ikke her alene.

Dettte har vi snakket mange ganger så du vet hva jeg mener om den saken. Nok om det.

 

Det finnes mye bra ørretfiske i vannene på sørlandet. Veldig bra faktisk. Det handler her som alle andre plasser om å være på rett sted til rett tid.

Og som DOGGNOBBLER sier så tar det en stund å bli kjent og vite hvor du burde gå for kansje å lykkes.

Det er mange år siden fiske var så bra her i sør som nå :) Men i disse dager er det for varmt i vannet til at jeg gidder å prøve.

For min del blir det bading og grilling mens jeg lader opp til finnmark ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...