Gå til innhold

Brunørret-fiske i Agder


Anbefalte innlegg

Vi skulle tatt kontakt med grunneiger og spurt om vi kunne ta oss litt tilrette i elva.

Er litt redd for svaret men går an å prøve?

 

Hvis grunneier er av rett støpning kan vi nok få han på gli. Problemet er at det er et helt grunneierlag å få på gli. Det går nok likevel an å så noen tanker hos en grunneier som er litt fiskeinteressert. En slik jobb krever konuite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, holder på å planlegger neste års guttetur. Planlegger litt avveksling fra Hardangervidda og Trøndelag, denne gangen kanskje en kombinasjon av padling og fluefiske. Har sett litt på kart og Sirdalsheiene ser ut til å være et spennende område. Har hørt at fiskebestandene har tatt seg opp i Indre Agder etter at vannkvaliteten har blitt bedre. Er det noen som har erfaring med områdene rundt Monsavata, Holmevatnet og Øyvatnet eller rundt Blåsjøen noe lengre nord. Er takknemlig for tips.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, holder på å planlegger neste års guttetur. Planlegger litt avveksling fra Hardangervidda og Trøndelag, denne gangen kanskje en kombinasjon av padling og fluefiske. Har sett litt på kart og Sirdalsheiene ser ut til å være et spennende område. Har hørt at fiskebestandene har tatt seg opp i Indre Agder etter at vannkvaliteten har blitt bedre. Er det noen som har erfaring med områdene rundt Monsavata, Holmevatnet og Øyvatnet eller rundt Blåsjøen noe lengre nord. Er takknemlig for tips.

 

Jens

Tja, Sirdal og Sirdal. Ville ikke brent kruttet der. Hvilket Monsvatn er det du tenker på? Blåsjø er regulert, men det vet du vel. Har erfaring fra området rundt Store Urarvatn og bekkerøyefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på Nordra og Søra Monsvatn som blir liggende øst for Kvina hvor jeg ser at det folk har padlet før, men jeg kan ikke finne noe om det er noe fisk der? Har fått med meg at Blåsjøen er regulert, tenkte mer på å padle inn mot eidavatnet og prøve på småvatna der inne. Kjørte vegen fra Suleskar og over til Brokke for et par år siden og syntes fjellområdet virket interessant og tenkte at her må det da ligge noen skjulte skatter, men det er mulig jeg tar helt feil. Er i alle falle teknemlig for tips om hvor man bør eller ikke bør dra. Kommer tilbake med en PM til deg bjorni om Hardangervidda.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på Nordra og Søra Monsvatn som blir liggende øst for Kvina hvor jeg ser at det folk har padlet før, men jeg kan ikke finne noe om det er noe fisk der? Har fått med meg at Blåsjøen er regulert, tenkte mer på å padle inn mot eidavatnet og prøve på småvatna der inne. Kjørte vegen fra Suleskar og over til Brokke for et par år siden og syntes fjellområdet virket interessant og tenkte at her må det da ligge noen skjulte skatter, men det er mulig jeg tar helt feil. Er i alle falle teknemlig for tips om hvor man bør eller ikke bør dra. Kommer tilbake med en PM til deg bjorni om Hardangervidda.

Jens

Fiske har tatt seg opp etter det jeg hører i monsvatna. Der går det noen riktig store!! Skal være noe av det vakreste vannet du kan padle i hele sørnorge.

Som du ser på kartet er det masse odder og viker. Veldig fine sandstrender. Du må vel navigere litt for å finne frem her. Kult :) Det lønner seg vistnok ikke å følge elva nedover men vannene.

Går bekker mellom så det er ikke så mye bæring som det ser ut som. Det er en foss i elva på veien ned, under den skal det se ut som du er kommet inn perleporten.

 

Har ikke vært der selv men dette er hva jeg har blitt fortalt og kan derfor ikke stilles ansvarlig for evt, bomtur ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tips. Dette er foreløpig som et forprosjekt å regne, for å se på nye alternativer til neste sommer, eller en sommer etter den igjen. Blir pensjonist om et par år og da blir det fluefiske på heltid i sommerhalvåret. HRegner da at jeg da får tid til å besøke nye steder.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var en tur i et lokalt vann i ettermiddag. Sånn bare for å lukte litt på situasjonen.

Fikk et par småfisk og det var lite liv og se. Festen er nok over nå, sessongen er omtrent der når du tar den siste øla på sengekanten.

Altså rett før lyste går :-\ Det var uannsett deilig å være ute i det fine været og kaste litt.

Jævlig med skarv i vannene :( Tviler på at det er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Da kan jeg i hvert fall "varme opp" litt ruffen, med status fra Aust-Agder. Som du sikkert har fått med deg, så har vi fisket hele vintern og da mye i A-A.

Noen elver har vært åpne samt noen råker i ymse vann / tjern hvor elver / bekker renner inn. I det siste så har været så absolutt vært på vår side med mildvær, regn, vind og opp mot 12 pluss lokalt. Dette har ført til at mye snø er borte, elvene er uten is-rester de fleste plasser og råkene har utvidet seg slik at det går ann å fiske i "åpent" vann allerede. Hele vannene / tjernene er ikke åpne, men 30-50% noen steder og det er jo mer enn nok til å få fisk! :) Fjærmygg og vak er observert. Skal fiske hele neste helg og utover påsken, så det skal bli fint. Legger inn en liten rapport i etterkant hvis det blir noe å skrive om.

En liten forsmak:

100628_s.jpg

100626_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jævlig med skarv i vannene :( Tviler på at det er bra.

Nå tror jeg det er på tide med en akjson mot skarven i ferskvann. Så en skarv sittende på et isflak i Hallingdalselva der den møter Simoa oppe ved åmot i Buskerud forrige helg. For ikke å snakke om hvor mye det har blitt i Indre Oslofjord de siste 3 til 4 årene. Alle som ser skarvereir til våren bør punktere eggen, slik at skarven ikke kommer ut av kontroll slik tilfellet var i områdene rundt Limfjorden i Danmark for en del år siden. Er ikke dette oppgave for de lokale jakt- og fiskeforeninger. Det må sikkert hentes inn tillatelser før man kan sette i gang?

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste status fra Aust-Agder:

Fisket fra fredag til søndag (26-28.03) og fikk kanonbra forhold! Ingen vind, 15 pluss i sola og 8 i skyggen. Nesten helt snøfritt nå og flere åpne elver og vann. Mye steinfluer og mygg som klekket. Fikk flere fisker (brunørret) på tørt. Sørlandet leverer igjen.... herlig! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... jeg og kompisene er ikke sørlendinger , men fra Oslo. 2 av gutta har derimot bodd i Agder så derfor er det en del lokalkunnskap ute og går. Bruker nesten alltid å starte det tidlige vårfisket der nede og det skuffer veldig sjeldent :) I år ble det veldig bra siden været var på vår side. Alle kom hjem med brillemerker i ansiktet  ;) Reiser nedover igjen på onsdag og skal fiske til fredag, for så å ta flyet til Island på søndag. Blir fint! ;D

Ps: Vi tok noen bilder som fortsatt ligger på minnekortet, men det kommer noen små rapporter etter hvert. :)

Her er noen bilder som ble tatt med mobilen. Viser litt av forholdene der nede i hvert fall.

101141_s.jpg

101142_s.jpg

101143_s.jpg

101144_s.jpg

101145_s.jpg

101146_s.jpg

101147_s.jpg

101148_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stemmer det

Var jo greit å kunne åpne sesongen med så fin(e) fisk(er)

Selv om det var tett snøvær og kuldegrader utendørs, så skulle jeg ut å fiske. Selv om det kom is i stangringene så skulle jeg fiske, for jeg hadde nemlig sett noen vak i form av virvler og steinfluer. Ikke lenge etter at jeg hadde begynt å fiske så satt jeg fast - trodde jeg. Men til min store overraskelse kjente jeg plutselig at noe begynte å røre seg der nede, og opp i overflaten kommer en ørret på 7hg+ med min flue i kjeften og ruller rundt og på bredden stod jeg å jublet. Jeg dro opp mobilen av lomma, taster pappas nummer og ringer. Velkommen til mobilsvar fra telenor .. vennligst legg igjen en beskjed - spjong, jeg mumlet noen stygge gloser. Jeg hadde fisken helt inne ved land, så glapp krokfestet  Jeg la igjen beskjed og fisket videre. Hadde en liten på og et par napp før jeg tok en pause og gikk tilbake til elva for andre omgang. På tredje kastet kjente jeg motstand i andre enden av snøret. Etter 30 sekunder lå en øret på ca 5hg på land. jeg tok et raskt bilde med mobilen og slapp den ut igjen. Etter det var det ikke særlig mye aktivitet, så da avsluttet jeg turen.

Vanligvis når jeg fisker på dette strekket av elva om sommeren får jeg ikke større fisk enn 300g, så jeg ble ganske overrasket over størrelsen på de to største jeg hadde kontakt med i dag.

Vannet var fortsatt veldig kaldt og gjorde at fisken ikke ga særlig stor motstand.

Det som funka i dag var å kaste 45 grader - deadrift med rolig handtwist - og vente

Kanskje det blir en tur dit i morgen og  

Nå er det i gang ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men til min store overraskelse kjente jeg plutselig at noe begynte å røre seg der nede, og opp i overflaten kommer en ørret på 7hg+ med min flue i kjeften og ruller rundt og på bredden stod jeg å jublet. Jeg dro opp mobilen av lomma, taster pappas nummer og ringer. Velkommen til mobilsvar fra telenor .. vennligst legg igjen en beskjed - spjong, jeg mumlet noen stygge gloser. Jeg hadde fisken helt inne ved land, så glapp krokfestet  Jeg la igjen beskjed og fisket videre.

Si etter meg: FISKE FØRST - RINGE ETTER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...