Gå til innhold

Brunørret-fiske i Agder


Anbefalte innlegg

Da er en knallhard fiskelaanghelg over. En helg som rommet både skuffelser :( og oppturer ;D. Dro ivei torsdag ettermiddag.

Første stopp var Bunnpris på Strai. Jeg durer inn med caps og polabriller. Etter kort tid blir jeg stoppet av en lubben kar i gummistøvler. Han kikker nygjerrig på meg. For meg totalt ukjent. Følgende dialog utspinner seg:

"Har du vært i elva?", spør den ukjente.

"Elva?", spør jeg

"Ja, Otra", sier den ukjente litt pågående.

"Laksefiske ?", svarer jeg spørrende.

"Ja", svarer han med ettertrykk

"Nei, sånn tøysefiske holder jeg ikke på med. Jeg fisker ørret", svarer jeg.

Dette var nok ikke svaret den ukjente håpet på. Han virket litt beklemt snur seg halvveis og mumler før han går:

"Jammen det må du begynne med vettu" :D

Vel, vel. Det var provianteringen.

Stedet det skulle fiskes ligger 2 timers gange fra nærmeste vei med tung oppakning. Den første timen tror du at du skal dø, den neste timen håper du på en rask død.....aber plötzlich er du framme ;)

Skuffelsen besto i at vannet nå hadde alle tegn til å være et tusenbrødrevann. Det vakte og spratt i alle retninger. Der det tidligere var muligheter på kilofisk, var det nå hundrevis av småfisk som tok flua før du rakk å si "kilo".

Etter å ha trodd og håpet på en plutselig død, sank jeg sammen i myra, fullstendig knust en vakker junikveld. Der og da bestemte jeg meg for å komme meg ut og vekk for å søke nytt vann å dyppe flua mi i.

6 timer senere stod jeg ved bredden av en av Sørlandets flotteste ørretelver. Den har ikke skuffet tidligere i år, og skuffet heller ikke nå. I og med sen ankomst ble det et nervepirrende nattfiske etter ørret med mus. Eksplosivt! Det ble sent i natt og gadd derfor ikke slå opp telt. Rullet ut sovepose og liggeunderlag og sov under åpen himmel. Da er det lov å være litt søvnig når man våkner :P

post-682-1394988804335_thumb.jpg

post-682-13949888043838_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Var oppe en liten tur i indre strøk i dag. Observerte både Grandis og storfisk, men klarte ikke å lure de aller største. Ble faktisk småhånt av en flott ørret på 1.5-2 kg, som vaket to (!) ganger 1-2 cm fra flua mi. Snakker om å bli eid... :rolleyes:

post-3661-13949888400812_thumb.jpg

post-3661-13949888401305_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var nok en fiskehelg historie. Får aldri grep om våren før den glir over i sommer og med sommeren stikker jeg til fjells. Som i helga. Var det sør for Hovden? Spiller ingen rolle.

Startet ut lørdag morgen med kajakk på taket og bikkja i bagasjen. Jeg måtte proviantere på den lokale Rema 1000 butikken og møtte en gammel kollega. Han er bare måtelig fiskeinteressert, kun markfiske etter småfallen abbor. Føler det er bortkastet tid å prate om stor ørret som ruller i vannskorpa. Ikke så mange som har forhold til det, og slettes ikke han jeg nå pratet med. Til gjengjeld er den gamle fabrikksjefen meget interessert i belgiske øltyper. Vi pratet litt om det og andre ting før jeg fikk handlet meg ferdig og stakk til fjells.

Etter å ha padlet over stokk og stein, sloss med bjørkekratt og blautmyr kom jeg fram. Vannet jeg skulle besøke kan vi kalle "Vaker-Nesten-Aldri-Vannet". Årsaken er at jeg tidligere i år har sittet der 2 dager uten så mye som å se 1 vak. Tulling? Nei. Bare pasjonert. ;) I fjor så jeg vak i vannet og det er blant de grommeste ørretene jeg har sett på Sørlandet...... men det var kun den ene gangen. Fisken kan jo ikke fordampe!! Troen på at fisken fremdeles er tilstede gjør meg standhaftig.

En dyktig kompis fortalte meg, at det som gjelder er å vente storørreten ut. Jeg venta mye i fjor og mer i år. Det ga resultater i fjor og enda bedre resultater så langt i år. Juli er måneden for grandiser her i sørlandsk høyfjell. Den store vårflua. En riktig lekkerbisken for ørreten. Det som gjelder nå, er å vente ut stor ørret som tar grandis...

Jeg venter vel 2 timer før jeg ser det første vaket. Livstegn! Det er skuffende lite, men likefullt et vak. Jeg tenker at det kan jo ikke skade å prøve seg....

Mens jeg er i ferd med å legge ut flua får jeg i øyekroken se noen gromme finner som vifter i vannet 100 meter unna. Usain Bolt ville nok ikke vært særlig raskere på pletten. De siste meterene smyger jeg meg fram i skjul av en stein. Venter på nytt vak... Venter.....Sitter i klarstilling. Venter............

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ørreten ruller over en grandis. Kjapt kast. Min flue lander 1 meter til side for fisken. Taket. Hele sekvensen flimrer på netthinna mi. Venter........................................

Pokker til treg fisk!

Noen spredte grandiser striper på vannflata. Ingenting skjer. Niks - Nada.

Får vente litt til da! 30 minutter blir til 2 timer. 2 timer blir til 4. SÅ! Der er finnene igjen. 100 meter lenger nede. Et vak og så borte vekk. ER DET MULIG?? Venter....................... Jeg kjører take-sekvenser på netthinna og fotograferer smått og stort i mellomtiden.

Må jeg bite i det sure eplet nok en gang? Bestemmer meg for å prøve en siste gang på den første fisken jeg så. Vel framme legger jeg ut flua. 15 meter sånn cirka.

BANG! Ørreten tar flua på direkten. Dette var ingen liten fisk :o Baler rundt med den noen minutter før den ligger trygt i håven. Det er definitivt en brunørret. 1,4 kg! I'm walking on sunshine! ;D Etter noen kjappe fotos settes fisken tilbake. Catch up with U later, friend!

I dette vannet tipper jeg denne fisken er i mellomklassen hva vekt gjelder. Jeg er som alle andre fluefiskesjeler evig optimist til det motsatte er bevist. Kommer nok til å avlegge vannet noen besøk ja. Sakens kjerne er den at ventinga resulterte i årets hittil største brunørret! Legger ved noen bilder:

PS! Om du skulle kjenne deg igjen på bildene, har det ingen rot i virkeligheten ;D

post-682-13949888411743_thumb.jpg

post-682-13949888412002_thumb.jpg

post-682-13949888412372_thumb.jpg

post-682-13949888412842_thumb.jpg

post-682-13949888413121_thumb.jpg

post-682-13949888413563_thumb.jpg

post-682-13949888413867_thumb.jpg

post-682-1394988845442_thumb.jpg

post-682-13949888454824_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en tur i en liten bekk i indre agder. Bælfeit fisk der om dagen, det har vært en god forsommer med nok vann til at ikke alt tørker inn, først nå er vannet godt på vei nedover.

Hadde oppe en på 700 på en lureplass hvor fisken stiller seg når det blir varmt og lite vann og en som akkurat traff kilosmerket, den aller første... men garantert ikke den siste.

5907817261_180d74ef45.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk...

Ble tatt rett etter 11 på kvelden tror jeg. Tok på en renaflue faktisk, den er tatt på stedet du har merket som "spennende sted" på et bilde Håvard. ;)

Nice! :)

Det er vel litt vårfluer i sving om dagen, så det var kanskje ikke så rart at den tok Renaflua?!??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...