Gå til innhold

Brunørret-fiske i Agder


Anbefalte innlegg

Hehe, synes alle bekkerøyer har et litt voldsomt hode, men her gjør kameravinkelen ''vondt-værre'' :P

Synes overkjeven så litt herpa ut men det er nok bildet. Jeg synes det er helt supert at vi kan fiske litt bekkerøye av og til.

Den er jo nå blitt ulovelig å sette ut så vi får ta var på bestandene. Ha vel egentlig sett mer av denne rakkeren de siste årene når jeg tenker etter faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekkerøya er en vakker fisk. Denne er ikke noe unntak. Flott tur ;)

Så så gammern. Fikk du noe eller ble du banket igjen av sønnen din?

;D ;D

Nå snakker vi ømme tær mr. Ruff! >:( Jeg er vonbråten og ligger med "brukket" rygg etter at min største bare veide ca. 500 gram. Fullstendig utslått. Nederlaget er et faktum :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekkerøya er en vakker fisk. Denne er ikke noe unntak. Flott tur ;)

Så så gammern. Fikk du noe eller ble du banket igjen av sønnen din?

;D ;D

Nå snakker vi ømme tær mr. Ruff! >:( Jeg er vonbråten og ligger med "brukket" rygg etter at min største bare veide ca. 500 gram. Fullstendig utslått. Nederlaget er et faktum :'(

Hehe Sånn skal det vel være... Han er jo ivrig som en ilder da.

Var det noe som klekket? Rakk ikke å fiske i dag. Måtte få ferdig båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekkerøya er en grådig, uredd og lettlurt fisk. Personlig synes jeg den er pen å se på, selv om kjeften er urovekkende stor. Samtidig er jeg litt usikker på om jeg kommer til å savne den, hvis/når den forsvinner fra norsk fauna.

Jeg bekymrer meg nok ganske mye mer for de helvetes (beklager språkbruken) kraftselskapene, som ser ut til å elske tanken på å rasere norsk natur ytterligere (hvis noe lurer på hva jeg mener, så sjekk denne siden: http://arcus.nve.no/website/vannkraftverk/viewer.htm ).

I tillegg bekymrer det meg litt at regnguden virker å være totalt fraværende på Sørlandet om dagen... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekkerøya er en grådig, uredd og lettlurt fisk. Personlig synes jeg den er pen å se på, selv om kjeften er urovekkende stor. Samtidig er jeg litt usikker på om jeg kommer til å savne den, hvis/når den forsvinner fra norsk fauna.

Jeg bekymrer meg nok ganske mye mer for de helvetes (beklager språkbruken) kraftselskapene, som ser ut til å elske tanken på å rasere norsk natur ytterligere (hvis noe lurer på hva jeg mener, så sjekk denne siden: http://arcus.nve.no/website/vannkraftverk/viewer.htm ).

I tillegg bekymrer det meg litt at regnguden virker å være totalt fraværende på Sørlandet om dagen... :rolleyes:

Enig i det meste du skriver utenom bekkerøya. Det har du ikke nok erfaring til å uttale deg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier noe egentlig. Har aldri hørt om noe utsetting av røye her nede.

Har vel egentlig aldri hørt om utsetting av røye noe sted.

Men jeg vil nok helst fiske ørret før røye så det er kansje ikke så farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

først må nok krepsdyrene være der....... røye og krepsdyr = sant............ de er nok mer eller mindre utdødd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorden abbor og røye i sammen? Føler de store røyestimene forsvant litt takt med abboren inntog i fiskåvann.

Der var det masse og noen pene både i øvre og nedre for noen år siden. Lenge siden jeg har fått røye der nå.

Huff,toget mitt går om 2,5 timer. Kansje på tide å komme seg i seng...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ligger full rapport fra gårsdagens tur ute her:

http://vkflyfishing.wordpress.com/2011/05/02/bekkerøye-i-sump/

Et lite utdrag:

(...)Jeg kunne ikke se fisken, bare sivet som rørte på seg der den svømte. Jeg ga flua et lite rykk, noe som gjorde fisken oppmerksom. Fisken satte full fart mot flua mi og lagde en sabla stor plog da den suste mot flua mi. Jeg så fisken ta flua eksplosivt(...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt to flotte turer den siste uka. Den første turen var det helt vilt (ihvertfall i forhold til antall fisk), og 21 ørreter ble håvet i løpet av dagen. Samtlige (minus den første) ble tatt med tørre steinflueimitasjoner på fisk som vaket steady. Gjennomsnittet var ikke det helt store (ca 3-400 gram tenker jeg), men den største var en flott vårørret på 48 cm.

I dag ble det 11 brune. Gjennomsnittet var bra til Sørlandet å være (tipper 6-700 gram), og flere fisker var rundt 8-900 gram. Den største i dag var en velfødd, storprikkete og head & tail vakende kar, på småpene 50 cm. Den ble tatt på en spinkel foam døgnflueklekker (krokstr. 15). Deilig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt to flotte turer den siste uka. Den første turen var det helt vilt (ihvertfall i forhold til antall fisk), og 21 ørreter ble håvet i løpet av dagen. Samtlige (minus den første) ble tatt med tørre steinflueimitasjoner på fisk som vaket steady. Gjennomsnittet var ikke det helt store (ca 3-400 gram tenker jeg), men den største var en flott vårørret på 48 cm.

I dag ble det 11 brune. Gjennomsnittet var bra til Sørlandet å være (tipper 6-700 gram), og flere fisker var rundt 8-900 gram. Den største i dag var en velfødd, storprikkete og head & tail vakende kar, på småpene 50 cm. Den ble tatt på en spinkel foam døgnflueklekker (krokstr. 15). Deilig! :)

Hvilke fangster - grattis! Blir rett og slett litt misunnelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt to flotte turer den siste uka. Den første turen var det helt vilt (ihvertfall i forhold til antall fisk), og 21 ørreter ble håvet i løpet av dagen. Samtlige (minus den første) ble tatt med tørre steinflueimitasjoner på fisk som vaket steady. Gjennomsnittet var ikke det helt store (ca 3-400 gram tenker jeg), men den største var en flott vårørret på 48 cm.

I dag ble det 11 brune. Gjennomsnittet var bra til Sørlandet å være (tipper 6-700 gram), og flere fisker var rundt 8-900 gram. Den største i dag var en velfødd, storprikkete og head & tail vakende kar, på småpene 50 cm. Den ble tatt på en spinkel foam døgnflueklekker (krokstr. 15). Deilig! :)

Hvilke fangster - grattis! Blir rett og slett litt misunnelig...

Takk, takk! :) Jeg har vært heldig med sesongstarten, men jeg synes at jeg fortjener det siden det ikke blir nord-norge tur på meg i år :'( :'( :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for det! Har fulgt denne tråden en liten stund nå, så fant ut at jeg bare måtte registrere meg. Har selv vært oppe i Bellandselva ett par ganger. Lite vann der nå, håper på noe mer regn! (Selvfølgelig ikke imorgen da  ;D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...