Gå til innhold

Ting å tang


Gjest vic2r

Anbefalte innlegg

Hei jeg lurer på hvor jeg kan få tak i microringer?  Har flyfishing adventure?

 

Nettop hatt bursdag og har noe penger til overs å vill kjøpe inn litt dilldall som ligger i kategorien "kjekt å ha".......Har noen tips til hva som kan være smart og elementært for meg som er 14år og nettop har begynt.?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er helt avhengig av microringer hvis man skal skjøte nylon og carbonfiber på fortommen.

Hvis ikke skjærer carbonfiber rett over nylonsnøret...

 

Dette var aldeles nytt for meg :o

 

Edit: Det heter vel forøvrig Fluorkarbon.....?

Bare skøt nylon og FC, har gjort det i masse år, helt problemfritt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Victor!

Er rimelig sikker på at du får microringer hos Flyfishing Adventure. (De får ringene fra Erik Eikre). Gøy å se at du som nybegynner allerede har fått med deg litt om sånnt "dilldall" som sågar erfarne fluefiskere ikke har hørt om...!  :) :)

 

I Norge virker det som microringer brukes mest av konkurranse-fluefiskere, som gjerne fisker med 3 fluer på en gang. Men selv tørrfluepurister, som kun fisker med ei tørrflue, kan gjerne bruke microring mellom den ferdig taperede fortommen og den del/de deler som brukes i spiss. Og da spesielt om spissmaterialet er fluorcarbon.

 

De fleste fluefiskere greier seg fint med blodknuten til sine fortommer. Det er imidlertid mange fordeler med microringer. Ved bruk av microringer vil en spare på den ferdigtaperte fortommen. Den blir nemlig ikke kortere hver gang en må sette på ny spiss. Ikke minst gjelder dette når en bruker polyleader. Dessuten er det veldig greit med microringer når en bruker flere fluer eller opphenger.

 

Erik Eikre anbefaler å bruke kirurknuten mot mikroringen.  Da blir knutene mindre og sterkere. Når en bruker kirurgknuten er det dessuten mye lettere å knyte den første knuten, ettersom microringen bare kan henge i den store løkken til du får knytt knute nummer to. Når du da strammer til glir begge knutene inntil ringen. I tillegg vil ikke endene du klipper av stikke ut til siden, men peke samme vei som fortommen. Dette kan være litt trælete å få til de første gangene en forsøker seg..!  :) :)

 

Selv om en skulle velge å bruke en vanlig slukknute i stedet for kirurgknuten, så er det en fordel å knyte på microringen(e) mens en er innomhus. For disse ringene er små (og dyre). Og du mister den bare en gang når du er ved elva. Du finner den aldri igjen når den først er ramlet på bakken.

 

Har du først begynt å bruke microringer, vil du neppe gå tilbake til gamlemetoden igjen. 

 

Tvi, tvi Victor....og dere andre som nå helt sikkert kommer til å gå til anskaffelse av microringer...!

 

 

Trygve

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er helt avhengig av microringer hvis man skal skjøte nylon og carbonfiber på fortommen.

Hvis ikke skjærer carbonfiber rett over nylonsnøret...

 

Dette var aldeles nytt for meg :o

 

Edit: Det heter vel forøvrig Fluorkarbon.....?

Bare skøt nylon og FC, har gjort det i masse år, helt problemfritt!!

 

Jeg også, har ikke hatt større problemer med FC og mono skjøter, enn andre skjøter. Interessant å høre om andre har erfaringer som tilsier at microringer må brukes. For meg er det litt slukutstyraktig... :rolleyes:;)

 

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett brukt microringer fra tilbake til da Roman Moser lanserte sine flettede fortommer. Bruker de både på polyleader og tradisjonellt taperte fortommer. Har bare positive erfaringer med disse. De beste synes jeg de som Erik Eikre leverer. (Hends tror jag). Dette er også de minste, slik at det er en utfordring for oss med redusert syn.

 

Dagfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er helt avhengig av microringer hvis man skal skjøte nylon og carbonfiber på fortommen.

Hvis ikke skjærer carbonfiber rett over nylonsnøret...

 

Dette var aldeles nytt for meg :o

 

Edit: Det heter vel forøvrig Fluorkarbon.....?

Bare skøt nylon og FC, har gjort det i masse år, helt problemfritt!!

 

Jeg også, har ikke hatt større problemer med FC og mono skjøter, enn andre skjøter. Interessant å høre om andre har erfaringer som tilsier at microringer må brukes. For meg er det litt slukutstyraktig... :rolleyes:;)

 

Jørn

 

Jeg oppdaget microringer ved å klage på at FC-snøret jeg hadde kjøpt hele tiden røyk i skjøteknuta. Selger fortalte da om microringene, og etter det har jeg ikke ryki FC snøret annet når bjørka står litt for tett i ryggen.

Slukutstyraktig? Aner ikke, for jeg driver ikke med slukfiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt; Jeg har microringer som brukes fra tid til annen, da mest under nymfefiske med opphenger. Men skal jeg være helt ærlig liker jeg "gamlemåten" best.

Har hørt at enkelte FC- fortommer er litt sprø, men har selv aldri opplevd dette. Har prøvd MYE forskjellig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ukjent problematikk for min del. Jeg har skjøtet FC til mono i mange år og ikke hatt noen problemer med det. Jeg bruker vanlig kirurgknute, ikke noe hokus.

 

Jeg har hørt folk si det, men har heller aldri hatt problemet selv. Knyt kirurgknuten med omhu så går det nok greit. Jeg har dratt fisk på 3,7kg på 5X Riverge (samme som GL Egor), og mange mellom 1,5 og 2,5. Sterkere enn nylon + nylon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Ja, FC til mono går da helt greit.

Microringer er forresten veldig fint, spesielt i overgangen mellom hoveddel og spissdel.

Brukte microringer et par år, men har ikke brukt det i år. (Grunn? Har aldri kommet så langt som å kjøpe det i år...  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Hehe okey....men nå har jeg bestillt altså og håper det blir en sukse :D

 

Å så bestillte jg ørretboms 2 og da ;D:rolleyes:

 

Det virket som en bra film ;D

 

Victor

Ja det er en veldig god film. Du kan få mye glede av den gitt, det har iallefall jeg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Tusen takk, Henning.

Og Victor: Håper du blir fornøyd med både microringer og annet.

Ringene veier heller ingenting så det vil ikke gi noe utslag på fortom, om du bruker den til opphengere og for å binde sammen hoved- og spissdel.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått filmen nå Andrè...........2kilos ørret på tørt :o

 

Ps: om du har noen gang tellt alle fluene dine? ???;D

 

Skikkelig bra film om fluefiske og stemning på tur.......opfordrer alle fluefiskere her om å kjøpe den ;D

 

Du andre hvor er det du får tak i slike hvitvinge vinger?

 

Vic2r

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...