Gå til innhold

Rød fiskejakke. Suksess eller fiasko?


Finna

Anbefalte innlegg

Gjest Henning

kanskje litt off topic:

 

Men hva med lys ved vannet i "mørten" da. Noen mener dette skremmer veldig?? Andre mener dette er veldig overdrevet.

 

Jeg er forsiktig med å lyse ned i vannet, lyser heller vekk fra vannet. Noen synspunkter?

 

 

Jeg kan iallefall med 100% sikkerhet si deg at en SØ ikke FLYKTER vekk fra lyset vist du kommer med båt og lys i vannet. Den siger sakte videre på sin ferd. Har fisket etter SØ med noen ikke helt bra metoder for en del år tilbake for å si det sånn.  :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Vedr. bruk av lys kan jeg nevne at de fleste drevne garnfiskerne her i nord bruker lys under garnfisket om høsten (i form av flere små bål langs vannkanten). Dette gjør de for å lokke fisken opp mot land......

Også her kan man dra paraleller fra oppdrettsnæringa. Når vi brukte flomlys ombord i båtene samlet fisken seg helt oppi overflata under lysstrålen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere

 

Takk for svar, dette må jeg si er meget overraskende i forhold til det jeg har hørt. Blitt nesten skjelt ut på tur jeg ved å slå på lys i mørket. Et lys er jo et must når det er så mørkt at du ikke ser fluesnøre i kastet engang.

 

Å knyte fluer i "mørten" er umulig uten lys ;) har prøvd det flere ganger, jævlig vanskelig det.

 

Thanks folks!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg litt kunstnerisk frihet ;D Satte sammen denne setningen "Fisken vaker jo ofte PÅ snøret (1 mm unna)" og den nevnte filmsekvensen med sitat, hvis du forstår :) For å holde meg litt til tema så har jeg heller ingen negative erfaringer med å lyse litt i mørket.

 

Stemmer det:D Har faktisk sett den i dag den filmen :)...Ikke for å mobbe, men har ikke dette sitatet noe med en litt for ivrig Flemming å gjøre  :rolleyes: ::):rolleyes: hø hø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlueJimFlue

Må utdype litt, fisken har et utrolig godt fargesyn når det er lyst og når det er mørkt ser den stort sett svart hvitt, skal se om jeg finner en link.

 

 

Jeg ser heller ikke farger i mørket ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Hei dere

 

Takk for svar, dette må jeg si er meget overraskende i forhold til det jeg har hørt. Blitt nesten skjelt ut på tur jeg ved å slå på lys i mørket. Et lys er jo et must når det er så mørkt at du ikke ser fluesnøre i kastet engang.

 

Å knyte fluer i "mørten" er umulig uten lys ;) har prøvd det flere ganger, jævlig vanskelig det.

 

Thanks folks!!!

Kan jo hende at #jevn" belysning ikke skremmer, men vist du tenner løkta rett i fleisen på fisken så blir den redd.

De som fisker med store båter (ringnotbåter) og kaster etter feks sild, bruker MINST mulig lys på båten, for vist ikke så slipper silda seg ned på bunnen. De som fisker etter brisling i feks hardandger, bruker jo lysebåter. Dette fisket fungerer slik at i kveldinga tennes desse lyktene....MAAAASSSE lys, og en kaster rundt dette lysetca en time før det lysner om morgenen. Da har det samla seg mye fisk i lyset iløpet av natta.

 

Vet ikke om dette er noe å bli klok på jeg :) Men selv bruker jeg en PITTELITEN hodelykt, og jeg kan anbefale å teipe over denne. Da oppretholder du og det gode nattesynet som du har opparbeidet deg den tiden du har vert ute i mørket. Tenner du en lykt, så er du tilbake på skrætsj igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Henning

 

Takk for info.. he he.. Jeg har brukt lykt før, bruker det hver dag nå ;)

Bare alltid lurt på om det finnes noe fasit svar på hvor mye det skremmer.

 

Dette er en sunn fornuft greie, jeg lyser hvertfall alltid vekk fra fisken/vann.

Jeg teiper ikke over, har en bryter jeg kan slå av og på ;D he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Hei Henning

 

Takk for info.. he he.. Jeg har brukt lykt før, bruker det hver dag nå ;)

Bare alltid lurt på om det finnes noe fasit svar på hvor mye det skremmer.

 

Dette er en sunn fornuft greie, jeg lyser hvertfall alltid vekk fra fisken/vann.

Jeg teiper ikke over, har en bryter jeg kan slå av og på ;D he he

 

Hehe. Teipen vil da dempe lyset. Dette vil da ha en effekt, slik at det IKKE lyser så mye på fiskeplassen, men lyser rikelig for deg som skal knyte på fortom osv. Pluss at du ikke mister nattesynet som du etterhvert opparbeider deg utover natten mens du fisker. mao.............dette er en fordel :)........vist du skjønner ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg litt kunstnerisk frihet ;D Satte sammen denne setningen "Fisken vaker jo ofte PÅ snøret (1 mm unna)" og den nevnte filmsekvensen med sitat, hvis du forstår :) For å holde meg litt til tema så har jeg heller ingen negative erfaringer med å lyse litt i mørket.

 

Stemmer det:D Har faktisk sett den i dag den filmen :)...Ikke for å mobbe, men har ikke dette sitatet noe med en litt for ivrig Flemming å gjøre  :rolleyes: ::):rolleyes: hø hø

 

Hehe..  ;D ;D  moroklumpene!!

 

Det er litt forskjell på det å kaste et snøret rett i hodet på fisken (filmen), og det å se en fisk som vaker ved snøret som har ligget på vannet (skogsvann) en stund. Fisken bryr seg ikke om sistnevntes farge. I mange elver derimot, kan et snøre over fisken bety "Bye Bye", uansett farge!! ;)

 

Apropos den scenen i Ørretjakt, så er den klippet og "jukset" med, og bl.a ble Tores "må vise dem hvordan det skal gjøres"-fisk tatt på nymfe pga de vanskelige forholdene, som så så lette ut. Han fikk de ikke til å ta tørt han heller  ;D. "Gutta sliter"-kommentaren er også filmet etter at fisken er tatt, men klippet inn føre.. Nok avsløringer!!  ;D Vi fikk noen få fisk i denne svingen på tørt etter hvert, men gruppa etter oss fikk ikke en éneste fisk der. Strømforholdene på den ekstremt lave vannstanden (med sky fisk),får ta den skylden... :rolleyes:  ;D Året før gjorde høyere vannstand den svingen til en lekende lett fiskeplass...

 

Men til spørsmålet; Jeg synes ikke en rød fiskejakke er et veldig godt valg, men tror heller ikke det er "katastrofe" så lenge man holder en lav profil, og avstand ifht fiskens vindu. Fargevalget på jakka har nok også klart mer å si i solskinn enn på dager med dårlig lys. Men hvorfor ikke velge en dusere farge for sikkerhets skyld..?  ;)

 

Når det gjelder sjøørret og lys, så har jeg gjort meg mange erfaringer, uten at dette kan dokumenteres. Jeg mener helt klart at sjøørretten tiltrekkes av jevnt lys på natta, og har mange mange eksempler på at fiske ved lyskastere og bål har vært utslagsgivende i min favør. F.eks; en gang laget vi bål midt på en lang strand, og fisket oss frem og tilbake. Alle sjøørrettene ble tatt ved bålet!! Dette har skjedd litt for mange ganger til at det skal være tilfeldig...

Å fyre opp bål ved stranden er derfor et aldri så lite "hemmelig tips" man bør ta med seg... ;)

 

Plutselige lysglimt fra en lommelykt derimot, er ikke bra!! Har skremt sjøørret med dette flere ganger... ;)

Jeg snur meg alltid vekk fra vannet når jeg skifter flue, og da helst med en liten diodelykt med rødt lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om det er forskjell på laks og ørret her, men jeg kan egentlig ikke tenke meg det. I elvene på Jæren har folk i alle år fisket laks på høsten med lommelykt og høygaffel. Hold lyset ned mot vannet, og vent til fisken kommer sigende, --- så er det bare å spidde.. Heldigvis er dette forbudt, og sjeldnere mellom hver gang jeg hører om det.

Nå på høsten, og spesielt i flomstor elv, er det spennende å gå langs den flomstore elvebredden med en kraftig lommelykt. Holder du lyset ned i vannet langs land, kan du være sikker på at laksen kommer sigende inn i lyset. Hvis man da forsiktig styrer lyset helt inn til land, følger fisken normalt sett med. Er vannet kaldt nok, og man er forsiktig kan man faktisk klappe laksen på ryggen og magen. (Noe det faktisk ser ut som om de liker). Har gjort dette flere ganger i Bjerkreimselva... ganske fasinerende faktisk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg er sjokkert over de mange kommentarene på at fargen på fluesnøret ikke har betydning. I "mine" elver som er glassklare har jeg gjort flere erfaringer på dette utifra noen enkle teorier som går ut på snørefargens evne til å absorbere lys. Tro det eller ei. Et orange, sort eller rødt snøre kan være knallbra en soldag med sky fisk i klar elv. Snøret matter/suger da til seg alle ev. reflekser fra solen. Bruker jeg et hvitt eller lyst snøre under slike forhold reflekterer dette mye mer og du skremmer du fisken. Bare tenk på påsken. Du blir brent i ansiktet pga refleksjoner fra snøen med mindre du sitter på et bart område, da går det bra. Hvordan dette fungerer over vannflaten skal jeg være forsiktig med å si, men en laksemann nevnte i denne tråden at de gikk over til grønne dresser for å ikke skremme fisken. Siden dette i tillegg er oppdrettsfisk så gir det meg mer enn nok grunn til å ikke velge en knallrød jakke. Det er jo ikke vits å utfordre skjebnen!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe..  ;D ;D  moroklumpene!!

 

Apropos den scenen i Ørretjakt, så er den klippet og "jukset" med, og bl.a ble Tores "må vise dem hvordan det skal gjøres"-fisk tatt på nymfe pga de vanskelige forholdene, som så så lette ut. Han fikk de ikke til å ta tørt han heller  ;D. "Gutta sliter"-kommentaren er også filmet etter at fisken er tatt, men klippet inn føre.. Nok avsløringer!!  ;D Vi fikk noen få fisk i denne svingen på tørt etter hvert, men gruppa etter oss fikk ikke en éneste fisk der. Strømforholdene på den ekstremt lave vannstanden (med sky fisk),får ta den skylden... :rolleyes:  ;D Året før gjorde høyere vannstand den svingen til en lekende lett fiskeplass...

 

Nåh, det er da ikke jukset sååå mye der, Flemming :)

Fisken min tok ikke nymfe men en myggklekker (du ser vaket) etter at du hadde prøvd tørt og Morten hadde prøvd tørt pluss "nymf".  8) 8)

 

Men slike ting skal man ALDRI snakke om!!  ;)

 

Ang.jakka så prøv! Kan hende det ikke spiller så stor trille der du fisker. Og hvis det gjør det så finner du det fort ut...

 

Selv foretrekker jeg nøytrale farger på det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlueJimFlue

Er du heldig med den jakka kan det hende fisken hopper på deg

da det sies at Rødt tirrer fisken ;D

 

Snørefarger har nokk noe å si, men tror nokk at det har like mye og si

hvordan du fisker ...mange blindkast skremmer mere enn et hvitt snøre ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi tar for oss våres syn å latersom at ørreten´s er noenlunde likt.

Våres syn er bevegelses "aktivert" ved at vi kan se på en ting,person eller liknende i lang tid uten å se det .Men i det øyeblikk at objektet beveger seg ser vi det umiddelbart.

Det letteste å se er også objekter i siluett .

Feks. du er på tur i skogen å en fyr står tilside for stien å er musestille å beveger seg ikke . Da er det faktisk en meget stor kjangs at du ikke ser fyren selv om han står med lyserosa jakke , men beveger han seg bare aldri så lite ser du has umiddelbart.

I mørke så er våre øyne temmelig fantastiske , vi ser faktisk skarpest i sidesynet ( sikkert en nedarvet greie far våre forfedre for å kunne oppdage farer).

 

Tilbake til ørreten , står du stille eller beveger der veldig rolig å holder deg unna plasser hvor du havner i siluett. Så tror jeg ikke fargene er så viktig. ( mørke farger gir vesentlig kraftigere siluett mot himmelen enn feks. rød eller orange).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selv om fiskens fargesyn på lengre hold er diskutabelt, så vil man vel oppdage en bevegelse lettere dersom rødfargen på jakke står mot den grønne skogen bak? Det vil være noen grånyanser her som gir silluetter av bevegelse?  Jeg bare spør, har alltid likt meg best i jordfarger og har også skygget unna røde og oransje caps.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jo veldig hypotetisk synsing , men jeg er av den klare mening at det ikke er fargen som er poenget men heller bevegelsen.

Kan jo si det slikt at jeg har vært på flere øvelser enn de fleste å selv kamofargede personer/deler av personene er svært legge å se når det er bevegelse inne i bildet. Å det selv om fargene blender seg bortimor perfekt i miljøet.

Men alle ensfargede plagg skiller seg ut i naturen .

 

Men som sagt så blir dette veldig hypotetisk når det gjelder fisk .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette varierer veldig fra sted til sted og standplass til standplass. Territoriale brunørretter har et så godt "bilde" over omgivelsene rundt standplassen at selv den minste forandring skremmer dem. Jeg har mange, mange eksempler. Noen ganger er det så ekstremt at du nesten ikke tror det  :o.

Under slike forhold teller absolutt alt! Du kan se det hos noen av guidene her nede. Alt er kamo, og hvis du har feil farge på snøret så farger de det for deg før dere drar ut.

 

I elver og på standplasser med stor "sirkulasjon" av fisk er det en del lettere.

I de fleste norske elver så vet du ikke hvor mange fisk du skremmer. Har nede får du mange aha-opplevelser i så måte  :-\

 

Personlig så er jeg obs på alle slike ting når jeg fisker. Men det er ikke alltid jeg gidder å være "super stealthy". Bevegelse er definitivt nr.1 som Eirik sier. Deretter farge/kontrast. Å gi siluett er noe av de aller mest avslørende. Bevegende siluett - da har du antagelig skremt fisken lenge før du har sett den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i hvert fall sett fisk bli skikkelig skremt av små bevegelser i Hemsila. Har tatt posisjon knesittende langs bredden eller ved en busk, og forsøkt spotte fisk når de ikke vaker. Så har jeg gitt opp, beveget meg litt og med ett så har jeg sett tre-fire skygger rykke sidelengs utover i elva. Senest i september.  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Det er ikke noe bastant her. Synes det blir litt for lett å si at siluett er dumt, da skremmer man fisken...En oppdagelse jeg selv har erfart er fra en elv med noen sære brunørreter. De lever hele livet sitt i samme del av elva, så de er nok ganske vant med omgivelsene. Langs denne elva går det mye kuer. Siden elva ligger ned i en "voll", så blir det alltid en klar siluett mot himmelen når dyra russler langs bredden. Det første jeg la merke til (etter å ha sneket meg i alle varianter langs kanten et par år), var at om jeg bare gikk rolig langs kanten, selv om siluette min var tydelig som bare det, så gikk det helt greit. Jeg kunne da gå rolig ned til fisken nesten på et par stanglengders avstand. Jeg trodde med en gang at fisken var stivfrossen av skrekk. Men neida, den beitet fint i strømmen og jeg kunne legge ut nymfene mine og etter en million flyt så tok den. Å løpe ned til fisken fungerer ikke. Da piler den avgårde som et olja lyn. Denne "teknikken" bruker jeg konsekvent i denne elva. I andre elver derimot fungerer dette dårlig. Jeg tror et stikkord til forklaring av dette er at jeg rett og slett blander min egen opptreden inn blant de "vante" siluettene av kuer som rusler sakte langs elva. Fisken er så vant til desse bevegelsene at de tror jeg er en ufarlig ku. (Selv om kuer på langt nær trenger å være ufarlige). Dette er faktisk å anbefale om dere finner en lignende elv. Du føler deg rett og slett usynlig der du står og ser ørreten i hvitøyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel Nico du ligner nok mye mer på ei ku en det jeg gjør, så det hjelper sikkert  ;D.

 

Fisker mye langs ku og sauetråkk sjæl, men fisken er akkurat like sky. Mange av elvene i NZ er plaget av kyr, som du sikkert vet. Det er faktisk den største trusselen mot elvene her, og har ansvaret for at kvaliteten foringes 2-4% hvert eneste år.

 

Men det er sant som du sier, det vil alltid variere. Selv om min tro heller i retning av at den elva du beskriver er et unntak snarere enn en regel. Så jeg holder fast ved tipset om å unngå å lage siluett. Tror man på sikt vil ha mer hell med det enn å satse på ku- og saueimitasjoner.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Neida, jeg er ikke nevneverdig lik ei ku, hverken på den ene eller den andre måten. Jeg glemte selvfølgelig å si at det ikke bare er siluetten jeg tror som gjør ørreten lite mistenkelig. Det er også ganglaget. At jeg altså går rolig som en ku ville gjort. Jeg har ikke testet, men jeg tror hvis jeg hadde tatt raske steg, men bevegd meg like fort som en ku så ville den blitt skremt. Det hele handler vel om å gli inn i omgivelsene. Er omgivelsene full av kyr, så blir taktikken deretter. Du burde prøve Tore.

 

Jeg kan nevne mange eksempler på lignende situasjoner der jeg enten tilfeldig, ved slumptreff eller bevisst plutselig befinner meg "øye mot øye" med en ørret som egentlig burde vært skremt. Jeg er overbevist om at det har skjedd flere enn meg. Jeg er også sikker på at om dere analyserer den situasjonen dere da befant dere i egentlig er ganske logisk.

 

Et konkret eksempel er en elv jeg fisker i som ligger like ved siden av en grusvei. Du kan lett sitte i bilen og spotte fisk. Den kan stå 0,5 meter fra land og beite på både det ene og det andre. Den blir ikke skremt, selv om siluetten av bilen er rett mot himmelen her. Det morsomme er at med den gang du lukker opp døren så stikker den. Først trodde jeg at den ble skremt fordi jeg gikk ut av bilen og reiste meg opp. Men etter mange "kommemegusettutavbilenmanøvre" så stikker den like forbannet. Selvfølgelig er løsningen å parkere et annet sted for så å ta den oppstrøms. Men det er uansett artig bare å se hvilke uromomenter ørreten venner seg til og karakteriserer som ufarlige. For så å kjenne igjen det minste avvik fra denne gruppen og tenke: "Nå stikker jeg".

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som mener reflekser fra stang, snelle, sakser, tenger, snellefester og klippere er fiskekremmere DLUX. Dette baserer jeg på selverfarte hendelser. For å være noen lunde prinsippfast ville jeg tenkt meg om noen ganger før jeg risikerte å skremme fisk pga feil farge på jakken. Altså: Jeg tror du skremmer fisk med rød jakke.

 

 

Har sett ein film med undervans filming. og der var det tatt føre seg refleks efekten av stangringene. og det hadde ein stor efekt på fisken, nor han kasta

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg har skremt fisk med stangringene mange ganger. En annen ting som skremmer fisk er utdraging av snøre før man skal kaste. Bevegelsen du da foretar deg med handa raskt frem og tilbake er ikke bra. Jeg har begynt å skjule dene bevegelsen når jeg vet at fisken kan se meg om jeg foretar feil bevegelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. selv om diskusjonen har sklidd lagt vekk fra røde fiskejakker, så er den interessant.... ;D

 

Vet ikke hvor mange ganger jeg har diskutert sky fisk i elver med hard fiskepress VS elver uten fiskepress..

 

Min konklusjon av dette dere diskuterer er enkel, men selvfølgelig rett...!  ;D

Det er dybden på elven (der fisken står) som avgjør! Står fisken dypt så kan du tillate deg mer, står fisken ekstremt grunt så blir den skremt bort ved minste bevegelse...

 

*kremt* Motbevis den da..!   8)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicolaj, jeg opplever på nesten hver eneste tur å stå øye-til-øye med fisk. Og den er alltid skremt, selv om den ikke stikker.

 

Fisken i NZ her er langt mer sky enn i Norge, selv i elver med store kutråkk. Og tru meg, jeg har prøvd!! Det kryr av kyr langs mine elver! Det er lett å prøve her, sidne neste kilosfisk står 100 meter oppstrøms.Fisken er akkurat like sky, uansett hvordan du går.

 

Min erfaring er at NZ og Norge er totalt forskjellig i så måte. Det er overraskende hvor mye du kan tillate deg i Norge. En skulle tro det var motsatt, siden ørreten i Norge har langt flere naturlige fiender. Jeg husker også at ørreten i Vindelfjellene var latterlig tolerant. Så jeg tror det er sjeldent du må ta frem hele knippet med triks for å unngå å skremme fisk i Norge.

 

Det finnes selvfølgelig unntak, og er svært situasjonsavhengig, men det ER lurt å prøve å unngå å gi siluett hvis du har ønske om å være usynlig for sky fisk. Det er ikke noe jeg har funnet på, men snarere en del av "ABC for spotting av fisk".  ;D Bare spør noen av de mer erfarne guidene her nede.

Men det er bare ett moment du må passe på. De andre er også nevnt i denne tråden. Du nevner gange - kjempeviktig. Men istedet for å prøve å imitere kugange så trår jeg så forsiktig jeg kan for å unngå vibrasjoner (ikke lett med nærmere 100kg...). Hvis jeg er i skikkelig "smygehumør" vil du se meg smyge meg krøkbøyd langs elva med stanga pekende bakover og med duse farger på klærne. Og jeg ser så lang fram som mulig og jeg holder meg så nærme vannflata (= lavt) som mulig. Og jeg stopper veldig ofte. Jeg bruker god tid!

Hvis jeg prøver å jukse ved å gå litt høyere (= bedre vindu), så har jeg opplevd at fisken har oppdaget meg på 10-15 meters avstand. Noen ganger mer! Det er noe av det verste du kan gjøre.

 

Det er gitt ut en bok her nede: "Stalking Trout". Verdt å lese for de som er interessert i emnet.

 

Vel, vel...nok om det  :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...