Gå til innhold

Allemannsretten


pellus

Anbefalte innlegg

vil starte eit emne om allemannsretten.

 

Var ein tur ut på tirsdag for å fiske SØ. hadde fått tilatelse til parkering på ein gammel gard. for å komme meg ned til garden måtte eg kjøre gjennom ett tun.

kl var 2030 så mørke var ett faktum, sette på meg hodelykt og gjekk ned på berge, var ikke lenge før eg så att huseigar fatta stor interesse for meg, passa på å bevege meg litt slik att han skulle se att eg fiska. etter ca 30 min kom ein kompis av meg som skulle fiske. han parkerte bilen ved sidan av min (lovlig han og) da vart det fole styr opp på garden, huseigar på den andre garden gjekk fram og tilbake på tune, gjekk ned til garden vi stod parkert på, og så på bilane våra.

 

men  etter ca ein time kom det ein bil som tilsynelatende såg ut til å vere ein politi bil. dei slakka på farta rett over oss, og lyste med lyskaster ned mot berga, i dette øyblikke var vi bak noen tred og ei lita høgde, så dei såg oss ikke. men vil tru att hadde dei sett lysa våra ville nok dei ha komt ned.

men eg er klar over min rett i fjøra sidan eg eig fjørelinje sjøl.

og var bestemt på å forsvare meg med alt eg kunne, og stå på krava. men slapp heldigvis det.

nå har eg snakka med dama som gav oss parkerings muligheter på garden. og ho har snakka med eigaren som var på jakt etter oss. så nå kan eg reise i fjøra uten att politiet plir pussa på oss.

 

Er det andre som har opplevd likande saker? ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja da. Flere ganger. Har man fiska rundt om på Askerlandet så er det nesen ikke til å ungå. Hadde en episode for noen år siden da jeg satt av en kompis fra kanoen på en grunne på utsiden av en hage. Kompisen sto utvadet, og hadde naturlig nok ikke krysset den såkalte eierens eiendom. Surpompen , som er svært beryktet kom ut på plenen sin og brukte en helvetes kjeft. Ruben avfeide surpompen etter en lengre diskusjon. Så etter en halv times fiske kom sønnen hans kjørende med bil. Da ble det en en ny lang overhaling med påfølgende diskusjon. Det var da innmark må vite.... Ruben, som er en sta og prinsippfast herre vek ikke en tomme. Han sto utvadet 20 meter fra stradlinja, og det var på våren og kaldt i vannet så faren for håndgemeng var liten.... Så etter den nye overhalingen kjørte junor bilen så lang han kunne ut på plenen for så sette fulltlyset ut over sjøen.  Etter en stund ble han lei og kjørt. Ruben startet så sitt fiske i ro og fred. Men uheldigvis for Ruben, hadde jeg gått lei der jeg sto og kom padlene i kanoen min. Måtte selvsagt ta et par kast på den fine grunna der Ruben sto, og fanget selvsagt en Sø på 2 kilo. Ruben, ja han fikk bare kjeft......

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei pelllus

 

Synes det er fint du tar opp en slik tråd jeg. Her er mitt eksempel, laaaang tråd fra en konkurrent ;D

Jeg er "Trøger". Denne saken fikk stor spalteplass i alt om fiske, og jeg har aldri opplevd en person som er verre enn dette :(

 

Et godt tips er å være høflig uansett hvordan du blir behandlet, hvertfall første gang. Har ofte fått stå på brygger etc.. p.g.a min høflige innstilling.

 

http://www.fluefiske.net/forum/index.php?showtopic=18415&hl=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant ein skal vere høffelig så langt det går.

men nor politiet kommer kjørende, da blir eg sint. er ikke så lenge sidan eg ringte inn ei anmeldelse på fyllekjøring. da kom dei 1 time etter att bilen smalt i murveggen i 185 km/t. eg ringte 01:01 det smalt 02.30. og politiet kom 03.30, så vist dei prioriterer fiskeere framfor fyllekjøring blir det eit fint innlegg i avisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei

 

Da har jeg nok engang opplevd en kjip situasjon. Etter å ha funnet ut en grom plass så har jeg dratt hit opptil flere ganger. Null problemer oppstår såfremt jeg går forbi et område med noen brygger.

 

Her er det opptil flere hytter og et par hus stander lenger oppe. Tre ganger har ei dame "sprintet" ned for å prate med meg eller Micke.

 

Det er tydelig at disse "eierne" har ansvar for brygger etc... Jeg har vært svært høflig alle ganger og har smisket meg til kompromiss om å kunne være der den dagen.

 

Verre gikk det siste gang når min fiskekompis fortalte om allemanns retten og fikk kona til å hente mannen sin.

 

Uskyldige fiskere som fisker 200 meter fra deres hus kan ikke være så galt? I verste fall vader vi en meter fra brygga og ut i vannet.

 

Unnskyldingen dems er at det er privat og de driver med næringsfiske i dette område, noe jeg sterkt tviler på. Et garn i ny og ne, ja helt sikkert.

 

Siste gang jeg var der kom sjefen sjøl ned, en mann. Overraskende rolig i stemmen, lurte på hvem jeg var etc... Det viste seg at karen kjente til mitt hjemsted, samt hadde vært lærer for flere jeg kjenner.

 

Han sa at jeg fikk tillatelse til å være der fremover, men ville ikke skjønne seg på allemannsretten . Ikke var han særlig lysten på å høre om den heller. Dette er nok et sjøørret "paradis"

 

At jeg fikk dratt opp 3 sei til katten hans, samt var høflig gjorde at jeg fikk en "avtale" der om å fiske så mye jeg vil i fremtiden.

 

Jeg bemerket flere ganger at han kunne ikke nekte oss, og at kona bør roe seg ned. Hun kommer ned rimelig "pissed" hver gang allerede før hun sier hei. Eller noe ala; "kom dere vekk herfra, her eier vi"

 

Ja ja, tenkte jeg. Dro opp 4 sei til katta hans, mens jeg var på vei hjem mot bilen.

Jeg har nå fått rett til å fiske på et sted alle bør ha rett til å fiske, fordi mannen likte meg og skjønte at jeg var en hyggelig fyr. (Sitat fra han ;) )

 

Jeg vil gå videre med dette uansett om jeg fikk en "avtale" der og da. Jeg er heldigvis ikke så egosentrisk at jeg synes dette er greit. Synd at eiere eller ansvarlige ikke vil sjekke opp allemannsretten engang og vil heller krangle. Det er snakk om å høre på en fisker, ikke bare kjefte og smelle.

 

Dette har skjedd meg noen ganger nå og jeg begynner å bli rimelig lei.

Hilsen en som føler seg alt annet enn UNIK selv om han får "sær rettigheter" på et sted fordi eieren liker han. Jeg dro med bismak i munnen den dagen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm- en trist historie egentlig.

Samtidig gjenspeiler den kanskje litt av hvor egoistiske folk er (ikke du, Toggi) som mener at de kan eie sjøen utfor stranda eller brygga.

Vi har flere slike episoder her som jeg kommer fra også, men da dreier det seg ofte om å "få lov å gå på brygga"- stadiet.  Helt tøysete spør du meg. Jeg fatter og begriper ikke hvordan folk kan bli så navlebeskuende og selvopptatt som flere av de vi møter.

Når det er sagt - min personlige erfaring, spesielt med flere bønder som har fiskerett i vatna rundtom, er at dersom man presenterer seg og er vanlig høflig er det som regel ikke nei å få.

Den type problematikk dere beskriver fra SØ - verden høres helt hinsides ut. Håper man kan unngå episoder som dette...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er dessverre ikke alene om slike opplevelser Toggi, det finnes mange av disse strandkongene rundt omkring.  Jeg har aldri latt meg jage fra noen svaberg og kommer heller ikke til å bli det.  Da skal fyren i så tilfelle være veeldig stor.  :)  Dette har med prinsipper å gjøre, ingenting annet.  Fisketurene mine har imidlertid en tendens til å bli ødelagt av slike hendelser, jeg opplever slike "krangler" som utrivelige og jeg finner liksom ikke helt tilbake til fiskegleden etterpå.  Jeg fisker jo for hyggens skyld og magien blir på en måte brutt når slikt oppstår.  Dette medfører kanske at man unngår slike steder...rett og slett for at man vil ha det hyggelig.  Og da har kanskje drittsekken vunnet.  Ikke så helt lett det der.... :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Takk for svar, jeg brenner for dette og gir meg aldri.

Helt enig med deg Hoje, man føler liksom at turen fort blir spolert.

 

Men jo mer vi bevisstgjør slike saker, gjerne i media større sjanse er det for at "kongene/eiere"

innser at det ikke er noe vits i å skape krig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pellus, et lite forsvar til de som pusset politiet på deg. Så er det ikke alle som er klar over at det finnes noen gærninger som oss, som er ute i lovlig ærend i mørkret midt på natta og da er det ikke så rart at de blir litt mistenksomme. Vet at om noen hadde begynt å vandre omkring med hodelykt nede i fjæra i Trøndelag for en del år siden, hadde ni av ti trodd at det var noe ulovlig som gikk for seg. Prøv å få litt informasjon inn i lokalavisen, slik at folk vet hva dere driver med. Det er mange eldre som har vært med på mye tjuvfiske  om natta - det er da det foregår- og som ikke er klar over hva vi driver med. Når de blir utrygge og engstelige, er det lett å ta en telefon til onkel politi. Det er jo fint at de kommer når noen ringer, det er jo det vi etterlst i andre tråder, da vi selv ønsker å få tatt de som driver ulovlig. Som sagt, fortell hva vi driver med og at vi kanskje til og med kan gi disse en følelse av at vi passer på dem i stedet for å skremme.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen som har link til dokument eller selve dokumentet der det står hvilke paragrafer i loven som dekker dette? Det skal i hvertfall jeg ha i jakkelomma i tilfelle jeg skulle havne i en "batalje" i fremtiden.

Har nemlig begynt å fiske på en plass hvor jeg får masse fisk, men som dessverre har en småpsykopatisk bonde i nærheten som gjerne lufter bikkene sine uten bånd når han ser det er fiskere der. Disse bikkjene er ikke spesielt vennligsinnet bare så det er sagt :-[

 

Han går hvileløst rundt på tunet og bort for å inspisere bilen vår etc etc. samt satte her om dagen på fjernlysa på bilen sin rettet mot meg som stod litt ute på ei lang-grunne med vann opp til lårene.

Gården ligger 200 m fra vannet og jeg kan ikke helt se problemet, vi forsøpler ikke...bråker ikke..og oppfører oss mildt sagt eksemplarisk.

 

Kan det være Vålerenga capsen min???  :P :P

 

PS. Dette er i Østfold.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Nå eiger eg selv ca 200 meter med fjøre. og har så klart vindua vent ned mot den. er ganske ofte folk går fjøra, men personlig, så synest eg det er koselig å se folk i fjøra. har det faktisk slik att eg har rydda eit stykke for bading, brenner alt drived som kjem inn, slik att det skal se fint ut.

om folk vill grille i fjøra mi, skal eg komme ned med tørr ved.

er det noen som fisker her (som det hender litt for skjeldent) er eg der og vil ha fangst raport ;D.

Og slik ønsker eg att alle skall ha det.

men nå er ikke dette noe stort problem her på denne lille bygda, etter litt mer undersøkelse, viste det seg att han karen som ringte til politiet ikke kjem her fra. men var på helgatur.

 

men eg kjem til å stå på mitt vist eg kjem ut i elendighet med ein grunneigar!!

 

men den episoda eg hadde med politiet, er vel litt på kanten, nå skreiv eg om fyllekjøringa eg ringte inn. men ligger to andre episoder eg har trengt hjelp fra politiett. uten og få hjelp. men føler ikke det passer seg å legge det ut her inne.

 

så vi må stå sammen og holde på retten vår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På  hjemmesiden som heter Lovdata finner man Lov om friluftsliv. Det er lov nr. Lov-1956-06-28-16. Den handler om ferdsel i inn og utmark. Kan kanskje være til hjelp for noen. Jeg går hvor jeg vil, men jeg har hørt at det ikke er lov å stå på brygger og moloer. Er ikke 100% sikker på at det er riktig, men kan være en grei regel å følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Problemet er at man møter alt fra "psykotisk" makt syke eiere til det helt motsatte.

Pri 1 er å være høflig, men ingen kan hindre deg en meter med vading fra brygga.

 

I min sak dreier det seg om å bli jaget bort fra et område også når man står i selve sjøen.

Neste gang tar jeg med bellyen i ren protest, det jeg reagerer på er forskjells behandling.

 

Jeg får lov fordi jeg virker hyggelig, hva med alle de andre? Jeg tror det må informeres mer om rettigheter.

Skal skrive ut noen eksemplarer fra loven. Det er da hvertfall en start.

 

Det står et fint sykke om dette i alt om fiske nummer 3. Blant annet nok en eier fra mine fiske områder.

Det står i sitat: "Han ønsker ikke å heve seg over loven". Dette sa han i etterkant, hva han sa før artikkelen i AOF var.. "Kom dere vekk, jeg eier øya og en del av sjøen. Dere står i hagen min" 100 meter fra hans hage ;D

 

Synd at flere må gjennomgå dette, dette ER og BLIR et problem er jeg redd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppsummering av allemannsretten finnes her:

http://www.dirnat.no/multimedia.ap?id=4088 (PDF)

 

Jeg lette egentlig etter et dokument som jeg leste for noen måneder siden. Der var det dratt inn forskjellige tilfeller og rettsaker og "presedens" mht problematikk i strandsona. Finner den desverre ikke igjen.

 

Fantastisk :) Tusen takk, dette kan få bukt med mine siste dagers pes med å bli trodd av eiere.

Jeg er så lei av at eiere skal utagere fordi man står 200 meter fra dems hus. Nå ble jeg glad!

 

De vil ikke innrettte seg etter allemanns retten, men med skriftlige bevis så håper jeg de innser rettighetene vi fiskere

har. Takker for god respons som vanlig på siden her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppsummering av allemannsretten finnes her:

http://www.dirnat.no/multimedia.ap?id=4088 (PDF)

 

Jeg lette egentlig etter et dokument som jeg leste for noen måneder siden. Der var det dratt inn forskjellige tilfeller og rettsaker og "presedens" mht problematikk i strandsona. Finner den desverre ikke igjen.

 

Ja denne var bra..skal printe den ut og laminere og ha den i bilen i tilfelle det kommer en konfrontasjon med illsinte bønder ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bra Bånngjedda. Det var det linken du fant jeg egentlig lette etter her om dagen. Jeg har den skrevet ut i for ett par år siden og den har fast plass i jakka. Har dratt den frem ett par ganger med stort hel. Allemannsretten er gull vært når man bruker den riktig.

 

Hilsen Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei sixpack

 

Jge har hørt at du kan ferdes over, men ikke bli stående der. Så hvis jeg blir "pesa" av eierer som skjer i ny og ne så ferdes jeg ut på brygga og vader ca en halv meter utifra brygga.

 

Men jeg pleier å være ganske høflig og etter en "godprat" så blir resultatet ofte at jeg får tillatelse til bruk av brygger etc....

 

Regner med at du har opplevd endel problemer i ditt nær område?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Problemet er at man møter alt fra "psykotisk" makt syke eiere til det helt motsatte.

Pri 1 er å være høflig, men ingen kan hindre deg en meter med vading fra brygga.

 

 

Jeg er redd for at man ikke uten videre kan ta seg til rette ( benytte seg av) ei lovlig privatisert brygge eller på stranda utenfor. Tomtegrensa regnes så langt en hest kan vasse ut i sjøen, og derved er det definert som innmark og privat eiendom. Noe annet er det selvfølgelig når man ikke engang kan se brygga og strandlinja fra der man normalt oppholder seg. Da virker det snodig på meg at folk gidder bry seg med å jage folk så lenge man oppfører seg. For min egen del så finner jeg ingen glede i å måtte sitere norges lover mens jeg er på fisketur, det tar brodden av all glede, og jeg skygger unna slike plasser. Man fisker jo for å kose seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...