Gå til innhold

Måtehold - Nødvendighet eller tull?


Flemming

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Godsmack skrev:

Jeg setter ut igjen mesteparten av fisken jeg får av to grunner : Jeg trenger den ikke til mat, og det gir meg en indre glede å se den svømme videre !

Å sette den tilbake for at andre skal få kroke den igjen og igjen og igjen, er for meg en ubehagelig tanke ! Jeg blir faktisk litt skremt over at folk begrunner sitt c&r fiske med tanken på at andre også skal få gleden av å lette på nettop denne fisken

 

Denna slet jeg litt med Godsmack :rolleyes:

Hvis man begrunner det med at det gir indre glede å se den svømme videre så er det greit liksom, men hvis man derimot begrunner det med at andre skal få kroke den igjen og igjen så blir det en skremmende tanke.

Mulig jeg er litt treig her, men hva er den egentlige forskjellen. Fisken svømmer da ut igjen i begge tilfellene, gjør den ikke?

For at dette skal få noen som helst mening, så må man vel strengt tatt fiske på steder det knappt finnes folk, eller.......? I de fleste elver jeg kjenner til ville det bli ett stort dilemma for meg iallefall, da sjansen for at den blir kroka igjen er rellativt stor.........hvis det første du sa skulle gjelde så hadde jeg tenkt meg om to ganger før jeg satte den ut igjen.....

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 175
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Godsmack skrev:

Jeg setter ut igjen mesteparten av fisken jeg får av to grunner : Jeg trenger den ikke til mat, og det gir meg en indre glede å se den svømme videre !

Å sette den tilbake for at andre skal få kroke den igjen og igjen og igjen, er for meg en ubehagelig tanke ! Jeg blir faktisk litt skremt over at folk begrunner sitt c&r fiske med tanken på at andre også skal få gleden av å lette på nettop denne fisken

 

Denna slet jeg litt med Godsmack :rolleyes:

Hvis man begrunner det med at det gir indre glede å se den svømme videre så er det greit liksom, men hvis man derimot begrunner det med at andre skal få kroke den igjen og igjen så blir det en skremmende tanke.

Mulig jeg er litt treig her, men hva er den egentlige forskjellen. Fisken svømmer da ut igjen i begge tilfellene, gjør den ikke?

For at dette skal få noen som helst mening, så må man vel strengt tatt fiske på steder det knappt finnes folk, eller.......? I de fleste elver jeg kjenner til ville det bli ett stort dilemma for meg iallefall, da sjansen for at den blir kroka igjen er rellativt stor.........hvis det første du sa skulle gjelde så hadde jeg tenkt meg om to ganger før jeg satte den ut igjen.....

 

Terje!

Mulig jeg formulerte meg litt rart her, men jeg kan prøve å forklare : Jeg lar meg altså forbause over at mange mener at en god grunn til å sette ut igjen en stor fisk, er at andre også skal få gleden av å kroke denne flotte fisken ! Dette får man bekreftet om man leser noen av c&r-trådene på forumet her .

Om jeg kroker en rugg av en ørret, og setter den ut igjen, så håper jeg faktisk at den ikke får oppleve det samme igjen ! Ihvertfall ikke samme sesongen  ;D

Jeg ser at dette kan bli litt selvmotsigende, da resultatet fort blir det samme, men for meg blir altså tanken på å sette ut igjen en fisk i håp om at andre også skal få kroke den helt fjern !

Det er altså teorien, og ikke praksisen som skremmer meg her .

Det kunne feks ikke falle meg inn å fiske på en fisk jeg visste var kroket tidligere den dagen, eller uka, om den så vaket aldri så mye !

Jeg er klar over at dette blir et problem i elver med stort fiskepress, som rena eller hemsila !

Jeg forstår det slik Terje, at du stort sett fisker i rena, og der er selvfølgelig sjansen for at gjenutsatt fisk blir kroket igjen veldig til stede !

Jeg fisker litt i hemsila, og selvfølgelig hunnselva(min lokale elv), men ellers så fisker jeg faktisk stort sett i elver hvor det ferdes veldig få andre fiskere !

Jeg hadde inntil for få år siden aldri trodd jeg skulle sette mine ben i hemsil, men måtte etterhvert finne ut hva all stå-heien om denne elva kom av  ;D

Tro meg på dette : Hemsila har for meg blitt ei elv jeg besøker utelukkende fordi det er ei så fantastisk flott fluefiske-elv ! Den er selve ideen ørretelv, og da sikter jeg ikke til størrelse på fisk, og ikke nødvendigvis de perverse klekkingene heller ! Den er bare så latterlig innbydende, bare ved å se ut som den gjør ! Jeg er veldig fornøyd etter et opphold der uten å ha kroket en eneste fisk, bare jeg har sett vak  ;)

Hunnselva er et kapittel for seg selv, da den opprinnelige ørret-stammen der for lengst er utradert ! Den har vært holdt kunstig i live i flere år, og blir på en måte i en egen kategori  :-[

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes denne debatten er en smule overdrevet til tider. Mange gode poenger, men for meg virker enkelte så sneversynt at en skulle tro de kun har fisket i ett vassdrag hele livet!

Jeg tør påstå at 90 % av norske vassdrag har behov for større beskatning enn det som er realiteten idag.

Finnmark ble nevnt av FlyAlf. Her er det viktig å skille mellom sportsfiske og annen fiske med bundet redskap. Et rendyrket sportsfiske vil vel neppe være skadelig i disse områdene. Enkelte vassdrag bør nok reguleres for sportsfiske også, men disse er vel snarere unntaket.

 

 

Det vi fluefiskere burde lært oss er å sette pris på fisk generelt, enten den er stor eller liten.

Mange av oss slutter å fiske i et vann straks bestanden får en liten knekk med overbefolkning som resultat (deriblandt meg selv).

Da flokker vi oss i go'elva eller go'vannet for å tyne denne til et nivå der C&R, bag limit eller fredning blir redninga.

Trenger visst holdningsendringer på mange områder....

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å innføre fisketrygavgift igjen også for alt fiske og bruke pengene til opplysning, kultivering og oppsyn. Hvor ofte blir dere kontrollert når dere er ute og fisker? Jeg har aldri sett noe oppsyn ikke en gang her inne i Oslofjorden. Hva betyr et par hundrelapper på årets budsjett? Hvor mange ganger har du sett noe oppsyn Toggi, du som har vært ute hver dag det siste året?  Det er dessverre alt for mange som ikke bryr seg om det ikke er en reell sjanse for å bli tatt og for at det vil svi på pungen. Inn meg avgifta igjen ;D ;D ;D

 

Jens

 

Hei du!

 

Har ALDRI opplevd noen form for oppsyn med ca 280-300 fiskedager i året :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder matauk tror jeg det ligger godt forankret i folkesjelen. Matauk holdninger har gått og går i arv. Gamlingen rister fremdeles på hodet når jeg setter ut kilosfisk. "Ja, men vi kunne jo salta'n ned". ???

 

Jeg brukte ganske mye tid på meg selv før jeg begynte å sette tilbake fisk. Det hele var for meg en snuoperasjon. Det som fikk meg til å endre holdning var vissheten om at fiskeressursene er knapphetsfaktor og i særdeleshet stor fisk (les:ørret). Stor fisk er for meg verdifull på 2 måter:

 

1. Jakten på stor ørret er for meg et kjempe kick, en mental renselse.

2. Stor fisk rydder unna småfisk som ingen ønsker å fiske på.

 

Jeg vurderer hvor jeg fisker og i hvilken grad jeg setter tilbake fisk. I vann med god ettervekst dreper jeg gjerne all småfisken, men setter tilbake storfisken. I vann med tynn bestand setter jeg tilbake all fisk uavhengig av størrelse. Jeg tar gjerne med meg matfisk, men skal være sikker på at denne skal spises nå.

 

Flemming spør oss om hvordan vi kommer videre. Jeg tror veien videre går gjennom utdanning, holdningsendringer og regelendringer. Gjerne gjennom skole, foreningsliv og TV. Selv er jeg far til 3 gutter som tidt og ofte er med ut på tur. For disse har C&R blitt en naturlig ting. Mine barndoms fisketurer var turer med fattern i blodtåka ;D.  Men likevel disse turene hadde en egenverdi som jeg aldri i dag ville vært foruten.

 

Det allmenne garnfiskeren står for meg som den ultimate egoisten. En uvitende, uengasjert og lat fisker. En som dropper garna sine i den hensikt å ta ut mest mulig storfisk. En som ikke deler med andre og som ødelegger "terrorbalansen" i et sårbart vann. Mulig dette er en generalisering som provoserer enkelte (dog ikke her på ffsiden??)  

 

Jeg har vel kommet dithen at jeg blir trist når jeg ser bilder og hører om folk som tar ut store mengder stor fisk i vann og vassdrag som ellers er sårbare. Derfor tror jeg på regelendringer som går på maxmål, baglimit, utstyrsbegrensninger etc. Mulig man skulle jobbet med å danne allianser med grunneierlag. Øke forståelsen for hvordan det går an å forvalte vassdrag og tjene penger på tullinger som oss. Desverre er ofte grunneiere er en egen rase :-X....og de værste garnfiskerene.

 

Men så er jo fiskerlivet alt for kort til at jeg orker å bruke tid på å danne allianser etc. etc. Nei, jeg stikker heller ut for å fiske og holder tett om de plassene jeg ønsker å ha for meg selv.

 

Dette ble vel muligens både usammenhengende og dårlig formulert, men essensen er:

 

The bigger the catch, the better the release

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder matauk tror jeg det ligger godt forankret i folkesjelen. Matauk holdninger har gått og går i arv. Gamlingen rister fremdeles på hodet når jeg setter ut kilosfisk. "Ja, men vi kunne jo salta'n ned". ???

 

Jeg brukte ganske mye tid på meg selv før jeg begynte å sette tilbake fisk. Det hele var for meg en snuoperasjon. Det som fikk meg til å endre holdning var vissheten om at fiskeressursene er knapphetsfaktor og i særdeleshet stor fisk (les:ørret). Stor fisk er for meg verdifull på 2 måter:

 

1. Jakten på stor ørret er for meg et kjempe kick, en mental renselse.

2. Stor fisk rydder unna småfisk som ingen ønsker å fiske på.

 

Jeg vurderer hvor jeg fisker og i hvilken grad jeg setter tilbake fisk. I vann med god ettervekst dreper jeg gjerne all småfisken, men setter tilbake storfisken. I vann med tynn bestand setter jeg tilbake all fisk uavhengig av størrelse. Jeg tar gjerne med meg matfisk, men skal være sikker på at denne skal spises nå.

 

Flemming spør oss om hvordan vi kommer videre. Jeg tror veien videre går gjennom utdanning, holdningsendringer og regelendringer. Gjerne gjennom skole, foreningsliv og TV. Selv er jeg far til 3 gutter som tidt og ofte er med ut på tur. For disse har C&R blitt en naturlig ting. Mine barndoms fisketurer var turer med fattern i blodtåka ;D.  Men likevel disse turene hadde en egenverdi som jeg aldri i dag ville vært foruten.

 

Det allmenne garnfiskeren står for meg som den ultimate egoisten. En uvitende, uengasjert og lat fisker. En som dropper garna sine i den hensikt å ta ut mest mulig storfisk. En som ikke deler med andre og som ødelegger "terrorbalansen" i et sårbart vann. Mulig dette er en generalisering som provoserer enkelte (dog ikke her på ffsiden??)  

 

Jeg har vel kommet dithen at jeg blir trist når jeg ser bilder og hører om folk som tar ut store mengder stor fisk i vann og vassdrag som ellers er sårbare. Derfor tror jeg på regelendringer som går på maxmål, baglimit, utstyrsbegrensninger etc. Mulig man skulle jobbet med å danne allianser med grunneierlag. Øke forståelsen for hvordan det går an å forvalte vassdrag og tjene penger på tullinger som oss. Desverre er ofte grunneiere er en egen rase :-X....og de værste garnfiskerene.

 

Men så er jo fiskerlivet alt for kort til at jeg orker å bruke tid på å danne allianser etc. etc. Nei, jeg stikker heller ut for å fiske og holder tett om de plassene jeg ønsker å ha for meg selv.

 

Dette ble vel muligens både usammenhengende og dårlig formulert, men essensen er:

 

The bigger the catch, the better the release

 

 

 

Dette er det største tullet jeg har lest.  Ingen egoisme og toskeskap overgår det sludder og vås som såkalte C&R - tilhengere klarer å lire av seg.  De som har lyst til å spise sin fisk må spise den med den beste samvittighet.  C&R-fantaster er dyreplagere av verste sort som bedriver en dypt umorlask og uetisk forlystelse.  Det gjør også jeg, men jeg passer meg vel for å vise min moralske pekefinger til de som har andre formeninger om hensikten med å fiske. C&R er kun egoisme, egoisme, egoisme og egoisme. Å sette garn i et elveutløp for å fange mest mulig fisk er nøyaktig det samme.  Den ene har ingen rett til å fordømme den andre.  Det å prøve å virre seg ut i dumme filosofiske argumenter for å forsvare egen fortrefflighet gjør meg irritert. C&R er ok, men dere kan for rakkern praktisere deres aktivitet uten å skule for mye til hva andre måtte gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Når det gjelder matauk tror jeg det ligger godt forankret i folkesjelen. Matauk holdninger har gått og går i arv. Gamlingen rister fremdeles på hodet når jeg setter ut kilosfisk. "Ja, men vi kunne jo salta'n ned". ???

 

Jeg brukte ganske mye tid på meg selv før jeg begynte å sette tilbake fisk. Det hele var for meg en snuoperasjon. Det som fikk meg til å endre holdning var vissheten om at fiskeressursene er knapphetsfaktor og i særdeleshet stor fisk (les:ørret). Stor fisk er for meg verdifull på 2 måter:

 

1. Jakten på stor ørret er for meg et kjempe kick, en mental renselse.

2. Stor fisk rydder unna småfisk som ingen ønsker å fiske på.

 

Jeg vurderer hvor jeg fisker og i hvilken grad jeg setter tilbake fisk. I vann med god ettervekst dreper jeg gjerne all småfisken, men setter tilbake storfisken. I vann med tynn bestand setter jeg tilbake all fisk uavhengig av størrelse. Jeg tar gjerne med meg matfisk, men skal være sikker på at denne skal spises nå.

 

Flemming spør oss om hvordan vi kommer videre. Jeg tror veien videre går gjennom utdanning, holdningsendringer og regelendringer. Gjerne gjennom skole, foreningsliv og TV. Selv er jeg far til 3 gutter som tidt og ofte er med ut på tur. For disse har C&R blitt en naturlig ting. Mine barndoms fisketurer var turer med fattern i blodtåka ;D.  Men likevel disse turene hadde en egenverdi som jeg aldri i dag ville vært foruten.

 

Det allmenne garnfiskeren står for meg som den ultimate egoisten. En uvitende, uengasjert og lat fisker. En som dropper garna sine i den hensikt å ta ut mest mulig storfisk. En som ikke deler med andre og som ødelegger "terrorbalansen" i et sårbart vann. Mulig dette er en generalisering som provoserer enkelte (dog ikke her på ffsiden??)  

 

Jeg har vel kommet dithen at jeg blir trist når jeg ser bilder og hører om folk som tar ut store mengder stor fisk i vann og vassdrag som ellers er sårbare. Derfor tror jeg på regelendringer som går på maxmål, baglimit, utstyrsbegrensninger etc. Mulig man skulle jobbet med å danne allianser med grunneierlag. Øke forståelsen for hvordan det går an å forvalte vassdrag og tjene penger på tullinger som oss. Desverre er ofte grunneiere er en egen rase :-X....og de værste garnfiskerene.

 

Men så er jo fiskerlivet alt for kort til at jeg orker å bruke tid på å danne allianser etc. etc. Nei, jeg stikker heller ut for å fiske og holder tett om de plassene jeg ønsker å ha for meg selv.

 

Dette ble vel muligens både usammenhengende og dårlig formulert, men essensen er:

 

The bigger the catch, the better the release

 

 

 

Dette er det største tullet jeg har lest.  Ingen egoisme og toskeskap overgår det sludder og vås som såkalte C&R - tilhengere klarer å lire av seg.  De som har lyst til å spise sin fisk må spise den med den beste samvittighet.  C&R-fantaster er dyreplagere av verste sort som bedriver en dypt umorlask og uetisk forlystelse.  Det gjør også jeg, men jeg passer meg vel for å vise min moralske pekefinger til de som har andre formeninger om hensikten med å fiske. C&R er kun egoisme, egoisme, egoisme og egoisme. Å sette garn i et elveutløp for å fange mest mulig fisk er nøyaktig det samme.  Den ene har ingen rett til å fordømme den andre.  Det å prøve å virre seg ut i dumme filosofiske argumenter for å forsvare egen fortrefflighet gjør meg irritert. C&R er ok, men dere kan for rakkern praktisere deres aktivitet uten å skule for mye til hva andre måtte gjøre.

 

Er det ikke det du gjør nå da???? Rakker ner på folk som har et annet syn på ting en deg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette er det største tullet jeg har lest.  Ingen egoisme og toskeskap overgår det sludder og vås som såkalte C&R - tilhengere klarer å lire av seg.  De som har lyst til å spise sin fisk må spise den med den beste samvittighet.  C&R-fantaster er dyreplagere av verste sort som bedriver en dypt umorlask og uetisk forlystelse.  Det gjør også jeg, men jeg passer meg vel for å vise min moralske pekefinger til de som har andre formeninger om hensikten med å fiske. C&R er kun egoisme, egoisme, egoisme og egoisme. Å sette garn i et elveutløp for å fange mest mulig fisk er nøyaktig det samme.  Den ene har ingen rett til å fordømme den andre.  Det å prøve å virre seg ut i dumme filosofiske argumenter for å forsvare egen fortrefflighet gjør meg irritert. C&R er ok, men dere kan for rakkern praktisere deres aktivitet uten å skule for mye til hva andre måtte gjøre.

 

Er det dypt umoralsk å la fisken leve? Er det uetisk å fiske for å fiske? Er C&R  som forvaltningsmessig metode for å ta vare på en villstamme egoisme?  Er det å fiske med garn det samme som forvaltning med C&R? Har fiskere som praktiserer C&R i sårbare elver ingen rett til å fordømme mataukere som vil tømme den samme elva?

 

Jørn

 

EDIT: slettet siste spørsmål, men nå ble jeg irritert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det dypt umoralsk å la fisken leve? Er det uetisk å fiske for å fiske? Er C&R  som forvaltningsmessig metode for å ta vare på en villstamme egoisme?  Er det å fiske med garn det samme som forvaltning med C&R? Har fiskere som praktiserer C&R i sårbare elver ingen rett til å fordømme mataukere som vil tømme den samme elva?

 

Jørn

 

EDIT: slettet siste spørsmål, men nå ble jeg irritert.

 

 

Flott.  (Jeg så det siste spørsmålet om møblert hjem).

Det er dypt umoralsk å fange fisk, kjøre fisk, påføre fisk stor smerte - rett og slett fordi det er morsomt.  At man slipper fisken ut igjen, for å sikre at man kan gjenta dette, gjør det faktisk ikke mer etisk.  Det er og blir egoistisk.  Jeg er helt enig i ideene om å forvalte arter for å sikre varige bestander, og jeg mener at det er en god ting at fisk slippes ut igjen, men en sportsfisker har ingen rett til å fordømme annen praksis.  Av den enkle grunn at sportsfiskerens motivasjon for å slippe fisk ut igjen er høyst egoistiske.  En egoist er ikke i sin rett til å fordømme en annen egoist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Lillevann skrev:

Den ene har ingen rett til å fordømme den andre.

 

Lillevann skrev:

C&R-fantaster er dyreplagere av verste sort som bedriver en dypt umorlask og uetisk forlystelse.

 

En aldri så liten selvmotsigelse, eller........

 

 

Hva er det som egentlig skjer her nå. Er det om å gjøre å bidra mest mulig til at forumet får en så dårlig tone som mulig (nå refererer jeg ikke til Lillevann`s innlegg men flere av innleggene i dag.)

Kanskje det er på tide å legge avatar tråden bak seg å tenke litt før man fyrer løs. Sånn det blir nå så ser det ut som om man forsøker å dra mest mulig ut av det som skjedde med avatar bråket. At vi er uenige om c&r får nå være en ting, men å trekke c&r inn i alle mulige tråder her blir bare tøysete.

 

Jeg er helt sikker på at Toggi og alle andre innvolverte er i stand til å legge dette bak seg, og at det er mulig å lære noe av det. Hver enkelt får vise seg voksne nok til å ta selvkritikk. Det som skjer nå er å mjølke saken så mye som mulig, og er helt unødvendig og bidrar ikke til å øke kvaliteten på forumet.

Avatar tråden var ikke heldig, og shit happens. Ta det som menn og rydd opp dere imellom, å bli så ferdig med det.

 

Vi kan gjerne diskutere c&r men da foreslår jeg at man lager en ny tråd om emnet og slutter å trekke dette inn i alle mulige sammenhenger. Det blir bare uoversiktelig å håpløst å forholde seg til.

 

Jeg reagerer også på at man i flere tilfeller refererer til c&r fanatikere osv uten å ha baller nok til å si hvem man snakker til. Hvis jeg skulle være en av disse såkalte c&r fanatikerene så hadde det vært veldig greit å vite det for å kunne ha en sjans til å komme med motargumenter eller være selvkritisk for den saks skyld. Sånn som det fremstilles nå legges det bare opp til enda mer usikkerhet og er kun egnet til å skape enda mer splid.

Vær voksne nok til å si det som det er i egen tråd eller kutt ut all innpakkniningen i skulte beskjeder.

 

Det må da for pokker være like legalt å mene at c&r er greit som det er å mene at c&r er umoralsk, men da må det da gå an å diskutere dette åpent. Er målet at vi skal være enige i alt eller.........

 

Terje!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaller du alle drifter og handlinger egoisme, eller ser du bare ikke vesentlige nyanser?

 

Er ikke det å slippe ut en stor fisk som trolig holder bestanden oppe altruisme? Tenker man ikke da lenger enn "Jøss flott fisk, den bare må jeg spise"?

 

Jeg kan finne meg i å bli kalt egoist, men jeg tenker faktisk på flere enn meg selv når jeg er ved en elv. Så kan du velge å tro meg eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillevann skrev:

Den ene har ingen rett til å fordømme den andre.

 

Lillevann skrev:

C&R-fantaster er dyreplagere av verste sort som bedriver en dypt umorlask og uetisk forlystelse.

 

En aldri så liten selvmotsigelse, eller........

 

Nei, det er ingen selvmotsigelse.  Sportsfiske er dyreplageri, enten man er C&R-tilhenger eller ikke.  Jeg er selv ivrig fisker, men jeg skjønner da at jeg ikke er spesielt grei mot fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Hva er egentlig den moralske forskjellen på, fange fisk, kjøre fisk, påføre fisk stor smerte for så å slippe den ut og det å fange fisk, kjøre fisk, påføre fisk stor smerte for så å kakke den i hode?

 

Og når ble det bevist at fisk føler smerte?

 

Vil tro at 99,99999999999999999999999999% av fisken som blir satt utigen etter c&r i norge lever et langt liv og aldrig mere ser en kunstig flue, så jeg er ganske sikker på at fisken foretrekker c&r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Lillevann skrev:

Den ene har ingen rett til å fordømme den andre.

 

Lillevann skrev:

C&R-fantaster er dyreplagere av verste sort som bedriver en dypt umorlask og uetisk forlystelse.

 

En aldri så liten selvmotsigelse, eller........

 

Nei, det er ingen selvmotsigelse.  Sportsfiske er dyreplageri, enten man er C&R-tilhenger eller ikke.  Jeg er selv ivrig fisker, men jeg skjønner da at jeg ikke er spesielt grei mot fisken.

 

Da er vi enig :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dypt umoralsk å la fisken leve?

det kommer vel an på hvordan du har behandlet/mishandlet fisken.

Er det uetisk å fiske for å fiske?

kommer vel an på hva din egentlige hensikt med fiske er

Er C&R  som forvaltningsmessig metode for å ta vare på en villstamme egoisme?

er fiske ikke egoistisk og fisker du fordi du synes synd på fisken og vil ta vare på den?

Har fiskere som praktiserer C&R i sårbare elver ingen rett til å fordømme mataukere som vil tømme den samme elva?

og når har du den fulle oversikt over hvem som tømmer hva.. ;)

 

EDIT: slettet siste spørsmål, men nå ble jeg irritert.

 

 

Vel da synes jeg du burde holde deg til juleavatartråden din  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaller du alle drifter og handlinger egoisme, eller ser du bare ikke vesentlige nyanser?

 

Er ikke det å slippe ut en stor fisk som trolig holder bestanden oppe altruisme? Tenker man ikke da lenger enn "Jøss flott fisk, den bare må jeg spise"?

 

Jeg kan finne meg i å bli kalt egoist, men jeg tenker faktisk på flere enn meg selv når jeg er ved en elv. Så kan du velge å tro meg eller ikke.

 

Moro med litt temperatur.  Det å slippe ut stor fisk, men ta de små - gjerne drive tynnefiske, eller ennå verre - rotenonbehandle vassdrag som har naturlige, men for en sportsfisker - uønskede arter?  Er det noe annet enn egoistisk?  Det handler ihvertfall ikke om forvaltning i et økologisk perspektiv.  Jeg kjøper den om altruisme, men det er en altruisme som er begrenset til å gjelde på vegne av sportsfiskere.

 

Nok om det.  Jeg er enig i det meste om forvaltning og prinsippene for C&R.  Faktisk.  Det jeg ikke liker er at man fordømmer det meste av annet fiske som medfører at man ikke slipper fisken ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det største tullet jeg har lest.  Ingen egoisme og toskeskap overgår det sludder og vås som såkalte C&R - tilhengere klarer å lire av seg.  De som har lyst til å spise sin fisk må spise den med den beste samvittighet.  C&R-fantaster er dyreplagere av verste sort som bedriver en dypt umorlask og uetisk forlystelse.  Det gjør også jeg, men jeg passer meg vel for å vise min moralske pekefinger til de som har andre formeninger om hensikten med å fiske. C&R er kun egoisme, egoisme, egoisme og egoisme. Å sette garn i et elveutløp for å fange mest mulig fisk er nøyaktig det samme.  Den ene har ingen rett til å fordømme den andre.  Det å prøve å virre seg ut i dumme filosofiske argumenter for å forsvare egen fortrefflighet gjør meg irritert. C&R er ok, men dere kan for rakkern praktisere deres aktivitet uten å skule for mye til hva andre måtte gjøre.

 

Hei Lillevann. Godt med litt temperatur ;) Jeg ga vel uttrykk for at jeg selv spiser fisk, men er bevisst på at fryseren ikke skal fylles. Det synes jeg er en god ledetråd for oss alle. Ingen med hånda på hjertet, deg inkludert ?? ønsker å spise harsk fisk som har ligget flere måneder i fryseren og som til forveksling er lik en isklump med wok-blanding fra ICA???

 

Dersom folk ønsker å spise fisk synes jeg det er både flott, bra og ikke minst sundt. :) Personlig er jeg veldig glad i fisk. Når jeg omtaler garnfiskere i en spissformulert negativ setting er det fordi jeg faktisk mener garnfiskere kan ødelegge et vann/vassdrag. Men det er nå min mening og den står jeg for. De aller færreste kjøper garn for å tynne i småfisken. Jeg synes det er usolidarisk at enkelte skal ha mulighet til hale opp og drepe mye av den største fisken i et vann. Men så er jeg også i min rett til å mene det. :)

 

Så er det jo selvfølgelig dette med etikk og moral. Hvem og hva er best?? Er det best å la fisken kjempe seg gjennom ei natt hengende fast i garnmasker? Eller er det bedre å "leke" seg med fisken i 2 minutter for så å sette den tilbake. Stangfiske (uavhenging om vi snakker flue, sluk eller mark) er i det minste målrettet i motsetning til garnfiske som rammer blindt og bredt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dypt umoralsk å la fisken leve?

det kommer vel an på hvordan du har behandlet/mishandlet fisken.

Er det uetisk å fiske for å fiske?

kommer vel an på hva din hensikt med fiske er

Er C&R  som forvaltningsmessig metode for å ta vare på en villstamme egoisme?

er fiske ikke egoistisk og fisker du fordi du synes synd på fisken og vil ta vare på den?

Har fiskere som praktiserer C&R i sårbare elver ingen rett til å fordømme mataukere som vil tømme den samme elva?

og når har du den fulle oversikt over hvem som tømmer hva.. ;)

 

EDIT: slettet siste spørsmål, men nå ble jeg irritert.

 

 

Vel da synes jeg du burde holde deg til juleavatartråden din  :P

 

 

Fisker du eller kan du tenke deg å fiske i en elv som er underlagt forvaltningsmessige regler fordi du synes det gir livet litt mer mening å fiske å med flue?

Kan du tenke deg å innrette deg noen regler for at også dine barn eller våre etterkommere også skal få oppleve fluefiske?

Er dette bare egoisme, eller har det et snev av altruisme?

 

Juleavartaren min er fin den, og det håper jeg humøret ditt også er.  ;)    

 

 

EDIT: PS! Registrerer at mange setter likhetstegn mellom egoisme og umoral. På tide å dra frem noen gamle ex.phil bøker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et spørsmål om C&R er bra eller ikke.  Selvfølgelig er C&R bra.  Det handler om holdninger, og hvilken rett man har som fisker til å fordømme annen praksis.  Så lenge alt fiske i utgangspunktet er basert på at man har egeninteresse av fisket, skal man være forsiktig med pekefingeren.  Vi er da over i mer filosofiske betraktninger, men de er uansett interessante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker du eller kan du tenke deg å fiske i en elv som er underlagt forvaltningsmessige regler fordi du synes det gir livet litt mer mening å fiske å med flue?

Kan du tenke deg å innrette deg noen regler for at også dine barn eller våre etterkommere også skal få oppleve fluefiske?

Er dette bare egoisme, eller har det et snev av altruisme?

 

Juleavartaren min er fin den, og det håper jeg humøret ditt også er.  ;)   

Du antyder i dine spørsmål at jeg ikke innretter meg etter regler eller ikke har lyst til det....hvorfor det.

kanskje du kan svare litt seriøst for deg i stedet for å stille en masse ledende spørsmål til alle og enhver her.

har du matnyttige meninger , så kom med dem  ;)

 

"en dåre kan spørre mere enn ti vise kan svare."

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok Lillevann. Jeg reagerte mest på hvordan du startet innlegget ditt. "Største tullet osv...".  Slike formuleringer bidrar ikke nødvendigvis til gode debatter, men sprer dårlig stemning. Ble såpass irritert at jeg falt for samme grep, men håper jeg hentet meg inn igjen!?   ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok Lillevann. Jeg reagerte mest på hvordan du startet innlegget ditt. "Største tullet osv...".  Slike formuleringer bidrar ikke nødvendigvis til gode debatter, men sprer dårlig stemning. Ble såpass irritert at jeg falt for samme grep, men håper jeg hentet meg inn igjen!?   ;)

 

Jeg synes friske debatter er helt topp, ikke minst når de handler om sak.  Du skal ikke være redd for å støte meg - det er nok ikke så lett!  (Med mindre du snakker stygt om stanga mi da, men det er jo å gå over streken.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et spørsmål om C&R er bra eller ikke.  Selvfølgelig er C&R bra.  Det handler om holdninger, og hvilken rett man har som fisker til å fordømme annen praksis.  Så lenge alt fiske i utgangspunktet er basert på at man har egeninteresse av fisket, skal man være forsiktig med pekefingeren.  Vi er da over i mer filosofiske betraktninger, men de er uansett interessante.

 

Mitt ståsted og min vinkling er allmennorientert og solidarisk. At fiskere generelt er en haug egoister kommer vi ikke unna. Likevel velger jeg fra mitt ståsted å kritisere garnfiske slik det praktiseres i 99% av tilfellene, fordi dette  ødelegger for allmennhetens opplevelse av fiske. Garnfiske i elveutløp slik du skriver kan både være umoralsk, uetisk og lovstridig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...