Gå til innhold

FLUEFISKE- SNOBBERI GALSKAP ELLER INGEN AV DELENE?


rbk01

Anbefalte innlegg

Etter å ha vært med som medlem og diskutert diverse tema her på Fluefiskesiden, tillater jeg meg å stille spørsmålet.

 

SNOBBERI?

Jeg mener fortsatt å se mye snobberi i meninger og holdninger overfor andre grupper fiskere i forumet. Det er blant de fleste en ”vi og de andre” holdning og det er ingen tvil om at vi er de gode og alle de andre er de slemme. Det er vi som overholder lover og regler, det er de andre som gjør som det passer seg. Fluefiske har lange tradisjoner blant snobberiet, etter som det startet som en lek for den engelske adelen allerede på slutten av 1400-tallet. Slik var det for det meste de neste 450 årene, fram midten av det forrige århundre, da en del entusiaster startet med fluefiske her i Norge. Dette var også først og fremst mennesker med akademisk bakgrunn, med noen få unntak som Erling Sand o.a. Den virkelige revolusjon her i Norge kom vel først og fremst som et resultat av TV-programmene til Bård Tufte Johansen og Lars Lenth for en del år tilbake. Det var vel da mange, spesielt av den yngre garde fikk øynene opp for denne flotte måten å bedrive friluftsliv på. Og aldri har vel gjennomsnittsalderen blant fluefiskere vært lavere og aldri har vel rekrutteringen vært bedre? Men mye av tidligere generasjoners forestilling om at fluefiske er finere og edlere enn alt annet fiske henger fortsatt igjen.

 

GALSKAP?

De fleste normale mennesker synes nok at det er galskap å bruke titusener av kroner på fiskeutstyr, fluebinderutstyr, klær etc. Reise halve jorda rundt for å røske opp et par ørreter på to-tre kilo for å slippe de ut igjen.  Diskutere stolpe opp og stolpe ned om vi skal slippe fisken ut igjen eller om det skal være lov å knekke nakken på et par til steikepanna. Galskap å bruke all fritid på stå å slenge i ei elv eller vann sommeren igjennom. Galskap å velge fluestanga framfor å finne noen å dele resten av livet med.

 

Dette er bare noen strøtanker fra en som ikke er helt sikker lenger på om en har blitt snobbete, gal eller begge deler eller ingen av delene.

 

Er dette oppgulp av tidligere tanker håper jeg et moderator stopper tråden.

 

Hilsen Jens

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare svare for meg selv:

 

SNOBB?

Ja, dessverre. Kan ikke noe med det, men for meg er det en estetikk, en kultur, en arv og en skjønnhet over fluefiske som slukstanga ikke er i nærheten av.

 

GALSKAP?

Ja, dessverre og jeg er veldig langt fra å være verst blant medlemmene her på forumet. Familien forsøker jeg å prioritere, men den blir også bevisst nedprioritert i perioder. Har også valgt bort noen venner.

 

Men en lidenskap har også en stor oppside. Dersom alt bare er trist og leit, og du har fått beskjed om at det ser stygt ut og at det haster med å ta ut avspaseringen. Hva tenker vi på da? Joda: Jeg må finne en fisk som vaker.  ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd dette Jens.

 

Det finnes nok endel utstyrssnobberi her, men ikke verre en i andre rekreasjonsaktiviteter, tør jeg nevne golf  :o PS jeg har spilt minigolf i fylla!

Min teori er at de fleste fluefiskere i begynnelsen er veldig opptatt av utstyr og egne prestasjoner. På sikt tror jeg nok at dette tones ned til fordel for opplevelsen i og rundt fluefiske. Mon tro om det er dette gutta i Tørrfluelandet 3 antyder på sin subtile måte.

 

Den verste formen for snobberi er det jeg betegner som åndssnobberi. Med det mener jeg at enkeltindivid får hånlige bemerkninger og pepper fordi de ikke velger å utsette all fisk, fra personer som selv definerer sitt fiske og sine etiske standarder som mye bedre enn de andres.

Disse menneskene som sitter på sin gyldne pidestall omtaler seg selv som "vi" eller "oss", og kan bare gjøre dette ved å plassere resten som ikke oppfyller deres etsike standard som "de andre". "De andre" blir da fluefiskets paria-kaste, de dumme eller de uopplyste.

Dette provoserer meg mye mer enn bilder av en død ørret.

 

Når det gjelder fluefiske som galskap, så er jeg litt mer usikker. Kanskje fordi jeg selv velger å bruke endel tid og penger på denne rekreasjonsformen som jeg er så glad i. Enhver får stå fritt til å bruke så mye tid og penger på fluefiske som de selv vil, men jeg synes det er litt trist dersom andre viktige faktorer i livet som venner, familie og jobb kun blir en salderingspost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den verste formen for snobberi er det jeg betegner som åndssnobberi. Med det mener jeg at enkeltindivid får hånlige bemerkninger og pepper fordi de ikke velger å utsette all fisk, fra personer som selv definerer sitt fiske og sine etiske standarder som mye bedre enn de andres.

Disse menneskene som sitter på sin gyldne pidestall omtaler seg selv som "vi" eller "oss", og kan bare gjøre dette ved å plassere resten som ikke oppfyller deres etsike standard som "de andre". "De andre" blir da fluefiskets paria-kaste, de dumme eller de uopplyste.

Dette provoserer meg mye mer enn bilder av en død ørret.

 

Jeg tror denne ordkrigen mellom "C&R-folket" og "de andre" (som du kaller det) bunner ut i misforståelser. Jeg var med på fiskeforvaltning i fiskevann der jeg kommer fra tidligere, og reagerte da på at de andre gutta i fiskeutvalget hadde en slik nedlatende holdning til dem som kom for å fylle fryseren. Jeg har etterhvert forstått at når de la ned såpass mye arbeid (gratis) for at de OG ALLE ANDRE skulle ha bra fiskevann og kose seg i, ble skuffet over at det kom folk å tømte vannet for stor fisk, mens de selv slapp dem ut igjen. De fikk en følelse av at alt arbeidet ble kastet bort på den ene fiskeren som tok med seg 30 ørret på en dag.

Når man forsøker å argumentere for C&R eller ulike fiskeforvaltningstiltak har motakerne en tendens til å oppfatte dette som angrep, og går rett i skyttergravene.

 

Håper det er mulig å si meningen sin om disse tingene uten at de som er uenige blir sinte eller tror at dette er et personangrep på dem. Det er jo et diskusjonsforum, så ALLE må ha respekt for at andre har ulike meninger enn dem selv.

Bare så det er sagt, jeg også tar opp fisk og koser meg til middag, en gang iblandt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

rbk01 skrev:

Jeg mener fortsatt å se mye snobberi i meninger og holdninger overfor andre grupper fiskere i forumet.Det er blant de fleste en ”vi og de andre” holdning og det er ingen tvil om at vi er de gode og alle de andre er de slemme.

 

Kunne du definere dette litt nærmere? Skulle gjerne sett dette litt mer konkretisert i forhold til hva du mener.

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rbk01 skrev:

Jeg mener fortsatt å se mye snobberi i meninger og holdninger overfor andre grupper fiskere i forumet.Det er blant de fleste en ”vi og de andre” holdning og det er ingen tvil om at vi er de gode og alle de andre er de slemme.

 

Kunne du definere dette litt nærmere? Skulle gjerne sett dette litt mer konkretisert i forhold til hva du mener.

 

Terje!

 

 

Ja, jeg kjenner meg heller ikke igjen i det "vi og de andre"-greiene. Jeg er enig med mange om mye bl.a. når det gjelder C&R og forvaltningsgrep, men også mye uenig. Vi er vel enige om at vi kan være uenige. Jeg opplever få klikker her inne, at noen har en god tone fordi vi bruker mye tid sammen på forumet er noe annet.

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å begrunne påstanden for Terje, Jørn og andre. Når jeg sier vi, tar jeg også med meg selv. Dersom man leser budskapet i mange av debattene som har vært i det siste, oppfatter jeg det slik at det er ikke først og fremst vi som fisker tom elvene, det er de andre. Det er vi som holder oss til lover og regler ikke de andre. Det er vi som er på parti med fisken ikke de andre. Vi abonnere ikke på blader som viser død fisk lenger. Vi har blitt utrolig prektige. Vi har til og med egne uniformer i form av vadere, spesialjakker etc. Hadde noen kommet med slukstang i slikt utstyr hadde vi ledd oss ihjæl. Holder det ??? ???

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å begrunne påstanden for Terje, Jørn og andre. Når jeg sier vi, tar jeg også med meg selv. Dersom man leser budskapet i mange av debattene som har vært i det siste, oppfatter jeg det slik at det er ikke først og fremst vi som fisker tom elvene, det er de andre. Det er vi som holder oss til lover og regler ikke de andre. Det er vi som er på parti med fisken ikke de andre. Vi abonnere ikke på blader som viser død fisk lenger. Vi har blitt utrolig prektige. Vi har til og med egne uniformer i form av vadere, spesialjakker etc. Hadde noen kommet med slukstang i slikt utstyr hadde vi ledd oss ihjæl. Holder det ??? ???

 

 

 

Joda, tar den ;) - og jeg nekter som nevnt heller ikke for at jeg har noen av de holdningene heller. Er ikke veldig til utstyrsjåler, men ser på fluefiske som litt opphøyet. Praktiserer mye C&R fordi jeg fisker av andre grunner enn mat, fordi jeg tror bestanden har godt av det og/eller fordi reglene tilsier det. Når det er sagt så er jeg ikke veldig stolt av mitt snobberi, og stort sett er jeg hyggelig og snakker omgjengelig med sportsfiskere av alle slag. Når noen foreslår at jeg bør "prøve lilleauren for da blir det fangst i kurven" så kommer imidlertid piggene ut. Da tenker jeg:  "Han har faen ikke forstått greia mi' han heller ;D. Jeg vil ikke ha fisk for enhver pris, og i hvert fall ikke på haspel med lilleauren! Jeg orker ikke å forklare alt til han der, det blir for tungt." Men her på ffs så er det flere som forstår, og derfor er jeg her. At mine holdninger tolkes som arrogant snobberi får jeg leve med, men for meg er fluefiske først og fremst en nydelig og sær lidenskap!  8):D

Jørn 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Jeg skal prøve å begrunne påstanden for Terje, Jørn og andre. Når jeg sier vi, tar jeg også med meg selv. Dersom man leser budskapet i mange av debattene som har vært i det siste, oppfatter jeg det slik at det er ikke først og fremst vi som fisker tom elvene, det er de andre. Det er vi som holder oss til lover og regler ikke de andre. Det er vi som er på parti med fisken ikke de andre. Vi abonnere ikke på blader som viser død fisk lenger. Vi har blitt utrolig prektige. Vi har til og med egne uniformer i form av vadere, spesialjakker etc. Hadde noen kommet med slukstang i slikt utstyr hadde vi ledd oss ihjæl. Holder det ??? ???

 

 

 

Joda, tar den ;) - og jeg nekter som nevnt heller ikke for at jeg har noen av de holdningene heller. Er ikke veldig til utstyrsjåler, men ser på fluefiske som litt opphøyet. Praktiserer mye C&R fordi jeg fisker av andre grunner enn mat, fordi jeg tror bestanden har godt av det og/eller fordi reglene tilsier det. Når det er sagt så er jeg ikke veldig stolt av mitt snobberi, og stort sett er jeg hyggelig og snakker omgjengelig med sportsfiskere av alle slag. Når noen foreslår at jeg bør "prøve lilleauren for da blir det fangst i kurven" så kommer imidlertid piggene ut. Da tenker jeg:  "Han har faen ikke forstått greia mi' han heller ;D. Jeg vil ikke ha fisk for enhver pris, og i hvert fall ikke på haspel med lilleauren! Jeg orker ikke å forklare alt til han der, det blir for tungt." Men her på ffs så er det flere som forstår, og derfor er jeg her. At mine holdninger tolkes som arrogant snobberi får jeg leve med, men for meg er fluefiske først og fremst en nydelig og sær lidenskap!  8):D

Jørn 

 

 

 

Jeg er heeeelt enig med JB her. Kan legge til at feks på jobben...der det ikke er flere fluefiskere en meg, så irriterer det meg at de ikke skjønner dette her. Feks da jeg fortalte lidenskapelig om Renaturen jeg hadde i sommer, så spurte 90% av de jeg fortalte det til om fisken var rød og fin i kjøttet :)....Jeg bare sier jada, for jeg gidder ikke å prøve å forklare. Kanskje er det jeg som er sær som gidder å holde på med dette, men jeg velger å tro at det er omvendt.

På en annen side, så bruker jeg sjøen (bor 20 meter fra sjøen) til mat. Ikke så ofte som jeg burde kanskje, men gjør det så inn i mellom. Har ikke helt samme holdning der pga at det ikke er et lite lukka vassdrag, og for at det ikke er ørret det er snakk om. Krabbe, Torsk, lyr og andre fiskearter er god mat, og det spiser jeg en del. Men dette kommer ikke under fluefiskehobbyen min, og jeg ser ikke på det som samme sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg skal prøve å begrunne påstanden for Terje, Jørn og andre. Når jeg sier vi, tar jeg også med meg selv. Dersom man leser budskapet i mange av debattene som har vært i det siste, oppfatter jeg det slik at det er ikke først og fremst vi som fisker tom elvene, det er de andre. Det er vi som holder oss til lover og regler ikke de andre. Det er vi som er på parti med fisken ikke de andre. Vi abonnere ikke på blader som viser død fisk lenger. Vi har blitt utrolig prektige. Vi har til og med egne uniformer i form av vadere, spesialjakker etc. Hadde noen kommet med slukstang i slikt utstyr hadde vi ledd oss ihjæl. Holder det ??? ???

 

 

 

Jeg får svare for meg selv. ;D

1. Ved å sette ut mesteparten (jeg tar fisk av og til :)) av den fisken jeg får, bidrar jeg etter mitt syn ikke til å fiske tom elvene. Hva andre gjør for stå for dems regning. Ser jeg klare overtramp mot gjelende regler sier jeg ifra. Skulle bare mangle.

2. Ved å forholde meg til maksmål og baglimit regler for den elva jeg til enhver tid befinner meg i så holder jeg meg til reglene. Hva andre gjør for stå for dems regning. Ser jeg derimot klare overtramp mot gjeldene regler, så sier jeg ifra. Skulle bare mangle.

3. Vanskelig å være på parti med fisken så lenge jeg bedriver fluefiske/ørretjakt, men det er jo hyggelig å kunne være med å bidra til at flere enn meg selv kan få oppleve denne fantastiske livsstilen også i fremtiden og etter at jeg ikke lenger er i stand til å bedrive fluefiske.

4. Jeg abonerer fortsatt på blader/magasiner som viser død fisk. Plages ikke nevneverdig av det, selv om det i enkelte tilfeller er opprørende å se. Å se en stolt fisker med en død ørret er da slett ikke noe å gremmes over, tvert imot.

5. Føler meg svært lite prektig ;D ;D og jeg har selvfølgelig "egen uniform" i form av vadere, spesialjakker etc. Praktisk og funksjonellt :)

6. Ville overhode ikke "ledd meg ihjæl" hvis en slukfisker hadde kommet i liknende utstyr. Kanskje fordi jeg har sett det mange ganger :rolleyes::) En kompis av meg er landslagsfisker innen meitefiske. Den ene stanga han har, koster mer enn alt mitt fluefiskeutstyr tilsammen. :)

 

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer også kun for meg selv  ;)

SNOBB : Nei, langt ifra ! Jeg fisket i mange år med slukstang før jeg begynte med fluefiske, og jeg føler på ingen måte at fluefiske er noe mer prektig !

Jeg har det imidlertid langt mer moro med mitt fiske nå enn tidligere.

Fiskeutstyret er langt dyrere, men det gjør meg ikke til noen snobb !

Er man fluefisker må man pent finne seg i å betale mer for utstyr enn slukfiskeren, og jo mer oppslukt man blir av hobbyen sin, jo mer investerer man !

Her skiller ikke denne hobbyen/livsstilen seg fra andre .

At endel fluefiskere lar det skinne igjennom at de ser ned på andre sportsfiskere, enten ut ifra hva de fisker med eller hvordan de praktiserer sitt fiske, har jeg fått med meg, og det er det eneste som kan gjøre meg flau over hobbyen min  :-[

 

GALSKAP : Nei, gutter er gutter, og de fleste av oss har en hobby eller to ! Fluefiske medfører ikke mer galskap enn andre hobbyer, vil jeg tro  ;)

Og hva utstyr gjelder ; ta feks hi-fi entusiasten, som gjerne betaler noen hundre kr pr meter høytalerkabel, bil-entusiasten osv, og man vil finne ut at fluefiske slettes ikke er blant de dyreste hobbyene man kan ha ! Kun den morsomste  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Godsmack skrev:

GALSKAP : Nei, gutter er gutter, og de fleste av oss har en hobby eller to ! Fluefiske medfører ikke mer galskap enn andre hobbyer, vil jeg tro 

Og hva utstyr gjelder ; ta feks hi-fi entusiasten, som gjerne betaler noen hundre kr pr meter høytalerkabel, bil-entusiasten osv, og man vil finne ut at fluefiske slettes ikke er blant de dyreste hobbyene man kan ha ! Kun den morsomste

Uforbeholdent enig ;D ;D Gutter er gutter, og vi bruker penger på hobbyen/livsstilen vår uansett hva den måtte være :) :)

 

 

Godsmack skrev:

At endel fluefiskere lar det skinne igjennom at de ser ned på andre sportsfiskere, enten ut ifra hva de fisker med eller hvordan de praktiserer sitt fiske, har jeg fått med meg, og det er det eneste som kan gjøre meg flau over hobbyen min.

Trist hvis det er sånn, men dette har jeg sjelden eller aldri opplevd. Har da som de fleste andre starta med sluk og markfiske selv, så hvorfor skulle man da se ned på andres fiskemetoder?

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At endel fluefiskere lar det skinne igjennom at de ser ned på andre sportsfiskere, enten ut ifra hva de fisker med eller hvordan de praktiserer sitt fiske, har jeg fått med meg, og det er det eneste som kan gjøre meg flau over hobbyen min  :-[

 

Jeg ser ikke ned på sportsfiskere eller ustyret, men min erfaring er at de jeg treffer med fluestang er mer opptatt av fiske som hobby enn en som tilfeldigvis har rota fram ei gammal haspelstang fra hytteboden for å få noen ørreter til grillen. Men du verden, en slukfisker, meitefisker eller woblerfisker som er lidenskapelig oppgatt av det er gøy det. F.eks. har jeg kjempestor respekt for Stig Werner og Cato Bekkevold. Mange av de gutta er jo helt kjørt. Lager sine egne woblere og greier. Og for å gjøre det klart: Jeg har fisket med slukstenger i 15 år (fiska mer med dem enn hva jeg har tid til med fluestengene nå.  :rolleyes: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig problemer med å få all min tanker på trykk, men kan ikke helt skjønne hvorfor dette må bli en debatt, jeg har mine egne meninger om hva som jeg mener er rett eller galt, folk må jo få lov til å gjøre som de sjøl vil. Jeg er personlig for fang og slipp + hvis jeg har lyst på mat så knekker jeg nakken på det jeg måtte ha mellom henda, men velger da heller å slippe de store og ete de små, har reist litt utenlands og sett litt av hva de har av fiskepolitikk der, hvor mange faktisk er avhengig av å (bryte regler for å overleve), men samtidig klarer og holde en ( lovbestemt) bevaring av sine fiskestammer.Ingen trenger å ta liv av fisk i norge i dag for å få seg mat.Husker en lakse tur for mange mange  år siden hvor det ikke var "lov" å ta livet  av hufisken , men heller bære den til en dam hvor den kunne stå til den var klar for stryking. I bytte kunne man hente tilsvarende fisk i oppdrettslaks i fryser'n.Ble tatt noen fisker på den turen, men trur ingen benyttet seg av fryseren, og det blant fiskere som "alltid" kakker'n i hodet.Prata faktisk med en kar i stad som pussa vinduer hos Jarle og Bjørnar (veldig hyggelig kar) som fortalte om gjeddefiske(muskie) i statene, allerede for 20 år siden var det baglimit på gjedda der de fiska,det sier litt om steinaldermentaliteten vi har her hjemme, alle vil ha stor og mye fisk , men skjønner ikke hvorfor feks lakse året i år var så jævli dårlig rett etter å ha klubba i hjel den eneste fisken som ble tatt på den turen.blir bare dårligre og dårrliger detta, vi legger skylda på noen andre. Hipp hurra.

Ps skjønte allerde som 11 åring etter tre uker på vinstra i gudbrandsdalslågen at når mor , far og sønn fisker tusen fisk i løpet av tre uker på mark, så er ikke detta bærekraftig, kasta foresten halvparten et halvt år ettepå får da mente mor at den var for gammel til å spise

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snobberi ellers kan jeg nevne at jeg akkurat skaffa meg en tibor Riptide i moss green til den nye glx crosscurrenten min, fy faen så kult det blei , hel sinnsykt rått, hadde ikke brukt for det , men det er min hobby og jeg lever og ånder for det. Fargen på snella matca sneellfeste, egentlig bare det jeg var ute etter, for sikkert mye mer fisk på det åsså. skal bruke den på gjeddefiske huff huff huff, ok noe på sjøen åsså da.

De gærne har det godt, men føler at jeg har fortjent uansett hva noen av dere måte mene. Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha yha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ahbaha ahb a nah ahaops

 

ops whatever  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som er helt imot fang og drep, hakk på denne fyren her for han skjønner ikke bedre ennå(og noen av dere andre åsså).

Neida fra spøk til alvor min mening er min mening , han for gjøre opp sin mening når det er aktuelt og det synes jeg andre åsså bør gjøre, jeg skal ihvert fall ikke tvinge på han mitt syn. Han for gjøre opp sin egen mening når tiden er inne.Lykke til

Ps Pappa vi må drepe'n

post-982-13949852815164_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg læser lige i øjeblikket en fin bog - for anden gang: Jeremy Paxman: Fish, Fishing and the meaning of life.

 

Han har flere gode forslag til, hvorfor vi fisker - her er det, som jeg kan identificere mig med:

 

"Why do anglers bother when the odds seem so stacked against them ? A week salmon fishing, with accommodation and transport costs thrown in, may cost thousands of pounds, which makes the single fish caught almost as expensive as its weight in caviar. And there are plenty of people who spend thousands in a season and don't catch anything at all.

 

The answer is that anyone who asks that sort of question doesn't understand the essential point about fishing: it has to be difficult.

There is certainly no pleasure in the kill itself, which reduces a creature of flashing silver or glorious stipple to an inert, dead thing.

The skin darkens, the body stiffens, the bright slippery sheen becomes a glutinous jelly.

 

It is the chase, the matching of artifice to challenge, the successful act of deceit which gives the pleasure.

The harder the challenge, the greater the achievement "

 

Man skal have en hobby - men at forklare den til en anden person, er som at diskutere hvilken farve er pænest!!

 

Jeg vil dog gerne kaldes en snob, når jeg ikke finder mig i, at der fiskes ulovligt, smides med søpple (skidt) eller andre personer ikke overholder de uskrevne regler om, at man f.eks. ikke stiller sig ret op ad en og fisker.

 

Så råber jeg højt & gerne længe  ;D ;D

 

Torben

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Man skal have en hobby - men at forklare den til en anden person, er som at diskutere hvilken farve er pænest!!

 

 

Nettopp Torben, og det er dette som får fram snobben i meg. Jeg orker ikke forklare alle hvorfor jeg bare fisker med flue, og ikke med Lilleauren og andre sluker eller mark. Så får bare folk se meg som en snobb, men jeg har forsøkt å forklare min lidenskap (grønn er best, grønn er livet) så mange ganger at jeg ikke gidder mer. Men at jeg er en snobb i utstyr og oppførsel overfor folk som har et snev av forståelse for min lidenskap, det er feil.

 

JB inge jåle:

 

[attachimg=#]

post-2261-13949852816382_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snobberi og galskap?... Vel, det er nok vanskelig å sette en objektiv selvdiagnose, som mange desverre har lett for å gjøre... Skal man definere egen galskap, så står vel døra åpen for de fleste mentalpasienter til å spasere ut i "frihet".  Hvem skal definere galskap og snobberi?.  

 

Mange jeg prater med mener det er både galskap og snobberi å eie fluefiskeutstyr for titusenvis av kroner, og enda vurdere nye innkjøp.  Steget bortenfor lidenskap er vel definerbart som en type "galskap". Kanskje er det galskap å bli så opphengt i millimeterdiskusjoner at man får et sekterisk forhold til sin egen lille sannhet.  

 

Det er golfspillere, på et nivå med usedvanlig høye handikapp, som bare må ha en ny "kølle" som koster mange tusen penger, for da blir de så veldig mye bedre. Galskap ?, ja for meg, jeg spiller ikke golf.  Jeg synes en kjenning er litt smågal for han har kjøpt en sykkel til nesten "60 store" (uten motor til og med), men han mener det er en fornuftig investering til sine korte svette trimturer. Ser han sin "galskap"?.

 

hva med litt perspektiv:

Er det galskap å bruke de summene mange bruker på fiskeutstyr, når det er andre mennesker som ikke har penger til mat?

Er det galskap å bruke all ledig tid til å dra opp en ørret, når verden er "full" av mennesker som har store grunnleggende behov for livseksistens?

Er det galskap å "klikke" i ubetydelige diskusjoner om en begrenset del av en nesten "nerdete" særinteresse, sett i lys av de problemene vi som samfunn står overfor?

Er det galskap å tro at gleden med naturopplevelsen og fisket blir komplett bare jeg får tak i den nye snella, til glede for dyktige markedsførere (innovating new tecnology)?

Skal man definere "galskap" må det også ligge noen kriterier og parametre i bunn. Desverre er jeg redd at mitt svar sett i lys av noen perspektiv og rammer kan helle mot et "ja".  

 

Hva med snobberi?... En snobb er for meg en person som mener at han ut i fra noe han gjør, eier eller kan, er bedre som person enn andre, og som liker å vise det (desverre ofte basert på selvtillit og behov for aksept):

Er fluefiskere bedre enn de som bruker "sølvkroken spesial"?

Er de som praktiserer konsekvent C&R bedre enn alle andre?. Har de kommet på et høyere "åndelig" nivå ?

Er Simms, eller Loomis, eller Loop, eller Sage, eller hva pokker det er, noe som definerer deg som person og gir deg en tilhørighet og definisjon?

Er de som binder egne fluer kommet  lengre i sin utvikling som fluefiskere, og mener at det er riktig vei for alle andre?

Er de som er selektiv tørrfluefiskere et nivå over de som har tilbøylighet til å la flua praktisere "dykking" ?

Er de som bare legger 1500 i nye vadere ikke helt "kompetente" og ikke tilstrekkelig kvalitetsbevisste?

 

Når enkelte diskusjoner tar litt av (og her har vi vel noen eksempler å vise til fra eget forum), og viser oss hvorfor det fortsatt er krig på de fleste deler av jordkloden, er det greit å huske at fluefiske er en subjektiv og kun personlig nyttig aktivitet som, i hvertfall for meg,  skal nytes ut i fra en livsglede og et overskudd.  Når fluefiske er blitt selve livet ( ja kanskje mer enn livet) og er etablert som definisjonen av egeneksistens, da har alarmklokkene ringt så lenge at hørselen er betydelig svekket.  

 

Er det da mulig å ha en særinteresse, en lidenskap, og gjerne kostbart utstyr, uten å være hverken snobb eller gal?...?   Ja, jeg tror det, men det handler om verdier, prioriteringer, perspektiv, og holdninger.

 

God natt

 

Morten

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som det er så vidt mange som har kommet på banen og gitt uttrykk for sine meninger om mine påstander, er det kanskje på tide å si litt om min hensikt med tråden. For det første å vise hvor lett det erl å få ut piggene og legge seg i forsvarsposisjon, eller til og med gå til angrep når vi blir beskyldt for å være, eller stå for noe som kan oppfattes negativt. Det er jo ikke sikkert at det er negativt en gang. Det som er vanlig og ordinært for deg og meg, kan av andre oppfattes som rent snobberi. Jeg vet ikke om alle husker han engelskmannen i grønne gummivadere og tversover som vandret inn over Finnmarksvidda i et fiskeprogram på TV2 for noen år siden. Er det noen her som har vært med på fuglehundprøve og sett disse som stiller i ”Kongsvoldbunad”? Mitt første møte med fluebinding var boka ”Fluebinderens Plattform” av Pål Hedenstad, ei utmerket bok, som jeg har reklamert for ved flere anledninger, men i innledningen om verktøy skriver han om valg av bindestikker. Det er tre stikker han anbefaler, alle av merket Renzetti og alle som binder fluer selv vet hva ei slik stikke koster, han viser bilde av ei billigstikke og sitat; Tradisjonelle bindestikker er etter min mening uinteressante. Kona synes jeg er råflott og snobbete når jeg kjøper meg ei firerstang, når jeg har en åtter og sekser fra før, samtidig som jeg synes hun er snobbete når hun bruker like mye i året på rødvin, blomster, stearinlys og servietter som jeg bruker på fiskeutstyr.

I følge Wikipeda er en snob definert på følgende måte;

A snob, guilty of snobbery, is a person who adopts the world-view that some people

are inherently inferior to others for any one of a variety of reasons ...

Hvem som passer til denne karakteristikken, får hver og en gjøre opp med seg selv, jeg skal ikke dele folk inn i båser her. Det er imidlertid to personer her jeg oppfatter som totalt fri for snobberi eller jåleri her og det er Tore Slettengen og Staffan Lindstrøm. Jeg har aldri møtt herrene, men ser fram til en gang å få hilse på dere enten på denne eller den andre siden.

Jeg har noen gamle fiskekompiser og da jeg begynte å fiske med flue, var noe av de første kommentarene, at nå er du vel blitt for fin til fiske sammen med oss og spesielt da jeg begynte å legge igjen lettspinnstanga. Heldigvis kan vi fortsatt dra på tur sammen og glede oss over hverandres suksess.

Galskapen skal jeg ikke kommenter mer, uten å si at jeg skiller mellom lidenskap og galskap. Galskapen styrer deg, mens det er du selv som har kontroll over lidenskapen. Så får hver og en av gjøre opp med seg selv om det er riktig å bruke tusener på tusener på utstyr man har i bøtter og spann av fra før i verden full av sult og elendighet og om det er verdt å bli uvenner på grunn av at man er for eller mot C&R.

Morten har et utrolig godt innlegg i natt, gode tanker Morten som jeg deler med deg fult ut.

Jens

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Hafstad

Kan bare svare for meg selv, men det er sikker noen som er enig :rolleyes:

 

Galskap: Galskap er fint, "foreskjellen på galskap og geni måles kunn i suksess" (sitat Julius Caesar) Alle som driver med fluefiske er etter min mening genier, de bedriver meditasjon/terapi ute i "guds frie natur" og stålsetter seg sterkere til og løse de dagligdagse problemene i værdagen enklere, (fint argument man kan bruke på kona eller dama, neste gang man skal bruke hele sommer ferien sammen med fiskekammerater istede for familien ;D)

      Med andre ord er galskapen elleminert....

 

Snobberi: Er noe jeg ikke klarer og komme unna, jeg er en sånn en som bruker litt for mye penger på utstyr og kjøper gjærne ny vader eller annet stæsj når de nye kolleksjoner kommer, men men. Man kan jo sammenligne det litt med jenter, ikke "faen" om de bruker samme sommer kjole eller bikini to sessonger på rad. Derfor er vi bedre, selvom vi kunne klart oss med mye mindre er vi alikevel bedre, eller hva? Eneste forskjellen er at våre "bikinir" og "sommer kjoler" koste MYE MER, men det trenger forsåvidt ingen og vite.....

 

Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...