Gå til innhold

Hva slags utstyr bruker dere til SØ/sjøfiske?


Åge

Anbefalte innlegg

Hva slags utstyr bruker egentlig folket her inne til SØ/sjø fiske?

Har jo lest at Toggi f.eks. bruker CPS og at Sailfish bruker Z-axis, hva bruker dere andre?

 

Jeg for min del bruker en Redington Wayfarer #7 og ei Slate Viper snelle med SA striped bass snøre.

 

Har fryktelig lyst på ny SØ stang da jeg er en samlefant av en annen verden når det gjelder fiskeutstyr, men jeg har sånn halvveis(;)) bestemt meg for ikke å kjøpe noe nytt før kastinga sitter skikkelig og jeg vet hva jeg trenger.

 

Så, hva bruker dere folkens?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hei

 

Bruker mest Troutstixen til Streamstix 6 9,3 fot. Er meget godt fornøyd med den, ellers som Åge sier CPS som er litt mer toppaksjon men sparker mindre.

 

Bruker ellers en Sciera hmt 2 mye samt en ironfetaher 9,9 fot klasse 6. Knall stang med dessverre en anelse små stangringer.

 

Fikk meg en green vision 9 fot klasse 7 idag, fikk den så billig at jeg måtte bare takke ja.

 

Er ellers glad i troutseekers snellene, en edge snelle, loop evotec og Vangen phantom.

Det var litt av det jeg har. Har alt for mye, til kraftigere fiske har jeg en TFO 10 fot klasse 7.

 

Snører sier jeg bare jeg har MASSE av, alt fra SA, Rio til endel Cortland. Bruker mye klump nå og de bestilles fra Sverige.

 

Har ellers en vadebukse av merke Vision extreme zip utgave som har fungert utmerket til nå.

 

Og ja, fisker man veldig mye så kan man fort havne utpå utstyrs kjøret.

 

Til veldig lett SØ fiske bruker jeg enten Lawson Kodiak 5-6 eller en Loop Greyline i klasse 5. Puh! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Gary Loomis GL3 9 fot snøreklasse 9, shimano biocraft snelle, air cell flytesnøre. Har også intermediate klump til denne stanga.

Vision 9 fot snøreklasse 7, med guideline reelmaster snelle og Cortland 333 snøre.

Har bestilt meg en Slate viper snelle pluss ekstra spole, samt et nytt snøre til GL3en. Snøre heter Streamer Express og er laget av SA. Dette har jeg kjøpt for dypvannsfiske i sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Jeg bruker ulike stang/snelle/snørekombinasjoner, men det jeg tar fram oftest er ei Albright EXS 9' #7 SW (4-delt), med ei Vision XLA snelle ladet med Snowbee XS Clear Intermediate snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker med intermidiet jeg liker Loop tarpoon snøre #7, stang Loop LTS 1 #7, 9,6 fot.Loop Evotec snelle i plast. Disse passer veldig godt til fiske i sjøen der det ofte kan være bra med vind, da har man litt ekstra kraft i stanga slik at du takler vinden med ekstra trøkk. Men i sommer halv året så fisker jeg mere med flyteline, for da er det kult når sø tar i overflata. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en Scott S3 9,6 fots 7# med en danielson lw 6-9 snelle.

 

Har enda ikke funnet ett snøre som tåler vestlandsk sø fiske.

 

 

Jeg har et 7 år gammelt SA Stillwater snøre i #6 som forøvrig er begynt å bli noe "opptygget", men det glei godt til siste slutt i Bergens området. Mulig vannet er mindre salt her oppe på vestlandkysten ;D

Jeg har brukt disse linene i #5- #7 og de kaster faktisk godt på de fleste av stengene mine

Alt fra Streamstix, Vision GT4; Scierra og Winston. Ja tom på gamle gode G.Loomis GLX kan jeg erindre at disse intermediate linene funket... Så løp og kjøp hvis du vil inn i "himmelriket". Og kjøp #7 line til #7 stang..osv.

Forøvrig kan det nevnes hvis noen leiter etter stenger i 3000- 3500.- sjiktet (utenom Streamstix som jeg må opplyse om at jeg har vært sponset med...veldig bra for det ;D) så har Vision GT4 9'6 #7 smeltet mitt hjerte også. Og snart kommer Winstons nye flaggskip BII MX..det blir gøy det. www.winstonrods.com

 

Finnes rett og slett så mye bra på markedet nå, at man skal vanskelig tråkke feil.

Pool12 har også i år masse billig og bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Vet du om de har oppfølger av Ssd serien? De hadde en knall serie et år. Hadde den og digget den, men lånte den bort til en kompis som klarte å knekke den.

 

Pool 12 har mye "snadder" ja. Synes streamstix har mye snadder også, evo 2 i klasse 5 SKAL jeg ha ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker stort sett to stenger til sjøørretfiske i sjøen:

 

1) Syverstang (Scott E2, 9'6'', #7) rigget med storspolesnelle (Orvis Battenkill LA IV).

 

2) Femmerstang (Scott E2, 9', #5) rigget med storspolesnelle (Orvis Mach LA III).

 

Noen ganger smyger jeg frem treerstanga (HiLevel1, 8', #3), men det er kun unntaksvis :rolleyes:

 

 

Når det gjelder snører så fisker jeg med tre ulike synkegrader:

 

1) Flyt (Rio Accelerator #7 og Rio Selective Trout #5). Mine to mest brukte SØ-snører. Jeg tar frem flytesnørene i mars og fisker med dem til godt ut i november.

 

2) Intermediate (Rio Aqualux #7 og #5). Jeg fisker merkelig nok forholdsvis sjelden med synk 1, selv om jeg selvsagt er oppmerksom på at de fleste dyktige sjøørretfiskere holder intermediate som den beste allround snøreklassen når man jakter SØ i dagslys.

 

3) Synk 3 (Rio Density Compensated #7 og #5). Vintersnørene mine. Brukes desidert mest av snørene mine i perioden desember-mars.

 

 

Til slutt vil jeg påpeke at de aller fleste store sjøørretene mine tas på nærfiske om natta. Det betyr snøreklasse 5, eller (hvis jeg skal tøffe meg skikkelig) snøreklasse 3. Da er jeg ihvertfall garantert den kuleste kisen i kilen... 8);D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Vet du om de har oppfølger av Ssd serien? De hadde en knall serie et år. Hadde den og digget den, men lånte den bort til en kompis som klarte å knekke den.

 

Pool 12 har mye "snadder" ja. Synes streamstix har mye snadder også, evo 2 i klasse 5 SKAL jeg ha ;)

 

 

Evo2 er et godt stangvalg. Ikke bare for å kaste langt, men jevnheten i de lange kastene. Enkel stang å prestere godt med, gang på gang. Derfor også en glitrende fiskestang. Hvis heg skulle reist til NZ i vinter ville to stenger vært pakket i en tube: SS Evo2 til litt vindfulle dager og lange presentasjoner, og en Winston BIIX #5 9' til det vanlige nærdistanse fiske. Den er så lett og følsom at en firerline fint også kan brukes. Men liker mindre bra glass (intermediate). SS Evo2 #5 er en glitrende allround stang i så måte, den tar det meste uten å være for stiv og voldsom #5 stang.

Hvis du noen gang får prøvd #3 8'6 i samme serie....kos deg :D

 

De av stengene jeg har sett og holdt i fra Pool12, kjentes betraktelig finere ut enn samme opplevelsen året før.

Kan nevnes at det nye ørret settet i #6 (litt tungt, skulle vært i #5 også) og sjøørret settet i #8 vil nok gi mange et smil om munnen, tror jeg. Jeg har ikke kastet med dem, men føltes "Fast og Fin".

De 7 delte Attitude stengene likeså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for avsporing ovenfor, dette er jo sjøørretfiske tråd.

Men sleng en Evo2 #5 inn der, fin når det er blikkstille og litt mindre saker skal presenteres uten å skremme fisken, i kombo med SA "glassline"..selvsagt, eller flyt når fisken vaker på fjærmygg i brakkvannsområder...funker det også.

Min siste tørrfluefangende ørret ifjor var nettopp med fjærmygg i krok 20 på 6 hkt sjøørret i November.

DAgen før hadde lillebror, Erlend, tatt enda flere. Men da var forholdene også mye bedre :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker flere ulike stenger til sjøørretfiske i sjøen, mest fordi jeg synes det er artig å variere litt. Det er likevel to stenger jeg for tiden bruker til 80-90 % av mitt fiske og det er Sage Xi2 #6 og #8. #8 er fint dersom man fisker med store fluer og kan ha behov for å kroke fisk på relativt lange avstander. Brukes derfor ofte til havabboren.

 

Til sjøfiske foretrekker jeg faktisk VISION 3-Zone grafittsneller, siden de er ekstremt robuste og er like hele selvom man mister dem i fjellet så de spretter bortetter. Prøv det med en alusnelle ;) I tillegg har 3-Zone snellene et bra bremsesystem og spoler og sneller er så billige at man kan kjøpe flere spoler og en ekstra snelle eller to uten at man må reke bygdelangs som fant.

 

Til sjøørret bruker jeg helst flytesnøre som jeg kan finne på å variere med ulike polyleadere, mens jeg i årets kaldeste måneder kan strekke meg til å bruke intermediate eller endatil synk. Til flytesnørefisket bruker jeg som oftest hele liner og ofte Sc.A. Air Cel som jeg synes er et billig og bra snøre. Av intermediate bruker jeg feks Sc.A. Stilllwater sommerstid etter havabboren, men foretrekker fletta kjerne på vintersnørene for å få mindre minne, feks Sc.A. Wet Cel.

 

Mvh

Rolf J. F.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg valgt ny stang nå måtte det blitt Loop Opti Coast # 7 9,6`. Det er den råeste stanga jeg har kastet med til dags dato. Du får meget trange snørebukter og høy hastighet på linen, dermed perfekt for fiske i vinden.

Ellers bruker jeg selv LTS X1 #7 10`til mitt fiske i sjøen, en dyp aksjon i stanga med en kraftig tupp som slår kraftig over og gir høy linehastighet. Av snelle bruker jeg Loop evotec clear med intermidiate eller flytesnøre. Anbefales på det sterkeste. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Vision GtFour Seatrout klasse 8# tror jeg og 3-Zone Seatrout Snelle. Snøre er Guideline Connect Skytesnøre med utskiftbare tupper og så bruker jeg vanlig 0,25 fortom. Som flue er det mest Sildeimitasjon/Spiggimitasjoner. Hater reker og tanglopper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stang:

Jeg bruker en Loop LTS X1 #6.

 

Snøre®:

I høst har jeg brukt et Guideline Tricast Hover, men de 2 siste turene har vært bomturer og derfor har jeg kjøpt et SA Wet Cel synk 3 for å komme dypere.  Dette snøret er ikke testet annet enn på land i snødriv, men det virket ok å kaste med.  Litt stivt, men det gled godt.  Forøvrig er jeg ikke veldig fascinert av tanken på å fiske dypt etter SØ med flue, men det skal nå prøves.

På sommeren er det som regel SA Mastery GPX, SA Ultra 4 eller Loop Stillwater som benyttes.

 

Snelle®:

Greys, Shimano, Orvis, Vangen - alt etter hvilke spoler som har de ulike snørene montert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg ihvertfall garantert den kuleste kisen i kilen... 8);D

 

 

Ja, det er lov å drømme Sixpack ;D

 

Det er stort sett bare jeg som står der på natta... ;);D

 

He he. Zimmermann lurer i buskene  >:(

 

Pr.nå bruker jeg 2 stenger til sjøørret.

 

Sage XP #7, 10 ft. Vinterstid bruker jeg Wet Cel synk 3, #8 på denne. Vår, sommer, høst bruker jeg Sage Launch #5, 9 ft. Denne rigger jeg med Rio Aqualux int. #5. Jeg bruker også XP'n med Guideline Punch #8 eller lignende snøre i løpet av denne delen av sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...