Gå til innhold

Skyteklump av WF line


Finna

Anbefalte innlegg

Hei JB

 

Mulig Finna kan legge ut PM en han fikk. Kan skreve kort hva han fikk på PM. Ikke helt likt sikkert!

 

Erstatt runningline delen med ønsket skyteline, jeg liker veldig godt mono(bruker varmtvannstrikset) på minne. Legger det i en kjele med varmeste springvann.

 

Det er kritisk viktig å IKKE kappe front taperinga på snøret, gjorde det selv engang.

 

Kapp fra bakkant av snøret. Sjekk ut hvor lang klumpen er og hvor lang baktapering det har.

Kapp etter behov, det er sjeldent smart å kappe mer enn 15 cm når man nærmer seg ønsket behov.

 

Dette er IKKE noe hokus pokus.

 

Når man finner ønsket vekt i forhold til stang så klipper man, man kan bruke Roman Moser løkker men jeg synes også å dra av 7-8 cm coating lage løkke og surre bindetråd med superlim er bra.

Hvis ikke kan man lage egne løkker med krympstrømpe fra www.elfa.se

 

Jeg har også brukt doble knuter hvis f.eks noe har skjært seg på tur med suksess, men er ikke "fan" av det. Det er nydelig å få minst mulig overgang fra klump til skyteline så man slipper lyden og hvis knuten er for ille må man i verste fall dra til i overkant og håpe på det beste.

 

Å kappe klump er veldig subjektivt, men vil tro en wf 8 i ca 10,5 meter får en bra tyngde til en 7er stang som har normale verdier i forhold til ccs målinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og skytelina - hvor lang er vanlig?

20m?

Har et intermediatesnøre fra Dan-Tackel som virker litt stivt. Lurer på om ikke det med fordel kan kappes om til skyteklump.

 

Hei vim

 

30 meter er nok vanlig, hvis noen vil bare teste ut dette uten å bruke mye penger så fungerer faktisk Storm

Thunderline 050mm ganske så bra. latterlig billig og skyteline til 2013 ;D

 

Så svaret er 30m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loop og Scierra oppgir anbefalt klumpvekt på stangemnene sine, og det syntes jeg er en god ide  :)

Det gir en grei pekepinn, om man feks skulle ønske å tilpasse klump selv.

Noen wf-snører har jo forskjellig farge på klump og runningline, og da er det jo veldig enkelt, om snøreklassen er overens med stanga den er ment til .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er liksom det store poenget med selvkomponert skyteline og klump? Erfarer at en del snører har såpass tynn runningline og rå tapering, at det vel omtrent blir det samme? Har ingen erfaring med dette, så jeg spør av ren nysgjerrighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er liksom det store poenget med selvkomponert skyteline og klump? Erfarer at en del snører har såpass tynn runningline og rå tapering, at det vel omtrent blir det samme? Har ingen erfaring med dette, så jeg spør av ren nysgjerrighet.

 

Hei

 

Det kan ofte bli billigere hvis man setter seg inn i systemene og man kan lettere tilpasse klumper

etter egne behov. WF er jo standard. Her kan du lage deg en egen JB klump, med krympestrømpe system

så kan man i tillegg lage helt "egne" klumper. F.eks DT 9 i bunn med DT 7 som tupp.(min speyklump er slik)

 

Dette er for de litt mer interesserte, men jeg liker veldig godt klump.

 

Det er både fordeler og bakdeler med begge systemer. Jeg vet at det kommer stadig flere WF snører som er spennende, men jeg vet at jeg aldri vil slutte med klump i sjøen.

 

Det største problemet for mange er tynn skyteline, men dette ordner min flexi-stripper opp.

 

Kommer til å kjøpe stripped bass til våren for det ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er liksom det store poenget med selvkomponert skyteline og klump? Erfarer at en del snører har såpass tynn runningline og rå tapering, at det vel omtrent blir det samme? Har ingen erfaring med dette, så jeg spør av ren nysgjerrighet.

Jeg ser ikke noe stort poeng i klump og skyteline til vanlig ørretfiske med enhånds selv, men har prøvd det av ren nysgjerrighet !

Har man et wf snøre der runninglina er helt utslitt eller skadet, koster det ikke mye å koble klumpen til ei skyteline (selv foretrekker jeg coatede runningliner) !

Men det er uungåelig at man får en skjøt som "hakker" gjennom stangringene, og det er det største ankepunktet mitt mot denne løsningen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Godsmack

 

Hvis den knuten irriterer deg grenseløst så finnes det faktisk et alternativ som kan hjelpe deg med dette.

Klar krympestrømpe fra elfa.se

 

Her kan du smelte din coata skyteline inn i klumpen. Da vil overgangen bli "problemfri"

Det negative da er at du må klippe av en liten bit av skytelina for hver gang du skulle "sveise"

sammen skytelina med f.eks en annen klump. Mulig det kan gi deg et nytt syn på systemet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Godsmack

 

Hvis den knuten irriterer deg grenseløst så finnes det faktisk et alternativ som kan hjelpe deg med dette.

Klar krympestrømpe fra elfa.se

 

Her kan du smelte din coata skyteline inn i klumpen. Da vil overgangen bli "problemfri"

Det negative da er at du må klippe av en liten bit av skytelina for hver gang du skulle "sveise"

sammen skytelina med f.eks en annen klump. Mulig det kan gi deg et nytt syn på systemet ;)

Hvis en slik skjøt blir helt glatt, og ikke reduserer bruddstyrken på lina, høres det interessant ut !

Har brukt disse krympeslangene til å lage løkker på snørene mine med, men har ikke fått tak i "clear"-utgaven !

Vil tro det blir lettere å få bra resultat med den  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send meg en PM, så skal du få produktnr på rett krympestrømpe.

 

En slik spleis som Toggi beskriver er mulig, men du bør da velge en skyteline som har litt masse (.38 kanskje) SA har kommet med en spennende en som har "dragon tail", dvs at den blir gradvis tykkere i front (dette vil da gi en baktapering om du kapper DT klumper).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Jon Hafstad

Har selv brukt mye klump, men liker ikke at klumpen "skriker" i stangringene når jeg kaster... Hvorfor ikke bare koble WF snøret til backingen på samme måte som du kobler skyte line og klomp på et klomp oppsett. Så er argumentet med at det er enkelt og bytte i allefall borte,, prisen er vell så som så, men du får hva du betaler for.. Tror ikke man tjener så forbasket mye på og kjøpe litt her og der, et godt WF snøre får du fra 500 og oppover, vis en skal eksprimentere med klomper og lignende blir det fort jævlig dyrt.. De gode klompene koster jo uansett en 6-700 kr!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde som nevnt før i tråden et lite eksperiment med å koble klumpen på et glassklart WF intermediate snøre (10.3 m) med bakerste 20 meterne av et gammelt Mastery Trout snøre (begge "5) og satt igjen med en løsning som funker som ei kule. Dog kunne nok klumpen vært litt kortere og tyngre, men likevel helt OK kasteegenskaper. Blir nok med som alternativ til WF flyt snøret på Grønland til sommeren dette snøret  :P

Skytelina kunne med fordel vært litt lengre også Toggi, men det får bli ved neste seriøse utgave av klump og skyteline i klasse 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kritisk viktig å IKKE kappe front taperinga på snøret, gjorde det selv engang.

 

Kapp fra bakkant av snøret. Sjekk ut hvor lang klumpen er og hvor lang baktapering det har.

 

Som hovedregel er jeg helt enig!  ;)

 

Dersom man skal lage skyteklump av et WF-snøre som i utgangspunktet er godt balansert, kan det derimot ofte være lurt å kappe litt i forkant også. Når man erstatter den integrerte coatede skytelinen i et WF-snøre med en glatt monoskyteline blir overslaget litt dårligere. Om man kapper noen cm i forkant også, vil klumpen lettere slå skikkelig over med den glatte monoskytelina.

 

Dersom man ønsker å bruke skyteklumpen med større fluer enn man gjorde med den som WF-line, kan det også være grunn til å kappe litt i spissen av lina for å bedre overslaget.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...