Gå til innhold

Nybegynnerstang?


Lars_

Anbefalte innlegg

Vi har alle og en hver vært på nybegynnerstadiet når det gjelder fluekasting, meg selv godt inkludert ;D

Og opplevd og holde vår aller første fluestang :-*

 

Og hvert år trer forventningsfulle debutanter inn i en eller annen form for fiskebutikk, for å erobre sin aller første "vidunderpinne".

 

De henvender seg til betjeningen, og pga. deres noe spinklere erfaringer spør om gode tips og tilbud.

 

Etter noen minutters ordvekslinger, sier betjeningen; "Ja, til deg vil jeg nok anbefale en nybegynnerstang"...

Debutanten svarer: "Nja, jeg vet jeg er dårlig og ny i gamet, men jeg har med 4-5 laken, og kunne godt tenke meg og legge litt mere i dette, og skaffe meg en litt bedre stang en den der.   

Og det er her spørsmålet mitt kommer:

 

Det er mulig spørsmålet lyder dumt, men jeg spør fordi jeg lurer: Hvorfor ikke la en nybegynner få prøve seg om ikke på det beste, men i allefall på noe av det bedre? Visse begrensninger forstår jo jeg at en debutant har, men alikevel.

 

Vil ikke en stang av litt kvast kaliber, gjøre en bedre jobb enn en 100% "debutant-stang"?

 

Mulig jeg spør dumt, men jeg synes tanken er interesant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er en veldig interessant tanke, Sage99. Selv holdt jeg på å få kvalt interessen for fluefiske allerede i fødselen pga av en 'nybegynnerstang' fra Vangen. Jeg klarte ikke å få snøret ut på en tilfredsstillende måte uansett hvor mye jeg stod på. Jeg var i ferd med å gi opp hele greia da jeg tilfeldigvis fikk prøve ei 'ordentlig' stang av en fiskekompis der alt plutselig klaffet. Da var veien kort til innkjøpet av ei bedre - og dyrere - stang. Og da var det ergerlig å allerede ha sølt bort en tusenlapp på noe som viste seg å være helt ubrukelig.

 

Så jeg er enig med deg i at nybegynnere ikke bør bli avspist med ræl. Samtidig har jeg skjønt det slik at endel dyrere stenger kan være litt 'sære,' dvs at de ikke er særlig tilgivende i forhold til kastefeil. Dette har jeg ingen erfaring med selv, men kastenissene kan kanskje si litt mer om hvordan dette henger sammen?

 

Konklusjonen min er at om man er sikker på at fluefiske er greia er det like greit å bla opp for skikkelig utstyr fra starten av. Da sparer man mye frustrasjon og - i lengden - penger.

 

RuneW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke lett. Det er lett å gå i utstyrsfella når man er fersk.  Når man ikke får det til kommer fort ideen om at en dyrere og bedre stang vil fikse problemene.  Det skjer sjelden.  Det er nemlig kasteren som teller, og i sørgelig liten grad stanga.  Når man oppdager dette blir man enten skikkelig frustrert, og legger stanga på hylla (da er det dumt hvis du har blåst mange tusen på en dyr stang), eller så innser man at det kun er trening og atter trening som skaper resultater.  Når man har innsett det kan man ha glede av en god stang, ikke for stangas skyld, men for å fjerne mistanken om at det er stanga det er noe galt med når det butter.  Således handler det mye om psykologi.

 

Når det er sagt - en nybegynner skal uansett ikke ha en dårlig stang, men det er mange gode stenger til under 2.000 spenn.

 

En ting til:  Snørevalget er viktig.  Galt snøre kan ødelegge mye, og ofte får stanga skylda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Det finnes et HAV av rikelig gode nok stenger til under 2000 spenn. Tror det er lettere i finne ei god nok stang idag, en det er å finne som er så dålig at den ikke kan brukes.

 

Vi snakker ofte om ...eller lurer på om de dyre stengene er så mye bedre at vi blir bedre til å kaste, men vi hører ikke så mangen ganger at noen kaster dårligere med en dyr stang en den de hadde før som var mye billigere. Tror nok at det er vanskelig å innse at den "nye og dyre" stanga gjør en dårligere jobb, rett og slett fordi at den gamle stanga passa bedre til din kasteteknikk en den nye.

Tror nok at det meste ligger i å finne en stang som passer sin egen kasteteknikk, og ikke gjøre som meg.....kjøpe en drittdyr stang, for så å endre kasteteknikk for å få stangen til "sitte" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å understreke en ting; jeg har ingenting imot såkalte nybegynnerstenger eller debutstenger, som jeg liker og kalle det. Fordi det finnes i dag utrolig mye bra for en billig penge. Og det skulle ikke forundre meg mye om man kunne fisket like bra, i alle fall omtrent like bra med enkelte stenger til 1000,- som med en stang til 4-5 høvdinger.

Som dere nevner selvfølgelig visse punkter å ta hensyn til her også, som snøre, personen som kaster, stangens bruksområde osv.  

 

Men som Blowfish forteller, og som var hele poenget med innlegget/spørsmålet mitt, så kan man risikere å sitte med skjegget godt plantet i postkassa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et HAV av rikelig gode nok stenger til under 2000 spenn. Tror det er lettere i finne ei god nok stang idag, en det er å finne som er så dålig at den ikke kan brukes.

 

Vi snakker ofte om ...eller lurer på om de dyre stengene er så mye bedre at vi blir bedre til å kaste, men vi hører ikke så mangen ganger at noen kaster dårligere med en dyr stang en den de hadde før som var mye billigere. Tror nok at det er vanskelig å innse at den "nye og dyre" stanga gjør en dårligere jobb, rett og slett fordi at den gamle stanga passa bedre til din kasteteknikk en den nye.

Tror nok at det meste ligger i å finne en stang som passer sin egen kasteteknikk, og ikke gjøre som meg.....kjøpe en drittdyr stang, for så å endre kasteteknikk for å få stangen til "sitte" :)

 

Som dere begge nevner (Lillevann og Henning), finnes det masse bra stenger til under 2000 kr.

Noe jeg selvfølgelig er fullt og helt enig i.

 

Men det jeg også tenker er at det finnes også en god del litt mindre gode stenger, som ligger på rundt 1000 kr.

Og jeg vil tro at det er ofte disse stengene som blir anbefalt for de som skal kjøpe seg stang for første gang.

Man kan jo da være kjempe heldig, og få seg en kjempestang. Men man kan på en annen side også få seg en litt mindre god stang, som jeg velger å kalle det og få hele den såkalte kvalitetsfølelsen ødelagt. Noe som vil være forferdelig synn.

 

For jeg tror og håper jeg har mange med meg når jeg sier at utstyr som ikke leverer som det skal/burde, er noe av det værste som finnes   :)   

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med mange her , men i det store og hele kan jeg ikke helt tenke meg at det finnes noen stenger i dag som er så dårlige at de ikke fungerer godt nok for en nybegynner, det er nok svært få.Hovedsaklig av den grunn at det er uansett kombinasjonen av stang og line som er viktig for en nybegynner.Tilpasser man lina til stanga slik at stanga lades lett, har det lite å si hvilken stang det er.

Kanskje bare med unntak av de aller stiveste eller megablaute.

Grunnleggende teknikk er ikke det vanskeligste ved fluekastinga , det er det å føle, kjenne og få så god kontakt med hele utstyret at man får den rette rytmen,akselerasjon og rette stopppunktene i forhold til stangaksjon,linevekt og ønsket kastelengde,og det krever trening og atter trening....mener nå jeg da.

 

Derfor synes jeg også mange av de stang-anbefalingstrådene er lite matnyttige...spesielt når stenger generelt bare skrytes opp i skyene uten at man beskriver stangens egenskaper.For i bunn og grunn er det som regel bare en smakssak og et spørsmål om hva en er vant med.

Selvfølgelig finnes det noen stenger som er laget for en spesiel type fiske , men dem er det vel nok så langt i mellom.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med det som sies her. Det har faktisk blitt slik i dag at de fleste "debutstenger" (fint ord) ofte har en aksjonstype og frekvens som passer nybegynnere godt. Som regel IM6 eller tilsvarende, og med halv til 3/4 aksjon. Og det bør være en smal sak å finne en slik stang til rundt 1000-lappen.

 

Situasjonen var en helt annen for 10-15-20 år siden. Da var billigstengene virkelig ubrukelig "ræl", og toppstengene var - IM6/GIII stenger med halv til 3/4 aksjon, og kostet rundt 4000. Ser dere sammenhengen?  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det jeg også tenker er at det finnes også en god del litt mindre gode stenger, som ligger på rundt 1000 kr.

Og jeg vil tro at det er ofte disse stengene som blir anbefalt for de som skal kjøpe seg stang for første gang.

Tror det er større sjans for at selger prøver å prakke på nybegynneren ei dyrest mulig stang fremfor det billigste de har, ihvertfall om kjøperen gir uttrykk for at han vil legge litt penger i dette  ;)

Men jeg tror, som flere nevner, at mange stenger som har blitt stemplet som ubrukelige av nybegynneren ville vist seg mer enn bra nok, om man også hadde snøre tilpasset stanga !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med det som sies her. Det har faktisk blitt slik i dag at de fleste "debutstenger" (fint ord) ofte har en aksjonstype og frekvens som passer nybegynnere godt. Som regel IM6 eller tilsvarende, og med halv til 3/4 aksjon. Og det bør være en smal sak å finne en slik stang til rundt 1000-lappen.

 

Situasjonen var en helt annen for 10-15-20 år siden. Da var billigstengene virkelig ubrukelig "ræl", og toppstengene var - IM6/GIII stenger med halv til 3/4 aksjon, og kostet rundt 4000. Ser dere sammenhengen?  ;)

 

tmags har fuldstændig ret her.

I 3 år kæmpede jeg med dritt-stænger. Jeg ville have mit fluefiske til at fungere og tilmeldte mig til en ukes harr-fiske i Rena med Jan Daugaard. (For maaaaange år siden)

På førstedagen kom Jan hen til mig og spurgte til mit job. Jeg fortalte ham at jeg var tømrer. Aha, sagde han og bad mig prøve en af hans stenger. (Lamiglass)

Der var en verden til forskel. Jan havde simpelthen set, at den megablaute stang slet ikke passede til mig.

Siden da har jeg bare fisket med svært raske stenger.

Pointen er, at selv om man er nybegynner er det langt fra sikkert, at en blød, langsom stang passer. En nybegynner bør prøve stenger med forskellige aktioner og ud fra det træffe sit valg.

Og glem alt snak om pris. Hellere en god dyr start end en dårlig billig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med denne tråden, for akkurat her står jeg nå i dag.

 

Skal kjøpe min første tørrflue-stang nå innenfor de nærmeste mnd. og har

veldig lyst til å "fleske" til og kjøpe et smykke av ei stang til 4000-5000 kr.

MEN så sitter det en fornuftig fiskedjevel på den ene skulderen som sier "trenger du virkelig dette?"  

 

Det jeg sånn halvveis har funnet ut er at følelsen av å ha et "smykke" av ei stang er god, og jeg kommer til å være stolt som en hane hver gang jeg drar stanga ut av futteralet og forsiktig gjør den klar til bruk.

Kjøper jeg ei "nybegynner" stang til 1500-2000 spenn blir jeg bare å gå rundt å ha lyst på ei dyrere "bedre" stang og derfor er det jo egentlig å hive penger ut av vinduet for jeg blir jo til slutt sittende med 2 stenger!

 

Hmmm...lurer fælt på hva jeg ender opp med :rolleyes:

 

Enden på visa er sikkert at jeg kjøper ei dyr stang som jeg ikke liker og at jeg ender opp med 2 dyre stenger og ei illsint kone ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Vil ikke kalle en stang til 1500-2000kr en nybegynner stang :) :)

Gå på en butikk og test stenegr i alle prisklasser, og finn en du liker godt. Eller bare kjøp deg en Streamdance GLX hls #4 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke kalle en stang til 1500-2000kr en nybegynner stang :) :)

Gå på en butikk og test stenegr i alle prisklasser, og finn en du liker godt. Eller bare kjøp deg en Streamdance GLX hls #4 :)

 

Derfor jeg satte " " . Meninga var å gjøre det litt ironisk, for jeg har jo ingen forutsetninger (enda) for å mene

hva som er nybegynner stang og ikke...

Men jeg må si jeg er litt sjarmert av alt det fancy dilldallet på de dyre stengene..som f.eks snelleholderen på g.loomis stengene ;D

 

Smelta fullstendig da jeg så denne http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=8_199&products_id=1959 for første gang. Huff...dette kommer til å bli en dyr hobby...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skal kjøpe min første tørrflue-stang nå innenfor de nærmeste mnd. og har

veldig lyst til å "fleske" til og kjøpe et smykke av ei stang til 4000-5000 kr.

MEN så sitter det en fornuftig fiskedjevel på den ene skulderen som sier "trenger du virkelig dette?"  

 

Trenger og trenger, alt er relativt.  Kasteteknisk trenger du det ikke. På den annen side - dersom du kjøper en billig stang og møter veggen, vil du garantert tenke "dårlig stang" - og kjøpe en dyrere. Da har du kjøpt en stang for mye.

Det å dra opp en dyr stang er no dritt dersom man er relativt fersk kaster, og står sammen med andre.  Dyr stang skaper forventninger.  Derimot - det å ha en billig stang, og være habil kaster, er helt topp dersom man står sammen med andre som har dyrt utstyr, men er dårligere til å kaste.

 

Vedr. illsint kone:  Hun vet ikke hva Sage ZXL er for noe.  Si det det er no billig-greier du kjøpte på Nille.  Da får du både stjerne i boka hos kona, samt dyr stang.  Ærlighet er alltid en vurderingssak.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg ikke sett hva alle andre har skrevet...

 

men når du skal ha en stang for de litt viderekommende så krever det jo litt av personen som holder stangen, har selv 6 ulike stenger i  litt ulike prisklasser og det er de to billigste det er best å kaste med. selv fisket jeg med en billig loop stang i 7 år som kostet 900 spenn eller noe. beste stangen jeg har hatt, veldig lettkastet. stenger til 2000 og oppover er jo mer for de som vet litt hva de skal ha og hva de legger vekt på i en stang. med en "nybegynner stang" om det er det folk vil kalle det er jo mye lettere bygd opp for en som er ny i gamet og en nybegynner skjønner ikke noe av det ekspeditørern sier om rask akson osv annet at det høres kult ut og ekspeditøren for vist sin kunnskap.

 

kan begynne med en billig og så når innteresser tar han, så tro meg da er det lett å svi av cash!! ;) ;)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders80

Jeg ville satset på et ''nybegynnersett'' fra enten redington,guideline eller slate til rundt 2000-3000,alt inkludert.jeg vil si det er en ''skuffelsesfri'' start hvertfall:)

Mvh Anders

''sannheten'' er vel at særlig stengene i slike ''nybegynnersett''kan konkurrere med langt dyrere stenger som kjøpes separat, :)

kan kjøpe langt dyrere stenger og ikke få med et stakkars stangrør engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med sånne nybegynnersett er jo at det er ein sammesatt "full pakke" med snelle, snøre og stang te ein billig penge.

For ein som kanskje aldri har tatt i ei stang før, kan det bli ein usikker investering å legge ut 2000 for ei stang, 1000 for snelle og så kommer snøre og fortom osv, osv i tillegg. Det kan fort bli dyrt for ein ungdom.

Veldig mangen jeger og fiskeforeninger ol har utstyr til utlån.

Det eg meiner er at det kan bli ganske dyrt å kjøpe skikkelig utstyr bare for å "prøve".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, alle i forumet :)

 

Jeg har fisket med slukstang i alle de år, og skal i år ta steget til fluefiske for første gang.

Jeg er med andre ord totalt nybegynner og det er nok av nye uttrykk i dette fisket (Hva er en skyteklump?).

 

Når jeg nå skal kjøpe komplett utstyr for første gang, ropes det fra en fornuftig krok av hjernen min at jeg burde kjøpe en startpakke, fordi da er hvertfall alle deler av utstyret tilpasset så de funker bra sammen. noen som har erfaring med at dette stemmer bra med virkeligheten?

 

Etter litt snoking rundt på nett har jeg muligens bestemt meg for en 9' #5 til sjøørettfiske. funker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, alle i forumet :)

 

Jeg har fisket med slukstang i alle de år, og skal i år ta steget til fluefiske for første gang.

Jeg er med andre ord totalt nybegynner og det er nok av nye uttrykk i dette fisket (Hva er en skyteklump?).

 

Når jeg nå skal kjøpe komplett utstyr for første gang, ropes det fra en fornuftig krok av hjernen min at jeg burde kjøpe en startpakke, fordi da er hvertfall alle deler av utstyret tilpasset så de funker bra sammen. noen som har erfaring med at dette stemmer bra med virkeligheten?

 

Etter litt snoking rundt på nett har jeg muligens bestemt meg for en 9' #5 til sjøørettfiske. funker det?

Heisann, og velkommen til forumet  :D

Tror ikke man automatisk skal ta for gitt at disse pakkeløsningene er godt tilpasset !

Noen er bra, men det følger ofte med et elendig snøre, og da kan man oppleve å slite mer enn nødvendig !

Jeg personlig ville valgt å kjøpe brukt stang og snelle, og kostet på et nytt, bra snøre !

Det ligger ofte bra kjøp på stenger og sneller under "til salgs" her på forumet, eller andre tilsvarende forum.

Hvis jeg skulle ha ei stang til sjøørret-fiske ville jeg satset på ei stang i klasse 6-7, da man må regne med en god del vind  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med sånne nybegynnersett er jo at det er ein sammesatt "full pakke" med snelle, snøre og stang te ein billig penge.

For ein som kanskje aldri har tatt i ei stang før, kan det bli ein usikker investering å legge ut 2000 for ei stang, 1000 for snelle og så kommer snøre og fortom osv, osv i tillegg. Det kan fort bli dyrt for ein ungdom.

Veldig mangen jeger og fiskeforeninger ol har utstyr til utlån.

Det eg meiner er at det kan bli ganske dyrt å kjøpe skikkelig utstyr bare for å "prøve".

 

 

Hei

 

Sendt deg PM, enig med Godsmack her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, alle i forumet :)

 

Jeg har fisket med slukstang i alle de år, og skal i år ta steget til fluefiske for første gang.

Jeg er med andre ord totalt nybegynner og det er nok av nye uttrykk i dette fisket (Hva er en skyteklump?).

 

Når jeg nå skal kjøpe komplett utstyr for første gang, ropes det fra en fornuftig krok av hjernen min at jeg burde kjøpe en startpakke, fordi da er hvertfall alle deler av utstyret tilpasset så de funker bra sammen. noen som har erfaring med at dette stemmer bra med virkeligheten?

 

Etter litt snoking rundt på nett har jeg muligens bestemt meg for en 9' #5 til sjøørettfiske. funker det?

 

Var å kjente på en 5`r pakke som selges på en lokal butikk til 5-600.. Kostet egentlig 1700-1800, men de hadde kjøpt inn en stort antall... Tror de fleste nybegynnere hadde vært godt fornøyd, i opptil flere år..

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Mye fine forslag, men nybegynner som skal fiske SØ. Jeg vil vel tro at en klasse 6-7 passer bedre.

En 5er blir fort "pinglete" i vind etc til sjøørretfiske. Han har poengtert til SØ fiske.

 

Da mener jeg 5er blir litt feil klasse. Bare en tanke! (ikke kritikk) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg Toggi angående stang til sjøøretfiske. Har ei Scott SAS 906 som fungerer greit på høyfjellet med en del vind og små fluer, men i sjøen blir den for svak etter min oppfatning og jeg bruker her ei 8-stang. Hadde jeg skulle kjøpe ny stang i dag, ville jeg nok ha satset på 7-er i sjøen, da 8-eren blir litt tung å jobbe med når man er ute i flere dager i strekk. Dersom man er ute etter ei stang som også skal brukes i ferskvann kan kanskje 6-er være et kompromiss?

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...