Gå til innhold

Flueline til ferskvann, #5


Sailfish

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan gi meg noen anbefalinger ang. valg av flueline til ferskvann? Har akkurat fått ny stang, Vision GT four #5, og har lyst på en god flyteline til denne. Skal handle noen andre liner fra USA fra denne butikken: http://www.landbigfish.com/tacklestore/default.cfm. Derfor ønsker jeg å handle flytelina i samme butikken slik at jeg slipper ekstra frakt osv...

Jeg ønsker å bruke lina til både fiske i elv og tjern. Er det noen gode flyteliner på denne siden ell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt veldig mye #5 stang til ferskvann. De snørene jeg liker best er Rio selektive trout og Airflo Ridgeline presentation. Har prøvd endel andre også, men det er disse jeg kjøper igjen til min #3 stang. Veldig godt fornøyd, så disse anbefaler jeg.

 

Jeg har også brukt #5 til sjøen, men da aller helst med små fluer og flytsnøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med The Dry, fra Guideline, på min Streamdance GLX i #5.

Men vet ikke hvordan denne vil være på en GT4, da jeg ikke har prøvd det.

 

Men dette er i alle fall en line jeg syntes fungerer veldig bra til meg, både i elver og vann (fisker mest elv). Den presenterer fint, slår bra over og er langt kastende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis folk her syns det er vanskelig å anbefale snører så kan jeg jo informere om at Vision-stanga er ganske kjapp (mye av grunnen til at jeg falt for den i butikken, er hardbarka sø-fisker  ;)) Er ikke helt sikker på aksjonen, men skal nok finne d ut når jeg en gang i vinter kommer til å prøve den innendørs et ell annet sted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens, dere kan se bort fra linken jeg har på mitt første innlegg, de tar 40% av vareverdien i frakt!!!!!! :o :o

 

Tenker jeg velger en annen butikk "over there".

 

Siden dere nå ikke er bundet av noen spesiell butikk så håper jeg flere kan komme med anbefalinger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sailfish.

Skal du likevel handle fra USA, så kan du kline til å få tak i det "heiteste" snøret på markedet iår; Sharkskin fra SA. Har bare kjent på dette, ikke kastet, da det jeg lot fingrene gli over var en kort stump (prøve).

I Usa har jeg registrert at mange skryter enormt av snøret. Både taperingsmessig, og det glir jo selvsgat meget godt. Passer nok til de fleste stangaksjoner, i motsetning til GPX. Som er knall på noen, men ukomfortabel på andre.

Jeg har bestilt dette snøret, hos min "lokale" forhandler og ikke fra USA, så jeg har det forhåpentligvis om et par dager.

Har selv en GT4 stang i #7 9'6, og er din #5 stang gjenkjennelig i forhold til aksjon, så tror jeg Sharkskin vil passe godt. BAre tror...når jeg "vet" skal jeg nok uttrykke det ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sailfish.

Skal du likevel handle fra USA, så kan du kline til å få tak i det "heiteste" snøret på markedet iår; Sharkskin fra SA. Har bare kjent på dette, ikke kastet, da det jeg lot fingrene gli over var en kort stump (prøve).

I Usa har jeg registrert at mange skryter enormt av snøret. Både taperingsmessig, og det glir jo selvsgat meget godt. Passer nok til de fleste stangaksjoner, i motsetning til GPX. Som er knall på noen, men ukomfortabel på andre.

Jeg har bestilt dette snøret, hos min "lokale" forhandler og ikke fra USA, så jeg har det forhåpentligvis om et par dager.

Har selv en GT4 stang i #7 9'6, og er din #5 stang gjenkjennelig i forhold til aksjon, så tror jeg Sharkskin vil passe godt. BAre tror...når jeg "vet" skal jeg nok uttrykke det ;D

 

Sharkskin snøret er mulig å få prøvekastet i hallen på Kadettangen først kommende lørdag fa 16:30-18:30!

 

blir mye annet snadder som også vil være mulig å prøve der tenker jeg.

 

ref:http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=6511.msg69705#msg69705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke anb deg dette Sharkskin snøre etter å ha testet det på ei Scott G2 #5.

For meg bråker det for mye og da mener jeg bråker. Tenk deg du sitter å koser deg deg en stille sommerdag i skogen og så må du høre på dette bråke istedenfor for å nyte stillheten du har oppsøkt. Ellers ga ikke dette snøre meg noe som helst nytt, men det skal være veldig slitesterkt over tid sies det. Smaken som baken ;D

Se om du kan få prøvd André sitt snøre eller en annens før du handler, da jeg er glad jeg fikk prøvd et først

 

Personlig hadde jeg heller gått for Rio Selective Trout, SA Ultra4, SA Trout, Lee Wulff TT og kanskje den nye Riosnøre som heter Gold, men det har jeg ikke fått prøvd enda.

Kjenner ikke stangen de så derfor tør jeg ikke si hva som passer den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker Are06 har rett i èn ting; smaken er som baken....minst :)

Vet at dette snøret lager en viss lyd, noen kaller det bråk, og sier samtidig at de digger lyden av Hardy...det er bråk det, Are ;D

Og skulle du være så uheldig å få noen fisk på turen, så er jo fuglesang en saga blott likevel :P

 

Må prøve det selv først selvsagt før jeg kommenterer ytterligere, men referansen min til i det hele tatt å bli nyfiken på enda et nytt snøre i jungelen, er en meget rolig mann med et øye for det komfortable.

Han har fisket med dette snøret, samt en flott nyehet i stangjungelen, i river Test. Sikkert forholdvis stille og rolig der også, kanskje tom fuglesang. Han forteller at han "nøt" hvert sekund med denne kombinasjonen.

Når jeg hører dette fra sådan en herremann, ja da tenker jeg alle andre bør også prøve før de evt vurderer hørselvern.... ;)

Ellers er jeg enige i de andre anbefalingene dine Are. Alle gode snører, de også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardy det bråker, men når jeg fisker ørret bruker jeg stillere ting enn Hardy  ;)Helst sneller uten lyd, da jeg er stort er alene og fiske ørret da trenger  jeg ikke la andre høre at jeg får stor fisk som i ei lakseelv  ;D

Dette snøre bråker ikke bare når enn kaster med det men det bråker til og med når en sveiver det inn og spesielt hvis du holder rundt snøre for å styre det inn på snella :P

 

Hvis vi ser bort fra lyden på snøre, som jeg mener at var det verste. Så ga dette snøre (til 1000,-) meg ingen ting andre snører ikke gjør. Det kan være at det ikke var det beste snøre til G2 stangen men jeg føler hverken det skyter bedre,strekker seg bedre eller flyter bedre enn andre snøre til nesten halve prisen. Til å speyen med synes jeg heller det ikke var noe spes godt. Selv om det kanskje holder lengre enn "vanlig" snører ville jeg heller ha lagt til noen kroner og fått 2 forskjellige snøre til litt forskjellig bruk, feks Rio Grand og Rio Selective Trout. Men det er meg det ;) Derfor vil jeg si ifra når jeg leser at folk anb dette snøre. Kan være dette snøre passer SailFish og hans stang som fot i hanske men det passet ikke meg og min G2 i det hele tatt.

Jeg pleier å være veldig lett å "lure" når det dukker opp noe nytt på markedet men denne gangen beit jeg ikke på. Selv om det ser ut som en god del andre liker dette snøre så gjøre ikke jeg det...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei artig at så mange svarer, og det er bare å fortsette å legge tips og meninger inn :D

 

Skal selfølgelig prøve dett sharkskin-snøret , men jeg er som mange andre svært glad i naturens stillhet og dyreliv. Derfor blir jeg litt skeptisk når jeg hører at snøret bråker. Innbiller meg da at det "svissjer" og "svusssjer" en del :(

 

Fortsett å legge inn innlegg folkens :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et RIO Accelerator WF5F til min Scott E2 #5i fjor sommer. Jeg liker stenger med litt rask aksjon og er godt fornøyd med den kombinasjonen. Men jeg har aldri prøvd stangen du bruker. Nå bor jeg ikke så langt unna deg og jobber i Porsgrunn. Send meg en mail hvis du vil låne snøret og prøve. Jeg liker å prøve snørene før jeg kjøper dem.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei artig at så mange svarer, og det er bare å fortsette å legge tips og meninger inn :D

 

Skal selfølgelig prøve dett sharkskin-snøret , men jeg er som mange andre svært glad i naturens stillhet og dyreliv. Derfor blir jeg litt skeptisk når jeg hører at snøret bråker. Innbiller meg da at det "svissjer" og "svusssjer" en del :(

 

Fortsett å legge inn innlegg folkens :D

Synes ikke at det er noe sjenerende lyd av snøret, den lille lyden er noe man legger merke til de første 2-3 kastene, deretter er det "borte"

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei artig at så mange svarer, og det er bare å fortsette å legge tips og meninger inn :D

 

Skal selfølgelig prøve dett sharkskin-snøret , men jeg er som mange andre svært glad i naturens stillhet og dyreliv. Derfor blir jeg litt skeptisk når jeg hører at snøret bråker. Innbiller meg da at det "svissjer" og "svusssjer" en del :(

 

Fortsett å legge inn innlegg folkens :D

Synes ikke at det er noe sjenerende lyd av snøret, den lille lyden er noe man legger merke til de første 2-3 kastene, deretter er det "borte"

 

Morten

 

Er d så høyt at man blir man døv etter 2-3 kast?? :o :o ;D ;D ;D

 

hehe, bare litt moro fra min side, skjønner hva du mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en guideline lpxe rs 9' # 5 som jeg bruker et Rio Outbound wf 5 på , beste snøre jeg hitil har prøvd til streamer og fluer av litt ymse slag.Bruker åsså dette til en glx crosscurrent #8 , da med et wf 7,Fikk anbefalt å bruke en lineklasse under det man normalt ville valg, da dette er et snøre med ganske heavy klump.Skytelina er meget tynn og glir bra. Eneste minus må være den tynne skytelina da coatinga er såpass tynn at den blir litt fortere slitt n andre liner jeg har prøvd.Hvis du ikke skal investere i et snøre du forventer å ha i mange mange år anbefalles dette på det sterkeste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sharkskin linen til SA fikk jeg endelig prøve på stang. På to #5 stenger som vanligvis har likt litt ulike snøre profiler. Og som derfor også har brukt ulike liner på.

Streamstix Evo2 og en "silkestang" i Winston BIIx likte nye Sharkskin meget godt. Det som slår meg, er at snøret kommer til å imponere enda mer i praktisk fiske. Det må jeg selvsagt prøve før enda mer bastant påstand.

Snøret var meget behagelig på korte kast med Winston stangen, og med 15-17 meter line i luften (pleier å være rikelig under praktisk fiske) var det også en uanstrengt affære. Dette er det nok mange andre snører som gjør godt også.

På Evo2 fungerte det også til min store glede.

Jeg hadde på sett og vis ventet meg en litt stivere line, med antydning av minne og behov for et lite strekk før kasting: Bortkastet tid :)Snøret er helt minnefritt, ihverfall innendørs. Og det er det ikke alle liner som er. Minnet om mine erfaringer med gode, "Seige", gamle Tight Line. Men dette glir nok mye bedre :D

Vet ikke hvilken flyteliner folk bruker i sjø, men dette må da være en god hel line til saltvannsbruk også.

Jeg tipper det bare kommer til å gli, gli og gli. Må gjerne koste mer enn enn øvrige snører, dette er innovativt, på et høyt nivå. :)

Men jeg tror ikke det nødvendigvis kaster så mye lengre enn andre nysmurte liner innedørs. Dette er ikke en line som kommer til å gi folk en "Aha opplevelse" på fiskemessene til våren, tror jeg. Ved bruk i vann tror jeg derimot at de som punger ut kanskje vil føle seg lett om hjertet, og lave flotte skuldre :)

 

Og det lager lyd....ikke noe å tenke på med annet enn smil om munnen når du ser for deg bamsen som lurer i skogen, men stikker så fort du kaster, han skjønner at han har med en potensiell drapsmann å gjøre :D Ihvertfall hvis bålet er tent og fisken biter....

Kan tenkes at denne linen vil i stor grad fungere utmerket under forhold med pollen, alge blomstring, veistøv og alskens ulumskheter fra oven. Hvor mange andre flueliner vanligvis begynner å bli noe klebrig og "subbete"?

Å si at dette er det beste snøret på markedet vil jeg ikke. Det blir en subjektiv sak, akkurat som med stenger.

Men å si at jeg har like lyst på dette som jeg hadde da jeg fosøkte, High Water, Punch, XXD,Tight Line, Carron, SA Trout, gode gamle GL Professional (tror jeg det het), m fl., det har jeg ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et RIO Accelerator WF5F til min Scott E2 #5i fjor sommer. Jeg liker stenger med litt rask aksjon og er godt fornøyd med den kombinasjonen. Men jeg har aldri prøvd stangen du bruker. Nå bor jeg ikke så langt unna deg og jobber i Porsgrunn. Send meg en mail hvis du vil låne snøret og prøve. Jeg liker å prøve snørene før jeg kjøper dem.

 

bjorni

 

Fikk testa snøret ditt i dag, selv med en del vind. Må bare si at dette var nydelig å kaste med. Første gang jeg har kasta ut all line+litt backing utenfor stangtuppen med en #5 :D :D Og det var så godt at det gikk bedre for hvert kast! Stanga jeg prøvde det på har jeg akkurat fått så den ble prøvet for første gang den også :D Fantastisk stang med nydelig snøre, ikke mye bedre kombo enn det :)

 

P.S. hvor lang er fluelina egentlig? Hadde vært artig om jeg har satt ny rekord med #5 :D

 

Edit: Stanga var en Vision GT four ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trønder
hvor lang er fluelina egentlig

 

30 meter.

 

God line, tåler mye overheng og du kan skyte langt. Den lina ble første valget på 5# utendørskonkurransen i Trondheim i fjor.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor lang er fluelina egentlig

 

30 meter.

 

God line, tåler mye overheng og du kan skyte langt. Den lina ble første valget på 5# utendørskonkurransen i Trondheim i fjor.

 

 

 

Jippi, da har jeg ny rekord i klasse 5 :D 34 m :D

 

Men nå har jeg altså bestilt to flueliner fra USA: Airflo Ridge Line og Scientific Anglers Ultra 4, har fått tips om at disse er bra liner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny personlig rekord Sailfish! Det gir unektelig en riktig god følese den dagen en makter å hive ut hele snøret :)

Blir spennende å se hvordan de nye snørene oppfører seg. Behold snøret til du har fått sammenligna ordentlig.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...