Gå til innhold

Delikat stang #3


Bånngjedda

Anbefalte innlegg

Når jeg først er i gang: Noen som anbefaler en lett/myk/dyp stangtype for finfiske? Gjerne 3-er. Hadde en stang som var veldig dyp som jeg likte godt. Kastet helt greit og var en drøm å kroke fisk uten å ryke fortommen :-(

 

Har etterhvert funnet ut at dype/paraboliske aksjoner ikke alltid er ensbetydende med kortkastende stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scott sin G-serie er allerede nevnt som et bra tips' date=' men de har også en F-serie som kan være verdt å prøvekaste![/quote']

 

Helt klart, denne F-serie gikk jeg til innkjøp av i vår og har bare positive erfaringer med den. Det er glassfiber, så finishen er litt grov, men lekker stang allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glassfiber?! Trodde ikke man fikk tak i det lenger... Føles stanga tung i forhold til snøreklasse?

 

Nei, den gjør ikke det, og det var det jeg også var overrasket over. Synes den er veldig god å kaste med, kan til og med få fine lengder ved riktig bruk av dobbelttrek, selv om dette ikke er stanga for slikt fiske. Om du er interessert tar jeg den med på stangtestingstreffet på Holmendammen søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra stenger her, men at ingen har nevnt Thomas & Thomas kan jo ikke gå upåaktet hen. Såvidt jeg kan forstå vil særlig Paradigm svare på det du spør etter. Nå er jo den gått ut av produksjon, men finnes fremdeles å få fatt i fra enkelte leverandører.

 

mvh

rjf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scott G-serie, er en stang som Scott har haft på deres programet i snart 30 år. uden at forander den, jeg vil påstå, bedre stang findes ikke.

 

Jeg havde den med i Mongolia, #-o og da de andre skulle prøve den, så jeg den ikke før sidste dagen.

 

:roll: køb en Scott G-serie,den er dyr,men pengene vær, og den vil følge dig resten af livet.

 

/loke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vurderer denne stanga etter at mange skryter av den. Ser at mange anbefaler ganske raske stenger. Stanga jeg leter etter skal være til bitte små elver med fin fisk. Skikkelig geriljafiske. Trenger altså ikke å kaste særlig langt. Har en treer fra før som er rask og langtkastende, men ikke det jeg vil kalle "delikat"... Vanskelig å definere delikat, men etter å ha lest en del om Scott-en så tror jeg denne kan være stanga jeg ser etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stengene til Bruce & Walker har nok det du ønsker deg, finnes ned til #3. Har ikke sett stengene i butikker her i Norge, men sjekk www.bruceandwalker.no

 

Dette er behagelige, rolige stenger for folk som ikke har det travelt. Klassisk engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har set stangen i dk for ca. 15 år siden, det eneste der er behagelig er prisen, jeg kan låve dig, man får ikke et hjerteslag af at se på den, ej heller af at kaste med den. den har en klodset og tyk udsenende. men prisen er behagelig, så god fornøjelse. jeg havde en 12' 6" som jeg købte i 1988, deres laksestænger var ikke så slemme, idag har jeg en Bruce Hexagraph 6 kantet splitcane i grafit, 7'0 #3 men det er også noget helt andet.

 

/loke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er kanskje ikke en 15 år gammel erfaring med et stangmerke mye å slå i bordet med når man skal gi anbefalinger om stangkjøp i dag. Vel er engelskmenn konservative, men de har nok endret stengene sine siden 1988. Vet forresten at Sven Kalmar bruker en av disse stengene, dog en lengre #5-#6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der er ikke sket så meget med B&Wsiden da. men prisen er stadig behaglig. hvis det bare er en billig stang man er ude efter, så kan den være god nok. Træerne vokser ikke ind i himmelen.

 

/loke

 

Ps. husk lige at emne er, Delikat stang #3, og der hører B&W ikke hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett lite tips! Sjekk ut Winston.

Jeg har i hele mitt fluefiskerliv fisket med Scott Powerply stenger.

( Og splittcane ). Men for noen uker siden fikk jeg kjenne på en

Winston IM6 8`6" i klasse 3#. Jeg handlet tvert!

Jeg tror denne modellen har skiftet betegnelse til WT.

Jeg prøvde noen WF snører men falt ned på ett DT 3# fra Hardy.

Mer DELIKAT stang/snøre skal du lete lenge etter.

Jeg legger med noen bilder av stanga IN ACTION.

 

MVH Egil.

post-65-13949845142351_thumb.jpg

post-65-13949845143317_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Actionbildene ser bra ut de Egil!

Tror faktisk jeg vet hvem den fine u-bukten på det nederste bildet er beregnet på :D Den sto rett utenfor de to bjørkene tipper jeg ;) Hvis det stemmer så har jeg et bilde av den på min harddisk. Når jeg fikk den var den nok 100 ganger lettere å ta enn nå på høsten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...