Gå til innhold

Vulgatafiske


Arne

Anbefalte innlegg

Hei !

 

Ønsker å få litt diskusjon rundt dette med tilslag og kroking ved bruk av vulgata (dun). Mulig dette har vært tema her før , men dog...

Har litt ulike erfaringer med dette. Noen dager kan det være greit å kroke , mens andre ganger er jeg ikke engang i kontakt med fisken . Min måte å gjøre dette på er å vente ett sted mellom ett og to sek etter take, for å så løfte stanga rolig men bestemt. Dette har forbløffende god effekt mange ganger , men er helt sjanseløst andre ganger . Har noen få teorier om hvorfor , men ønsker å høre andres "frustrasjoner" og "genialiteter" først. PS , tror egentlig de fleste sliter med dette og at dette er forholdsvis klassisk , men det er jo et interessant tema ....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja  ??? si det , nå er ikke jeg noen fluebinder , men de er laget mest mulig naturtro med kropp og lengde ganske nøyaktig som gjennomsnittsoriginalen . Jeg anntar at det er vingen som er mest interessant , og når sant skal sies bruker jeg fluer med  fjær som vinger ,og vinger av kunstfiber. Har vel egentlig opplevd det samme med begge typer . En av mine teorier er dog myntet på dette med vinger . Lurer på om det vil være en fordel å ta ned størrelsen/tykkelsen på denne noe for å bedre krokingsegenskapene ? Det er vel siluetten /lengden/avtrykket som avgjør om fisken tar eller ikke ...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sliter også med vellykkede tillslag på fluer med forlenga kropp ..... Virker som fisken skubber unna flua slik at den ikke får skikkelig tak . Ikke vet jeg men hadde en opplevelse i sommer under en vulgataklekking . Satte på dun i st 10 med forlenga kropp , prøvde alle mulige måter for å få fisken til å sitte , men nei . Frusterasjonen tok overhånd og jeg satte på en klekker i st 10 og der satt`n . Nesten ikke bomtillslag i det hele tatt .

Er nok ikke flink nok med tillslaget så her må det trenes .....kansje  :rolleyes: ::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange binder (eller kjøper) fluer med forlenget bakkropp som er alt for stiv. Fluer med bakkropp av hjortehår, foam o.l. har en tendens til kroke mye dårligere. Bruker man cdc i stedet for hele fjær i vingen øker kanskje krokingen yterligere, men jeg min erfaring er at kroppen er det viktigste..

 

Bakkropper av chenille synes jeg kolapser best i fiskens munn, altså kroker best. Kropper med tekstillim blir penere men stivere, og krever at du myker den opp bak krokbøyen... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker store kroker. Feks. caddiskroker eller lignende.

 

Skal jeg binde en #12'er bruker jeg #10 om jeg klarer å gjøre meg forstått. Det er jo egentlig bare torax som skal binders på kroken derfor spiller det ingen rolle hvor stor kroken er.

 

Jeg har merket at fisk som jager store døgnfluer er litt løse i bittet derfor gikk jeg opp i krok og det har fynket for meg.

 

Se bildet

 

Sigve

post-969-13949854098571_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra svar  :) Jeg har trodd bakkroppen har mindre innvirkning enn vingen , da en vel må anta at

flua stort sett blir lagt flat i munnen på fisken ved take , og at det da er vingen som "hindrer" flua fra å snu opp eller ned mer eller mindre i det man strammer opp. Det er etter min erfaring også derfor man skal stramme rolig opp ved bruk av så store fluer. Man gir flua tid til å "snu " på en en måte , og ikke røsker den rett ut ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også erfart at bakkroppen ofte er den som har mest betydning i forhold til kroking. Tekstillim brukte jeg mye i fjor og slet også mye med krokinga. Blir en ny løsning i år.. Det er avgjørende at bakkroppen er myk. Polychenille kanskje. Den Vulgata gåsa som er lagt ut på siden her nå må prøves.

 

I fjord virket det som om det var lettere å treffe med tilslaget tidelig i Vulgatasessongen da det klekket mer sparsomt. Fisken tok flua mye hardere enn senere i sessongen. Når ørreten er mett og god, kruser den rolig rundt å plukker mer forsiktig. Kanskje var det tilfeldig. Jeg tror ikke det..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis har jeg hatt litt flaks, men jeg kan nesten ikke huske å ha bommet på tilslaget under fisking med vulgataimitasjoner. De bom jeg kan huske har kommet av at jeg har sett etter vak andre steder i det fisken har tatt min flue,slik at tilslaget har blitt veldig forsinket. Har bare brukt tørrflue, ikke klekkere. Som regel på krok 8, og delvis krok 10. Til forlenging av kropp reversert hanehackle. Tilslaget mitt ligner veldig på det beskrevet ovenfor. Vent ett sekund og så et rolig tilslag. Vanligvis har jeg fisket fra belly og kastet relativt kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten teori i forhold til noe av det jeg har opplevd under vulgatafiske er at fisken av og til slår duns med halen. Det er nok ikke det som er svaret på krokingsgåten, men har faktisk oppleved å kroke fisk i bakre deler under vulgatafiske , og også sett at fisken slår duns med halen.Har en teori om at kanskje fisken vil drukne døgnflua før den spiser den.....vet ikke, men kan det være en forklaring på at det av og til er vanskelig å kroke fisken? ??? Noen som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polychenille og krok med stort gap er overlegent. Krok 8-10, jeg bruker mest 8. Jeg brukte tekstillim et par sesonger men har kuttet det ut. Kroker ikke så bra som chenille.

 

Jeg har også opplevd at fisken blir litt "lunken" i taket og dytter til flua. Det har skjedd når det har begynt å bli badetemp. Litt striping av flua funker ofte bra på slike. Jeg striper de ganske ofte når det er egglegging. Her hjemme har jeg ikke opplevd at fisken skal drukne flua så mange gangene. Men i Irland opplevde jeg det 3 ganger på samme dag. Dro self. bom som bare det... Der var det visst ganske vanlig at fisken gjorde slik. La den vake to ganger  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemmer aldri en tur i Nordmarka hvor jeg ikke kroket en eneste fisk uansett om jeg kroket sent eller tidlig eller ikke i det hele tatt. Da var bakkroppen laget av hackelstamme. Vet ikke om det skal regnes som mykt eller stivt materiale, men er jo klart stivere enn polychenille.

 

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polychenille og krok med stort gap er overlegent. Krok 8-10, jeg bruker mest 8. Jeg brukte tekstillim et par sesonger men har kuttet det ut. Kroker ikke så bra som chenille.

 

Jeg har også opplevd at fisken blir litt "lunken" i taket og dytter til flua. Det har skjedd når det har begynt å bli badetemp. Litt striping av flua funker ofte bra på slike. Jeg striper de ganske ofte når det er egglegging. Her hjemme har jeg ikke opplevd at fisken skal drukne flua så mange gangene. Men i Irland opplevde jeg det 3 ganger på samme dag. Dro self. bom som bare det... Der var det visst ganske vanlig at fisken gjorde slik. La den vake to ganger  ;D

 

Noen spesiell grunn til at du ikke svir polychenillen Rune ? Jeg synes kroppene blir mer naturtro om man gjør det og jeg lurer på om ikke flyteevnen bedres også ?

Til større døgnfluer som vulgata og danica samt stankelbein pleier jeg da og tvinne chenillen dobbelt før jeg svir den litt. Synes tvinnede svidde chenillekropper får en fin segmentering.

 

Mvh

Rolf J. F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polychenille og krok med stort gap er overlegent. Krok 8-10, jeg bruker mest 8. Jeg brukte tekstillim et par sesonger men har kuttet det ut. Kroker ikke så bra som chenille.

 

Jeg har også opplevd at fisken blir litt "lunken" i taket og dytter til flua. Det har skjedd når det har begynt å bli badetemp. Litt striping av flua funker ofte bra på slike. Jeg striper de ganske ofte når det er egglegging. Her hjemme har jeg ikke opplevd at fisken skal drukne flua så mange gangene. Men i Irland opplevde jeg det 3 ganger på samme dag. Dro self. bom som bare det... Der var det visst ganske vanlig at fisken gjorde slik. La den vake to ganger  ;D

 

Noen spesiell grunn til at du ikke svir polychenillen Rune ? Jeg synes kroppene blir mer naturtro om man gjør det og jeg lurer på om ikke flyteevnen bedres også ?

 

 

Til større døgnfluer som vulgata og danica samt stankelbein pleier jeg da og tvinne chenillen dobbelt før jeg svir den litt. Synes tvinnede svidde chenillekropper får en fin segmentering.

 

Mvh

Rolf J. F.

 

Jeg har testet svidde også men synes den jeg bruker er bra nok. Slik har den sett ut de siste 10 åra..... Jeg må ha haler på den, det er litt mer køddint når du skal legge den dobbel og svi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...