Gå til innhold

Opprop for Rena elv!!


Flemming

Anbefalte innlegg

150 fiskere som tropper opp i resepsjonen i kommunen, i full "fiske GRU", gjennom en uke og ber om utskrift av sakspapirer vil åpenbart bli lagt merke til :). Eller om alle skriver til kommunen og ber om å få sakspapirer tilsendt, det blir mye ekstra arbeid for dem og det vil helt klart bli lagt merke til.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

De tre største norske fiskerforane på nettet har ca. 14.000 medlemmer tilsammen (14 tusen!!! (ffs, ffn, fs)). I tillegg finnes det mange mindre fora, og utenlandske fora som er langt, langt større enn de norske.

 

Først vil jeg rose Flemming for insatsen han yter:) Dette står det respekt av, og håper så mange som mulig støtter opp. Jeg bidrar gjerne ;D

 

Også med bakgrunn i sitatet om ca 14.000 medlemmer... Hvorfor i "#?=¤/) er det da "bare" 555 underskrifter!!!! :'(

 

Oppforder alle som ikke har signert til å få ut fingeren! Denne saken trenger all støtte den kan få!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev under uten egentlig å ha lest saken..

 

Dette er jo sinnsykt.. Skal de virkelig ødelegge en norsk elv som dette for å lære seg å kjøre??

Kan de ikke grave seg et basseng hvis de vil leke seg?

 

Har ikke vært i militæret og kommer ikke til å verve meg, men jeg trodde militæret var ment til å forsvare akkurat dette.

Norge.

 

Flemming: Hva med å legge ut saken på diskusjon.no under kategorien "Samfunn"? Diskusjon.no har i skrivende stund 141053 medlemmer.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

592 underskrifter

 

Jeg får vel mase litt igjen. Snart er det like mange Svensker, Dansker som nordmenn på oppropslista. Er det virkelig så lite viktig for dere som ikke har signert ??? En vakker dag er det elva som nettop DU fisker i som blir rasert. Forsvaret skal også starte med  testskyting i området deilig hvit fosfor som sildrer ned i vassdragene. GI DITT BIDRAG NÅ!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Forsvaret ønsker å bygge 4 vadetrasseèr ala disse som allerede er ferdig :'( :'(:

48944_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/19786/48944.jpg

 

48951_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/19788/48951.jpg

 

48952_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/19788/48952.jpg

 

To av dem er allerede ferdig, de to neste skal påbegynnes i 2009.

Jeg var en tur i Rena i dag og tok disse bildene. Å stå oppe på Leopardbrua å se dette var så opprørende å trist at jeg kjente jeg fikk lyst til

å grine. Skikkelig vondt gjorde det, å det virker noe så bort i natta meningsløst.

Det her må være det synlige beviset på MENNESKELIG DÅRSKAP, jeg finner nesten ikke ord for det vi så........ :o :o :o

 

Disse trasseène vil stå over vann ved lav vannstand og ikke en fisk vil kunne passere og tenk bare på hva diesel og oljesøl fra leopardtanksene kan medføre. De er også bygd midt i noen av de beste gyteplassene i Renaelva for ørret og harr. Det er nesten så man tror man ser syner og at vi mennesker skulle ha kommet lenger enn dette når vi skriver det herrens år 2008.........hva i svarte er det vi mennesker holder på med egentlig.......har vi blitt så opptatt av billig sprit og røyk og materiell velstand at vi helt har gitt f.... i det mest verdifulle og vakre vi har rundt oss - NATUREN......

 

Dette er til å grine av, og vi må gjøre alt som står i vår makt for å stoppe de to som ikke er bygd enda.

Forsvaret har høyt og tydelig sagt i full offentlighet at de ønsker seg enda mer av elva til øvelser og annet f...skap.

Politikere, fiskeforvaltere og offentlige instanser som er satt til å verne om elva foretar seg ingen verdens ting.

Forsvaret kommer til å ta mer og mer hvis vi fiskere ikke begynner å foreta oss noe for å stoppe galskapen.

 

Som sagt så kan det være elva di som står for tur neste gang, og som petribrødre må vi alle stå sammen mot nasjonal ødeleggelse enten det er fra

forsvaret, statskraft eller andre miljøødeleggende organisasjoner.

 

Dere som ikke har skrevet under på oppropet, HJELP OSS NÅ VED Å SIGNERE OPPROPET!!!!!

Dere som har skrevet under, TUSEN TAKK FOR HJELPEN :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som har signert. Tusen takk ;)

 

Til dere som ikke har gjort det, hva er det som hindrer dere???

 

Please! ta dere tid til og signere oppropet.

 

Ok, mange av dere tenker sikkert at  den kampen taper dem uanset. Eller min stemme har ingen virkning fra eller til. Men for pokker DIN STEMME TELLER! Du har noe og si, så si det!

 

Vi lever i et demokrati??? Verdens første generelle erklæring om menneskers rettigheter så dagens lys i Frankrike i 1789. Vi er så heldige at vi har noe som heter fritid. Ja, fritid vi kan slape av etter jobben med fiskestanga, ta en pils leke med barna osv. Hvordan tror dere det ble til (rettighetene??)

 

Ikke ved å sitte hjemme og si "det nytter ikke"

 

Ha en fortreffelig aften ;)

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er opp i 601 stemmer, dette ser jo bra ut.  :). er vel alle av oss som skriver under?. selv om dette er ei elv eg ikke bruker (per dags dato) så er det jo ein del av naturen eg bruker, og det må vi stå sammen om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer i Norge i dag mener jeg er farlig. De fleste av oss har det rimelig bra og er ganske fornøyde. Vi gidder ikke å bry oss med ting som ikke angår oss direkte. Dette gjør at det blir fritt fram for byråkratene i dette landet å styre. Politikerene er ikke engasjerte nok, eller skjønner ikke hva som skjer. Denne "sløvheten" er etter mitt syn den største faren ved hele demokratiet. Det gjør at kapitalkrefter og organisasjoner med sterke interesser vinner overaskende lett frem. Resultatet er i stor grad ødelagt natur, i verste fall rasert natur, som ikke lar seg tilbakeføre. For oss fiskere betyr det at elvene våres blir ødelagt. Men, vi har så  mange andre plasser å fiske at vi tenker: "greit, gidder ikke engsjere meg enda". Og det er riktig, alene får du nesten ikke utrettet noe som helst.

Men, står vi sammen så får i det minste "musa" lyd. Her må vi stå sammen og hjelpe gutta på Rena. Jeg er sikker på at de er villige til å bruke den kunnskapen de får nå til å hjelpe deg neste gang. Og det er mye å ta tak i. Hvorfor må vi dra til Kola og Island når vi egentlig bor i det fiskeparadiset?

 

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer i Norge i dag mener jeg er farlig. De fleste av oss har det rimelig bra og er ganske fornøyde. Vi gidder ikke å bry oss med ting som ikke angår oss direkte. Dette gjør at det blir fritt fram for byråkratene i dette landet å styre. Politikerene er ikke engasjerte nok, eller skjønner ikke hva som skjer. Denne "sløvheten" er etter mitt syn den største faren ved hele demokratiet. Det gjør at kapitalkrefter og organisasjoner med sterke interesser vinner overaskende lett frem. Resultatet er i stor grad ødelagt natur, i verste fall rasert natur, som ikke lar seg tilbakeføre. For oss fiskere betyr det at elvene våres blir ødelagt. Men, vi har så  mange andre plasser å fiske at vi tenker: "greit, gidder ikke engsjere meg enda". Og det er riktig, alene får du nesten ikke utrettet noe som helst.

Men, står vi sammen så får i det minste "musa" lyd. Her må vi stå sammen og hjelpe gutta på Rena. Jeg er sikker på at de er villige til å bruke den kunnskapen de får nå til å hjelpe deg neste gang. Og det er mye å ta tak i. Hvorfor må vi dra til Kola og Island når vi egentlig bor i det fiskeparadiset?

 

 

bjorni

Flott innlegg bjorni, takk for støtten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir innmari oppgitt og trist av denne saken.  Men jeg blir også provosert og får lyst til å bidra så godt jeg kan.  All honnør til Flemming for dette oppropet og til gutta som har jobba med å sette søkelys på dette i lang tid.  Stiller meg selvfølgelig bak en eventuell boikott og skal forsøke å stille opp på andre aktiviteter som måtte komme.  Dette gjør meg sint.  >:(

 

Signer oppropet folkens!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser dere hva som engasjere folk http://www.ostlendingen.no/article/20080308/NYHETER/885546665/0/FORSIDE

FAKTA:

Østlendingen skrev 22. februar at landemerket Soppen ved Elgstua i Elverum kan få svart tak. Årsaken er at den skal passe bedre inn i gatekjøkkenkjeden Jafs profil.

 

Kikket inne på Facebook, gruppen for forvaring av soppens farge teller 724 medlemmer, mens gruppen som Flemming startet teller 51, femtien, medlemmer.

Blir direkte skremt over folks prioritering i dagens samfunn. Hvilken rolle spiller da vel fargen på den jævla soppen som har råtnet ned om 50 år, mens det tre mil lengre nord er ei elv som kjemper mot overmakta. Passer vi på den overlever den soppen med titusner av år, men lar vi dagens herjinger fortsette er det bare søppelgjedde, settefisk og en og anna villfisk som overlever soppen. Elva vil fortsatt renne der, men med brukket rygg :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kunne ikke dy meg, måtte skrive en komentar...

kanskje flere av oss bør gjøre det på nettavisa.

 

hvordan finner jeg gruppen til flemming på facebook? har lyst å melde meg på den

 

ps. dette viser hvor idiot folk kan være når de bryr seg om noe så simpelt som takfarge , mens elva blir rasert....

lurer på hvor mye penger "soppen" drar inn i lokal samfunnet? det må være mye mer enn elvefisket siden folk bryr seg så mye om det.... not

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg la inn dette innlegget på renaelva.net i dag:

 

Vi har nå skrevet side opp og side ned på GG, fluefiskesiden og ikke minst her på renaelva.net om Forsvaret, Utmarksråd, Fiskeforvalter`n, Elveeielag, Politikere og mange mange fler. Dette har vi gjort i årevis uten at vi har oppnådd alt for mye. Det har vært mye sinne og frustrasjon, noe som er meget forståelig.

Mange av innleggene som har blitt skrevet er særdeles gode, men spørsmålet er HVOR MYE LENGER HAR VI EGENTLIG KOMMET??

 

Personlig tror jeg desverre at alt som er skrevet her og på andre fiskesider har minimal effekt på Rena elva`s fremtid, iallefall er det ting som helt klart tyder på det.

Jeg er redd for at man sliter seg ut til ingen nytte ved å fortsette å pøse ut sin frustrasjon på de ovennevnte fora, korriger meg gjerne viss jeg tar feil.

 

Vi må gjerne fortsette å skrive til krampa tar oss her på renaelva.net, noe vi selvfølgelig også skal og bør. Men ønsker vi å bli hørt så er vel tiden mildt sagt overmoden for å legge noen nye strategier med tanke på å bli synlige. Fortsetter vi kampen her inne på renaelva.net så er slaget tapt. Men hvis vi fortsetter her inne og samtidig begynner å bli synlige andre steder ja så er det kanskje ett håp om å få endret på noe.

 

Vi sloss desverre mot ett ekstrem byråkrati og vi har ikke støttespillere i de organer som i høyeste grad burde være det. Jeg snakker da om Fiskeforvalningen med Qvenild i spissen (jeg understreker at jeg overhode ikke har noe mot Qvenild personlig men er svært skuffet over måten han håndterer forvaltningen i Renaelva. Mao handler dette om sak og ikke person.)Utmarksrådet ved leder Wedul (igjen ikke noe personlig, men synes jobben Utmarksrådet gjør er helt skrekkelig med tanke på at jeg ikke på noe tidspunkt har sett at Utmarksrådet har tatt klar avstand mot forsvarets planer, men kun snakker avbøtende tiltak etter at vedtak er fattet)Elveeielaget ved Meinich (ikke personlig her heller, men det samme gjelder for dere som med Utmarksrådet).

Det er fryktelig trist at Fiskeforvalter, Utmarksråd, Jeger og fisk og Elveeielag ikke kommer på banen å tar i mot flere oppfordinger om ett samarbeid med de som faktisk frekventerer elva og har bidratt så til de grader når det gjelder fisketurismen i Renaelva. Det er i beste fall respektløst ovenfor oss som bruker elva så mye som vi gjør. VI BURDE I HØYESTE GRAD SPILLE PÅ LAG MOT DET SOM NÅ SKJER I ELVA VÅR!!!!!

 

Målet med denne tråden er å se om det finnes gode forslag til strategier slik at vi kan begynne å bli synlige i en langt større skala enn vi gjør akkurat nå.

Derfor håper jeg vi nå kan begynne å tenke høyt sammen om hvordan vi skal nå ut i en bredere målestokk enn vi har gjort så langt.

Så her er noen tanker fra meg:

 

1. Benytte anledningen til å markedføre oss på Renatreffen. Reise til sentrum i Rena og være synlig. HVOR MANGE ER MED PÅ DET? Det er nå eller aldri

2. Skrive leserinnlegg i Hamar Arbeiderblad og Østlendingen.

3. Promotere elva så mye som mulig med ett positivt fortegn. Flere folk mer oppmerksomhet!!!!! RENAELVA ER FORTSATT EN PERLE

4 Hvor mange her inne kjenner en journalist eller har kontakter som gjør det. Hvor mange kjenner folk i NRK og TV2 etc......

5. Sende email, gjerne en fellesuttalelse (mange mailer med mange underskrifter) etc til Bellona, Naturverforbundet, Miljøverndepartementet etc etc......Er det noen som kjenner folk innenfor disse organisasjonene, kontakt dem!!!!!

6. Lage en felles uttalelse til Ordfører og Rådmann i Åmot, de politiske partiene i Åmot, Forsvaret, Forsvarsdepartementet, Miljøverndepartementet etc som vi alle kan skrive under på å maile inn. Skulle bli endel emailer det

7. Sende en felles mail fra oss fiskere til Åmot Utmarksråd, Elveeielaget, Fiskeforvalter Qvenild, Åmot Jeger og fisk, hvor vi tydelig tar ett initiativ til dialog og samarbeid om Renaelvas fremtid. På tide at vi begynner å snakke sammen. Historien har vist at selv de bittreste motstandere har til slutt satt seg ned ved forhandlingbordet, lagt gammelt gruff til side og faktisk oppnådd gode resultater.

Ja ja, dette var iallefall noen tanker til å begynne med, det kommer sikkert flere etterhvert.

 

Så folkens, hva slags strategier skal vi ha fremover. Håper flere kan komme med gode konstruktive forslag. TIDEN ER INNE TIL Å HANDLE

 

Terje!

 

 

Kjære fluefiskesiden medlemmer:

Vi tar imot alle forslag og gode ideèer vi kan få i kampen for å redde Renaelva fra ødeleggelse. Den er langt i fra ødelagt, vi snakker fortsatt om en ørret og harrelv i toppklassen her i landet med en insektsflora de færreste elver kan vise til.

 

Har du gode forslag til tiltak kom med dem her eller gå inn på renaelva.net og hjelp oss der inne.

Kjenner du en politiker, journalist, en naturverner etc tips han/henne om hva som skjer. Alle monner drar og internett kan være ett utrolig hjelpemiddel

til å få spredd det gode budskap.

HJELP OSS TIL Å BEHOLDE RENAELVA I TOPPSTAND OGSÅ I FREMTIDEN!!!!!

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...