Gå til innhold

Ny karpe pers!!!!


Anbefalte innlegg

Satt ny pers i kveld ;D ;D Litt usikker på arten men tror det er en Suter. Var på jakt etter salamanderjagende ørreter i sivet, da jeg kroka dette beistet i ryggen. Trodde lenge det var en rot..... ;D ;D

Men hadde en utrolig tøff kveld. så flere flotte ørreter som jaga salamandere så vassføyke sto. ikke fritt for at jeg trodde jeg hadde fanget overauren  da jeg kroka denne langtruta fyren her ;D ;D

 

Gisle

 

 

 

post-2382-13949855434717_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått bekreftet at dette er en Karpe. Ikke akkurat hverdagsfangst på mine turer Hurumlandet. kommer nok ikke til å legge inn mye innsats for å få flere av den sorten. Enkelte perser betyr lissom ikke så mye ;D ;D Kompisen fikk forøvrig 4 stk. av riktig art  (ørret);D ;D Ingen store. Men kan vel ikke forvente de store fangstene da isen lå over halve vannet.

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig Gisle.. ;D

 

Er ikke sikker på om dette er speil-, gress- eller fjell-karpe (heller mest mot gress-), men fin var den.. 8)

Det er faktisk mulig å fiske målrettet etter denne med flue (også tørt), som de f.eks gjør i frankrike/Spania.

 

I Norge er det ikke så lett å finne denne fisken, men jeg hører rykter om at meitespesialister er

ute i marka og setter ut disse artene for å få flere vann å fiske i. Ikke så bra hvis det ikke er godkjent, selv om fisken kan rydde bort litt vasspest i enkelte vann. I Høkensås har de satt ut noen få gresskarper i et par vann for å bedre vannkvaliteten. De setter vel også ut bare ett kjønn for å forhindre forplantning..

 

Vet om et par vann i Groruddalen (Østmarka) der denne finnes. Noen som vil prøve å sette norgesrekord i x-Karpe på flue..? Kjeksing av fisk teller ikke Gisle.... ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kjeksing av fisk teller ikke Gisle.... ;D ;D

 

Teller ikke kjeksing :o :o :o Dette er jo en høyverdi metode, i ren Tørrfluepurist ånd, ryggen til Karpa må ha vært over vann når jeg kroka den, Dette må da gjelde som tørrflue fanget Karpe. I ryggfinna eller kjeften? tåplige små detaljer 8);D ;D

 

Spøk til side, du skulle sett ørretene i vannet jaga Salamandere i det samme området, tror nok selv en purist haddde blitt klam i hakket med Salamanderjagende kilosfisker som kommer flyvende igjennom luften som en spekkhopper jakter sel på 15 meters avstand. Utrolig tøft. ;D ;D

 

Hilsen Karpekongen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott fisk, men jeg tror heller ikke det er Suter. Var en tur etter gjedda for noen dager siden. Opplevde det samme som deg, huka en suter mellom 2 og 3 kilo. Den dro noe voldsomt. Suteren er gyllenbrun med små skjell. Isen hadde nettopp gått på vannet jeg fiska i. Så ingen gjedder, så det er nok litt tidlig ennå.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Lett å kjekse fisk om våren når dem gyter. Hadde jeg ønska å gjøre det samme med gjedde så hadde jeg slått Norgesrekorden på flue flere ganger allerede.

 

Pen fisk.

 

Vil bare påpeke at jeg på ingen måte forsøkte å fange denne fisken, verken på det ene eller det andre viset. Min eneste karpe igjennom tidene, og ganske sikkert den siste også. ;D ;D ;D

 

For øvrig en hyggelig bifangst, dog noe overaskende, trodde lenge det var en grein jeg hadde kroka........

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...