Gå til innhold

Trenger nytt digitalkamera - hjelp!


Åddvard

Anbefalte innlegg

Jeg har Olympus u770sw  - må si jeg er fornøyd med det (og alt tillegg utstyret jeg fikk prutet med  ;D)

Jeg kjenner ikke til den siste versjonen, men u770 tåler mer enn den "oppgraderte" versjonen (u870 something) - mitt kamera kjentes tyngre og mer solid ut.

 

Hvordan de siste kameraene er aner jeg ikke, men jeg vil anbefale å holde det i handen og kjenne på det.

 

2434388609_aaa88f4d21_m.jpg

 

og under vann (det måtte bare testes før alvoret starter)

 

2451716436_d8d413240c.jpg

 

Det eneste som mangler nu er at jeg lærer meg å ta gode bilder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mwn hvorfor kjøpw 850 når det er kommet ett nytt som er bedre og ikke så mye dyrere?

 

850 er nytt....det ble lansert samtidig som 1030!  ;)

 

Dersom det er viktig at det er vanntett til 10m fremfor 3m + litt mer vidvinkel så er kanskje de 800kr ekstra 1030 koster verdt det, men det var ikke min konklusjon. Jeg gikk for det som var minst og lettest!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som sagt 100% sikker siden jeg har ventet på oppgraderte modeller av de tidligere vanntette modellene til Olympus i flere måneder. At de kommer med to modeller i to forskjellige prisklasser er vel ganske naturlig. Dette er jo også noe alle andre kameraprodusenter gjør. Det beste eksempelet er vel Canon som kommer med 3-4 nye versjoner av Ixus med små forskjeller i pris og spesifikasjoner hver gang de lanserer nye Ixus-modeller.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undervannsfotografering 8):D !!!!!!!!! Tenker man kan ta masse kule bilder i mange situasjoner, f.eks. kjøring av fisk, akkurat når den ryker, håving etc etc hehehe

 

Nei nå har jeg massevis å tenke på. Var forresten i den lokale fotosjappa hjemme på Hamar idag for å slå av en prate og sammenligne litt. De sa at den nye Fuji (FD100 som tidligere nevnt her) kommer om 1-2 uker. De hadde den gamle, og den var visst steinbra. Så de har store forventinger. Fikk også sett litt på Ixus850, en Nikon og en Olympus. Ikke de store forskjellene egentlig. Ixusen var litt breiere enn de andre og Nikonen var ca tusenlappen billigere enn alle. Har sett på nettet at man kan få nyeste Fuji for ca $380, og med dagens kurs på 5 blir det 1900 norske kroner. Det er nok en litt for hyggelig pris for norske butikker, så jeg tipper at den kommer til å ligge på snaue 3500 når den kommer  :rolleyes:. Man skal jo ha salt til maten og vinge på flua ;);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig greit det er blitt med digitale kameraer til undervannsbruk i og med at du kan se resultatet i det du knipser.

Følte dette var et lotteri før. Er ikke noe fotograf men har jobbet som yrkesdykker i noen år. Nå er det så og si bare filming det går i for de som driver. Jeg holder meg for det meste tørrest mulig ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Kan du dele noen med oss ??

Skulle gjerne sett kvaliteten på undervannsbildene.

 

her er noen jeg har tatt med olympus 770

 

100220081417Yb9r96I65EfXF4xv16.jpg

 

100220081415QvAM2SWmYyk29ZF4lt.jpg

 

10022008145671fI4hPZAKZWuBBchW.jpg

 

240320081209L15cpbGgw8zfDqmYwf.jpg

 

2403200812191fHw2xwgFtpRfzhrI4.jpg

 

1002200814522GVUJeBgKpYkmVgHNG.jpg

 

Som du ser er kamera ganske avhengig av klart vann og godt lys . Men er helt klart kamera og anbefale for alle som tar bilder i og nært vann. Deilig og kunne ta bilder og slippe å tenke på at kamera skal bli skadet på tur .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Mine herrer! Mange takk for gode innspill :D

 

Fant ut at jeg har en ganske utrolig ferie og fritidsforsikring gjennom jobben, sendte inn mail for 3 dager siden, idag ringte de og ba om kontonummer og satte inn erstatning for mitt gamle :o8) uten noe om og men eller mistenkeliggjøring av noe slag ;D:D Så da kjørte jeg rett nedi byen (Hamar) for å se etter ett spesifikt kamera - Olympus mju 1030 :D. Fant det ikke første stedet, men gode gamle Holland hadde ett igjen og jeg fikk litt avslag på det også! Tipper kameraet har kosta meg ca 1600 etter forsikringa slo til, og den prisen eller rettere sagt mellomlegget, kan man ikke ha for mye å utsette på ;)

 

Det vippet en stund mellom Fuji F100 (den nye), Olympus 850 og 1030. Dvs helt til jeg fant ut at 1030 en vanntett til 10m og tåler 100kg trykk og har blitt testet ned til -40 uten å ta skade av det :D. Perfekt for en nyfrelst kanomann og isfisker ;);D

 

Første tur blir imorgen faktisk! Da skal jeg og en kompis padle og fiske Isteren rundt, med bikkja som tilskuer :o. Blir også dåp i kanoens, ørretens og storfiskerens navn ;D Ref en annen tråd ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

 

 

Kan du dele noen med oss ??

Skulle gjerne sett kvaliteten på undervannsbildene.

 

her er noen jeg har tatt med olympus 770

 

[masse flotte bilder snippet bort]

 

Som du ser er kamera ganske avhengig av klart vann og godt lys . Men er helt klart kamera og anbefale for alle som tar bilder i og nært vann. Deilig og kunne ta bilder og slippe å tenke på at kamera skal bli skadet på tur .

 

hei. jeg ble så fascinert av bildene dine at jeg tok meg den enorme frihet å bruke 5 minutter på et av dem i et bildebehandlingsprogram. Jeg vet at jeg ikke spurte på forhånd men det hele var en øvelse for å se hva som kan komme fram av informasjon i bildene med litt målrettet fikling. som du selv sier så er det avhengig av klart vann og godt lys, men jeg tror at det ikke er så uvanlig med bilder som er litt "flate" i fargene når det tas under vann. Lyset fungerer på en annen måte når det filtreres.

 

vedlegget viser det ferdige bildet etter bare å ha gått gjennom en generell arbeidsflyt:

- Nivåer

- Kurver

- contrast

- skarping (unsharp mask)

 

Erlend.

 

post-833-13949856544952_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ikke sett dette før nå jeg  ??? . Bildet blei utrolig mye bedre !

Kan se ut som om jeg må sette meg inn i redigering av bilder. Feriepengene gikk til nytt kamera  ;D , blei et Canon 40D så heretter står det nok mest på han bak kamera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte et Olympus Mju 850 SW før jeg dro på fisketur for noen uker siden.

 

førsteinntrykk etter en ukes bruk:

 

FORDELER:

-Føles solid

-Greie bilder i godt lys

-Menysystemet ikke akkurat selvforklarende. Bruker endel begreper som jeg kun har sett hos Olympus

-Overraskende gode bilder under vann (video ditto)

-Fin størrelse

 

ULEMPER:

-Altfor dårlig batterikapasitet. Måtte lade flere ganger ila en uke. Har ikke gjort dette med tidligere kompakter, men velger å skylde på den store skjermen og litt overivrig titting på bilder

-Blitzen er litt for ivrig på full auto. Dette fører til at landskapsbilder fort blir ødelagt av at det stiller seg inn på blitz.

-38mm er altfor lite i vidvinkelenden! Men sånn er det jo med de fleste av disse kompaktene. Jeg hadde nok gått for 1030 SW hvis jeg skulle kjøpt på nytt.

-Litt tregt (men treffer fokus overraskende bra i dårlig lys)

-Videofunksjon tar bare 10 sekunders snutter i beste kvalitet (640x460 30 fps). Slike begrensninger trodde jeg ble borte for 4-5 år siden...

-Bruker det idiotiske Xd-kortformatet (MEN følger med en adapter som lar deg bruke Secure Digital Micro kort!)

 

Å kunne ha med kamera i kajakk og vadebukse uten en bekymring veier opp for de fleste av det negative med kameraet. Bortsett fra 38mm vidvinkel da. Men det visste jeg jo egentlig før jeg kjøpte det...

 

Tips til slutt: Skift ut håndleddstroppen med en nakkestropp, så tar du ca dobbelt så mange, og langt flere interessante bilder på tur ;)

 

EDIT: Vil bare opplyse om at 850 selges ca 600 kr. rimeligere hos Japan Foto enn f.eks komplett.no.  1899,- er ikke så verst pris

 

http://www.japanphoto.no/product/digitalkamera/olympus/olympus-mju-digital-850-sw-solv/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...