Gå til innhold

Hjelp! Skal fiske laks for første gang...


Anbefalte innlegg

Som en innbitt 1-hånds-og-ørret-mann, står jeg nå på kompetansemessig bar bakke når jeg kanskje skal til Todalselva i åpningshelgen 15. juni. Dette er i forbindelse med et utdrikningslag, fisket er mer som bonus å regne...

 

Det er heldigvis en billig elv og jeg har masse lokale kjentfolk der, men åssen i granskauen skal jeg forberede meg ?

 

Ny stang blir ikke aktuellt, har en glimrende 9fots #8 enhånds og diverse synkegrader. Finnes det noen bøker som "laksefiske for dummies" eller har noen tips til denne elva i denne perioden?

Evt vet dere om mulig ørretfiske høyere oppe i elva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Ta med deg det utstyret du bruker til vanlig, og vær i elva mellom 10.00 og 14.00. Se da etter døgnfluer, og derav vakende pene ørreter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Henning!

 

Den del lakseelver kan by på godt ørretfisker, og da snakker vi gjerne STOR ørret.

 

Det kan ofte være brukbar vakaktivitet uten av laksefiskerne ser det.

 

Eneste problemet er dette med bevegelig fiske :D Du kan få noen sure blikk om du står og kaster i timesvis på samme plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

eller sett deg ned ved elvebredden en stund, se på alle som marsjer opp og ned langs bredden, og tenk for deg sjøl, godt at jeg ikke er bundet opp i dette asylet!  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er meg en fin gjeng bøtteknotter.... her spør jeg om laksefiske, og dere svarer akkurat det jeg selv ville svart: Drit i laksen og fokusér på ørreten  ;D

 

Ok, tar med 4,6 og 8 til Todalen, da! Det er litt fristende å ta noen sveip med (grøss) synkesnøre og Green Highlander og hva de nå heter.... Men å dra noen prikkete ørret-kubber mens makk-fiskerne på andre siden fanger niks og ingenting frister like mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En #8 stang holder i bøtter og spann.Og vil du ha laks bør du fiske dypt,veldig dypt.Kjenner ikke til elva,men om det er en liten elv,bruk litt kortere fortom så du får dratt ned flua før sveipet er over.Og så går det jo ann å bruke riffling hitch om en er tørrfluepurist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heldigvis en billig elv og jeg har masse lokale kjentfolk der, men åssen i granskauen skal jeg forberede meg ?

 

Finnes det noen bøker som "laksefiske for dummies" eller har noen tips til denne elva i denne perioden?

 

Vel, synes du skal fiske laks jeg.. Da kommer du til å bli så lei at du gir opp laksefisket for godt!!  ;D

(hvis du ikke skulle være så heldig å få på et laksebeist da... :-X )

 

Laksefiske trenger du ikke bøker for å klare. Tenk våtfluefiske i elv, og variér farten på flua etter strøm og vannforhold. Sterk strøm= mye oppstrøms mending og sakte fart på flua - rolig strøm/lavt vann= få fart på flua med nedstrøms mending og inntrekk. Farge og størrelse på flua etter vannstand og vannfarge. Høy vannstand og farge= store fluer + visa versa...

 

Det viktigste er at du prøver å se for deg potensielle standplasser etc, og presenterer flua der du tror du finner fisken. Ørretfiskere har ofte en bedre forståelse for slikt enn laksefiskere generelt.. he he.. 8)

 

Lov meg nå at du ikke blir bitt av denne forferdelige laksebasillen dersom du skulle være så heldig (lottofiske) å lure en flott laks på første (f)lakse-tur... ;D:-*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det ikkje er ei stoor elv så holder stanga di fint :)  om elva går tung å kald så prøv langs med land i stille partier, laksen står ofte her! 

den prøver å bruke minst mulig krefter på veien fram til gyteplass. bruk fortom for stor fisk, ikkje 0,20 ;)  i de fleste elver er det mulighet for stor fisk på opninga så nok backing om storlaksen biter er kjekt og ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk for alle gode tips! SKal nok neppe bli hektet på laksefiske, jeg hater bomturer og vil heller ha mange mindre fisk enn en diger jækel (det finnes grenser og unntak  :rolleyes:)

 

Hm, mulig dette blir starten på en uke som ser følgende ut (med mindre det er kanon-flom)

Søndag-mandag: Laksedenging i Todalselva

Resten av uka: Hemsila for skikkelig fiske!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal fiske i flom så anbefaler jeg å bruke sterkt fargede fluer om vannet er brunt eller te farget. Enig med sink om det er mye vann og sterkt strøm. Er vannet klart kan du bruke andre fluer. Tuber er ikke å forkaste i denne perioden.

 

Eneste som er sikkert med laksefiske er at alt er usikkert.  ;D

 

Når det gjelder utstyret ditt så holder det i masse vis. Fisker selv med 10 fot klasse 7 i de fleste elver, er elvene for brede til å bruke enhåndsutstyr så bruker jeg 12,6 for klasse 9 og dette fisker jeg mest i Finnmarkselvene. La gjerne andre overdimensjonere sitt utstyr med 15-16 for klasse 11, men mer gøy å få laks på lettere utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...