Gå til innhold

Tips til tunge nymfer?


Spenolsen

Anbefalte innlegg

Skal fiske i en elv med virkelig stor brunørret til helgen og trenger noen tips og beskrivelser til noen gode, tunge nymfer! Tenker da nymfer som er aktuelle på denne tiden, og som synker KJAPT. Er trolig masse vann i elven, så derfor jeg må slenge meg på nymfe kjøret :rolleyes: Enkle mønstre er å foretrekke, da jeg må binde opp et helt arsenal til fredag!

 

På forhånd takk ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen nymfefisker, men kan jo prøve!

 

Baetisnymfer skulle det finnes en del av i driften, på denne årstida.

Husbyggende vårfluelarver, evt frittlevende.

 

Kulehoder av forskjellige slag (synker godt)

 

Alle slag med mye bly!

 

(slanke hareøre str 14-16, burde gå fint for en baetis)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen nymfefisker, men kan jo prøve!

 

Baetisnymfer skulle det finnes en del av i driften, på denne årstida.

Husbyggende vårfluelarver, evt frittlevende.

 

Kulehoder av forskjellige slag (synker godt)

 

Alle slag med mye bly!

 

(slanke hareøre str 14-16, burde gå fint for en baetis)

 

 

 

 

Takker for svar!

 

Er ingen nymfefisker selv, derfor jeg trenger hjelp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da gått til innkjøp av en masse tungsten hoder i diverse farger og blywire ;)

Fin start.

Har hatt bra suksess med Pheasant tail med oliven flashback (over thoraxdelen) og gullhode/tungsten. Enkel å binde, slank profil som synker fort i elv og et neoklassiskt mönster ;) Har også fisket bra med en vann-nymfe-imitasjon i oliven marabou med svart tungstenhode, gummibein og forlenget bakkropp. Bör pröves i dypere kulper/sakteflytende partier/bakevjer.

Lykke til!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

En kiwirigg med blyfortynget tungsten fasanhalenymfe og en brassie, ptnymfe, steinfluenymfe e.l. i liten størrelse under. Kast laaangt oppstrøms og følg med på fortom og drag og prøv å komm i strømbanen til fisken. Er det en klar elv eller en brun/grøn elv det er snakk om her?

 

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Hej Spenolsen!

Om du ska ner på djupet så kan jag rekomendera dig den här sorten.

Dessa tungsten kroppar finns i olika vikter och storlekar.

Det går fort och lätt att binda upp dem.

 

Mårten

 

 

Hei

Vil ikke disse nymfene gå opp-ned i vannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Spenolsen!

Om du ska ner på djupet så kan jag rekomendera dig den här sorten.

Dessa tungsten kroppar finns i olika vikter och storlekar.

Det går fort och lätt att binda upp dem.

 

Mårten

 

 

 

Ser veldig flott ut, men får neppe tak i slike innen fredag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kiwirigg med blyfortynget tungsten fasanhalenymfe og en brassie, ptnymfe, steinfluenymfe e.l. i liten størrelse under. Kast laaangt oppstrøms og følg med på fortom og drag og prøv å komm i strømbanen til fisken. Er det en klar elv eller en brun/grøn elv det er snakk om her?

 

N

 

Her snakker vi glassklar elv med ørret opp mot 8-10 kilo, men veldig få av dem. De minste fiskene ligger visstnok mellom 1-2 kilo :o Fisker kun på fisker vi spotter. Ikke spør hvor i landet;) Hva brukes i kroppen på en pt nymfe? Har bundet et par slags døgnflue nymfer nå; kobberfarget tungsten hode med fasanhale, gummikropp (ligner v-rib), påfugl thorax, to tørninger av et lite brunt grizzly hackle over thoraxen og et ryggskjold av fasan. Hackelet flatklippes selvsagt slik at bare litt stikker ut til hver side.

 

Det lille jeg har av erfaring med nymfefiske tilsier at det viktigste er å komme ned til fisken. Hvordan nymfen ser ut tror jeg (til en viss grad) har mindre å si. Men meget godt mulig disse større fiskene er mer selektive enn de småtassene jeg har fisket med nymfe tidligere ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Spenolsen!

Om du ska ner på djupet så kan jag rekomendera dig den här sorten.

Dessa tungsten kroppar finns i olika vikter och storlekar.

Det går fort och lätt att binda upp dem.

 

Mårten

 

 

Hei

Vil ikke disse nymfene gå opp-ned i vannet?

 

Tror nok de vil gå opp-ned i vannet, men det har vel rent lite å si :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva brukes i kroppen på en pt nymfe?

 

Fibre fra fasanhale + rib med kobbertråd. Endel bruker også kobbertråden som underlag tror jeg, skinner visst fint igjennom i våt tillstand? Prøv å bind den med flashback over thorax, har intrykket av at det er giftig etter å ha brukt flere varianter av denne nymfa.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noe som har funket bra for meg er å blye ned en superpuppa og ta den på en caddis curved krok 1x short str 10 (C53S). bruke da litt for lite hackel for å få den ned fort.. prøv gjerne med blyhode også, burde funke like bra det

 

det som er så fint er at den er litt småfeit i kroppen fra før av, så her kan du virkelig denge på med bly, bare dubbe litt over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...