Gå til innhold

Andre arter i ferskvann


Gjest Ørreten

Anbefalte innlegg

I følge Juuls Forlags dialektliste over fiskenavn er "dassmort": "Karpefisker, BRASME, MORT".    "Mort" er definert som sei, småfisk (1-2 år).

 

MORTen

 

 

hehe...nice....

 

 

Storfemti: Kattfisk = Steinbit?

 

som i Catfish?  som er gråsteinbit

Catfish er også en fellesbenevnelse for malle ;) Dette grunnet følehornene på diverse maller som minner om "værhår" på katter ;D

 

Når det gjelder steinbit blir den kalt Seawolf, Atlantic catfish, wolf eel etc. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 141
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest storfemti

Kattfisk er småtorsk der jeg kommer fra

 

Dassmort kan være småsei ja, men brukes ofte om småfisk som lever ved brygger, kaier o.l

 

Kan ikke komme på noe annet navn på steinbiten, den har sikkert et lokalt navn den også vil jeg tro. Husker når jeg var liten og var med sjølen og onkel ned i fjæra for å fiske. Vi slet bort sluken etter noen kast og i mangel av en ny, knøt min far på en stein (han sa at den spiste stein, derav navnet..) og ba meg fiske etter steinbit. Så dum som jeg var, fiska jeg for harde livet. Men vet dere hva, fikk ikke et jævla napp!! Rart egentlig.. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Juuls Forlags dialektliste over fiskenavn er "dassmort": "Karpefisker, BRASME, MORT".    "Mort" er definert som sei, småfisk (1-2 år).

 

MORTen

 

 

hehe...nice....

 

 

Storfemti: Kattfisk = Steinbit?

 

som i Catfish?  som er gråsteinbit

 

Antar det var mitt innlegg du sikta til med kattfisk Raymond.

Kattfisk = fellesbetegnelse på kutlinger på mine kanter som vi fiska på sandbunnene med ku-unger (igjen en fellesbetegnelse, denne gangen for snegler som lever i strandsonen) som agn.

Terve = bergnebb

Villing = hvitting

Kristi = sypike

 

Edit. Havkatt er et annet navn på steinbit ;)

 

Mvh

Rolf J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Mens vi først er off topic ;)

Noen som kunne tenke seg å lage en samletråd her for diverse filmsnutter som er lagt ut? Igor har jo lagt ut noen, pluss robban som har mange :) Jeg vil ikke gjøre det da jeg er litt "fjern" på sånne data ting. Kan fort bli veldig rotete hvis jeg skal gjøre noe slikt  :P

Tenker noe á la den Ulv har lagd på fluemønstre/bindebeskrivelser som jeg synes er veldig nyttig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi først er off topic ;)

Noen som kunne tenke seg å lage en samletråd her for diverse filmsnutter som er lagt ut? Igor har jo lagt ut noen, pluss robban som har mange :) Jeg vil ikke gjøre det da jeg er litt "fjern" på sånne data ting. Kan fort bli veldig rotete hvis jeg skal gjøre noe slikt  :P

Tenker noe á la den Ulv har lagd på fluemønstre/bindebeskrivelser som jeg synes er veldig nyttig!

 

Ønsket ditt er oppfylt ørreten, men jeg tviler på at det holder, det krever streng dissiplin fra oss alle. :P Innkludert meg :-X. pluss at moderatorer må jo kunne lage denne tråden så alle for sett den , uavhengig av svar og dato, bare et ønske.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hei

 

Ute en tur igår etter SØ, men jeg måtte gå forbi et ferskvann jeg hatr hørt rykter om.

Så noen hinsides vak og jaging her. Dette var virkelig "action". Faktisk nærmeste jeg har sett "tropisk" fiske i Norge. At det var gjedde, ja så absolutt. Brosme, mulig. Tryte, og ja. Sørv, ikke umulig.

 

Artig med slike vann i ny og ne. Joda-klarte ikke la være og fiske litt her. Ble stående en god time.

Synd jeg ikke hadde fortom til gjedda, HIT SKAL JEG TILBAKE.

 

Det ble ca 30 fisk på sort wollybugger, tryte og disse fetere artene med røde finner. Mistet et par større av de sistnevnte som faktisk dro overraskende godt. Innimellom hørte jeg plask og jaging så jeg satt kaffen i halsen. Bor det en "andre arter i Telemark guru" i Telemark så bare hyl. Konge med belly her :)

post-1259-13949865196312_thumb.jpg

post-1259-13949865196918_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he Toggi. Synd du bor på andre siden av jordkloden ;D . Trur vi kunne trives i hverandres nabolag ;D Du vokser ikke på trær ;D

Var ute i gjørmeland idag og utforsket noen nye steder, rs 7'r med gjeddepopper som første rigg, og rs 5'r etter asp. Gjedda var som sunket i jorden, men det ble en trøstefisk, en liten asp. Me happy :)

 

[attachimg=1]

 

 

Edit sjekk ut halefinna, den er stor ;)

post-982-13949865241952_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ute en tur igår etter SØ, men jeg måtte gå forbi et ferskvann jeg hatr hørt rykter om.

Så noen hinsides vak og jaging her. Dette var virkelig "action". Faktisk nærmeste jeg har sett "tropisk" fiske i Norge. At det var gjedde, ja så absolutt. Brosme, mulig. Tryte, og ja. Sørv, ikke umulig.

 

Artig med slike vann i ny og ne. Joda-klarte ikke la være og fiske litt her. Ble stående en god time.

Synd jeg ikke hadde fortom til gjedda, HIT SKAL JEG TILBAKE.

 

Det ble ca 30 fisk på sort wollybugger, tryte og disse fetere artene med røde finner. Mistet et par større av de sistnevnte som faktisk dro overraskende godt. Innimellom hørte jeg plask og jaging så jeg satt kaffen i halsen. Bor det en "andre arter i Telemark guru" i Telemark så bare hyl. Konge med belly her :)

 

Trur jaggu du holder en liten vederbuk i hånda.! Eller som den også kalles Raufjøring. den er "nesten" like sprek som en asp. "nesten"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekke vulgata'n eller dra innom super'n å kjøpe loff???. Ikke lett valg å ta ;D. Det ble loff og noen frustrerende timer før første buk satt. Måtte ty til noen nye immitasjoner idag for å lure dem.

Ble to fine slurp og ditto fisker ;D

Kom en gjeddefaen og slukte den ene madrassen min  >:( , det ble en veldig kort fight med 4x , men moro så lenge det varte.

 

 

 

[attachimg=1]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info, dæven Robban.... Jeg må besøke deg merker jeg. Og det skal jeg :P

Jeg kom til skade å si at det gikk større gjedder i sivkantene her, men det gjør ikke det.

Det er nemlig veldig stor abbor :o

 

En kar hadde med seg fangst i fjor til en butikk, minste var på 1,5 kilo. Så jeg skal på storabborjakt og vederbuk jakt en dag jeg får tid. Det blir mye annet fiske en stund. Men om ti dager eller no så skal jeg seriøst ta en større abbor i ferskvann. Akkurat nå jobber jeg med den i saltvann. Utrolig gøy å prøve noe nytt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne de som har erfaring, forklart noen tørrfluemønstre som funker til vederbuk?!. Jeg veit om ei lita elv som huser buk over 2 kg, så dette må jeg nesten prøve på fluestanga. Har til nå bare tatt de på brød

 

Kunne ei overdimensjonert hjortehårsflue blitt en brukbar imitasjon av brød?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Blei en liten tur på loffen i går sammen Ørreten. Utrolig vrien fisk. Nok en gang måtte det bli mørkt før vi fikk lurt dem. Ha ha må le litt av dette egentlig, store vak, vrien som alltid , sky og jævlig. Ihvertfall der vi fisker dem. De vet hva krok er for å si det sånn :D

 

Ble noen deilige sup da ;D

 

[attachimg=1]

 

 

[attachimg=2]

post-982-13949866409942_thumb.jpg

post-982-13949866410303_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I går var en av de kuuleste dagene ever  som fluefisker i dette landet. Makan sier jeg bare, helt vilt vilt vilt vilt,  dette er hemmelig så kan desverre ikke si no mere. Stikkord Airjaws fra Animal Planet. Makan til action 8) 8) 8) 8) 8). Selv om det var veeldig vått ;D En av fem den dagen, snitt på 3 kilo. Yihaaaa ;D Denne var 3,4(5)  ;D

 

[attachimg=1]

 

 

post-982-13949867094065_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...