Gå til innhold

Riktig snelle til bambus


Gjest Sjur

Anbefalte innlegg

Hva er riktig snelle til en splitcanestang?

 

Jeg har flere hi-tech storspolesneller, men syns det krasjer litt å rigge disse på bambus. Finnes det gode alternativer som er fine å se på, funksjonelle og som ikke er i prisleie Cascapedia? Eller skal det koste?

 

Tar i mot alle forslag med takk, og hører gjerne fra dedikerte bambuspurister.

 

Mvh Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. jeg var i samme situasjon som deg, ville ha en classic-aktig snelle uten å bla opp lapp på lapp.

jeg kjøpte en highland mills snelle til cane-stanga mi. 200$ fra usa.

 

http://www.teastickrod.com/reels-trout.php

 

enkel snelle med høy knarr, og kun overløpsbrems.

veldig pen å se på. helt greit sammenskrudd, verdt prisen om du ønsker en billig classic-snelle syns nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fine Hardy, både gamle og nye. Av nyere synes jeg Marksman er fin. Av gamle liker jeg MLA (selv om den er litt high-tec) og JLH. Orvis CFO, spesiellt de gamle click & pawl (laget av "Hardy" i UK) er også fine saker.

 

Her er et bilde (foto: Frank Pedersen) av Odd som kjører en ørret på 3 kg på ei #4-5Tautra Cane med Marksman snelle (jada, snella synes ikke så godt  :)), og ei annen Tautra cane med MLA:

 

post-2491-13949856328987_thumb.jpg

post-2491-13949856329551_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller viktigste synes jeg, er at snella balanserer stanga så de to delene til sammen føles harmonisk.

En splitcanestang må ikke ha en "klassisk" snelle, men det ser unektelig vakkert ut.

Ingvar Nilsson fra Sverige lager flotte sneller, har to av disse selv og er godt fornøyd.

Et annet alternativ er en av Hardy sine classiske modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

hei. jeg var i samme situasjon som deg, ville ha en classic-aktig snelle uten å bla opp lapp på lapp.

jeg kjøpte en highland mills snelle til cane-stanga mi. 200$ fra usa.

 

http://www.teastickrod.com/reels-trout.php

 

enkel snelle med høy knarr, og kun overløpsbrems.

veldig pen å se på. helt greit sammenskrudd, verdt prisen om du ønsker en billig classic-snelle syns nå jeg.

 

Har en sånn jeg også , og det er en pen snelle som ser "riktig" ut .

Men jeg bruker like gjerne en Loop Dry fly på stanga mi. Ser lekkert ut det også og veldig mye mere praktisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Finn ei fluesnelle du liker, og ikke bli for gammaldags ;D ;D

Dagens canestenger er så moderne som det går an, så her blir det å finne noe man liker. Spiller vel ingen rolle om det er ei nymoderne snelle på en bambusstang.

 

De som mener at man må ha en klassisk utseende snelle på cane for at det passer best på cane, får jo ett problem når de kommer med canestanga og en klassisk "gammaldags" snelle mens resten av utsyret er gjennomsyra av nymotens fiskebekledning med diverse amerikanske logoer over alt.... ;D ;D.............skal du være gjennomført så få på deg tweed all the way, først da blir canestanga og den klassiske snella ett naturlig element av utrustningen :D :D........og glem for guds skyld ikke sixpence`n....i tweed den å selvfølgelig.... ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn ei fluesnelle du liker, og ikke bli for gammaldags ;D ;D

Dagens canestenger er så moderne som det går an, så her blir det å finne noe man liker. Spiller vel ingen rolle om det er ei nymoderne snelle på en bambusstang.

 

De som mener at man må ha en klassisk utseende snelle på cane for at det passer best på cane, får jo ett problem når de kommer med canestanga og en klassisk "gammaldags" snelle mens resten av utsyret er gjennomsyra av nymotens fiskebekledning med diverse amerikanske logoer over alt.... ;D ;D.............skal du være gjennomført så få på deg tweed all the way, først da blir canestanga og den klassiske snella ett naturlig element av utrustningen :D :D........og glem for guds skyld ikke sixpence`n....i tweed den å selvfølgelig.... ;D ;D

 

Terje!

 

Enig meg deg, Terje. Men et annet poeng er at stanga fort blir framtung med disse lette nye storspolesnellene. Trenger litt "gods" i snella for å balansere en litt tung canestang. Å så er jeg litt forfengelig da... :-[

 

Mvh Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn ei fluesnelle du liker, og ikke bli for gammaldags ;D ;D

Dagens canestenger er så moderne som det går an, så her blir det å finne noe man liker. Spiller vel ingen rolle om det er ei nymoderne snelle på en bambusstang.

 

De som mener at man må ha en klassisk utseende snelle på cane for at det passer best på cane, får jo ett problem når de kommer med canestanga og en klassisk "gammaldags" snelle mens resten av utsyret er gjennomsyra av nymotens fiskebekledning med diverse amerikanske logoer over alt.... ;D ;D.............skal du være gjennomført så få på deg tweed all the way, først da blir canestanga og den klassiske snella ett naturlig element av utrustningen :D :D........og glem for guds skyld ikke sixpence`n....i tweed den å selvfølgelig.... ;D ;D

 

Terje!

 

Enig meg deg, Terje. Men et annet poeng er at stanga fort blir framtung med disse lette nye storspolesnellene. Trenger litt "gods" i snella for å balansere en litt tung canestang. Å så er jeg litt forfengelig da... :-[

 

Mvh Sjur

 

Det er ikke alle splitcanestenger som trenger "ekstra vekt" i form av en tyngre snelle for å balansere riktig. Endel typiske amerikanske taperinger med tynn topp og mye swell i bunnpartiet kan føles vel så behagelig med en litt lettere snelle. Det beste er å prøve før en gjør et evt. snellekjøp.

Det er heller ikke riktig at en splitcane stang behøver å være så mye tyngre enn en carbonstang for samme snøreklasse. Differansen er ofte mindre enn folk vanligvis tror. Er utstyret godt balansert vil den ekstra vekten være av mer akademisk interesse, mener nå jeg. Jeg har lest om flere fluefiskere med smerter i hånd/skulder som går over til å bruke splitcane stenger, ikke nødvendigvis pga egenvekten, men fordi belastningen under kastingen oppleves mindre. Smak og behag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som mener at man må ha en klassisk utseende snelle på cane for at det passer best på cane, får jo ett problem når de kommer med canestanga og en klassisk "gammaldags" snelle mens resten av utsyret er gjennomsyra av nymotens fiskebekledning med diverse amerikanske logoer over alt.... ;D ;D.............skal du være gjennomført så få på deg tweed all the way, først da blir canestanga og den klassiske snella ett naturlig element av utrustningen :D :D........og glem for guds skyld ikke sixpence`n....i tweed den å selvfølgelig.... ;D ;D

 

Terje!

Men snørekurv i plast er vel ok  :-* , eller bør det kanskje være i laminert bøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg hovedsaklig sneller med "klassisk" utseende, men det skyldes bare at jeg er en håpløs nostalgiker.

Vekt på snellen i forhold til balanse har kun betydning når du holder stangen/fisker fluen.

I forbindelse med kast er det snøret som utgjør den vesentlige vekten, eller "motstand". Slik sett burde alle fiske med "lettmetallfelger".

Bortsett fra stang, snelle, og av og til silkesnøre, er det kun hatten min som er nostalgisk.

Slik sett er jo stilbruddet allerede et faktum, så min konklusjon må bli at man kan velge en snelle man liker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

"Anonyme" sneller må da vel passe. Ikke en snelle som ser ut som om den er dratt rett ut av tv-serien Overhaulin`

Det var det første som slo meg selv om jeg ikke har peiling de veistikkene :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Anonyme" sneller må da vel passe. Ikke en snelle som ser ut som om den er dratt rett ut av tv-serien Overhaulin`

Det var det første som slo meg selv om jeg ikke har peiling de veistikkene :rolleyes:

Enig må være stanga som får fokuset, men en bouglè synes jeg passer bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

De som mener at man må ha en klassisk utseende snelle på cane for at det passer best på cane, får jo ett problem når de kommer med canestanga og en klassisk "gammaldags" snelle mens resten av utsyret er gjennomsyra av nymotens fiskebekledning med diverse amerikanske logoer over alt.... ;D ;D.............skal du være gjennomført så få på deg tweed all the way, først da blir canestanga og den klassiske snella ett naturlig element av utrustningen :D :D........og glem for guds skyld ikke sixpence`n....i tweed den å selvfølgelig.... ;D ;D

 

Vil give dig ret i at det er noget af et "stil-clash" når jeg fisker iført: G4 waders + jakke og Hardy cane med Bouglé snelle, Hardy taske og sixpence 8) 8) :rolleyes: Men hvad skal man gøre når man ikke kan få waders og vadejakke i tweed??? ??? ??? Ja da må man vel bare "stil-clashe" lidt ;)8) Ol´school og hightec. Især når linen også er en Sharkskin ;D

 

Bruger også Bouglé snellen på mine Winstons da jeg mener at ørret-sneller skal være klassiske med lyd!! ;D ;D jo tak!

 

/Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det noe med det....fram med det gamle oilskintøyet...kanskje noen lager retrovadere i seilduk som er malt med oljemaling utblandet i terpentin.....når man stør i vannet med slike blir man en stor newtonring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...