Gå til innhold

RENA 2008


Gjest Henning

Anbefalte innlegg

Gjest Henning

Tar opp tradisjonen fra 2007 og starter denne tråden før jeg reiser imorgen kveld.

 

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=5655.0

 

 

Har snakka med Terje i telefon idag, og da hadde han kasta to kast. En harr på 7hg+ og en ørret på 1,05kg :)

Klekker vist greit der borti nå, men med LITT kaldt vann.

 

Vi reiser bort natt til lørdag, og får nok første fiskedag på lørdagen. Blir nok litt på treffen, men for det meste så holder vi oss sikkert i elven.

 

Terje hadde fått besøk av Torben fra danmark (fra forumet her) og de likte seg godt. Skal bli spennende å høre hva de får til i løpet av dagen i morgen.

 

Ønsker alle en fin fiskeuke, og til de som skal til Rena, så håper jeg at vi møtes der :)

 

Skal prøve å fange noen fisker, og forhåpentli vis så klarer vi å ta noen bilder også :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Var på Rena i dag jeg også. Mulig det var Terje jeg så på andre siden av elva ved Rød (Hei Terje!). Regn som kom og gikk og det klekka som juling; bra med Aurivillie og en maaasse mørk Baetis (Niger?), fra jeg kom rundt 1230 til jeg dro rundt 1930, men den mongo renafisken skjønner det ikke. Kaldt? Når det klekker såpass må det vel være rett temp? Har fiskekort for i morra også, men vet ikke om jeg orker kjøreturen om fisken skal være så dust. :P

 

Fikk dog lurt et par fisk. Fikk verdens slappeste harr (må ha vært sjuk eller noe) på kiloen når jeg trodde jeg fiska på en ørret som sto inntil land, og når jeg trodde jeg fiska på en harr uti strømmen fikk jeg på en ørret på rundt 6 hekto.

 

Oppsummering: Meget beskjeden vakaktivitet klekkingene tatt i betraktning. Får håpe det tar seg opp for alle som skal på treffet.

 

[attachimg=#]

post-526-13949856583748_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Har snakka med Terje i telefon idag, og da hadde han kasta to kast. En harr på 7hg+ og en ørret på 1,05kg :)

 

He he, way to go, Terje!  :) Skjønner du er i gang  ;D

Meget bra jobba.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Henning og gutter  ;D ;D

 

Blev alt alt for kort besøg i Rena. Men det var svært fiske med så højt vandstand - og koldt ..brrrrrrr.

 

Onsdag (18.juni) kom vi til Rødsbakke-stykket, og efter en heftig regnbye, så kom der gang i Rhodani og et par arter til. Harr og sikkert også et par ørreder  :D vakte ganske vildt, men desværre mod midten af elven !

 

Og da det var ca. 1,2m dybt bare 1-2m fra land, så var det svær vadning  >:( og svært at få lange nok kast...fik ingen fisk os 3 danskere onsdag.

 

Torsdag besøgte vi Terje og Kvarven - herligt sted...tænk at kunne bo der hele sæsonen !!!!

 

Efter mere regn, og venten, så efter kl 14 begyndte det at vake her også...igen mod midten, men jeg fandt en stor fisk - måske ørred tænkte jeg, tæt på land - lidt nord for hytten. Meget dybt under land - helt til brystet, så med meget besvær fik jeg en puppe placeret - fisken tog, og det var en flot flot harr på 43-46cm , vil jeg tro - og tuuung.....de er meget tunge de Rena harr.

 

En times tid senere fandt jeg flere vakende fisk - harr viste det sig - og fik 3 i samme størrelse og vægtklasse - mistede en der var større -  :o

 

Regnen kom igen hele tiden og vi var på vej tilbage til campingen...stod og så på Terje, som var taget over på modsatte bred. Her fik han en stoor harr og 10 min senere en ørred på 1kg !! Den mand er dygtig (selv om han senere indrømmede, at han troede, at det var en harr og ikke selektivt fiske efter ørred  ;D)

 

Ved Kvarven - lige ud for hytten - vakede det igen - et relativt kort kast og dagen 5 harr var på !!! Herlig dag, men svær & kold fiske !!

 

Mine rejsekammerater ville gerne til Glomma, så der var vi de næste dage - fik en mindre 400gr ørred, og mange små harr.

 

Meget blæst og høj vandstand der også.

 

Søndag havde vi lige 3 timer i Rena ved Rødsbakke....nu var elva 30cm lavere og der kunne vades meget lettere. Næsten ingen vind, der så kom senere, og jeg fik muligheden at kaste til 3 ørreder tæt på land...ikke store fisk - max 3-400gr, men fik kun en.  ;D

 

Rena kræver gode kast første gang !!!! Men spændende som bare......Kommer igen næste år...helt sikkert.

 

Håber dere fik glæde af den sidste rest Malt  ;D ;D ;D ;D ;D

 

Hyggeligt at træffe både Henning og Hans Jørgen (Höye)....og Terje - Tørfluepuristen - nu med eget tøjmærke..he he...Terje, du må vise den trøje til forummet her !!!

 

Lidt billeder fra turen til Rena.....

 

PS fik alle harr på denne CDC puppe - fisket dead-drift og lige under overfladen.

 

58472_s.jpg

58471_s.jpg

58476_s.jpg

 

Torben!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var trivelig å stikke innom Kvarven å hilse på Terje, Kalle, Henning, Sigve og mange andre...

Og som vanlig artig/ekkelt ( ;)) å se Staffan kaste like strøkent med alt mulig av kjepper man kan oppdrive.

 

Opplevde mye vind, men vi fikk da lurt noen harr. Et par stykker på 50cm, så det er jo ganske pent.

 

Til Torben: Vi prøvde å få tak i deg for å hilse på deg før vi drar til Danmark i sommer. Men du var på Koppang i følge Terje. Men satser på at vi sees i Danmark til sommeren :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var trivelig å stikke innom Kvarven å hilse på Terje, Kalle, Henning, Sigve og mange andre...

Og som vanlig artig/ekkelt ( ;)) å se Staffan kaste like strøkent med alt mulig av kjepper man kan oppdrive.

 

Opplevde mye vind, men vi fikk da lurt noen harr. Et par stykker på 50cm, så det er jo ganske pent.

 

Til Torben: Vi prøvde å få tak i deg for å hilse på deg før vi drar til Danmark i sommer. Men du var på Koppang i følge Terje. Men satser på at vi sees i Danmark til sommeren :D

 

Hej Anders

Ja, da mine 2 fiskevenner fandt det lidt for svært i Rena, så måtte vi lave et kompromis...så det blev et sted nord for Koppang, som vi kender fra tidligere...var hellere selv blevet i Rena !!

 

Ring endelig, Anders, sender dig en PM med nummer...er dog i Norge i hele uge 29 (ikke fiskeferie - familieferie !!! he he...skal dog nok få listet lidt fiskeri ind  ;D)

 

Fine harr dere fik...mistet selv en rigtig stor, som måske var de magiske 50cm ??....den må vente til næste år  ;)

 

Torben!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torbzorb!

 

Beit meg merke i flua du brukte, den så fin ut! Forundrer meg ikke at du fikk fisk på den, men den er litt anderledes en Fontaine puppene. For meg ser den ut som om den er laget av CdC og rapphøne. Jeg vil tro at den i utgangspunktet flyter godt. Når du fisker den som en flymfe, betyr det at du drukner" den litt først? Eller fisker du den tørt, uten å impregnere til den "drukner" for så å bruke den som en flymfe etterpå?

Hvilken dubbing bruker du "under" CdC "posen", noe som trekker vann?? Kan du legge ut en bindebeskrivelse??

Ble litt nyskjerrig på denne  :rolleyes: ::)

 

mvh

bjorni

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom Hengebrua, Kvarven og Rødsbakken i dag på vei hjem ( >:() fra fantastisk solo-tur litt lengre nord i alndet. veldig stas å hilse på alle de "kjente" - bl.a. tre vestlendinger i en Volvo... du verden så mange telt på Kvarven! markedssjefen i Hel-Sport ville jo fått tårer i øynene.... 

Håper dere får en fortsatt fin uke der oppe folkens - jeg skal jobbe og så i bryllup.

Må kvitte meg med disse ikke-fiske-vennene mine.... Gifte deg på denne tide av året.... sukk.

 

Rena - jeg kommer tilbake til høsten! I sommer skal jeg utforske noen andre elver  ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torbzorb!

 

Beit meg merke i flua du brukte, den så fin ut! Forundrer meg ikke at du fikk fisk på den, men den er litt anderledes en Fontaine puppene. For meg ser den ut som om den er laget av CdC og rapphøne. Jeg vil tro at den i utgangspunktet flyter godt. Når du fisker den som en flymfe, betyr det at du drukner" den litt først? Eller fisker du den tørt, uten å impregnere til den "drukner" for så å bruke den som en flymfe etterpå?

Hvilken dubbing bruker du "under" CdC "posen", noe som trekker vann?? Kan du legge ut en bindebeskrivelse??

Ble litt nyskjerrig på denne  :rolleyes: ::)

 

mvh

bjorni

 

 

 

Hej Bjorni

 

Jeg binder 3-5 cdcfjer ind på krogen, hvor det er penneskaftet, som bliver bundet ind på krogskaftet - spidserne af fjerene pegende bagud på krogen.

 

Dubber med affalds cdc.

 

Trækker fjerspidser fremad -henover krogen ....lidt nemmere at gøre det først på "oven" af krogen. Så tage resten af fjerene..

 

Binde ind en rapphønefjer på dens spids og lave et sparsomt hackel.

 

Jeg fisker den dead-drift og mender linen til sidst, så når den lige "dykker" under overfladen, så har den så lidt fart på som muligt.

 

Den fungere overraskende godt gennemvåd, hvor den bare ligger det dybere i overfladen.Så jeg behandler den ikke.

 

Fik de 4 harr på samme flue....så den var lidt "tygget" igennem  ;D

 

Havde kun lavet 6 af slagsen til turen ...fejl !!...næste gang skal æsken fyldes op med denne  ;)

 

Håber det var nok forklaring, Bjorni ??

 

Torben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torbzorb!

 

Beit meg merke i flua du brukte, den så fin ut! Forundrer meg ikke at du fikk fisk på den, men den er litt anderledes en Fontaine puppene. For meg ser den ut som om den er laget av CdC og rapphøne. Jeg vil tro at den i utgangspunktet flyter godt. Når du fisker den som en flymfe, betyr det at du drukner" den litt først? Eller fisker du den tørt, uten å impregnere til den "drukner" for så å bruke den som en flymfe etterpå?

Hvilken dubbing bruker du "under" CdC "posen", noe som trekker vann?? Kan du legge ut en bindebeskrivelse??

Ble litt nyskjerrig på denne  :rolleyes: ::)

 

mvh

bjorni

 

 

 

Hej Bjorni

 

Jeg binder 3-5 cdcfjer ind på krogen, hvor det er penneskaftet, som bliver bundet ind på krogskaftet - spidserne af fjerene pegende bagud på krogen.

 

Dubber med affalds cdc.

 

Trækker fjerspidser fremad -henover krogen ....lidt nemmere at gøre det først på "oven" af krogen. Så tage resten af fjerene..

 

Binde ind en rapphønefjer på dens spids og lave et sparsomt hackel.

 

Jeg fisker den dead-drift og mender linen til sidst, så når den lige "dykker" under overfladen, så har den så lidt fart på som muligt.

 

Den fungere overraskende godt gennemvåd, hvor den bare ligger det dybere i overfladen.Så jeg behandler den ikke.

 

Fik de 4 harr på samme flue....så den var lidt "tygget" igennem  ;D

 

Havde kun lavet 6 af slagsen til turen ...fejl !!...næste gang skal æsken fyldes op med denne  ;)

 

Håber det var nok forklaring, Bjorni ??

 

Torben

 

Det var en meget god forklaring Torbzorb,  ;D ;D, takkar så mye!!

Har ikke sett denne før, er det du som er mannen bak denne? Skal binde opp noen "Torben klekkere" og prøve! Hvilke kroker bruker du? Antar at avbildet Torbenklekker er krok 14.

 

mvh

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Bjorni

 

Man er vel altid inspireret, og en fiskekammerat har bundet den før mig - bare uden rapphøne. Jeg døbte den til Renapuppen (vil jeg kalde den fremover) Utrolig så glad man bliver for en flue, der fanger fisk...ha ha...mine fiskekammerater fik også en, og vi fangede vel 30-40 harr på den flue !!

 

Krogstørrelsen er 16-14-12 - tror at det er en 12'er på billedet. Men kan også være en Hayabusa str 14...er det nok  ;D

 

Torben!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg endelig kommet tilbake og turen til Rena har vært helt uteom det vannlige. Eksta kjekt er det jo at du får møtt så mangen av de medlemmene her på forumet som du til daglig utveksler masse rols med, og ikke minst få et ansikt til de mangen avatarene.

 

Nå har det seg slik at mangen av dere klarer jeg ikke å huske navnet på så ikke føl dere mindre verdsatt av den grunn.

 

Før jeg starter å fortelle om min tur vil jeg få takke Terje for en helt fantastisk velkomst til Kvarmen, eller hva det nå heter, å si at jeg garantert kommer igjen neste år. Selv om jeg ikke fikk noen stor ørreter. Riktig nok fikk jeg 2 Harr på 1,2 kg, men jeg kom ikke der for Harrens del. Jeg har også lovet å ta turen innom i august for å korte ned ventetiden til Terje.

 

Jeg vil også takke Staffan, Andre, Ola, Henning + de to kompisene, Knut, Mannen med sjegget som er gammel og spiller i Jokke coverband, Nilsen, Kalle + kompis, Oddbjørn, De 2 damene (som er eldre enn meg) med deres menn, Svensken som ble drita, Dama med midlertidig politimundighet og hennes type og alle de jeg ikke kommer på men møtte.

 

For å si det sånn så fikk jeg ikke noen særlig stor ørret på denne turen. Min største ble under 500 g og ikke nevneverdig stor. Personlig synes jeg elven var litt vanskelig og slet litt med fisket. Til gjengjeld hadde jeg det utrolig hyggelig på kvleden med øl med gutta.

 

Jeg legger ut litt bilder seinere

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Hei. Kjempetrivelig på Renatreffen! Jeg og Ola droppa innom den et par dager da vi kom nedover fra Trøndelagsfiske. Moro å møte mange forummedlemmer  :) Vi skal forresten oppover igjen i morgen.

Uansett, noen bilder fra treffen.

 

 

Ola kjører fin ørret. En fisk som ville kjøre seg rundt noen stokker på bunnen, så her er det hard kjøring  :)

RENATREFFET2008_3463.jpg

 

Men det fiksa seg  :)

RENATREFFET2008_3467.jpg

 

Forummedlem Henning & kompani dumpet innom oss på tur oppover elva. Kjempetrivelige karer - og her er Henning igang med å kaste på en sporadisk vakende fisk (som han også tok). Håper vi ses igjen ved en annen anledning, Henning for det var trivelig.

RENATREFFET2008_3330.jpg

 

Her er Terje R. igang med å kjøre fisk  :) Takk for all gjestfrihet ved Kvarven.

RENATREFFET2008_3415.jpg

 

Her er jeg med en kilos fra Rena.

RENATREFFET2008_3437.jpg

 

Ola med enda en fisk.  :)

RENATREFFET2008_3338.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Hei Andrè, og takk for sist :)

Det var skikkelig morro å treffe på deg og Ola. Både i elva, og med hokkus pokkus kasting på kvarven :) Du er rå på kasting, det skal du ha :)

Tror ikke det er Terje du har bilde av som kjører fisk i forrige innlegg, men Roar :) Tror jeg da :)

 

Har en del bilder og ting til en rapport fra uka som var jeg også, men får komme tilbake til det litt senere :)

Morro å møte så mangen forumsmedlemmer iallefall :)

 

Flotte bilder Andrè :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Får begynne med en liten rapport jeg også da :)

Vi bestemte oss for å reise over fjellet på natta. Vi planla at vi skulle hente Bjørn ca i 23 tiden. Kl 20.30 var alle klare, så vi bare drog :) Tingen med å kjøre så sent, var at noen av oss skulle være litt fedre før vi reiste, og for at vu ikke skulle komme til Rena midt på natt :) Vi stoppa alle mulige plasser for å få tiden til å gå, men kl 05.30 var vi fremme i Rena sentrum.......Campingen opnet kl 10.........hva gjør vi nå da?.....Jo, vi drar opp på Kvarven og vekker Terje :) :)...God Idè Henning.

Som sagt som gjort, og Terje var så glad for å se oss atte :) :) Når vi kom opp på kvarven, så var det kun 2 grader....DET er kaldt det midt på sommeren :)

Så etter at vi hadde fått fiskekort, innskjekka på hytte, tatt en lur på 6-8 minutter, var vi klare for elva :)

Tok Ikke så veeeeldig mye bilder på turen, men vi tok da noen. Legger ut litt sånn i hytt og pine.

 

Bilder fra da vi ankommer kvarven :)

 

post-0-13949856641437_thumb.jpg

post-0-13949856641917_thumb.jpg

post-0-13949856642377_thumb.jpg

post-0-13949856642857_thumb.jpg

post-0-13949856643306_thumb.jpg

post-0-13949856643798_thumb.jpg

post-0-13949856644258_thumb.jpg

post-0-13949856644766_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...