Gå til innhold

Hvilket snøre bruker du


Viggo

Anbefalte innlegg

Er nysgjerrig på hva slags snører dere bruker til deres fiske etter Ørret.

Det kan være seg snøre til tørrflue, men også nymfe

 

Mine favoritter er lee Wulf Tt flyt #4, og Sa Ultra4 til tørrflue, og guideline pounch, og Cortland 444 Windline til nymfefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Lee Wulf TT Flyt #4

Vision Presentation (trur jeg rett meg sjef om det er feil) klasse #4. Kunne nok tenke meg å teste #3 snøret der på #4 stanga fordi det er litt tungt syns jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guideline presentation #4 og 5 til tørt, frontkappet SA mastery trout #5 til nymfing, guideline bullet # 6 når jeg skal "strekke litt ut" i stor elv med nymfer el tørt, frontkappet #7 bullet til tsjekkisk, har ellers et "glasssnøre" intermid. som jeg aldri bruker, ellers div hardy klumper til 7 er GLX og sjøørret. Det blir generelt for mye snører og sneller og tull og jeg må bare innrømme at det er litt tragikomisk og jeg burde slutte å se på utstyrstester eller få kjærringa til å vurdere om jeg trenger mer snører..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Viggo, så er det oss igjen!

 

Jeg har hatt anledning til å teste mange snører og stenger på det Norske markedet, og har ikke funnet et snøre jeg personlig mener har så mange gode egenskaper som Lee Wulff TT.

 

Snøret har en kon profil som så mange andre moderne snører i dag, men ingen har så gjevn tapering som Lee Wulff TT.

De aller fleste har en grad av stegvis tapering.

 

TTèn har usedvanlige gode egenskaper for kast fra vannet, og samtidig et godt snøre til overhåndskast.

Det skyter med stor hastighet, og er langtkastende. Samtidig et supert snøre til ulike spesialkast som eksempel kurvekast, snakeroll, Z kastet osv.

Og til sist, det presenterer fluene meget pent.

 

De aller fleste snørene fra Royal Wulff får min varmeste anbefaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Viggo' date=' så er det oss igjen!

 

Jeg har hatt anledning til å teste mange snører og stenger på det Norske markedet, og har ikke funnet et snøre jeg personlig mener har så mange gode egenskaper som Lee Wulff TT.

 

Snøret har en kon profil som så mange andre moderne snører i dag, men ingen har så gjevn tapering som Lee Wulff TT.

De aller fleste har en grad av stegvis tapering.

 

TTèn har usedvanlige gode egenskaper for kast fra vannet, og samtidig et godt snøre til overhåndskast.

Det skyter med stor hastighet, og er langtkastende. Samtidig et supert snøre til ulike spesialkast som eksempel kurvekast, snakeroll, Z kastet osv.

Og til sist, det presenterer fluene meget pent.

 

De aller fleste snørene fra Royal Wulff får min varmeste anbefaling.[/quote']

Hei Perek der er vi i alle fall enige :)

TT snørene er bra både til lett tørrflue fisking, og spey kasting med 2 hånds.

Synes det er utrolig synd at ingen i Norge har disse snørene lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster meg på anbefalingen til perek her, dog med en liten reservasjon ovenfor TT snører i de tyngere vektklassene. Her skriver erfaringene seg fra noen år tilbake, og coatingen skal visstnok ha blitt mye bedre men feks i aftm 7 og 8 synes jeg coatingen ble uforholdsmessig raskt slitt i dobbeltrekkområdet på TT-snørene. Men uansett en uforbeholden anbefaling i de lettere vektklassene =D> .

 

Skal jeg også ta med en anbefaling i den noe billigere enden av skalaen, så synes jeg faktisk at Sc. Angler AirCel er et overraskende bra snøre.

 

mvh

rjf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det er riktig det Hr. Hermansen sier, produktene fra Royal Wulff kan på en enkel måte fåes fra LB Flugfiske i Sverige.

 

Jeg har snakket med David på LB Fluefiske, og han kan virke som grosist for produktene fra Royal Wulff i Norge, så det er bare å be deres butikker som fører utsyr for fluefiske i deres nærmiljø om å ta inn disse produktene.

 

Snørene fra Royal Wulff blir i dag produsert av Scietific Anglers, og har en en meget glatt og slitesterk overflate.

Dette kan jeg gå god for.

 

Jeg synes det er en stor "SKAM" at disse fantastiske snørene ikke føres på det Norske makedet, gjennom en seriøs grosist.

Det samme for stengene fra RL Winston.

 

EN STOR SKAM!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker pr i dag GPX åp #5 stangen og Loop Long Distance på #3. GPX snøret er helt ok, men det kommer nok til å bli byttet med et Vision Extreme Distance neste seson. Synes dette snøret er mer behagelig å kaste med. Spesielt på litt lengre lengder. Loop snøret er godt å kaste med i starten, men coatingen blir alt for fort "deigete" og klistrer i stangen. Etter å ha ligget i vannet en stund er det nesten håpløst å kaste med. Dette blir nok byttet i et TT snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også blant de som går god for TT snører, hadde et til min syv fots toer, var noe vanskelig å få det til å rulle over når jeg hadde hele klumpen utenfor (kort stang, lett klasse, dårlig kaster, same old, same old), så jeg kutta en meter i front. Ble da straks mye greiere å kaste med, presenterte fortsatt like nydelig, og den meteren jeg kutta av gjorde ikke utslag på vekta mi engang.

 

Vurderer nå et TT3 til 9'9" klasse 3 Hi-Level som skal bygges i løpet av vinteren. Bare kjenner det på sjela at det "må bli bra".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker pr i dag GPX åp #5 stangen og Loop Long Distance på #3. GPX snøret er helt ok' date=' men det kommer nok til å bli byttet med et Vision Extreme Distance neste seson. Synes dette snøret er mer behagelig å kaste med. Spesielt på litt lengre lengder. Loop snøret er godt å kaste med i starten, men coatingen blir alt for fort "deigete" og klistrer i stangen. Etter å ha ligget i vannet en stund er det nesten håpløst å kaste med. Dette blir nok byttet i et TT snøre.[/quote']

Hva slags snøreprofil har Vision Extreme distance da ?

Noen som vet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viggo,

Hva slags snøreprofil har Vision Extreme distance da ?

Noen som vet ?

Jada det kan jeg godt fortelle deg. Extreme Distance er en long belly line, tok en kjapp måling her nå: Total lklumplengde (front, midt og bak) på rundt 13,5 m på 5'er snøret. Mens vision presentation er rimelig likt TT i profil men med litt lengre baktapering og total klumplengde. Presentation har de samme gode egenskapene til underhåndskasting siden tyngden hele tiden er nærmest stanga.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viggo' date='

Hva slags snøreprofil har Vision Extreme distance da ?

Noen som vet ?

[/quote'] Jada det kan jeg godt fortelle deg. Extreme Distance er en long belly line, tok en kjapp måling her nå: Total lklumplengde (front, midt og bak) på rundt 13,5 m på 5'er snøret. Mens vision presentation er rimelig likt TT i profil men med litt lengre baktapering og total klumplengde. Presentation har de samme gode egenskapene til underhåndskasting siden tyngden hele tiden er nærmest stanga.

Høres eldig veldig bra ut dette skal testes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Vision Presentation er som Rune sier, relativ lik med snøreprofilen til Lee Wulff TT.

Snørets klumplengde er på 12,7 meter, hvorav 2,5 meter er baktapering.

Som vi ser ut av disse målene, velger vi å tolke dette til et mindre agresivt snøre.

Vision Presentation har som så mange andre snører med en såkalt kon profil, en stegvis tapering.

Det er netopp den kone snøreprofilen men helt gjevn tapering som fremmer de gode egenskapene til TTèn.

 

Jeg har fått et Vision Presentation til test opp mot Lee Wulff TT i #4.

Stanga jeg benytter, er en 9 ft G.Loomis GLX i #3.

 

Det jeg kan si her og nå, er at Vision har truffet bra med dette snøret.

Hvorden dette snøret måler seg med referansesnøret Lee Wulff TT, kan jeg komme til bake til om kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det enkelt og bruk et High Water snøre fra Guide Line.Har brukt dette i to år på min #5 GLX og det passer glimrende til mitt fiske.Det er et langtkastende snøre som allikevel presenterer flua meget pent selv på lange kast(kommer jo litt an på kasteren også da...hmph).Snøret har en relativt lang fronttapering til et wf-snøre og være,men det er jo bare en fordel under tørrfluefiske.Det beste wf-snøret jeg har prøvd i hvertfall.Ikke sikkert det passer for alle,men til mitt fiske som ofte foregår på fjellet på stille vann der lange kast ofte trengs så er det perfekt.Snøret er riktignok litt dyrt(er jo fra Aktiv Fritid),men det får så være.

For dere som er ute etter enda bedre presisjon(lettere snøreklasse) så er det muligens andre alternativer som er aktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...