Gå til innhold

Bilder av vakende fisk, det er vanskelig det!


Gjest øystein

Anbefalte innlegg

Gjest øystein

Har prøvd meg frem litt i det siste på å få til noen gode bilder av fisk som vaker (ikke pysevak;)), sliter veldig med å få nok lys og rask nok lukkertid, tror også at lyset på overflata lurer kameraet litt slik at bildene blir litt overeksponerte.

 

Noen her inne som har klart å få dette til skikkelig og har lyst å gi noen gode tips?

 

Dette er resultatet av noen timers skyting og en del redigering i ps.

post-0-13949856947812_thumb.jpg

post-0-13949856948664_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes bilde nr1. ble fint jeg.

Men i forhold til å få nok lys \ kunne bruke raskere lukkertid... så er det jo gjerne blenderåpninga det står på. Vanskelig hvis du har zoom-objektiv med variabel blender... da vil jo blenderverdien øke når du zoomer inn på vaket..., og dermed får du mindre lys, og må ty til tregere lukkerverdi for å kompansere for fargene\lysnivået. Da er jo faren der for at bildet blir uskarpt.

 

Hvis objektivet og kameraet tillater det - kan du jo prøve med høyere ISO-verdi,.. uten å opp i 1600(da blir det iallefall kornete med mitt kamera).

 

Lav blender og hurtig lukkertid er iallefall et must når jeg tar konsertbilder.. regner med de samme kravene vil melde seg når jeg skal prøve å fange de magiske øyeblikkene i sportsfiske også :)

 

Er jo flere ting man burde prøve seg fram på... lysforholdene endrer seg jo ikke så drastisk på noen minutter. Hvitbalanse, lukkertid, etc... kan man gjerne ha på auto, ta et par testbilder, så korrigere manuelt etterpå. Jaffall det jeg gjør.. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder! Ser du bruker Canon 40D og ISO 400 med lukker på 1/500 sek. Du sitter vel ganske nærme også, siden bildet er tatt med 90mm brennvidde.

 

Du har vel sannsynligvis croppet bildet slik at du får ekstra "forstørrelseseffekt". Jeg ville forsøkt meg på ISO 800 som tillater 1/1000 sek. Kjenner ikke 40D, men speilrefleks tar jo forholdsvis støyfrie bilder i høy ISO.

 

Jeg har gjort "blemma" med å bruke for lav lav ISO i mange år. Bildene blir "fine" (dvs lite ISO-støy) men jeg får jo fort motion blur av bevegende motiv eller skjelvende hender. Har defor bestemt meg for å kjøre høyere ISO og leve med litt mer støy. ;)

 

Når det gjelder vakbilder så er det veldig vanskelig ja. Jeg pleier å forsøke å huske å undereksponere bildet pga av at refleksene som oftest brenner ut. Det gir jo også litt raskere lukkertid. Likevel er jeg misfornøyd 9 av 10 ganger.

 

Du har jo i alle fall utstyret i orden, altså et kamera som takler den store kontrasten/dynamikken et slikt bilde gir.

 

Bare av nysgjerrighet; hva slags objektiv bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde1 er jo helt konge!!

 

Som nevnt, bruk manuell eksponering, eller sett til spot-måling. Selv om du tar bilde av en mørk elv, tror sikkert kamerat ditt at alt skal være 17% grått i snitt, og bobler og strømvirvler av annen farge forandrer kalkuleringen, selv om forholdene egentlig er de samme. Dette kan fort sløse bort noen f-stopp. Så får du bare sitte der og nistirre i søkeren med fingern på knappen til fiskefanten viser seg. Hvis fisken går opp samme sted hele tiden, kan du still om til manuell fokus også. Dette var mildt sagt litt mer kinkig i gamle dager, da man måtte være gnien som Onkel Skrue med knipsingen og resultatene kom en uke senere etter ferdig fremkalling osv. Hvorvidt bildet er (litt) uskarpt pga av lukkertid, fokus eller annet klarer ikke jeg bedømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Takker for gode tips og bideskryt :D

 

bildet er croppa en del ja, jeg sitter 2-3m fra fisken når jeg tar bildet så bildet er egentlig 3 ganger så stort ca, det er ikke så enkelt å se uskarphetene og utbrentheten på bildet jeg har lagt inn her men dersom dere ser på munnen til fisken og bølgene så er de utbrendte , uskarpheten er redigert bort nesten, men den viser godt på litt større utgaver av bildet (trenger ikke å mye kvalitet for at det skal se bra ut på web).

 

 

Ved neste mulighet skal jeg eksperimentere mer med iso og eksponering (veldig gode tips) jeg hadde tideligere et 350d og det var dårlig på støy ved høy iso så derfor er jeg litt skeptisk, men skal prøve meg frem.

 

Jeg brukte et tamron sp af 90mm 2,8 macro objektiv, tror jeg skal klare å ta noen bra bilder med dette men må øve mer, har lyst på et vakbilde som nr 1 bare i så god kvalitet at jeg kan trykke det i A3 format (vanskelig) bildet jeg har lagt ut her ser ok ut i halv A4 str men ikke større.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Dette kan du Øystein. Har du noen gang tenkt å selge bildene dine?? Hvis ikke burde du. Før du vet ordet av det så finnes dine bilder i en eller annen katalog.

 

Sigve

 

Takker for skryt men det er nok lenge igjen til jeg kan selge bilder ;) som sagt så er det ikke så veldig vanskelig å få bilder til å se fine ut på Web, blir litt anderledes når man ser bildene på papir ;) men dersom jeg noen gang blir god nok så skal jeg iallefal ikke si nei takk dersom noe ønsker å kjøpe ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Thank you!  :D

 

Versågod.

 

Den förtsa bilden var kanon bra!!! Øystein.

 

Regards/Mårten

 

Takk.

 

Skal prøve meg litt frem med smartsharpen bånngjedda.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Det kiler nesten like mye men bare nesten, det er veeeldig vanskelig å la være å fiske når man sitter noen timer og tar bilder, det er litt enklere nå på slutten av høytida da jeg blir litt mett etter 4-5 ukers fiske, da er det greit å ta litt bilder av morroa til en avveksling.

post-0-13949856999295_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest øystein

konge med bilde der ja!! såg noen bilder i ng sitt siste magasin, men ikke så bra som det 1. ditt der.. og dem har betalt ;)

 

Takker :) ,Hvem er NG og betaler de godt for bildene de kjøper?? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kiler nesten like mye men bare nesten, det er veeeldig vanskelig å la være å fiske når man sitter noen timer og tar bilder, det er litt enklere nå på slutten av høytida da jeg blir litt mett etter 4-5 ukers fiske, da er det greit å ta litt bilder av morroa til en avveksling.

 

Dette var ett flott bilde Øystein. Jeg har også brukt timesvis av fisketid på dette med vakbilder, men har ikke vært i nærheten av og få til noe lignende dette. Men det er tålmodighet som skal til. :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...