Gå til innhold

Kajakk


Sigve

Anbefalte innlegg

Har tenkt litt på å kjøpe en elvekajakk til fiske i større vann og elver. Har sett litt rundt på nettet å funnet en masse kajakker til en lav penge. Tingen er den at jeg vet ikke dritten om kajakker. En annen ting er at jeg sikkert ikke kommer til å bruke den mer enn 10 ganger i året. Det er mangen som har nevn Daggar men de koster litt mer enn det jeg vil betale.

 

Noen som har et tips eller triks jeg bør se etter eller skal selge en

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 120
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Har tenkt litt på å kjøpe en elvekajakk til fiske i større vann og elver. Har sett litt rundt på nettet å funnet en masse kajakker til en lav penge. Tingen er den at jeg vet ikke dritten om kajakker. En annen ting er at jeg sikkert ikke kommer til å bruke den mer enn 10 ganger i året. Det er mangen som har nevn Daggar men de koster litt mer enn det jeg vil betale.

 

Noen som har et tips eller triks jeg bør se etter eller skal selge en

 

Sigve

 

Denne har jeg og den er god og stabil fiskekajakk. Har driftet ned Renaelva med den og vært på sjøen. Trenger bare et spruttrekk vest og ei god åre.

Du for mye kajakk for pænga ;)

 

107935_kajak_rod.jpg

4.999,-         

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å se hva der er for noe (utenom kajakk)

 

Jeg selv har sett litt på denne

 

Er det biltema kajak. Det er bedre og legg lit penger i en kvalitets kajak. Denne ville jeg ikke ha kjøpt.

 

Nei eller vet ikke. Den heter Emotion Charger koster rundt 5000,- jeg ser også at det finnes en annen Emotion som koster rundt 3000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei Sigve!

Sjekk litt rundt hos disse kajakk forhandlerene.

Tar du en tlf til Kajakk og fjell på Lillehammer så kan det være at de kan gi deg gode tilbud. Svært god butikk og service.

Kan også være lurt å kontakte Eian Fritid for å høre om de har noen tilbud å komme med eller kontakte gutta i Flyfishing adventure (Bjørnar Fjeldberg eller Jan Erik Lund aka fluefiskeren her på forumet. De selger også Dagger Delta)

 

http://www.kajakkogfjell.com/jakt.fiske.htm

 

http://www.turut.no/fiskekajakk.htm

 

http://www.kajakk-fritid.no/sitontop.htm

 

http://eian.no/

 

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=14162569&sid=xz9sgeUdofM224388&WT.svl=Link

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg har sett anonnsen på finn. har lett litt etter Daggar på finn. Er det noe greier med sånn sit on top???

 

Sit on top er veldig smart med tanke på å komme seg lett ut og inn av kajakken.

Kjøper du noen vantette poser fra Prima Villmarksliv eller andre så får du med deg mye på en sit on top..........vanntette poser må en ha allikavæl i en vanlig

kajakk også. Det kommer vann inn i lasterommet uansett.

 

Neste gang jeg kjøper en kajakk blir det en sit on top.

 

Terje!

 

Edit:

En sit on top er som regel noen få kilo tyngre enn for eks en Dagger Delta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

ca 6 kilo tyngre for samme størrelse....det merkes når den skal på taket...men det går! Bulker på bilen terje....det er ikke stas!I hvertfall ikke på en bil som allere har ødeladte bærerarmsforinger ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

ca 6 kilo tyngre for samme størrelse....det merkes når den skal på taket...men det går! Bulker på bilen terje....det er ikke stas!I hvertfall ikke på en bil som allere har ødeladte bærerarmsforinger ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

 

Ja det er noe dritt med de der bærearmsforingene..... :D :D :D :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

hummmmmm.

 

Det er jo et godt tilbud på finn.

 

Hva med denne da? http://www.finn.no/finn/store/object?finnkode=14086450

 

Sikkert helt grei den der, Sigve!

Merk deg at den er ca 70 cm kortere enn min Dagger Delta, men bredden er den samme og vekta omtrent det samme.

Jeg har en mistanke til at de 70 cm som den er kortere vil også bidra til at den blir noe mer ustabil motstrøms, men er ikke bombesikker.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert helt grei den der, Sigve!

Merk deg at den er ca 70 cm kortere enn min Dagger Delta, men bredden er den samme og vekta omtrent det samme.

Jeg har en mistanke til at de 70 cm som den er kortere vil også bidra til at den blir noe mer ustabil motstrøms, men er ikke bombesikker.

 

Kajakken som Joachim har lagt inn bilde av er en Heritage Featherlite 12 fot. Det er en god fiskekajakk for en billig penge. Har den selv i 9,5 fot (det er 70 cm kortere enn Daggern, Terje :) ) og jeg har ingen problemer med retningsstabiliteten. Kan derfor godt hende at den billige kajakken til Sigve duger mer enn nok...

 

Featherliten har god sittekomfort (med gel-setet) og er omtalt bl.a her:

http://www.padlesiden.no/?page=7&show=25

 

9,5 fotern veier knappe 17 kilo og er veldig lett å håndtere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Sikkert helt grei den der, Sigve!

Merk deg at den er ca 70 cm kortere enn min Dagger Delta, men bredden er den samme og vekta omtrent det samme.

Jeg har en mistanke til at de 70 cm som den er kortere vil også bidra til at den blir noe mer ustabil motstrøms, men er ikke bombesikker.

 

Kajakken som Joachim har lagt inn bilde av er en Heritage Featherlite 12 fot. Det er en god fiskekajakk for en billig penge. Har den selv i 9,5 fot (det er 70 cm kortere enn Daggern, Terje :) ) og jeg har ingen problemer med retningsstabiliteten. Kan derfor godt hende at den billige kajakken til Sigve duger mer enn nok...

 

Featherliten har god sittekomfort (med gel-setet) og er omtalt bl.a her:

http://www.padlesiden.no/?page=7&show=25

 

9,5 fotern veier knappe 17 kilo og er veldig lett å håndtere.

 

Det høres ut som ett svært godt alternativ, Bånngjedda :)

Sigve burde nok vurdere denne seriøst.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hie Sigve, ser du har fått mange gode råd fra habile folk.

Her er enda et habilt tips: Kjøp Heritage Featherlight for knappe 5000.-

Jeg hadde en slik en tidligere....kjempegod kajakk, lett, enklere å håndtere enn disse fancy "sit on top" greine....der deler jeg ikke terje sine råd...be om ryggtrøbbel ved å bære disse greiene til og fra biltak...ikke noe for meg, det er ett hundrede prosent sikkert. Har testet, mye frem og tilbake.

Min NAtive Ultimate er fantastisk på alle måter, men selvsagt mindre glad i motstrømspadling enn mange andre, med til gangs flott og ha med å gjøre den veien elva renner, for ikke å snakke om på vannet/sjøen :D

Heritage featherlight er en god nr 2, kanskje jeg tom hadde valgt den om jeg kun fiske elv, selv om det er litt tilbake på komfort i forhold til Ultimaten min fra Native.

 

Her er noen bilder fra et lite kajakk fiske treff vi hadde i vakre Ekso for 2 uker siden. :)

 

Lykke til i valg Sigve (og alle dere andre "skap padlere")......pssss 4900.-for heritage...god deal ;)

 

 

 

post-1338-13949856956204_thumb.jpg

post-1338-13949856957652_thumb.jpg

post-1338-13949856958395_thumb.jpg

post-1338-13949856959004_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to SOT (sit on top) kajakker. Den ene er en Emotion kayaks EXHILARATOR  og den andre er en Emotion Kayaks FISHERMAN. Jeg er fornøyd med begge, men må legge til at jeg ikke har prøvd mange andre kajakker. Emotion Kayaks FISHERMAN ble først og frems kjøpt inn med fiske i tankene, den andre, EXHILARATOR, var mere for at flere i familien kunne være med. Kajakken som har blitt mest brukt til fiske er Emotion kayaks EXHILARATOR   ;D ;D.

Nå har jeg funnet ut at jeg ikke er så begeistret for å flue-fiske fra kajakk på stille vann. For det første så synes jeg sittestillingen blir feil for fluefiske sammenlignet med belly (selv om du sitter godt i begge kajakkene) og for det andre så liker jeg ikke å hele tiden veksle mellom padleåre og fiskestang for å korriger posisjon på kajakken. Dette blir selvfølgelig anderledes oppankret i elv. Drivanker har jeg ikke prøvd ennå.

Årsaken til at EXHILARATOR blir mest brukt er at den er lett og smidig nok til at jeg håndterer den fint aleine. Jeg hiver den bak på en Toyota Hi-lux plan. Samtidig er den stø nok til fisking og lett å komme av og på. Ingen av kajakkene er laget for svært lange kajakk turer, de er noe trege å padle. Fisherman er nok noe støere enn EXHILARATOR og du kan frakte mere bagasje med deg. Men de gangene,  hvor en ønsker å ta med masse gadgets, er jo kanoen mye mer suveren synes jeg. Skulle jeg valgt en av disse to hadde jeg gått for EXHILARATOR i dag. Eldstemann elsker å dorge fra denne kajakken. Emotion kayaks CHARGER vil jeg tippe blir for spe og ustø å fiske fra. Skulle jeg valgt helt på nytt i dag ville jeg nok ha sett nærmere på Ultimate kajakken Stig Vivelid bruker. SOT konseptet liker jeg godt. Sitter i full GRU i kajakken og kommer meg av\på uten problemer (gruelig kjekt for gamle stive rygger).

 

bjorni

post-1017-1394985695961_thumb.jpg

post-1017-13949856960184_thumb.jpg

post-1017-13949856960923_thumb.jpg

post-1017-13949856961452_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder Bjorni... :)

jeg synest ikke sit on top konseptet er helt avleggs, jeg bare noterte meg at det å slenge kajakken på skulderen var en verre/mindre behagelig bæremåte enn ved tradisjonelle "dypere" kajakker.

Da kan man bære dem med kroppen i en rett stilling.

Sittemessig/komfort messig forelsket jeg meg i Native Ultimate grunnet sete konstruksjon.

Jeg sitter med høyde forskjell fra hofte til ankel, betydelig. Slik unngår jeg stivhet i korsrygg/hofte/sete muskulatur. Rett og slett fortreffelig. Derfor liker jeg så godt å fiske flue fra den også...sitter rett og slett veldig riktig :)

Man finner nesten det samme i Heritage, men Ultimate er for meg blitt et redskap kan sitte lenge i uten særlig hyppig trening/tilvenning. Man kan gjøre det en sjelden gang, og helt uten å måtte bli vant/dus med det om at, og om at. Inn og utstigning, fenomenalt. Hvor som helst kan man stige inn og ut av den. Mer brukt kajakk er resultat. ;)

 

Så forøvrig at den godeste Pål Krogvold var svært tilfreds med denne kajakken også,

i siste "Alt om Fiske" ;)

 

Stig

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takk for mangen gode tips. En ting er kajakk men etterpå trenger jeg takbøyler og annet ræl. Noen som vet hvor dette kan bli kjøpt for en billig penge??

 

Sigve

 

Kjøp ett sett Thule kajakkholdere. Meget solid og det holder i årevis. Koster litt, men verdt pengene på sikt.

Stangholder kjøper du på Biltema til en hundrings.

 

Ett priseksempel på Thule, makene til de jeg har:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=13819150&sid=xz9sde614Gr826185

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thule sine er knall, men da blir det kun én kajakk pr biltak (hvis du ikke har en Hummer da :) ). Hvis du trenger å frakte to stk, så får du også kjøpt stativ som holder kajakken på siden.

 

En helt grei tralle kan du kjøpe billig på Biltema, den er fin hvis du skal trille innover skogsbilveier osv.

http://www.padlesiden.no/?page=8&show=62&PHPSESSID=1a79d5f911484ccbd87a3f56f1e4b06c

 

HVis du er friskus og liker å mekke, så kan du prøve å lage en sånn også:

http://www.andersj.se/kajakhallare.htm

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo visst er jeg en friskus :) men jeg er også litt lagelig annlagt. (Er det noe en kan putte i kontaktanonnse "jeg er en lat friskus")

 

De greiene du viste Terje ser jo flotte ut. Var nettopp ute en tur å da så jeg en som hadde noen holdere/vugger fra Thule som var skråstilt. Nå får jeg først kjøpe kajakk så får takbøyler og holdere komme rett etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...