Gå til innhold

Kajakk


Sigve

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

Ja....jeg har det skjønner du....har forsøkt denne

 

http://www.dagger.com/blackwater-ii-135

 

Det gjorde jeg for ca. 3 uker siden.....de angret....de ville ha to stykker isteden.......

 

Hva er prisforskjellen på tandem og singel av det merket du ser på????

 

Kajakkene jeg satt i på 70 tallet var konkuranse båter.....så de hadde egenskaper bortsett fra stabilitet :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 120
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ja....jeg har det skjønner du....har forsøkt denne

 

http://www.dagger.com/blackwater-ii-135

 

Det gjorde jeg for ca. 3 uker siden.....de angret....de ville ha to stykker isteden.......

 

Hva er prisforskjellen på tandem og singel av det merket du ser på????

 

Kajakkene jeg satt i på 70 tallet var konkuranse båter.....så de hadde egenskaper bortsett fra stabilitet :) :)

 

Den som foreløbig ser mest interessant ut er denne http://www.nativewatercraft.com/marvel_14T.cfm  Nå vet jeg ikke pris på den her til lands, men vet at prisforskjellen mellom 1 manns og 2 manns er heller liten, eller ingen :) Det som gjør denne interessant (etter som jeg har forstått) er at du kan ta ut 1 sete og posisjonere det andre til midtposisjon, og da ser jeg helt ærlig ikke forskjellen mellom en singel og tandem :-\ Så m.a.o. da må det vel være andre egenskaper med tandem kajakker som gjør dem så inni granskauen upraktisk :-\ Og hva er evt. det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å lese hvordan vi hardnakket påstår ting og uting i hytt og gevær... :D

mange kjøper en singel fluefiske/fiske kajakk i 14' (eksempelvis glitrende Heritage) fordi den oppleves mer retningsstabil og raskere enn sin lillebror på 12'.

velger man da en tandem kajakk a la Marvel på 14.5' som er beregnet på en stor og en "ikke fullt så stor", og i tillegg kan plassere det fantastiske setet (som også er på Native Ultimate) i midtre posisjon for bedre å kunne padle alene...da er man plutselig ikke så fryktelig langt unna "single" kajakken på 14'.

Og når Syrtad tenker tandem fordi han faktisk har stor tro på at kjerringa har lyst å være med....(tviler ikke ett sekund på det nemlig :D), så gjør han det helt klart smarteste i å velge en slik èn.

 

Fordi den er lett å selge dersom de plutselig finner ut at de har lyst å fiske hver for seg, i hver sin kajakk.

Men da er likevel regnestykket helt ok. De trenger aldri 3 kajakker. Enten den ene eller de to andre. ;D

 

Og til Syrstad og alle andre som lurer på disse tingene: Reis hvor de har dem å prøv....sammen og alene.

Akkurat Marvel vil jeg på sterkeste anbefale fordi padling i sommer med guttpjokken fremme var helt suverent.(han fikk kun beskjed om å sitte stille) Jeg satt i bakre posisjon å hadde det helt flott. KAn bare forestille meg idyllen med setet i midten. :)

 

Men selvsagt, jo lengre og tyngre en kajakk er, desto mer tungvindte blir de å få på og av tak, alene.

Så hvis Syrstad skulle padle alene hele tiden var jo anbefalingen min helt tydelig på Native Ultimate 12'...eller kanskje Marvel 12'.

Så her er jo jeg helt på linje med Staffan, kan ikke se annet ;) ;)

 

Blir som å velge seg "to hester å ri"....blir ofte mye surr, kan ende opp uten...bedre da å velge den ene, selv om hun er 14' høy og heter Marvel ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stig....du har selvsagt helt rett......la dagbjørn kjøpe det han vil sjøl......la erfaringe bli selvopplevet! :)

 

Nå skuffer du meg Staffan :-\ Ventet faktisk på et fornuftig svar ang. spørsmålet jeg stilte her

 

Det som gjør denne interessant (etter som jeg har forstått) er at du kan ta ut 1 sete og posisjonere det andre til midtposisjon, og da ser jeg helt ærlig ikke forskjellen mellom en singel og tandem :-\ Så m.a.o. da må det vel være andre egenskaper med tandem kajakker som gjør dem så inni granskauen upraktisk :-\ Og hva er evt. det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

1. tyngden

2. en mann padle større tyngde

3. mindre manøvrerbar i elv oppstrøms og nedstrøms

4. hvor mange ganger i året blir kajakken bli brukt med 2 personer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. tyngden

2. en mann padle større tyngde

3. mindre manøvrerbar i elv oppstrøms og nedstrøms

4. hvor mange ganger i året blir kajakken bli brukt med 2 personer

 

Når det gjelder tyngden på den jeg har sett på veier singel kajakken 27,5k og tandem kajakken 31k (og tar man evt. ut det ene setet vil den nok veie et par kilo mindre skulle jeg tro) :)

Finnes jo kajakker ned i 10,5' som veier 16k, men 10,5 blir litt for "pinglete" for meg, hvis du skjønner hva jeg mener, 12' ligger rundt 25k ;);D ;D ;D

Så det er jo kke den helt store vektforskjellen vi snakker om her. Men der har jeg null erfaring :-[. Hvor stor forskjell er det på å padle 1 på 25k kontra 30k?

Når det gjelder padling i elv overlater jeg det til dem som digger ekstremsportveko på Voss, selv har jeg rett og slett ikke nerver til slikt ;D ;D ;D ;D Og blir det i elv så blir det i ekstremt rolige partier som nesten kan virke som stille vann ;D ;D

Konemor blir vel med ca 40-50% av turene, kjenner je henne rett ;D Nesten like opphengt i fiske som meg, og det er jeg utrolig glad for ;);D ;D ;D

 

Men skal selvfølgelig som både Staffan og Stig sier prøve det ut i praksis, både single samt tandem ;) Og vil gjerne komme med et innlegg etter test, skal se om jeg får det til i løpet av uken ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruffen er inne på noe her når han nevner kano...det er også flott om man skal laste den ned for transport.

Men ved å sammenlikne en kano med kajakk, så finner en aktiv fisker rimelig raskt ut hva som foretrekkes. En kajakk, tandem eller single.

 

Jeg hadde Ally en gang for noen år siden, brukte den nøyaktig 5 ganger, og hver gang var det med to presoner involvert, både for å ta av tak, men også for noenlunde fornuftig forflytning...kanoen blir raskt tatt av vind..mye svingete forflytning kan man påregne.

 

Min Ultimate Native single kajakk på 12' veier mer enn Ally kanoen, kajakken er ca 24.5 med det fenomenale setet oppi, går helt greit å bære på skulder, i oppreist tilstand...man slipper bakse seg bortover sideleng. Dett er omtrentlig vekt på de fleste av dagens "bøtteplast" kajakker...

Men for de som søker ultra lett farkost, så kommer jo Native Tegris på 16 kg til landet om kort tid...da dobbel pris, men mottoet for de som velger slik må jo være: "Halvparten av vekta, brukt dobbel så mye= samme timespris ;D"

 

Ally kanone veide 17 kg, men likefullt lengde og vindfang gjorde den mindre anvendelig å få av å på tak alene.

tror faktis en tandem kajakk på 14.5' og opp mot 30 kg til og med er letter å få på og av tak.

I vannet er den ihvertfall kanoen totalt overlegen. Både med med èn og to personer oppi.

 

Så har vi komfort biten...det finnes ikke et bedre sted å synke nedi enn et Native sete. Jeg har prøvd noen, og alle sier jo det samme. (de som har sittet i et slikt et, vel å merke :D).

 

Så kano og kajakker på generelt grunnlag, bør ikke sammenliknes..to forskjellige farkoster. :)

Men kano er kult det også, for all del ;D

Bare ikke for meg ;D ;D ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok enig i forskjell med deg her Stig :) Kano og kajakk blir nok 2 vidt forskjelige farkoster til den bruken jeg tenker på ;D

Men ser også at du nevner vekten på din 12' til 24,5k og det er jo kun et halvt kilo tyngre på den Staffan anbefalte meg (Dagger Delta), og kan ikke med beste godvilje til se at det skulle ha noen nevneverdig forskjell på padling, ned av tak, etc.etc. med den lille vektforskjellen, men kan jo selvfølgelig være andre egenskaper som gjør den ene bedre en den andre, siden vekten er den samme så og si?

Blir testing av ymse farkoster i morgen samt Redington CPS i kajakk, gleder meg som en unge ;D ;D ;D Og testrapport fra en nybegynner (ubesudlet av merke) vil komme på et forståelig språk forhåpentligvis ;D ;D ;D

 

Stig, Staffan m/flere, setter stor pris på deres engasjement ;) Og stor takk til Aktiv Florvåg for utlån av både kajakker og stenger til testing :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ally kanoer er fine kanoer, men stik har nevnt ulempene.....jeg solgte min etter 1.tur. det blir som en ferge uten stor nok motor!

hehe Funker fint for meg Men den er helt klart ikke god i vind Kjøpte Ally forde den kan transpoteres så greit og for å kunne ta med i fly

Jeg har brukt min ganske mye alt i alt er jeg veldig fornøyd men jeg ser argumentene for å kjøpe kajakk

9000kr for en dagger singel er det en grei pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Ally en gang for noen år siden, brukte den nøyaktig 5 ganger, og hver gang var det med to presoner involvert, både for å ta av tak, men også for noenlunde fornuftig forflytning...kanoen blir raskt tatt av vind..mye svingete forflytning kan man påregne.

 

Jeg har Ally 16,5 DR. Har ingen problemer med og haandtere den opp og ned fra biltaket. Og padle den i vind krever litt teknik. Man padler da med J-tak. Slipper da aa skifte side for hver annet padletak. Padler man alene vender man den fremste setet og padler der fra (vekten kommer mer mot midten). Evt. legge litt vekt foran. Selvsagt er den mer utsatt for vind enn en kajakk. Men trives i Ally'en.

Fin aa kaste flue fra, dorge, ta familien med paa tur eller ha med sig telt mm med for en natt eller uke i villmarken. :D :D

Bruker den ogsaa paa fjellet hvor der er ganske vind utsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at mange liker Ally, fantastisk geniale produkter...det var derfor jeg skaffet meg det selv ;D

men etter å ha stiftet bekjenskap med div fiske/rekreasjonskajakker så fant jeg min "greie" ;)

 

Og må si at jeg liker det stadig bedre og bedre, ti og med ned raskere elvebiter.

men mitt hovedområde er og blir vann, sjø og saktere flytene elvepartier...da holder det for meg å bla beholde min "åpne kajakk" (NAtive Ultimate") åpen...vann inn er ikke et nevneverdig problem.

Skal jeg en gang i fremtiden dra på ukes tur over hardangervidda, med et "must" om å trosse vær og vind for å rekke hjem til en 3 runde kamp i cupen som vises på tv :D, så skal jeg heller ta med meg de monterbare spruttrekkene som hindrer vannet i å skvulpe inn i kajakk. eller stor svamp for å kvitte meg med vann som samler seg elegant i "pontongene"/nedsunkne pariene av kajakken. :)

 

Og la det aldri være tvil: det finnes mange, mange gode kajakker der ute, både for store og små, også kanoer.

Jeg snakker varmt om Native Watercraft sine produkter, Staffan kjenner Dagger godt, de er alle prima vare.

Og i kano verden er Ally et funn, som i min kajakkverden Native Ultimate er...litt geniale ting rett og slett :D

Opplevelsen av å være fri på en ubesudlete og lite kronglete måte er det som teller for meg...og at det ikke har motordur... Bråker nok med Sharkskin gjennom ringene allerede ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at mange liker Ally, fantastisk geniale produkter...det var derfor jeg skaffet meg det selv ;D

men etter å ha stiftet bekjenskap med div fiske/rekreasjonskajakker så fant jeg min "greie" ;)

 

Og må si at jeg liker det stadig bedre og bedre, ti og med ned raskere elvebiter.

men mitt hovedområde er og blir vann, sjø og saktere flytene elvepartier...da holder det for meg å bla beholde min "åpne kajakk" (NAtive Ultimate") åpen...vann inn er ikke et nevneverdig problem.

Skal jeg en gang i fremtiden dra på ukes tur over hardangervidda, med et "must" om å trosse vær og vind for å rekke hjem til en 3 runde kamp i cupen som vises på tv :D, så skal jeg heller ta med meg de monterbare spruttrekkene som hindrer vannet i å skvulpe inn i kajakk. eller stor svamp for å kvitte meg med vann som samler seg elegant i "pontongene"/nedsunkne pariene av kajakken. :)

 

Og la det aldri være tvil: det finnes mange, mange gode kajakker der ute, både for store og små, også kanoer.

Jeg snakker varmt om Native Watercraft sine produkter, Staffan kjenner Dagger godt, de er alle prima vare.

Og i kano verden er Ally et funn, som i min kajakkverden Native Ultimate er...litt geniale ting rett og slett :D

Opplevelsen av å være fri på en ubesudlete og lite kronglete måte er det som teller for meg...og at det ikke har motordur... Bråker nok med Sharkskin gjennom ringene allerede ;D ;D

Motordur kan være bra det helst så sinna som mulig  :D Men det er når jeg ikke fisker :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er første runde av kajakktest utført. Stakk innom Aktiv på Florvåg i dag og traff på Torgeir Toppe som var meget behjelpelig.

Først ut ble Native Marvel 14.5’ Tandem (31Kilo m/begge seter i, 1 sete veier ca 2,5k) Mr. Toppe ville anbefale meg å prøve kajakken sittende bakerst først, tok ut fremsetet kjapt og effektivt med et par enkle håndgrep (genial enkel festeanording for setene). Etter å ha justert setet litt fant jeg posisjonen som passet best for meg (Nesten som godstolen hjemme, utrolig gode seter)

Det første som slo meg var at jeg hadde all verdens plass for evt. telt, bagger, sekker, stenger, etc. Så ble padleåre plassert i hendene mine, og med beskjed ifra Mr. Toppe som ønsket meg god tur. Etter å ha prøvd en liten stund ble jeg meget positivt overrasket hvor retningsstabil kajakken var (med tanke på at jeg satt bakerst) hadde egentlig ventet meg en vinglete tur utigjennom bukta, men neida, stødig som bare det. Lett å padle, lett å slappe av i (grunnet alle mulige innstillinger i setet samt fothvilere) Rett og slett en nytelse. Etter endt tur var det klar for kajakk nr 2 Native Marvel 12’ Singel (23Kilo med setet i). Denne var noe mere ustabil syntes jeg i forhold til 14,5’, men like lett å padle. Mindre båt og mindre plass selvfølgelig, synes denne var mer vinglete under padling (men det har vel med lengden å gjøre). Setene er de samme på begge så her var det ingen ting å utsette på. Men likte nok 14,5’ best. Prøvde så 14,5’ på ny, men denne gang med setet i midten, og det ble en annen opplevelse igjen, enda mer stabil føltes det som og enda mer retningsbestemt (trodde ikke det var mulig). Men denne gangen hadde jeg fisketang med (siden det hovedsakelig er fiske jeg skal bruke kajakken til). Dette ble en ren fornøyelse, etter litt justering av setet fant jeg min perfekte fiskestilling. Fant vel egentlig ut at jeg kommer til å tilbringe mange timer i kajakk på fisketur. Da tiden ikke strakk til lenger ble ønsket om å teste Native Ultimate 14,5’ Tandem utsatt. Men rapport om dette vil også komme. Etter 1. Runde vil Native Marvel 14.5’ Tandem gå videre mot nye utfordrere, så følg med. Og de få kiloene som skilte disse to modellene utgjorde nesten ingen ting på skuldrene mine. Samt deilig å bli fortalt at det er livstidsgaranti på disse kajakkene. Legger ut noen bilder fra Vågen i Florvåg.

Takker nok en gang Gutta på Aktiv Florvåg for all hjelp og utlån av utstyr.

 

Ps. Stangen som ble lånt ut var også for å teste, Redington CPS 9’ #8. Endte opp med kjøp av denne. Knallstang til mitt sjøfiske. ;D

post-2790-13949858252392_thumb.jpg

post-2790-13949858253122_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy da Syrstad...da blir vel du å se i kajakk i skjærgården utover også.

Ta med kjerringa også, da vel...tenk hvor sosialt og hyggelig.

Du padler mens hun fisker og griller pølser til oss andre fra fremre posisjon....det er vel plass til en liten grill der fremme?? ;D

 

Stilig at du fant deg ny stang også...ja, ikke sant de redington CPS stengene er kanon stenger??

Jeg digget #7 9' første gang jeg tok i den. Har testet #8 litt også, meget, meget bra. Lette og kjappe stenger. Behagelige  :)

Selges de for utrolige 2250.- ennå? Det er artig, det :D

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men burde du ikke teste med to personer i kajakken ?

Uansett flott at du deler med oss  :)

Joda, men det kommer til helgen  ;) Og nye bilder med totalopplevelse samt forhåpentligvis fangstrapport ;);D ;D ;D

 

Joda Stig, de selges for 2250.- ennå, for min del har denne stanga konket ut et par som jeg har prøvd som var dobbel så dyr ;D ;D ;D

Utrolig mye stang for pengene :o Masse penger til overs til rosa reker og deceivere ;D ;D ;D Og kanskje t.o.m. ei ny snelle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...