Gå til innhold

Kajakk


Sigve

Anbefalte innlegg

  • Svar 120
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Egentlig enig, jeg har aldri hatt bruk for kajakkholder så lenge jeg bare har én på taket. Bruker en jekkestropp for å holde den fast. Litt dumt når det er varmt og sol, for da "gir" polyetenen seg og gjør at den sitter dårligere, samt at den deformeres. Men det er bare å følge med når du kjører og ev. forme skroget tilbake før bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har vel egentlig innsett at kajakk kommer i hus (dvs. en eller annen form for vann med meg oppi :) ) Men da min bedre halvdel kommer til å insistere på å være med på noen av turene er det aktuelt med en 2 seter :)

Kommer nok også til å bruke denne alene noen ganger. Finnes det noen med greie løsninger ang seter og plassering i kajakk'en når du er 1 person. Testet ute en 2 seter med faste seter engang, og det var noe herk å manøvrere og padle med :-\

Men så må den også være såpass lett at 1 person greit kan håndtere den ;)

Har hørt at Native har en 14' som du kan ta ut setene av og plassere dem nesten hvor du vil i kajakken? Noen med anbefalinger, ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

for din egendel.....ikke kjøp  2-manns.....du får et håndteringsproblem av og på biltaket.....de er tungpadla aleine....vær så snill lytt til det.....om ikke har du bare slengt penger rett ut i lufta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for din egendel.....ikke kjøp  2-manns.....du får et håndteringsproblem av og på biltaket.....de er tungpadla aleine....vær så snill lytt til det.....om ikke har du bare slengt penger rett ut i lufta!

 

Alternativet er jo selvfølgelig 2 kajakker (men det blir sabla dyrt) :-\ Og for konemor (bedagelig anlagt som hun er) blir nok ikke det aktuelt :rolleyes:

Blir mere sånn at jeg må padle og hun skal fiske :P Men trivelig og kjekt å ha henne med uansett ;)

 

Har tittet litt på denne "Native Ultimate 14,5 Sand"  http://www.aktivpartner.as/ Men har ikke testet eller prøvd den, noen innspill der Staffan eller andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de finnes i Ultimate...tandem kajakk som også kan brukes alene.

Som Staffan sier, helt korrekt. Noe dritt å jobbe med alene, selv om 14' ikke er den verste.

 

Marvel tandem er også en kjempeflott kajakk jeg og gutt ungen prøvde mye sammen i sommer på vågen. Lettpadlet som bare det...

Den ble også brukt av to voksne i Eksingedalens elvestryk i sommer :D

Nå er ikke små nette kvinnfolk like tung i "sessen" som den voksne karen som satt fremme i den kajakken, og den blir ikke liggende så lavt i vannet.

14' tandem Marvel (fra Native) er en kjempekajakk beregnet på en voksen og en "ikke fullt så voksen"..eksempel barn/ungdom/små nette kvinnfolk ;)

 

Akkurat denne modellen er jeg usikker på i forhold til plassering av seter... Da er det bare en ting å gjøre: undersøke ;D og ikke minst prøve farkosten i trygge omgivelser på vågen i Florvåg...gjerne med fluestangen i hånden...da får du kjørt lyr fra kajakk også på demo turen..

Genialt sted å teste ulike modeller mao.

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de finnes i Ultimate...tandem kajakk som også kan brukes alene.

Som Staffan sier, helt korrekt. Noe dritt å jobbe med alene, selv om 14' ikke er den verste.

 

Marvel tandem er også en kjempeflott kajakk jeg og gutt ungen prøvde mye sammen i sommer på vågen. Lettpadlet som bare det...

Den ble også brukt av to voksne i Eksingedalens elvestryk i sommer :D

Nå er ikke små nette kvinnfolk like tung i "sessen" som den voksne karen som satt fremme i den kajakken, og den blir ikke liggende så lavt i vannet.

14' tandem Marvel (fra Native) er en kjempekajakk beregnet på en voksen og en "ikke fullt så voksen"..eksempel barn/ungdom/små nette kvinnfolk ;)

 

Akkurat denne modellen er jeg usikker på i forhold til plassering av seter... Da er det bare en ting å gjøre: undersøke ;D og ikke minst prøve farkosten i trygge omgivelser på vågen i Florvåg...gjerne med fluestangen i hånden...da får du kjørt lyr fra kajakk også på demo turen..

Genialt sted å teste ulike modeller mao.

 

Stig

 

Takker Stig ;) Nå er jeg..., tror jeg..., det som kanskje kommer inn under "lettvekter" på mine 72k som ikke har endra seg de siste 20 åra (bortsett fra rundt juletider da økningen er på en 2-3k naturlig nok) ;D Og konemor er jo ikke store saken, liten og nett, som det heter ;)

Tar deg på ordet med kajakk og fluestang  i Florvåg ;D Men finner jeg ikke en brukbar 2 seter blir det vel lite aktuelt med kajakk :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Lengden er grei nok på flatt vann dersom du er alene.....men jeg vet hvor manøvrerbare disse er i elv....jeg har selv pprøvd det.....en kompis kjøpte seg en to seter for denne bruken.....jeg vet at den henger nesten ubrukt i taket i garasjen.....han gikk omveien sitter nå med en nå har de o kajakker......man kjøpper da faen ikke tandemsykkel fordi at man har nå og da brukt for trille med en blind nabo som mesteparten av tida bor i spania  (litt av en sammenligning ;D ;D ;D).....Spenolsen og Stig.....dere må gjøre noe med hjemmesida til Aktiv.....det var den minst spenstige jeg har sett! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått bekreftet at Marvel kajakken fra Native også kan padles alene med setet festet i midten.. ;)

Dett er viistnok allerede blitt en kjempe populær modell...som er meget stødig men uten "tunnel skroget" til Ultimate.

Litt lettere også enn Ultimaten.

Appropos av og ned fra tak..det finnes geniale holdere som gjør det letter å få på og av kajakken..et slags glidesystem.

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengden er grei nok på flatt vann dersom du er alene.....men jeg vet hvor manøvrerbare disse er i elv....jeg har selv pprøvd det.....en kompis kjøpte seg en to seter for denne bruken.....jeg vet at den henger nesten ubrukt i taket i garasjen.....han gikk omveien sitter nå med en nå har de o kajakker......man kjøpper da faen ikke tandemsykkel fordi at man har nå og da brukt for trille med en blind nabo som mesteparten av tida bor i spania  (litt av en sammenligning ;D ;D ;D).....Spenolsen og Stig.....dere må gjøre noe med hjemmesida til Aktiv.....det var den minst spenstige jeg har sett! ;)

Ok Staffan, skjønner tegninga ;) Kanskje 1manns kajakk med konemor på slep i belly, de gangene hun insisterer på å være med ;D ;D ;D ;D ;D

 

Marvel kajakken hørtes interesant ut Stig, er det noe som kan testes i Florvåg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengden er grei nok på flatt vann dersom du er alene.....men jeg vet hvor manøvrerbare disse er i elv....jeg har selv pprøvd det.....en kompis kjøpte seg en to seter for denne bruken.....jeg vet at den henger nesten ubrukt i taket i garasjen.....han gikk omveien sitter nå med en nå har de o kajakker......man kjøpper da faen ikke tandemsykkel fordi at man har nå og da brukt for trille med en blind nabo som mesteparten av tida bor i spania  (litt av en sammenligning ;D ;D ;D).....Spenolsen og Stig.....dere må gjøre noe med hjemmesida til Aktiv.....det var den minst spenstige jeg har sett! ;)

 

Ho-ho,,Staffan. Bra. Men jeg kan love deg at kjerringa til Syrstad verken er blind eller redusert på noen annen måte... ;D

tror faktisk Marvel er løsning for karen, drit i elve strykene i Rena...mesteparten av tiden kommer disse kajakkene til å bli brukt på vestlandskysten i vann eller sjø, og de sakte flytende pariene av vakre Ekso...kjenner jeg Syrstad rett. Som mitt eget bruk mao.

Aktiv sine sider er langt fra spenstige, og jeg har heldigvis intet der å utrette...for jeg er heller dårlig på dataen...men Spenolsen holder til hos Bergen Aktiv, en helt annen affære ;D og de har bruker nok fornuftig nok mye mer tid på slikt.

tror de rett og slett har det for travelt hos min forhandler Aktiv A/S, det kommer jo bøttevis av containere med kajakker inn og like fort ut igjen.

De burde ansette flere folk ;D

Se bare på fluefiskeavd....liten men "creme de la creme"...og intet på nettsidene om det.

Ja, ja, godt jeg vet hvor jeg skal få tak i "testvinnerne" (huff den var subjektiv, men skitt au ;D)

 

Ta opp tlf og ring, så får man tipsene. "Verdt mer enn tusen ord på trykk" :D

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk lenge vurdert om min neste investering skal bli en tandem kajakk.

Tenk hvor moro det er å sammen med en god kompis det er å padle mot spennede viker og sund...

den i fremre setet fisker og koser seg mens den andre sitter avslappet bak og koser seg med kaffe og sjokolade, og holder kajakken i posisjon med lette åretak..og klar med kamera for herlige bilder :D

Og skifte posisjon etter en times tid....sammen "løse situasjoner".

Disse er så geniale å komme inn og ut av at det å krabbe opp på holmer og skjær er en lekende lett sak.

En tandem kajakk er perfekt å guide fra..... :)

 

Jeg fikk faktisk pene bilder i hodet mitt nå, og takket være denne meningsutvekslingen har jeg nesten allrede bestemt meg for at en slik èn MÅ en av fiskekompisene mine få tak i, eller jeg selv.. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Fant ikke linker med Marvel på Aktiv sine hjemmesider...men her er et par bilder fra vårt "renatreff" i Ekso i juli...

Tror forsyne meg prisen ikke er svær heller på kliss ny kajakk som holder svært høy verdi selv som brukt.

Skjønt de fleste vil ikke selge dem igjen når først anskaffet ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahaaa...., vet jo hvem de gutta er, kanskje ikke de "letteste" i klassen ;D Tror nok jeg og konemor vil flyte noe høyere i vannet ;D ;D ;D kan kanskje se ut som noe som må testes ja ;) Men har jeg forstått det rett at du kan plassere setet i midten når du er alene?

 

Takker for tips Staffan, men tror nok jeg går for en ny kajakk da det i utgangspunktet er en del kroner det er snakk om ;) samt garanti etc. Og ikke minst lukten av fersk "plast" fra fabrikken ;D ;D ;D (f.eks ingen ting er som lukta i en ny og ubesudlet bil..., ikke sant Stig ;D ;D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på Staffan .

Jeg kjenner noensom hadde  tandemkajakk ...den ble faktisk brukt til kirken da de skulle gifte seg .

Artig syn ja .Hun med slør og alt det der ... :)

Om den er brukt senere ? Jeg tror ikke det  ???

Skal du ha tandem må du ha tre kajakker .En til henne ,en til deg og en til begge ....det blir dyrt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

men tilbake til kajakk kjøp......kjøp enmanns.....de gangene "konemor" vil ut på tur så låner du en.....dersom hun blir svært ivrig og begeistret så er det bare å kjøpe en til....jeg har padlet mye i mine yngre dager.....tandem er noe skikkelig dritt! tenk å ha ei sytete kjærring som er sliten i samme båt.....eller stressa husbond som egentlig ville se fotballkamp og ikke ville på kajakktur. nei kjøp to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men tilbake til kajakk kjøp......kjøp enmanns.....de gangene "konemor" vil ut på tur så låner du en.....dersom hun blir svært ivrig og begeistret så er det bare å kjøpe en til....jeg har padlet mye i mine yngre dager.....tandem er noe skikkelig dritt! tenk å ha ei sytete kjærring som er sliten i samme båt.....eller stressa husbond som egentlig ville se fotballkamp og ikke ville på kajakktur. nei kjøp to!

 

He-he, kan jo være at utviklinga har gått litt fremmover siden den gangen du padlet tandem ;D ;D ;D Og når det gjelder syting så er det vel egentlig jeg som står for det her i huset (uten at det hjelper noe særlig) :-\ Og er vel omtrent like interessert i fotball som synkronsvømming ;D ;D ;D

Spørsmålet er vel heller slik...., er der noen som har prøvd, testet tandem kajakker som er av nyere dato? Vet at etterspørselen etter tandem kajakker i statene har vært stigenede, og er det noe vi vet så er det at amerikanerne er ekstremt bedagelige. Da nytter det ikke å selge "jalla" som ikke kan brukes uansette om du er 1 eller 2 ;) Så tilbakemelding på tandemkajakker av nyere dato mottaes med takk ;):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...