Gå til innhold

Kajakk


Sigve

Anbefalte innlegg

Har tittet på en Hobie selv, men lot det ligge fordi finnene ser så skjøre ut. Hvordan er det å bruke denne i en grunn elv?

 

Imponerende skyv, det skal den ha!

 

Sköra och sköra. Jag har sopat i stenar mm. Men att åka nedför en fors med fenorna i är väl inte att rekomendera. Men det tar bara ca 2s att ta bort dem och paddla  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 120
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

He-he det som egentlig var ment som en skikkelig SØ tur, endte vel egentlig opp som en ”prøvesegfrem, finneutavting, tilpassetur” ;D

 

Etter koselig kaffebesøk av Jonnysage i går ble dagens planer lagt for fiske i fra ny innkjøpte ”snørebaljer” :D Hadde lyst til å vise Jonnysage et nydelig sted (som har levert sommerstid) Stor grunn bukt med en del skjær ;)

Startet turen fra lokal kai og etter litt tilpassing av seter, hvor ha kaffekoppen og lignende (Jonnysage hadde koppholder i sin Native Ultimate, men til gjengjeld var det padleårefeste på min Native Marvel ;D ), satte vi turen til havs og bukt med stor tro på dagen.

 

Til tross for en liten solgangsbris og litt bølger fant vi begge roen i vårt nye redskap, var vel skjønt enige om at dette var tingen 8)

Kom frem til fantastisk bukt (sommerstid viste det seg) og etter å ha funnet hver vår plass på ca 12-15meters dyp begynte avfisking. Begge 2 var rimelig gira da vi hadde på Airflo 40+ synk 7. Og synk var det absolutt (som et av bildene viser) ;D

 

Fisket av et større område, forflyttet oss litt innimellom og prøvde nye plasser. Men dessverre helt dødt, skiftet en del fluer, forskjellige intrekkshastigheter men ingen ting hjalp. Ble derfor litt prat om praktiske løsninger i kajakk, plassering av sekker, utstyr etc. 8)

Jonnysage fyrte opp pipe (den lovlige sorten ;) ) og kosa seg med prima tobakk og kaffe mens praten gikk rundt alle mulighetene vi etter hvert hadde for fiske fra kajakk :o

Etter en god stund på dødt sted, begynte vi padling hjemover igjen. Kom til utløpet av Askhavna og prøvde noen kast der også. Hadde et hugg som satte meg helt ut (var overhodet ikke forberedt :rolleyes: ) fikk ikke gjort tilslag en gang. Den fleksa godt i stanga, dro ut 3 meter snøre og så var den vekk, farkens svirrehue var mine tanker om meg selv :-[ Etter det måtte vi ta turen hjem, men ble enige om ny tur for å prøve oss på Lyren ;D

Da skal det fiskes på samme plassen som jeg og Konemor var på i kajakk..., men skal det bli noe fisk må vel hun være med også ;D Rapport fra den turen vil følge ;)

 

Jonnysage, tusen takk for en trivelig og artig dag med mang en god latter, selv om fisken ikke ville (om den i det hele tatt var der :rolleyes: noe jeg tviler på :-X ). Men vi gjør nye forsøk :D

To be continued

 

En liten videosnutt med kasting fra kajakk, (under sterk tvil, kaster som ei ku i havsnød :rolleyes: ).

post-2790-13949859928625_thumb.jpg

post-2790-13949859929097_thumb.jpg

post-2790-13949859929839_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart dere ikke får fisk i det området der?? Men, kokt englepikk smaker kanskje ikke så verst ??  ;D ;D. Uansett fin og ærlig rapport Dagbjørn. Så ut som at dere koste dere og det er jo alltid det viktigeste  :) :). Og så er det deilig å ha unnagjort disse 0 fangst turene da, ingen slepper unna dem innimellom  ;D ;D. Snart er det trønderenes tur  ;D ;D

Tror kanskje vi får ta en tur og hjelpe dere mot trøndermafiaen (lett å være eplekjekk bak skrivebordet). Vet Toggi eller Micke dro noen flotte fisker i dag. Men, sesongen er ikke over enda og neste tur blir sikkert konemor med og DA  :o :o :o :o :o

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk det samme Syrstad :D :D Turen var berre heilt toppers sjølv om det desverre ikkje blei nåke fisk, men me koste oss ;D ;D Og no e me betre forberedt til i måro, for då SKAL me ha fisk ;D ;D ;D

Og eg må no sei!!! Du såg no fin ut der du satt og kasta på filmen ;D ;D

 

Til deko der ute som fortsatt lure på om det skal bytte ut Potongbåten i kajakk!!! GJØR DA ;D ;D Eg har sjølv hatt ein sånn ting, og får alldel, den var heilt kjempe flott, men ingen ting i forhold til kajakk!! Med kajakken, så kom eg fort fram, eg kasta betre for det var ingenting som dunka borti hånd, arm osv osv, snøre ligger konstant fint rundt deg " Det vil sei at du slepper og drasse på snørekurven ;D ;D" Pluss at du kan la den ligge på bilen heile tida uten problem ;D ;D ;D

Dette var sånn eg følte det etter 1 tur, og eg kan trygt sei at kajakken kommer til og bli brukt meir enn P.Båten blei;D ;D

SPRIN OG KJØP!!!!!!!!!!!!!!! ;D Lykke til og Skitt Fiske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Englepikk Bjorni, så er det meget strenge C&R regler som gjelder her på Vestlandet ;D ;D ;D Tikka inn noen mms'er fra Toggi ja, svææære saker på gang :o Gleder meg til rapport fra Gutten :D Konemor maser allerede om neste tur, og sjøflueboksen min har blitt merkverdig slunken de siste dagene hmmmm..., kanskje vi har fått mus i huset :rolleyes:

 

Bare å legge potongen ut for salg det Jonnysage, så kan du kjøpe elektrisk påhenger ;D ;D ;D

 

Nesten bedre en godstolen hjemme Stig (og den er riktig så god ;D ) eneste som mangla var fjernkontroll som hadde virket på fisk ;)

Men nå er vi innkjørt sånn passe, så i morgen blir det klaff tenker jeg 8) Bli med du også :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnes det et annet navn på englepikk? jeg fikk en slik på sist tur jeg var på..

Ser flott ut de kajakkene dær :)

Takker for det BTHolvik :D Du skulle absolutt tatt deg bryet med å prøve det, anbefales på det varmeste ;)

 

Sjøpung (Sekkedyr - Ascidiacea) kalles det vel egentlig, men vet vel at det finnes mange lokale navn på dem :) Første gang jeg kom over dem på dykk slo det meg bare med navnet "englepikk" ;D syntes bare det navnet passa fint ;D Kall meg sær ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnes det et annet navn på englepikk? jeg fikk en slik på sist tur jeg var på..

Ser flott ut de kajakkene dær :)

Takker for det BTHolvik :D Du skulle absolutt tatt deg bryet med å prøve det, anbefales på det varmeste ;)

 

Sjøpung (Sekkedyr - Ascidiacea) kalles det vel egentlig, men vet vel at det finnes mange lokale navn på dem :) Første gang jeg kom over dem på dykk slo det meg bare med navnet "englepikk" ;D syntes bare det navnet passa fint ;D Kall meg sær ;D

 

Sjøpølse

"englepikk" hehehehehehe ;D Ja "sær" ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnes det et annet navn på englepikk? jeg fikk en slik på sist tur jeg var på..

Ser flott ut de kajakkene dær :)

Takker for det BTHolvik :D Du skulle absolutt tatt deg bryet med å prøve det, anbefales på det varmeste ;)

 

Sjøpung (Sekkedyr - Ascidiacea) kalles det vel egentlig, men vet vel at det finnes mange lokale navn på dem :) Første gang jeg kom over dem på dykk slo det meg bare med navnet "englepikk" ;D syntes bare det navnet passa fint ;D Kall meg sær ;D

 

Sjøpølse

"englepikk" hehehehehehe ;D Ja "sær" ;D ;D

 

Jepp sær ;D Så jeg er nok ikke helt enig med deg i den ;) Sjøpølsa hører til familien Holothuroidea (se bildet og tekst under)

"Den er sylindrisk, agurk- eller pølseformet, og har herfra fått navnet sitt, sjøpølse. Den finnes i alle verdenshav, på alle dybder. Det kryr av den ved kysten av Storbritania og Europa.

Det er definitivt ikke noen plante, men et sjødyr; samme art som kråkebolle, sjølilje, sjøstjerne og korstroll.

Den kan bli 7-10 cm tjukk, og lengda varierer fra 2,5 til 150 cm. Den er ofte brun, men finnes i mange farger, alt fra svart til gul med røde striper.

Vitenskapelig heter den "holothurians", som kommer av de greske ordene "echinos" som betyr pinnsvin, og "derma" som betyr hud. De har en langstrakt rørformet kropp som er gummiaktig og uten skjelett. Det finnes mer enn 500 arter sjøpølser, og noen av de store artene blir sett på som delikatesser og blir brukt som ingrediens i supper og andre delikate retter. Når den er kokt, blir den myk, bruskaktig, nesten gjennomsiktig. Den er unektelig noe for dristige smaksløker, og asiatiske kjøkkenelskere.

Du får kjøpt sjøpølse frossen eller tørket. Dersom den er tørket, må du vanne den ut før koking. Plasser sjøpølsa i en gryte med vann, og la den ligge i bløt i minst 12 timer. Kok på lav varme i 1-2 timer. Fyll på mer vann dersom det er nødvendig. Vannet skal alltid dekke sjøpølsa. Ta den ut av det kokende vannet når den er ferdig, og la den kjøle seg ned i romtemperatur. La den tørke. Kutt av den ene siden i lengderetningen, og ta bort innvoller. Skrap ut innsida. Plasser sjøpølsa i en bolle dekket med kaldt vann igjen, og la den trekke i 1-2 timer. Skyll den godt, og så er den klar for å bli brukt som ingrediens."

 

 

Mens Sjøpung Ascidiacea, Se tekst

"Gulsjøpung (Ciona intestinalis) blir vanlegvis inntil 15 cm høg, har relativt sylindrisk form, glasaktig med matt gulgrøn farge. Arten tåler brakkvatn ned til 11 ‰ saltholdighet. Gulsjøpung fins på stein og kaipilarar frå lågvassgrensa og nedover, langs heile kysten."

 

Og er fremdeles sær ;D ;D ;D Englepikk klinger bra synes jeg da ;D

 

ps. Sorry med masse off topic her ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var stilig :D

Men om den er et godt alternativ til en del av de særdeles lekre og ikke minst funksjonelle og behagelige tingene som flyter rundt om for tiden, er jeg mer skeptisk til.... :D

 

Sjekk setehøyde vs ankel høyde på glass baljen ;)....og setet :)

 

Sikker gøy å gli rundt i å titte ned, men å fiske i timesvis fra....vel... :)

Men igjen; spenstig sak 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste for meg hvis jeg skal fiske i sjøen e at den har dreneringshull slik at den flyter like høyt uansett. Får man vondt i ryggen så er det kun et tegn på at man er i for dårlig form  ;).

 

I mitt andre hjemland er det kun sit-on-tops som gjelder. Det finnes foreninger over hele landet, og de har sogar et eget forum: http://www.fishing.net.nz/asp_forums/forum_topics.asp?FID=23

 

I denne tråden er det bilder av hvordan de rigger farkostene sine: http://www.fishing.net.nz/asp_forums/forum_posts.asp?TID=15846

 

Og deres store skrekk (derav tilnavnet "Shark Biscuit"):

shark-kayak.jpg

 

Men i ferskvann og rolig sjø vil jeg si at farkosten til Stig ser langt mer behagelig ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste for meg hvis jeg skal fiske i sjøen e at den har dreneringshull slik at den flyter like høyt uansett. Får man vondt i ryggen så er det kun et tegn på at man er i for dårlig form  ;).

 

I mitt andre hjemland er det kun sit-on-tops som gjelder. Det finnes foreninger over hele landet, og de har sogar et eget forum: http://www.fishing.net.nz/asp_forums/forum_topics.asp?FID=23

 

I denne tråden er det bilder av hvordan de rigger farkostene sine: http://www.fishing.net.nz/asp_forums/forum_posts.asp?TID=15846

 

Og deres store skrekk (derav tilnavnet "Shark Biscuit"):

shark-kayak.jpg

 

Men i ferskvann og rolig sjø vil jeg si at farkosten til Stig ser langt mer behagelig ut!

 

Fy flate det er noe av det værste bilde jeg har sett, regner ikke med det er ekte men uannsett

Blir redd her jeg sitter i stua  :o Tenk å oppleve noe slikt  :P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...