Gå til innhold

Noe vits med ny stang?


Vangen

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har den siste tiden vurdert å kjøpe meg ny stang og snelle, med vet ikke helt om jeg har behov for det.. Har en vangen stang i klasse 5# og en snelle jeg ikke husker navnet på i farta. Hele pakka kostet i overkant av 1000kr. Ser jo mye flotte stenger og sneller på nettet til henholdsvis 3000+ og 2000+ kr. Men er en så dyr stang og snelle noen vits? Får jeg mer ut av fisket mitt eller vil det bare være for at det er gøy å kjøpe nytt utstyr? :P Snøre er vel kanskje viktigere å bruke penger på? Blir nok ny stang evt. etter en tid, men spm er om jeg skal kjøpe det etter ferien eller ikke.

 

så, er stang og snelle til 1000+ søppel i forhold til 5000+ stang/sneller?

 

Mvh Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

stanga behøver ikke være søppel....men slike sett kan ha dårligere komponenter som snøret....som snella som gar skarpe kanter osv.

 

jeg prøvde en stang for leden    sender deg en pm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer ihvertfall ikke til å kaste noe merkbart lengre med ei stang til 3000+, såfremt den er beregnet for samme snøreklasse, så mye kan jeg si  ;)

Det du imedlertid kan få er ei stang som er noen gram lettere og som har noe bedre komponenter, om du bryr deg om slikt . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg er ikke sikker på den siste uttalelsen din der gitt....sommerens beste fluestang i carbon var en stang som var kjøpt for en 100 lapp på Hamar....den var irrgrønn....hadde Ewa-håndtak.....en annen god stang var den mye omtalte Lidl stanga.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, tror jeg skal tenke meg om en gang til jeg da... Gidder ikke blåse av tusenvis på ny stang, hvis du er totalt meningsløst.. Får heller trene litt mer på kastinga, og evt. prøve ut noen dyrere stenger i butikk først..

 

Er jo nok av annet utstyr jeg kunne ha behov å supplere med.. Håv er jo en fordel :P

 

Takk for PM'en staffan, skal ha den linken i bakhodet når lommeboka skal tømmes :) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig med litt utstyrsprat igjen. Nei, det er ikke nødvendig med dyr stang for å fiske med flue eller for å få fisk. Men stenger er jo staslige saker da.  ;D Og det er ikke tvil om at dyrere stenger er lekrere å se på, og er mer forseggjort når det eksempelvis gjelder holker, snøreringer, snakeringfester, snellefeste, kork osv.

 

Noen foretrekker et enkelt og ujålete fluefiske med fornuftig utstyr til en rimelig penge, fluer av billige materialer som fisker, anorakk, ryggsekk og gammeldags fiskehatt. Andre digger Sage, G.Loomis, Loop, Lamson Waterworks, SA Sharkskin, detaljerte fluer av dyre materialer og uniform fra Simms.

 

Selv er jeg litt schizofren, og kan kle meg for begge anledninger. Har imidlertid ikke flere stenger og sneller enn at jeg husker antallet - dessuten så står dem ved siden av meg her i den nye bindekroken min.  ;D ;D

   

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg liker dyrt utstyr også....men må vel innrømme at bruksmessig så kan østenprodusert utsyr som Slate....Guideline.....Scierra....Vangen......toyota......nissan.....mazda.......lexus..........honda være like bra som Sage.....Scott.......Winston..........Diamondback......Dodge....Chevy....ja dere forstår....lurt igjen...

 

lag allverdens navn.......på stangmerket, lag ditt egen brand....ta hva du vill dersom du er kjennt.....Mon tro....en stang

.....SLD dryfyrod premium buildt....hvor mye kunne den koste? det er bare å henge seg på....hadde hver og en i dette foraet lagt inn 1000.- kroner så kunne vi hatt 10 stenger hver! stilig....kal den fluefiskesiden collection....Hmmmmhusker jeg fikk kjeft sist høst

unnskyld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ivrig fluefisker er det nesten umulig å ikke bli dratt med inn i dette utstyrsjaget (gudene skal vite at jeg er en av dem), men det er da greit nok, såfremt man ikke bruker mer penger enn man har råd til  ;D

Jeg er eier av, og har prøvd, en god del fluestenger, både nytt og gammelt, og jeg syntes ikke nyhetene i 2008 er merkbart bedre enn stengene man fikk for 10-15 år siden.

For meg er Sage SP i #4 fortsatt den beste fluestanga jeg har lagt hånd på, og den begynner å dra på årene  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

En ting er iallefall helt sikkert. Kasteren er viktigere en stanga. Det kan vel alle si seg enige i ? :D

Lidlstanga som Staffan reffererer til her, il en hundrings eller to, kasta han og noen flere, MANGEN ganger lenger, bedre presentesjon osv med en oss sageloomissimmsgutta noen gang kommer til å klare. MEN det er et men.... Utstyr er kjekt. Vi er jålete (de fleste av oss), og lar oss fasinere av stenger som er litt flotte.

Kjøper du ei grei line til stanga di, så har du stang/snelle/snøre så det holder.....frem til du blir utstyrsfreak du også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefiske er som alle andre hobbyer og har en tendens til å bli dyr jo mer tid man bruker på det.

Se på folk som driver med radiostyrte biler.. en kollega av meg måtte "parkere" radiobilen for delekostnadene ble for store. :rolleyes:

 

Jeg har ingen dyr stang eller snelle, men jeg tror ikke jeg hadde kastet noe bedre med en stang til 5000,-.

 

Hovedsaklig så handler det om å ha det artig når man fisker og det trenger man ikke high end-utstyr til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

for min del har jeg nok merker, merker fra østen er etterligninger...ja som Toyota....de bruker det samme prinsippet som Audi....tar bort det dårlige som det er flust av...hadde man ikke imitert så hadde man ikke utviklet!!!!

 

derfor ikke en syntetstang til...de jeg har er gode nok...la gutta som Simarud....Steimler utvikle cane og jeg handler over evne....la futta som produserer det dyre fordi de legger arbeid  i utvikling av taperiner få sitt...jeg driter i østenprodusenene de stjæler gode taperinger og gjør det bra.....,menen uten orginalene de som ikke tegner, men fotograferer er for den som skal ha ha alt greit!

 

,men jeg elsker tegnererne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg for min del har falt helt for Streamstix sine stenger....

 

jeg har en #5 fra streamstix (evolution II) med Troutseeker snelle og faktisk line fra streamstix...kjøpte alt som en pakke!!

 

fantastisk stang å fiske med....

 

du får gjerne prøve stengene før du kjøper også....noe som forenkler kjøpet ditt..=)

 

 

ellers vet jeg ikke om de andre merkene....men ...  lykke til! håper du blir fornøyd med den du har eller den nye du anskaffer! =)=)=)=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg for min del har falt helt for Streamstix sine stenger....

 

jeg har en #5 fra streamstix (evolution II) med Troutseeker snelle og faktisk line fra streamstix...kjøpte alt som en pakke!!

 

fantastisk stang å fiske med....

 

du får gjerne prøve stengene før du kjøper også....noe som forenkler kjøpet ditt..=)

 

 

ellers vet jeg ikke om de andre merkene....men ...  lykke til! håper du blir fornøyd med den du har eller den nye du anskaffer! =)=)=)=)

 

Nå fikk jeg lyst til å teste Streamstix også. Fanken altså, så mange fristelser det er der ute.  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JB.....En stangselgers drøm :D

 

Nja, hadde jeg hatt litt mer penger så. Husker imidlertid at jeg for noen år siden var veldig imponert over 30 årsgarantier. Flott, da trenger jeg bare kjøpe en femmer, kanskje to i løpet av livet (+ en billig back-up selvsagt). Men når jeg først hadde kjøpt en stang med skikkelig garanti og flott tube, så ble det rapt noen til gitt.  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det hadde vært så enkelt at man kunne kjøpe seg en stang som kastet gode lengde og presenterte flua flott så hadde det bare vært en stang på markedet til slutt, eller en type utvikling. Pluss de stengene folk samlet på for utseende og jåleriet sin skyld.

Men det er ingen tvil om at det som ofte skiller en stang som "mange" skryter av er at det er en stang som passer flere forskjellige kasteteknikker og ikke er en sær stang som kun en gruppe liker.

Derfor er det alfa omega å få prøve stanga skikkelig i de situasjonene man skal bruke den. Fisker man bare i elv bør man prøvekaste i elv. gjerne med en litt lik line man har på sitt utstyr fra før.

Det man er kjent med er lettere å sammenligne i mot. Og da ser man ofte også fordelene og ulempene med det man prøver i samme situasjon.

For mange som kjøper sitt første sett så er det ikke dermed sagt at det passer de 1000% men det er pakker satt sammen så det er lett å få til grei lengde og grei presentasjon uten alt for mye teknikk.

Det er nå min mening.

Men klart mange erfarne kastere kan nesten ta hva som helst og få til god lengdte og grei presentasjon.

Sammensetningen av line med type stang og kastestil er det ingen som kommer seg unna.

 

Men at EvoII fra Streamstix er en nydelig stang både i elv og vann er jeg ikke i tvil over. Mitt førstevalg om dagen, Sammen med Troutfighter snøre er det en fantastisk kombinasjon for min teknikk.

Stang og snøre vil da alltid være smak og behag.

 

Men prøv forskjellige liner med forskjellige stenger og finn ut om det er verdt kronene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg handler fiske mye om trivsel og jeg trives med nytt utstyr. Om det nye er noe bedre en det gamle og om jeg fisker bedre med det er et annet spørsmål.

Kan jo svare på det for min egen del. Det nye utstyret er utvilsomt ikke så mye bedre en det gamle, men du verden så godt det er å ha en stang som matcher feks en favoritt snelle  eller omvendt. Har alltid hatt en dragning mot detaljer, og nye modeller har det med og ha noe som den gamle mangla. Hatt et tonn med utstyr gjennom tidene, mye er lagd sjøl, noe er kjøpt, noe er byttet ut fra 2-delt il 4- delt pga reiser osv, luksus ja. Men nå har det seg sånn at fluefiske er stort sett det eneste jeg bruker penger på utenom mat og jeg trives med det, men det er meg. bare vær varsom med å selge ting du trur du ikke skal bruke mer, brent meg mange ganger der. Utrolig mye utstyr jeg har byttet ut mot nytt som jeg kunne ønske jeg hadde idag. For noen er det galskap å kjøpe en snelle til 5000, for meg er det galskap å kjøpe en bukse 1200.-. Får 3 på dressmann for 499.-. Mine prioriteringer er mine , mine alene og jeg trives med det. Løp og kjøp sier nå jeg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kloke ord kremnils. Dersom man kjøper stenger fordi man tror man skal kaste mye lenger og presentere vesentlig bedre, så er man helt klart ute å kjøre. Da er det langt mer nyttig å komme seg på et kastekurs, få noen tips eller bare trene mer såfremt man ikke besitter en stang som er viden kjent for å være krevende - eller bare dårlig, for den med normale ferdigheter (ikke Lindstrøm, Lillleheim, Pål Andersen, Blomberg & Co.). For min del dreier stangkjøp seg om å teste og bruke ulike stenger til ulikt bruk - både i klasser og aksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lidl stanga det var snakk om hadde jeg , men den knakk under kjøring av en 400g SØ. :P  :rolleyes:

 

Go stanga mi er en #5 scierra edp.  Det er ikke akkurat noe dyr stang , mener jeg fikk den til 1500-2000 med snelle den gang jeg kjøpte den. Kompiser av meg som har testet stanga synes den er noe ræl å kaste med , men den passer perfekt til min kastestil, og er for meg derfor en god stang.  Garantien jeg fikk med stanga viste det seg at jeg fikk brukt for etter 2 uker , ettersom jeg er en "stuntfisker" som bare MÅ komme meg til den fisken som står innunder fjellveggen\steinrøysa osv.  At en stang kommer med garanti er gull verdt , men det gjør meg kanskje også litt mere uforsiktig ?  Noe jeg ville virkelig lagt penger i er å få tak i en snelle med samme garanti , for det har jeg høyt forbruk av. 

 

Jeg kommer ikke til å kjøpe meg en ny femmer ...      og #7'er og #2'er med samme garanti har jeg også , så det er også uaktuelt .. 

 

Men sef , den #00 stanga jeg så i sjappa sist jeg var inne etter bindematriale gav meg ett sug i magen ...  den så ut til å være genial i små fjellbekker ;D ;D ;D   

 

Ny stang ... tja hvorfor ikke .... så lenge det ikke er en 2h ..  det er for pensjonister ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg for min del har falt helt for Streamstix sine stenger....

 

jeg har en #5 fra streamstix (evolution II) med Troutseeker snelle og faktisk line fra streamstix...kjøpte alt som en pakke!!

 

fantastisk stang å fiske med....

 

du får gjerne prøve stengene før du kjøper også....noe som forenkler kjøpet ditt..=)

 

 

ellers vet jeg ikke om de andre merkene....men ...  lykke til! håper du blir fornøyd med den du har eller den nye du anskaffer! =)=)=)=)

 

Nå fikk jeg lyst til å teste Streamstix også. Fanken altså, så mange fristelser det er der ute.  :rolleyes:

 

 

PM meg så får du navn og nummer til leverandør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellig bruk forskjellig smak og forskjellige prioriteringer.

For meg dreier det seg ikke om kastelengde eller label men om følelse for det jeg gjør.

Har solgt bort mye stenger, både Orvis T3 og Scott G2, gode stenger? Ja jøss, T3`n var helt rå, men gav meg ingenting.

G2 er et smykke, men hvisket meg ingenting jeg ikke visste fra før.

 

Stanga jeg ender opp med i 90% av turene overrasker stort sett hver gang,

og jeg blir aldri lei av å utforske.

Men 90% av forumsbrukerne ville antakeligvis forkasta samme stanga  ;D ;D ;D

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellig bruk forskjellig smak og forskjellige prioriteringer.

For meg dreier det seg ikke om kastelengde eller label men om følelse for det jeg gjør.

Har solgt bort mye stenger, både Orvis T3 og Scott G2, gode stenger? Ja jøss, T3`n var helt rå, men gav meg ingenting.

G2 er et smykke, men hvisket meg ingenting jeg ikke visste fra før.

 

Stanga jeg ender opp med i 90% av turene overrasker stort sett hver gang,

og jeg blir aldri lei av å utforske.

Men 90% av forumsbrukerne ville antakeligvis forkasta samme stanga  ;D ;D ;D

 

 

SÅÅÅÅÅ nyskjerrige som jeg er lurer jeg på hvilke stang du bruker Håkon?????

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

SÅÅÅÅÅ nyskjerrige som jeg er lurer jeg på hvilke stang du bruker Håkon?????

 

 

 

 

En lett & smekker tryllestav  :)

Shimano Freestone FS805. 2 delt 8 fot`r, helst med et 4# snøre med "kort" klump ala Guideline Presentation eller Loop Optistream.

 

 

 

Ellers hiver jeg meg på hyllesten til EvoII.  9 fot 4# er en flott stang  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...