Gå til innhold

Bilder av lyn er neimen ikke lett


Ola@Skarpen.no

Anbefalte innlegg

Vi hadde ett veldig spektakulert tordenvær over Hadeland nå i kveld. Jeg snek meg ut med kameraet for og se om jeg fikk noen blinkskudd. Det skulle vise seg at det var neimen ikke lett. Jeg har aldri opplevd lignene lynflaring på himmelen før, og etter et hundretalls bilder, måtte jeg tilslutt rømme inn. Jeg fikk desverre ikke de bildene jeg hadde drømt om, men noen lyn traff jeg da.

 

[attachimg=#]

post-935-13949857060246_thumb.jpg

post-935-13949857060745_thumb.jpg

post-935-13949857061167_thumb.jpg

post-935-13949857061527_thumb.jpg

post-935-13949857062135_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste bildet i den første posten var knallbra. Skikkelig dyster tordenværstemning! Hvordan går du fram? Stativ og lang lukker?

 

Nei, jeg har ikke brukt stativ og ikke lang lukkertid(1\50  F3.5 og iso 800). Så har jeg stått og skutt i serier i blinde.

Men det må sies at jeg er helt på amatørstadiet og det er sikkert smartere måter og fange lyn på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktige stikkord er lang lukkertid, liten blenderåpning og stativ. For at metoden skal virke er det best om det er helt mørkt og at man bruker fjernutløser eller selvutløser. Lukkerhastigheten kan  varieres etter hvor hyppig lynaktiviteten er. Dersom man feks setter lukkertiden til 15-30 sekunder kan man få flere lyn på samme bildet. Det er mao omtrent som å ta bilde av fyrverkeri.

 

Hvis det er slik at du har tatt bildene uten stativ og ved å knipse lynene på måfå synes jeg du har vært veldig både dyktig og heldig. Flotte bilder  ;)

 

Mvh

Rolf Jf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg ræva på fant jeg ut. Å ta bilder av lyn eller fyrverkeri uten stativ er ikke så lurt.

Jeg var også ute på terassen i går natt, men resultatet bærer mye preg av mangel på stativ ja...

Rakk bare å knipse to lyn før jeg måtte løpe inn da regnet kom. Neste gang blir det stativ!

 

Lukkertid ca. 3 sek...

 

[attachimg=1]

post-14-13949857098332_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heftige Øyvind

 

ble litt mørkt egentlig..

[attachimg=#]

Se her ja, nå begynner det og bli skikkelig lynbilder. Voldsomt mange lyn på ett bilde Nielsen, fikk du med alle på en eksponering???

 

Nei ikke på det siste, lekt meg litt med merge to hdr i Photoshop, la 3 bilder oppå hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det største lynet jeg fikk fanga

 

[attachimg=#]

 

Utrolig flott bilde....litt synd det er regndråper på linsa ...men ellers sinsykt flott,helt topp.. 8)

 

heftige Øyvind

 

ble litt mørkt egentlig..

[attachimg=#]

Se her ja, nå begynner det og bli skikkelig lynbilder. Voldsomt mange lyn på ett bilde Nielsen, fikk du med alle på en eksponering???

 

Nei ikke på det siste, lekt meg litt med merge to hdr i Photoshop, la 3 bilder oppå hverandre.

AAHH.....derfor enkelte lyn er sorte i midten. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...