Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Tredje dagen hjemme med kraftig forskjølelse og feber. Ser endelig ut til å slippe og kaffe smaker kaffe igjen. Har fått kost meg masse med fluebinding og diverse utenlanske nettbaserte fluesjapper har fått levert fjær og dubbing i alskens former og farger.

Har gått i mindre døgnfluer de siste dagene. Her er en klekker og dun i størrelse 18 og 19

post-969-13949890797853_thumb.jpg

post-969-13949890798214_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada jeg skal på tur Sigve, satser på litt danica action også trenger jeg en god gjeng med slike til fiske i skogsvann de første to ukene på juni. Til dere andre så er fluene nå på plass i vulgataboksen og den tar jeg nok ikke med på treffet nei.  ;D

Flotte baetiser Sigve, sånne cdc duns ja.. det var det visst skralt med her også... binde... binde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en liten klekking med quillduns rett rundt middagstider. Fikk noen quills i baetisfarger i dag. Kjenner at det skal bli godt å komme i elva om noen måneder.

Nydelige fluer Sigve  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Mye snaddermat for ørreten her nå :D

Selv fant jeg frem heklenåla i dag og lagde meg noen "crawling aurivilli klekkere" :D :D

Krok: Knapek P #14

Hale: Strutseherl

Kropp: Hekla stretch tubing olive/amber

Rib: Krystal Flash som ribbet under heklaknutene.

Ryggskjold: Shrimp foil og cdc

Hackle/bein: Fibre fra to cdc fjær spunnet i løkke og klippet på undersiden. Deretter napper jeg ut cdc til jeg får ønsket mengde ut til hver side.

Lar alltid det være litt for mye for da kan jeg teste om det funker ved elva før jeg eventuellt napper ut noen flere fibre. Siden denne flua ikke har en loop wing eller annen vingesekk så kan man ikke nappe ut for mange for da vil den synke.

6721575913_5b90091035_z.jpg

6721578553_ae30a9ff4f_z.jpg

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell: Bruk spissene på to cdc fjær og splitt dem til V med litt polygarn så flyter den godt og får veldig fin profil.

Det skal jeg prøve,takk for tipse Rune :D.

kjell

You welcome, sjekk SBS her: http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=257:no-hackels&catid=34:dognfluer&Itemid=59 Den som bindes steg for steg er en veldig god farge, sånne på 14 og 16 dekker det meste for meg.

Enig Henning også vill jeg ha brukt 2 fibetts på hver side i halen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ,kroken var bra  ;D ;D.

Nytt mønster for meg dette så takk for tips og råd.Skal se på linken du la ut Rune  :).

kjell

Joda fin krok, men den sitter feil i stikka. Vi fester ikke kroken i stikka med spissen skjult. Fest i bøyen så får kjeften jevnt grep og du unngår på sikt å skade kjeft og kroker.. ;D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell: Bruk spissene på to cdc fjær og splitt dem til V med litt polygarn så flyter den godt og får veldig fin profil.

Nei, Kjell - hvis du vil binde en ekte Comparadun, så ikke bruk spissene på to cdc- fjær og splitt dem til en V-form med litt polygarn. Det blir helt feil. Og ikke noen Comparadun. Greia med Comparaduns er at de viser en 180 graders vinge - og det skal den ha for å være en Comparadun. Den flyter i praksis som oftest litt på skrå enten med hodet litt nedstrøms eller oppstrøms for fisken. Og derfor virker 180- gradersen så bra  :) I så måte, har dere lagt merke til at Comparaduns ikke funker så bra som ellers når vi får de perfekt rett oppstrøms?  ;)

Men ei fin flue dette, Kjell  :) Om jeg får komme med et tips så er det å senke haletrådene slik at de ligger i "plan" med kroppen, og å spenne ut en litt tykkere 180 graders CdC- vinge. Da har du en Comparadun.

Beste hilsen,

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell: Bruk spissene på to cdc fjær og splitt dem til V med litt polygarn så flyter den godt og får veldig fin profil.

Nei, Kjell - hvis du vil binde en ekte Comparadun, så ikke bruk spissene på to cdc- fjær og splitt dem til en V-form med litt polygarn. Det blir helt feil. Og ikke noen Comparadun. Greia med Comparaduns er at de viser en 180 graders vinge - og det skal den ha for å være en Comparadun. Den flyter i praksis som oftest litt på skrå enten med hodet litt nedstrøms eller oppstrøms for fisken. Og derfor virker 180- gradersen så bra  :)

Men ei fin flue dette, Kjell  :) Om jeg får komme med et tips så er det å senke haletrådene slik at de ligger i "plan" med kroppen, og å spenne ut en litt tykkere 180 graders CdC- vinge. Da har du en Comparadun.

Beste hilsen,

André

Heisann  Andre,takk for innspillet ditt.Så det skal være forskjell på No hackel og Comparadun ?Mengde cdc i vingen,hva mener du om det,litt tynt dressa den jeg la ut?

kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med Brun her. Dessuten er no-hackles utrolig "80 tallet" og da skulle ting være litt skjeivt. Bare se på David Bowie fra den tiden.

Selv har jeg sysslet med noe mye mer nymodens. En slags catskill sak ala Gordon med underklipt hakkel og stokkandvinge. Tenkte å bruke den i elva til våren.

"I elva sier du??? Det finnes jo ikke marginata i elv!! Idiot!!" Jo fordi det gjør det. På rolige partier nemlig.

post-969-13949890801294_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Henning også vill jeg ha brukt 2 fibetts på hver side i halen..

Neppe ;D Han ville latt Bjørnen binde dem ;D

Må bare informere deg om at det er jeg som binder comparaduns her hos oss :)

Bjørn tar seg ac parachutes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Comparadun ja Kjell. Overså at du hadde skrevet det jeg. Må visst komme meg vekk fra dataen snart, blir for lange dager ve'n.

Da kan du bruke 3 cdcfjær på krok 12-16 og fremdeles spissene det gir best spenst og silhuett. Velg fjær etter størrelse, fyldig på store og mer glisne på mindre.. Trekk to av fjærene litt ut på sidene og en midt på, du vinker fjærene med dubbingen. På veldig små comparaduns hender det at jeg bare bruker fibre. Synes ikke profilen blir like fin når jeg gjør det på større, de blir for litt "bushy".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...