Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Meget vakkert, Terje :) Takk for hyggelig kommentar forresten. Det hjalp betraktelig med de tipsene du kom med her om dagen.

Takker så mye, Roger :D

Bare hyggelig å kunne bidra litt :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Ble noen leptoklekkere på meg i kveld også... Denne gangen i "The Purist Style".. ikke på høyde med sjefen sjøl, men det skal nok holde.. Syns også det var litt artig med et opp-ned perspektiv :P

Knallbra spør du meg :D og hekleknutene er jo strøkne jo :D :D

Tøff vinkel på flua var det også :D

Kort og godt, utrolig bra saker Roger :D

Knøt forresten en sånn cdc paraloop sak som vi prata om her om dagen :D

6739223517_e7d238628a_z.jpg

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

microfibbets er vel ikke spesiallaget til fluebinding....... det finnes helt klart penselfibre som materiell pushere gjør butikk på......  8)

Du tuller vel nå Staffan? Du mener vel ikke på alvor at store produsenter av fluebindingsmateriale kjøper inn malerkoster for deretter å strippe dem for fibre som de kan farge og pakke i små bunter? Det er jo i så fall merkelig at de ikke har skjønt det enda at de like godt kan lage de selv og gjøre alt fra bunnen av. Billigere også. Helt ærlig så lurer jeg på hvor dyrt det hadde blitt om de kjøpte opp kostene først. Er du virkelig helt sikker på at det er slik som du antyder Staffan?

de går til produsenten / kilden,,,,,,, spør om å kjøpe fiberen vel  den vanøigste fiberen å gå utifra er denne  http://www.farsibella.dk/shop/gele-pensel-flat-350p.html  som gjerne brukes til aquarell.... fibrene er laget ac nylon og er enkle å farge....... den som svever i villfarelsen at det er et spesiallaget produkt kan sveve der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

microfibbets er vel ikke spesiallaget til fluebinding....... det finnes helt klart penselfibre som materiell pushere gjør butikk på......  8)

Du tuller vel nå Staffan? Du mener vel ikke på alvor at store produsenter av fluebindingsmateriale kjøper inn malerkoster for deretter å strippe dem for fibre som de kan farge og pakke i små bunter? Det er jo i så fall merkelig at de ikke har skjønt det enda at de like godt kan lage de selv og gjøre alt fra bunnen av. Billigere også. Helt ærlig så lurer jeg på hvor dyrt det hadde blitt om de kjøpte opp kostene først. Er du virkelig helt sikker på at det er slik som du antyder Staffan?

de går til produsenten / kilden,,,,,,, spør om å kjøpe fiberen vel  den vanøigste fiberen å gå utifra er denne  http://www.farsibella.dk/shop/gele-pensel-flat-350p.html  som gjerne brukes til aquarell.... fibrene er laget ac nylon og er enkle å farge....... den som svever i villfarelsen at det er et spesiallaget produkt kan sveve der....

Gidder ikke diskutere med deg mer enn nødvendig da du tydeligvis vet alt uten å vite stort. Man spør heller ikke med lua i hånda, men kjøper. Selvsagt kjøpes fibre på spesialfabrikker. Det gjelder å finne riktige materialer og former. Men de kan også spesialtillages etter ønske fra nøyaktig samme fabrikk som f.eks. malerkostfiber-fabrikken (som kanskje også lager fortomsmateriale). Det er bare snakk om ønsker og volum på ordren. Og jeg har fortsatt tilgode å se en malerpensel som har samme kvalitet og leveres i like mange farger som de beste fibbets'ene. Man finner det i alle fall ikke på Biltema. Om du tror det så får du tro det. Men at det kan brukes om man ikke er så nøye på fargen, stivheten og spissen så er det helt klart et alternativ. Og så? At man kan bruke vanlig gummistrikk som bein på ei flue betyr ikke at det er like bra som spesialproduktene. Eller finnes det ikke spesialprodukter? Kun "kilde"-produkter?

Men det nytter ikke å diskutere eller legge frem noen fakta for en som har bestemt seg for at alt i bransjen er gjennomsyret av lureri og har gjort det til en hobby og agenda å "avsløre lureriet". Si hva du vil og påstå hva du vil for meg. Du har en del kloke utsagn, men også en del tullball. Og verden går fremover. Også innen den bransjen du var en del av for en god del år siden. Jeg står uansett av denne diskusjonen her nå og lar tråden være det den skal være - En inspirasjonstråd for binding av døgnfluer osv. Det burde vel du også.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor f.. finner jeg Micro Fibbets i nettbutikker? Google er ikke til hjelp for en gangs skyld....

Ligger det under hår,fjær eller diverse?

Nordisk har jo en fin startpakke http://www.nfisk.no/Nettbutikk/tabid/113/CategoryID/386/Category2ID/491/List/1/Level/2/ProductID/7542/Default.aspx

Ellers selger de enkle også - ligger under Flash/syntetisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bandt inn en liten bunke med fasanhalefjær, klipte av tråden  når jeg hadde surret ned til riktig sted. Med litt lengde på (brukes som ribbing) Festet inn tråden igjen, dubbet kroppen, førte fasanfjærene fremover og la en ribbing rundt hele veien.

trur ikke dette er noe veldig holdbare greier. Men ga en litt kul effekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt noen av disse i helga. Skikkelig god fiskeflue som svømmer like pent som Dale Oen  ;D

Ephemera Wiggle Nymph

Bakkropp:

Krok: Mustad 94833, R30 og lignende. Standard tørrflue med mulighet til å rette ut øyet hvis det er nedoverbøyd.

Haler: Brun struts, eller grå.

Kropp: Beige/gulfarget, naturdubbing evt. flyrite nr. 30. Jeg bruker Squirrel SLF Bleached Ginger.

Gjeller: Dun fra rapphønsfjær etc.

Framkropp:

Krok: Tmc 2488 str. 10.

Tråd: Oliven eller brun.

Kobling: 0,15mm mono(dobbel).

Fortynging: Flatt- eller rund 0,15 bly.

Vingesekk 1/Hode: Kalkun halefjær.

Vingesekk 2+øyne: Stretchy bodyfloss el. Flex Floss i sort.

Kropp: Som bakkroppen, spinnes i løkke hvis du bruker naturdub.

Bein: Som haler (samme fibre som nappes.)

I likhet med mine duns så lager jeg noen brune flekker på undersiden av kroppen.

post-2-1394989084925_thumb.jpg

post-2-13949890849614_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

En liten samling spente spinnere fra i kveld, som om ikke lenge skal få en ny eier :D :D

Krok: Hends 404 #12

Hale: Coq de leon

Kropp: Kapok dubbing

Rib: Krystal Flash

Thorax: Polyamid dubbing

Vinge: Oppbundet hackle

hotspot: gul/orange foam

6751128099_3cb8992047_b.jpg

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

En liten samling spente spinnere fra i kveld, som om ikke lenge skal få en ny eier :D :D

En særdeles heldig en sådann!!

Takker for det, Tormod. Veldig hyggelig å høre :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...