Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Comparadun ja Kjell. Overså at du hadde skrevet det jeg. Må visst komme meg vekk fra dataen snart, blir for lange dager ve'n.

Da kan du bruke 3 cdcfjær på krok 12-16 og fremdeles spissene det gir best spenst og silhuett. Velg fjær etter størrelse, fyldig på store og mer glisne på mindre.. Trekk to av fjærene litt ut på sidene og en midt på, du vinker fjærene med dubbingen. På veldig små comparaduns hender det at jeg bare bruker fibre. Synes ikke profilen blir like fin når jeg gjør det på større, de blir for litt "bushy".

He he sånn skjer Rune,nå har jeg fått mange god råd og tips som jeg har å jobbe med,så da er det bare å sette i gang :D.

kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flotte fluer folkens! Sjøl har jeg knota samme noen små baetiser i comparadun/no-hackle stil

2 x #21 (tmc 102y)

1 x #22 (tmc 508)

Ja, også beklager jeg de tarvelige bildene - skal snart lage meg en kasse, samt sette meg litt inn i det fototekniske..  :P

Coole fluer, Olav  :) Men du har vel ikke boka Trout Bum i norsk utgave bak fluene der??  :D Den boka, med alle Gierach sine nyanser, MÅ leses på engelsk. Jo, du må lese den på engelsk - trust me :)

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flotte fluer folkens! Sjøl har jeg knota samme noen små baetiser i comparadun/no-hackle stil

2 x #21 (tmc 102y)

1 x #22 (tmc 508)

Ja, også beklager jeg de tarvelige bildene - skal snart lage meg en kasse, samt sette meg litt inn i det fototekniske..  :P

Coole fluer, Olav  :) Men du har vel ikke boka Trout Bum i norsk utgave bak fluene der??  :D Den boka, med alle Gierach sine nyanser, MÅ leses på engelsk. Jo, du må lese den på engelsk - trust me :)

...

Takk! Joda, detta er den norske utgaven som Lenth har oversatt. Men jeg har den engelske orginalen også, og jeg er helt enig med deg. Er generelt fan av Gierach sine underholdende, morsomme og jordnære skriverier :) 

Takker, Kim.. Seksi veit jeg ikke, men dem fisker iaf  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Fantastisk fine fluer!

Q: kjøper dere Micro Fibbets haletråder eller plukker fra pensler? Tips hvis jeg skal skaffe meg sånne til 12-16 fluer? Hvor kjøper jeg eller kan jeg bare gå i "penselbutikken" å lete?

Takker :D

Personlig foretrekker jeg micro fibetts da de er gjevnere og tynnere enn fibre fra malekoster etter mitt syn. Koster selvfølgelig litt mer men det er smak og behag.

Fåes kjøpt i de fleste fluebindingssjapper :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

microfibbets er vel ikke spesiallaget til fluebinding....... det finnes helt klart penselfibre som materiell pushere gjør butikk på......  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

microfibbets er vel ikke spesiallaget til fluebinding....... det finnes helt klart penselfibre som materiell pushere gjør butikk på......  8)

Du tuller vel nå Staffan? Du mener vel ikke på alvor at store produsenter av fluebindingsmateriale kjøper inn malerkoster for deretter å strippe dem for fibre som de kan farge og pakke i små bunter? Det er jo i så fall merkelig at de ikke har skjønt det enda at de like godt kan lage de selv og gjøre alt fra bunnen av. Billigere også. Helt ærlig så lurer jeg på hvor dyrt det hadde blitt om de kjøpte opp kostene først. Er du virkelig helt sikker på at det er slik som du antyder Staffan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg sysslet med noe mye mer nymodens. En slags catskill sak ala Gordon med underklipt hakkel og stokkandvinge. Tenkte å bruke den i elva til våren.

Sæksy flue, Sigve!

Hva har du til haletråder og hvordan får du vingene til å forbli samlet - cement,lim??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foruten ren magi og griseflaks ligger det en liten del øving i å lage slike vinger. Jeg bruker ingen lim eller lakk. På den fluen du refererer til ble vingen litt vel mye pekende fremover så jeg har masse igjen før jeg kan mene jeg har kontroll på slike klassiske tørrfluevinger. I halen bruker jeg coq de leon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt ferdig med Ephemera, laget meg noen spinnere i går.

Sånn just in case.. .fluer. Bruker de skjelden men det er verdt å ha noen få i boksen.

Floatantchenille bakkropp, æljehaler, vinger av parapostgarn eller cdc spunnet cdc i thorax.

Fluene er 18-20mm lange fra halerot til øye bundet på Kamasan B405 #12.

Snart bare nymfene igjen nå  ;D

post-2-13949890802273_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Ble veldig bra, Roger :D :D

Selv har jeg vært på klekkerstadiet de siste dagene :D

Denne er laget med Staffans Polyamid i kroppen ispedd noen fibre ice dubb for litt ekstra bling effekt :D

Resten er cdc og struts :D ....... det ble en skikkelig rufsetufse der her :D

6735824025_0d1c834d8f_b.jpg

6735824903_45e851fb33_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...