Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Når vi først er inne på Stalcup(sikle sikle sikle) så er det et mønster i boka hans som jeg alltid har hatt lyst til å lage og det er Biot wet fly.

Noen som har fisket bevist med dette mønsteret eller lignende ?

Har jo av og til etter endt flyt, og parachuten eller lignende har sunket og du er iferd med å trekke inn så smeller det på en fin fisk. ,

Kan det være noe i det eller er det bare tilfeldigheter?

Uansett så lagde jeg en for de som ikke har boka. Den ser nogenlunde slik ut men jeg hadde ikke noe klare vinger så det for bli grønt ;D Det ser giftig ut på bildet i boka, men, noen som har erfaringer?

Heisann Robban (enderim og bokstavrim)!

Bandt opp noen av disse for 8-9 år siden. Av en eller annen grunn har det sjelden blitt førstevalget å sette på fortommen. Første gang jeg prøvde den var i Rena på en skikkelig sær fisk jeg hadde presentert et utall fluer for uten å bli vist særlig respekt. I et anfall av oppgitthet satte jeg da på denne som gikk rett ned på først flytet. Til tross for denne imponerende førsteseilasen er den fremdeles ikke noe førstevalg men den har faktisk redda noen vriene fisk gjennom årene.

Mvh

Rolf JF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Inspirert av helgens døgnisfiske er jeg nå i full fabrikk med døgniser av variende art og form. Her med micro chenille fra Brun. Kroken er en 16 men kroppen motsvarer mer en 14.

7160939752_a6d4171673_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært hard på stikka i dag og fått knyti opp noen døgniser på krok 17 og 19 til helgen.  :)

polydgniser001.jpg

Vet ikke hva jeg skal si, synes det ser riktig så bra ut jeg. Liker ikke forlenga på mindre døgniser , men det er meg, og det vet du. Uansett så synes jeg proporsjoner (høyde ving og hackle) er drit bra.

Morro å se at noen tar fluebinding litt alvorlig og faktisk gjør noe  med det.

Tommel opp fra tufs Waffer'n <<. Ser veldig bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frem til nå har jeg bare fiska med parachutes dubbet med superfine dubing i så små størrelser. En formening om disse polykroppene på små kroker er noe jeg finner ut av denne sesongen. Kan godt være jeg mener det samme som deg nærmere høsten veit du. Me får sjå. Savna en spot on rhodani farge da, men håper ørreten lar seg friste likevel.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager Swedelvis, jeg logga ut før jeg titta ordentlig godt. Fluene du har lagt ut er uberbra <<l Du har virkelig hevet deg på tørt. I vinter så gjorde du det samme på streamer. :D

Ikke meningen å virke som noene dommer , men når jeg ser sånne forbedringer så skryter jeg swede, så får du tolke det som du vil. veldig bra ihvertfall <<l velig bra <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Ikke noe problem og Takk Robban. Jeg tar til meg av alt jeg kan få, ris og ros.

Når du snakker om mindre døgniser og forlengde kropper, hvor går grensen syns du?

waffer´n, ser bra ut. Mine fingrer føles utrolig feite ut allerede ved 16. 19 tørr jeg ikke en gang tenke på. Stirrer litt på de jeg har i 18 kroker, men får litt angst hver gang. De er i to forskjellige brands og det skiller seg rett mye i størrelse. Er det vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem og Takk Robban. Jeg tar til meg av alt jeg kan få, ris og ros.

Når du snakker om mindre døgniser og forlengde kropper, hvor går grensen syns du?

Jeg kan bare si hva jeg mener akkurat nå swede <<l Jeg, jeg bruker kun forlenga på vulg/danica.

Virker sikkert bestemt og jeg vet bedre , men sånn funker nå jeg akkurat nå. BARE ÆRLIG.

Polychennile'n blir for tykk synes jeg, og tull i å etterstrebe i slanke døgnfluekropper. Du kan svi den så liten du vill, men jo mere mister den sin fabelaktige flyteevne med et hvis fludium.

Men husk dette er min mening .

Jeg ville jobbet mere med å lage mere lettdressede fluer på feks tmc 100, 102 og seff en krok jeg synes er perfekt 112-y.

At jeg får orgasme av biotkropper er ingen hemmlighet.At det er bedre enn noe annett er uvist, men jeg........................................

Uansett , toppers bra fluer både vått og tørt swede <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Enig i at kroppen er vanskelig å få liten og slank. Det blir litt kebabdøgnisvarning over dem så fort man går ned i størrelse 16. For meg som ny på binding har det fremst hvert en estetisk ting og når jeg begynt å binde med det så syns jeg det har vært en "snarvei" til noe jeg syns ser utrolig bra ut. Har ikke rukket å fiske med dem enda. Der jeg har vært har døgnisene hvert mer av slanke elixiadøgniser. Men veldig takknemlig for din ærlige mening. Ikke noe vits i å ikke være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polychennile'n blir for tykk synes jeg, og tull i å etterstrebe i slanke døgnfluekropper. Du kan svi den så liten du vill, men jo mere mister den sin fabelaktige flyteevne med et hvis fludium.

Bare til info: Derfor finnes Micro Polychenille til små fluer.

Forklaringen er at Poly'n er for andre større insekter, Micro'n er for mindre bugs  :) Som små døgniser.

Funker som rakker'n  :) Så tilpass etter hva du skal binde.

Her er oversikten over de ulike typene: http://www.thetroutbum.com/no/nettbutikk/fluebindeutstyr.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polychennile'n blir for tykk synes jeg, og tull i å etterstrebe i slanke døgnfluekropper. Du kan svi den så liten du vill, men jo mere mister den sin fabelaktige flyteevne med et hvis fludium.

Bare til info: Derfor finnes Micro Polychenille til små fluer.

Forklaringen er at Poly'n er for andre større insekter, Micro'n er for mindre bugs  :) Som små døgniser.

Funker som rakker'n  :) Så tilpass etter hva du skal binde.

Her er oversikten over de ulike typene: http://www.thetroutbum.com/no/nettbutikk/fluebindeutstyr.html

Joda herr Brun. Har bundet fluer en stund denne karen åsså så det er egentlig unødvendig å forklare forskjellen på Micro og vanlig chennille til meg. Jeg skrev bare og det kan man lese i mitt tidligere innlegg, JEG synes det. Hvis ikke jeg kan skrive det tydeligere en det så får jeg bare beklage. Og det var da ikke rettet mot din micro. Jeg synes det er tull med chenille i noe annet,. så enkelt er det. Blir liksom ikke tydeligere en det jeg skrev over liksom. Jeg må få lov til å mene noe annet og skrive det jeg vil. <<l

Hva andre mener må de ta stilling til etter å ha prøvd slik jeg har gjort og så gjøre opp sin egen selvstendige mening :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De døgnfluene jeg skal binde opp meget snart kommer bare til å bestå av en bitteliten vinge og litt hackle @ #22 krokstørrelse

Jeg trenger også biot da den typen jeg har har "tørka i stykker" og blitt meget sprø. Har du tips til et fantastisk biot-materiale Robban? Biot er bare gull på "tynne" døgnfluer  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

7184274544_3d343e1921_z.jpg

Litt tullete med den rammen men det er fra mobilen og til bruk for noe annet egentlig.

Bundet på Knapek 404 str 14 med kropp i dark brown turkey biot. Hacklet ser ikke så jævlig ut i virkeligheten må jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...