Gå til innhold

inspirasjonstråd: Vårfluer, vårfluepupper, klekkere og nymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

En Devil Bug variant med Elghår og Barred ginger hackle, toppet med litt superlim for å styrke skallet........ fanken det hørtes ut som en mat oppskrift ;D ;D

....... og det er det kanskje på en måte....... for ørreten :D

 

Terje!

post-0-13949861877527_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei. Fin og morsom Devil Bug, Terje!

PS I neste nummer av Jakt & Fiske kommer forresten Puristpuppa di  ;)

 

Takker Andrè og Igor :D

 

Dæven Andrè, det var hyggelig å høre....... min første flue noensinne i et blad......YIPPPI ;D ;D

Takk skal du ha Andrè :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

det var bra du hadde lagå på hackel terje, elghår har mindre oppdrift enn rådyr

 

Jo takk jeg veit det, men jeg har brukt mye elghår i "dyret" og det funker som bare f..... men også der er det jo hackle som støtte :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Devil Bug variant med Elghår og Barred ginger hackle, toppet med litt superlim for å styrke skallet........ fanken det hørtes ut som en mat oppskrift ;D ;D

....... og det er det kanskje på en måte....... for ørreten :D

 

Terje!

 

Skremmende lik puristpuppa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

En Devil Bug variant med Elghår og Barred ginger hackle, toppet med litt superlim for å styrke skallet........ fanken det hørtes ut som en mat oppskrift ;D ;D

....... og det er det kanskje på en måte....... for ørreten :D

 

Terje!

 

Skremmende lik puristpuppa

 

Caddis pupper har alltids noen likheter :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten refleksjon...

 

I sjøen bruker vi jo litt glitter og stas i de fleste fluene med stor selvfølgelighet. Ikke for mye, men gjerne litt. Hvorfor gjør vi ikke det mere i ferskvannsfluer? I buzzere gjør vi jo det, men sjeldent i fluer som ligger over og i vannfilmen. Kunne tenkt meg å prøve litt forsiktig bruk av flash i f. eks. i "halen" på devils bugg. Er det noen her som har erfaring med dette?

 

bjorni

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjennom årene egentlig veldig dårlig erfaring med flash i tørrfluer etter ørret. Harren "tåler" litt flash, men stor ørret ikke (Da blir det i så fall flash som ligger godt skjult nede i en dubbingkropp eller noe slik at det egentlig ikke synes  :)) Min fluebinding består i hvert fall av svært lite flash når jeg binder tørt og tenker ørret, så da snakker vi om 95% av fluebindingen min  ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Av en eller annen grunn bruker jeg ofte Staffan`s polyamid dubbing i vårfluer. Den dubbingen har litt glitter i seg og skaper

litt illusjon av luftbobler som jeg tror bidrar litt som en trigger for ørreten......... det kan godt være at det er kun min overtro,

men jeg kommer til å fortsette å tro at det funker ;D

 

Bruker av og til litt polyamid dubbing til thorax i døgnfluene også, og har hatt god erfaring med det.

 

Er det ikke noe som heter at "tro kan flytte fjell" :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...