Gå til innhold

inspirasjonstråd: Vårfluer, vårfluepupper, klekkere og nymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å binde noen ESP'er før sesongen. Jeg syns Aurivilli sin puppe tidligere i tråden er knallfin! Jeg stusser imidlertid litt på fargen. Jeg har sett knallgrønne vårfluelarver, men når vi snakker om det voksne insektet kan jeg ikke erindre å ha sett grønne? Har inntrykk av at de normalt er grå/brune. Jeg vet at Gary Lafontain brukte grønt i sine pupper, men det kan jo skyldes at han observerte grønne voksne insekter. Han bruker også andre fargekombinasjoner på ESP.

 

Er det noen som har observert grønne voksne vårfluer eller har synspunkter på dette?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett at de blir grønne bak på kroppen når de legger egg. Om det gjelder alle artene vet jeg ikke. ESP er vel ment som en klekker i det den kryper ut av skallet eller skallet løsner. Se bildet.

 

Dette er jeg ikke helt med på? Du mener vel ikke at larven kryper ut av puppeskallet? Jeg trodde syklusen var egg - larve - puppe - voksent insekt? Når de klekker er det vel puppene som fylles med luft/gass og stiger til overflaten og det voksne insektet kryper ut av puppen. Derfor forstår jeg ikke bildet helt?

 

Men, når sant skal sies så er vårfluer blitt veldig nedprioritert hos meg alt for lenge.

 

Mvh Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggsekkene er ofte grønne, og det gir vel kanskje intrykk av grønn bakkropp?

 

Det er en klekkesekvens av ei vårflue på (tror det er) Renaelvas Venner, der er det voksne insektet helt grønt, vinger og alt i det, det kommer ut av puppeskinnet, så skifter det farge ganske snart etter klekkingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det er helt riktig observert Helge......som nyklekket ER f.eks. Ryachopila nubila mye lysere enn den gråe fargen den får bare minutter etter klekkingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Her er noen bidrag av både gule og grønnaktige pupper :D

 

De grønnaktige er med z-lon og de gulaktige er med Staffan`s antron.

 

Har laget to smeltelim pupper (z-lon vs antron) og to med rapphøne hackle uten smeltelim (z-lon vs antron) :D

 

Terje!

 

PS. Helge for noen flotte fluer og for noen flotte bilder du har nå. Nytt kamera??

post-0-13949861079969_thumb.jpg

post-0-13949861080699_thumb.jpg

post-0-13949861081419_thumb.jpg

post-0-13949861111111_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett at de blir grønne bak på kroppen når de legger egg. Om det gjelder alle artene vet jeg ikke. ESP er vel ment som en klekker i det den kryper ut av skallet eller skallet løsner. Se bildet.

 

Dette er jeg ikke helt med på? Du mener vel ikke at larven kryper ut av puppeskallet? Jeg trodde syklusen var egg - larve - puppe - voksent insekt? Når de klekker er det vel puppene som fylles med luft/gass og stiger til overflaten og det voksne insektet kryper ut av puppen. Derfor forstår jeg ikke bildet helt?

 

Men, når sant skal sies så er vårfluer blitt veldig nedprioritert hos meg alt for lenge.

 

Mvh Sjur

 

Helt riktig Sjur. Egg, larve, puppe, voksen. Jeg mente at det skal være det voksne insektet som kryper ut av puppeskallet. Blidet jeg la ved var ment å vise fargen. Ser at det var litt missvisende.

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thx  ;D Fikk faktisk veldig trua på den, men det har jeg jo hatt før åsså uten at det hjalp noe særlig ;D

Noen som har testa snøhare her eller? Kunne godt tenkt meg å bruke dette i flere typer fluer, kuult materiale.

Vannglasstest duger ikke, kast og flyt er det som gjelder :). Anyone??

 

Ganske utbredt her borte is statene....brukes ogsaa som vinge i emergers....

 

Sjekk denne lenken: http://www.ontheflyguiding.com/images/Fly_Pattern_Pages/fuzzball.htm

 

Ross Muelller er en ganske godt kjent fluefisker her i Wisconsin, og han bruker "snowshoe" i en del fluer.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Vårfluer ala Hans Weilenmann :D

 

Så en snerten video av Hans, hvor han lager en enkel vårflue med cdc slør og Deer hair. Jeg ble fasinert av hvordan han lager kropp og slør i et moment av

en cdc fjær.

 

Se videoen her:

http://www.flyfisherman.com/ftb/cdcelk.wmv

 

Jeg lagde noen varianter av Hans sin cdc and deer hair vårflue.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Får jeg låne 1. og 3. flua av deg Terje, skal jeg garantert få fisk på dem :)

 

:) :)

Bjorni

 

Hyggelig å høre, Bjorni :D...... jeg tror jaggu jeg skal klare å lure ørreten med både 1,2 og 3 ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...