Gå til innhold

inspirasjonstråd: Vårfluer, vårfluepupper, klekkere og nymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Godt å se at du har finni frem fluebindings utstyret igjen, Jan Erik :D

Flotte fluer, tipper Kola ørreten får kjenne på noen av dem :D

 

 

Selv lagde jeg en skikkelig rufstete vårfluepuppe ala GaryLa Fontaine og Torben Berg Sørensen ;D, men i polygarnutgave og med et hackle som er ment å røre på seg  ;D:D

 

Krok: tmc 102Y #13

Halefibre: Polygarn pirka løs fra polygarn skallet

Kropp: Rustrød Alpakkadubbing

Puppeskall: Staffan`s polygarn (over og under)

Thorax: Lange fibre polygarn og cdc spunnet i løkke.

 

Terje!

post-0-1394986106772_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vårfluebonanza idag.

Emerging Sparkle Pupae i str #12 og 14.

Har brukt La Fontaine's "Private Label Sparkle Yarn". Denne er utrolig myk og tynnfibret, og er blandet med klar antron. Har prøvd flua med det vanlige antrongarnet som fås kjøpt overalt, men det funket ikke.

Det gjør disse :-)

Det samme gjelder forøvrig myggpuppene til Borger...

 

post-3090-13949861070518_thumb.jpg

post-3090-13949861071129_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte flue Lars ;)

 

Denne flua redda meg i fjor når fisken ble super selektiv. Ingenting i boksen funket før jeg brukte denne.

Jeg twisted den rolig inn, mens jeg ga den noen laaange pauser i ny og ne. Å kaste den i vak var utrolig giftig.

 

Har du noen spesielle fisketeknikker til den? Noe du foretrekker? På forhånd takk ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte flue Lars ;)

 

Denne flua redda meg i fjor når fisken ble super selektiv. Ingenting i boksen funket før jeg brukte denne.

Jeg twisted den rolig inn, mens jeg ga den noen laaange pauser i ny og ne. Å kaste den i vak var utrolig giftig.

 

Har du noen spesielle fisketeknikker til den? Noe du foretrekker? På forhånd takk ;D

 

den mest effektive fiskemåten med den flytende sparklingpuppa (Em.sparkling pupa) er stilleflytende, men noen bittesmå bevegelser en svært sjelden gang, det er nå min erfaring.  bruker denne flua mye, og den fisker bra

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye gutter :)

 

Skal prøve det enda mer, fisket mest med den i skumring og da tok fisken ved lettere striping.

Fikk hvertfall inntrykk at det var en meget effektiv flue i mine settinger.

 

Slike tips er gull for en som skal satse mer på marka til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til striping synes jeg andre "svømmepupper"som bl.a superpuppan er mere effektiv. Den fisker jo bra druknet også.

Og som Morten var inne på kan litt bevegelse (gjerne nok å vibrere litt med stangtuppen) gjøre Em. Sparkling Pupa utrolig giftig. Vårfluer lager ofte mye leven når de skal frigjøre seg fra puppehuden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at du har finni frem fluebindings utstyret igjen, Jan Erik :D

Flotte fluer, tipper Kola ørreten får kjenne på noen av dem :D

 

 

Selv lagde jeg en skikkelig rufstete vårfluepuppe ala GaryLa Fontaine og Torben Berg Sørensen ;D, men i polygarnutgave og med et hackle som er ment å røre på seg  ;D:D

 

Krok: tmc 102Y #13

Halefibre: Polygarn pirka løs fra polygarn skallet

Kropp: Rustrød Alpakkadubbing

Puppeskall: Staffan`s polygarn (over og under)

Thorax: Lange fibre polygarn og cdc spunnet i løkke.

 

Terje!

 

 

Jeg hadde veldig bra resultat med Torbens puppe imitasjon i fjor sommer. Puppen din ser unektelig også spennende ut Terje. Skal binde opp noen flere av begge + Garry Lafontaines puppe som jeg også bruker en god del.  Hadde som målsetting å redusere antall fluemønster i år, men det går ikke hvis en er ivrig og følger med på tråden her  ;D.

 

Har dere noen erfaring med disse puppene på stille vann? I elv så har jeg som regel fisket dem svakt stripende.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stille vann fisker jeg stort sett vårfluestadiene på eller under vann, sjelden de som henger i vannfilmen.

De ganger jeg ser svømmepupper bruker jeg Devil Bug eller Superpuppan. Har vel ikke opplevd at fisken i stille vann tar løs på klekkere som ligger i filmen. Kanskje mere vanlig klekkeform for arter i rennende vann.

Ikke vet jeg  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stille vann fisker jeg stort sett vårfluestadiene på eller under vann, sjelden de som henger i vannfilmen.

De ganger jeg ser svømmepupper bruker jeg Devil Bug eller Superpuppan. Har vel ikke opplevd at fisken i stille vann tar løs på klekkere som ligger i filmen. Kanskje mere vanlig klekkeform for arter i rennende vann.

Ikke vet jeg  :rolleyes:

 

Erfaringene mine fra stille vann, som er det jeg fisker mest i, er at flua fisker svært bra i vannfilmen, selv når vårfluene striper rundt flua mi.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stille vann fisker jeg stort sett vårfluestadiene på eller under vann, sjelden de som henger i vannfilmen.

De ganger jeg ser svømmepupper bruker jeg Devil Bug eller Superpuppan. Har vel ikke opplevd at fisken i stille vann tar løs på klekkere som ligger i filmen. Kanskje mere vanlig klekkeform for arter i rennende vann.

Ikke vet jeg  :rolleyes:

 

Erfaringene mine fra stille vann, som er det jeg fisker mest i, er at flua fisker svært bra i vannfilmen, selv når vårfluene striper rundt flua mi.

 

Morten

 

Kanskje det dreier seg mest om å variere.

Heldigvis er det uhyre sjelden ørret forkaster imitasjoner av voksne vårfluer når de er godt representert på vannet :-)

Når jeg tenker etter fanger både Devil Bug og Supperpuppan godt fisket dødt.... Klarer allikevel sjelden å la være å stripe disse  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk så sansen for den derre foam-puppa til han kompisen til krogvoll.

Den fiska utrolig bra de gangene jeg prøvde den.

Bruker litt cdc spunnet i tråden i stedet for hønehackel.

 

Og i tillegg flyter den til du dør :)

 

 

sømmepuppa, som den heter, kommer til å bli testet i år ja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk så sansen for den derre foam-puppa til han kompisen til krogvoll.

Den fiska utrolig bra de gangene jeg prøvde den.

Bruker litt cdc spunnet i tråden i stedet for hønehackel.

 

Og i tillegg flyter den til du dør :)

 

 

sømmepuppa, som den heter, kommer til å bli testet i år ja :D

Nesten, svømmepuppa  ;);D ;D

Ja den må du ha i boksen Igor. Fisket både stripende og dødt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk så sansen for den derre foam-puppa til han kompisen til krogvoll.

Den fiska utrolig bra de gangene jeg prøvde den.

Bruker litt cdc spunnet i tråden i stedet for hønehackel.

 

Og i tillegg flyter den til du dør :)

 

 

sømmepuppa, som den heter, kommer til å bli testet i år ja :D

Nesten, svømmepuppa  ;);D ;D

Ja den må du ha i boksen Igor. Fisket både stripende og dødt. :)

 

En genial puppe det ja :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk så sansen for den derre foam-puppa til han kompisen til krogvoll.

Den fiska utrolig bra de gangene jeg prøvde den.

Bruker litt cdc spunnet i tråden i stedet for hønehackel.

 

Og i tillegg flyter den til du dør :)

 

 

sømmepuppa, som den heter, kommer til å bli testet i år ja :D

Nesten, svømmepuppa  ;);D ;D

Ja den må du ha i boksen Igor. Fisket både stripende og dødt. :)

 

sømmepuppa, da opphavsmannen heter sømme til etternavn. (ref. krogvolds artikkel i AOF om nevnte flue)  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...