Gå til innhold

Inspirasjonstråd: Klassiske laksefluer


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

  • Svar 102
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

oddbjørn!!

setter du inn ett forslag her da? ;D

 

men va med å opne denne for hårvinger og så slipper vi å lage en ny tråd? for bre det?? ;D ;D

 

Kan kanskje slå sammen døgnfluer og vårfluer også?

 

Har ikke bundet noe i det siste så får hive inn et par fra i vinter:

 

post-155-13949857207047_thumb.jpg

post-155-13949857207589_thumb.jpg

post-155-1394985720811_thumb.jpg

post-155-13949857208623_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget pene fluer Oddbjørn. Selv om jeg ikke fisker laks får jeg litt lyst til å binde sånne. :)

 

Er jo ingen hindring det. Ingen av disse (kanskje med unntak av silver grey'en) har vært i vann og kommer heller ikke til å gjøre det  ;D

 

Den beste fluebinderen jeg kjenner har aldri fisket med flue  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en bok hjemme som jeg fikk av min onkel når jeg var liten; Klassiske Laksefluer heter den.

Har alltid beundret disse fluene, men jeg trodde seriøst at dette bare var noe de Britiske Lordene fikk til på slutten av 1800 tallet.. :D

Du kan si jeg ble imponert .. Hvor lang tid bruker du i gjennomsnitt på en sånn flue??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en bok hjemme som jeg fikk av min onkel når jeg var liten; Klassiske Laksefluer heter den.

Har alltid beundret disse fluene, men jeg trodde seriøst at dette bare var noe de Britiske Lordene fikk til på slutten av 1800 tallet.. :D

Du kan si jeg ble imponert .. Hvor lang tid bruker du i gjennomsnitt på en sånn flue??

 

Hvis jeg binder de med intensjon om å ha de i glass og ramme så bruker jeg fra 5 timer til 10 timer. Går ann å bruke mer tid også, men orker ikke være like pirkete som jeg var før. Klassiske laksefluer som jeg binder til fisking bruker jeg typisk rundt 2 timer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk flotte fluer Oddbjørn :), nydelig arbeid ;)

Slike fluer burde vært i glass og ramme og stilt ut på Museum/galleri spør du meg ;)

En absolutt fryd for øye  :o :o :o

Hadde gladelig betalt noen kroner for å beskue slike fluer "Live" ;D

 

Mulig jeg kommer med et teit spørsmål her, men kommer tubefluer og Hitch fluer inn i denne kategorien? Eller snakker vi kun KLASSISKE Laksefluer, eller Laksefluer generelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk flotte fluer Oddbjørn :), nydelig arbeid ;)

Slike fluer burde vært i glass og ramme og stilt ut på Museum/galleri spør du meg ;)

En absolutt fryd for øye  :o :o :o

Hadde gladelig betalt noen kroner for å beskue slike fluer "Live" ;D

 

Takk for fine ord! Den McIntyren tror jeg henger på Villakssenteret i Lærdal. Jeg bandt den for ERT auksjonen og ble auksjonert i en ramme sammen med 7 andre fluer fra andre bindere. Han som kjøpte de tror jeg lånte ut fluene til senteret. Ihvertfall har jeg hørt noen har sett den der.

 

Hvis du vil ha en "live" på stueveggen er det bare å ta kontakt  ;) Kan også formidle kontakt med andre dyktige fluebindere som selger innrammede fluer.

 

Mulig jeg kommer med et teit spørsmål her, men kommer tubefluer og Hitch fluer inn i denne kategorien? Eller snakker vi kun KLASSISKE Laksefluer, eller Laksefluer generelt?

 

Her er det fjærvinga laksefluer som gjelder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker!

 

Sender deg en PM med pris Stian.

 

Gleder meg til å komme igang med bindingen igjen. Har innreddet nytt fluebinderom (vel, måtte dele det med kona som studierom da...) Skal bli godt å få bundet noen klassiske snart.

 

Her er et par til fra tidliggere bindesesonger:

 

post-155-13949857277914_thumb.jpg

post-155-1394985727839_thumb.jpg

post-155-13949857278919_thumb.jpg

post-155-13949857279209_thumb.jpg

post-155-1394985727958_thumb.jpg

post-155-1394985727997_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker!

 

Sender deg en PM med pris Stian.

 

Gleder meg til å komme igang med bindingen igjen. Har innreddet nytt fluebinderom (vel, måtte dele det med kona som studierom da...) Skal bli godt å få bundet noen klassiske snart.

 

Her er et par til fra tidliggere bindesesonger:

 

 

 

Kan ikke du komme igang med å binde kjapt da? (blir liksom litt hekta av å titte på, vil ha mere mere mere);D ;D ;D

Dette er ren fryd Oddbjørn :o

Sender du PM til meg også med priser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper jo at denne tråden også kan inspirere andre til å starte å binde klassiske laksefluer. Det blir antageligvis også et kurs i klassiske laksefluer til vinteren en gang på østlandet et sted med svært dyktige instruktører. Klassisk laksefluebinding er veldig artig og faktisk ikke så vanskelig å komme i gang med som mange tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker du mye laks med disse fluene Oddbjørn? Har du noen favoritt?

 

Først i år at jeg har bundet opp såpass mange til fisking at jeg har hatt litt utvalg i flueboksen. Tidliggere har jeg normalt hatt en eller to klassiske i boksen som har blitt brukt av og til. Mistet en storlaks i Gaula i sommer på en Jock Scott og en annen på en Silver Blue (rettet ut kroken). Men har bare fisket en uke etter laks i sommer.

Tidliggere har jeg fått noen laks på fulldresset Green Highlander og Jock Scott. Begge disse er blant mine favoritter blant de klassiske til fisking. Synes også Dunkeld og Thunder & Lightning gjør seg veldig godt i enden av fortommen. Må vel dra med Silver Grey også, den har jeg kjempetro på i gråvær (har fått mye laks på den i hårvariant).

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...