Gå til innhold

Inspirasjonstråd: Klassiske laksefluer


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

  • Svar 102
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

En Silver Doctor bundet på en antikk Mustad Sproat 1/0 krok. Denne havner i flueboksen.

 

 

Her er en jeg ikke ble helt fornøyd med. Kommer til å kutte av vingen og prøve på nytt. Kroppen er jeg brukbart fornøyd med.

 

 

Nydelig Oddbjørn :D

Men for et utrent øye, og nesten 0 erfaring på laksefluer :( Hva er det som er "feil" på den nederste flua? Vingene i mine øyne ser helt ok ut, men vet vel ikke helt hva jeg skal se etter :-[

Litt innføring eller blir det for omfattende?  ;)

 

Mvh Dagbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Silver Doctor bundet på en antikk Mustad Sproat 1/0 krok. Denne havner i flueboksen.

 

 

Her er en jeg ikke ble helt fornøyd med. Kommer til å kutte av vingen og prøve på nytt. Kroppen er jeg brukbart fornøyd med.

 

 

Nydelig Oddbjørn :D

Men for et utrent øye, og nesten 0 erfaring på laksefluer :( Hva er det som er "feil" på den nederste flua? Vingene i mine øyne ser helt ok ut, men vet vel ikke helt hva jeg skal se etter :-[

Litt innføring eller blir det for omfattende?  ;)

 

Mvh Dagbjørn

 

Formen på vingen er for dårlig. Burde kurvet mer, og ikke vært fullt så høy. Ville gitt bedre balanse mellom krok og vinge og bedre flyt i fluen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Silver Doctor bundet på en antikk Mustad Sproat 1/0 krok. Denne havner i flueboksen.

 

 

Her er en jeg ikke ble helt fornøyd med. Kommer til å kutte av vingen og prøve på nytt. Kroppen er jeg brukbart fornøyd med.

 

 

Nydelig Oddbjørn :D

Men for et utrent øye, og nesten 0 erfaring på laksefluer :( Hva er det som er "feil" på den nederste flua? Vingene i mine øyne ser helt ok ut, men vet vel ikke helt hva jeg skal se etter :-[

Litt innføring eller blir det for omfattende?  ;)

 

Mvh Dagbjørn

 

Formen på vingen er for dårlig. Burde kurvet mer, og ikke vært fullt så høy. Ville gitt bedre balanse mellom krok og vinge og bedre flyt i fluen.

 

He-he det første som poppa opp i huet mitt da jeg leste svaret ditt var "Spoken like a true artist"  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formen på vingen er for dårlig. Burde kurvet mer, og ikke vært fullt så høy. Ville gitt bedre balanse mellom krok og vinge og bedre flyt i fluen.

 

Ja, den der kan du bare kaste i søppelbøtta siden laksen kommer til å le seg ihjel av den slurveflua  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei oddbjørn,

 

hvordan bestemmer du hvilken flue du skal bruke under fiske til de forskjellige forholdene. er ganske mye farger på de fine fluene dine, så hva er det som "bestemmer" hvilken flue du skal bruke?

 

Bare den er svart så er det ikke så nøye  ;D

 

Har få absolutte regler ved fluevalg, går mest på tro og litt synsing mot farge på elva (både vannet og bunnen), vegetasjon (tett vegetasjon så er gjerne grønt bra), overskyet/klart, tid på døgnet osv. Men hadde jeg bare fisket for å få fisk på flue så hadde det nok holdt med et par Sunray Shadow og noen Ally's Shrimp i flueboksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke frekt ment men hvordan klarer du å holde flua fulldresset og ikke "ossevinge" under fisket ???

 

Gjør ikke noe om den blir litt "ossevinge". Ser bare mer klassisk ut da. En del av fluene jeg binder til fisking (se den ene Silver Grey f.eks) så gifter jeg ikke fibrene sammen, men bare stryker de litt i sammen etter å ha bundet de inn. Da lever hvert fiber mer i vannet. Denne teknikken ble mye brukt på 1800 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det rett ut, jeg skjønner ikke bæret av dette med laksefluer og hva som fisker bra. Har kun fisket etter sjø-ørrett og brunørret med flue. Men jeg synes dette er det ultimate håndverk når det gjelder fluebinding og jeg kunne godt tenkt meg å dekorere et par vegger med disse kunstverkene i glass og ramme. Kombinasjonen form og farge kvalifiserer dette til kunst i mine øyne. Du har ikke tenkt å delta på høstutstillingen?

All honnør til deg og alle som har evnen til å utvikle håndverk til kunsthåndverk.

 

Hilsen Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ferdig med en Green Highlander nå nettopp. Var egentlig ferdig med den for et par dager siden også, men valgte å ta av toppingen og hornene og finne en bedre topping. Fluen er bundet på en antikk 4/0 Allcock Limerick krok (litt liten til å være 4/0, men det står nå på pakken).

post-155-13949858542694_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du kunne ha vært litt mer nøye når du surret tinselet..

 

heheh ;)

 

Har bare ett ord for slike fluer; fantastisk!

Hvor mye må man ut med for å få en flue av deg i posten ferdig montert i ramme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

×
×
  • Opprett ny...