Gå til innhold

har tenkt og kjøpe


fluetor

Anbefalte innlegg

Gjest Henning

Min favoritt, og beste "fiske"stang jeg har hatt. men nå har ikke jeg hatt så grådig mange heller da.

 

Men jeg ville nok prøvd den først ja. Den er LITT myk, men ikke så veldig. Liker du best stive stenger, så finnes det nok bedre alternativ rondtom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte ei #4 zxl og det angrer jeg ikke på. Har aldri hatt sage før så jeg var litt skeptisk.

Har hatt en del forskjellige stenger opp igjennom, mest fennvic og loomis. Dvs raske stenger.

Så det var litt uvant med ei så rolig stang (synes ikke den er for myk) men nå er den i ferd med å bli førstevalget, i alle fall når jeg fisker tørt. Klart den er overpriset men det er det mange ting som er. De fleste "gode" fluestenger er det. Det er ikke en "alt mulig" stang, den har klare begrensinger. Men til tørrfluefiske , helt klart mitt førstevalg. Kjøre fisk på stanga er en drøm.

Dette er min mening men som en her tidligere påpekte , tenk deg godt om før du kjøper ei så dyr stang.

God helg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har tenkt og kjøpe 2008 modellen fra Sage (Sage ZXL 9'#5)

er det noen som vet om dette er en god stang.

tenkte og spørre for jeg kjøper :)

 

fluetor

Det tok endel timer å venne seg til denne stanga for meg.  Den har dyp aksjon, føles "myk", det er lett å ta for hardt i. Den er kresen på snørevekt.  Jeg trodde aldri jeg ville komme til å like den, men jeg tok feil.

 

Nå er det favorittstanga.  Vanvittig artig å kjøre fisk på, nydelig til finfiske, samtidig som jeg har lært å få til de lange kastene også med denne - selv om det ikke er noen kastemaskin.  Jeg har prøvd den med 5 ulike liner (SA Ultra 4, SA Sharkskin, Loop Opti Stillwater, SA GPX og SA Mastery Trout).  Mest fornøyd med første og sistnevnte.

 

Anbefales på det varmeste, hvis du er villig til å gi den litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten ting vedrørende overprising: Jeg har noen Sage-stenger, og det som er gjennomgående er en utrolig solid konstruksjon av flere detaljer. F.eks. holker. Har et par billigere stenger hvor kantene rundt holkene har blitt slitt etter få års bruk. For ikke å snakke om korkfestet og slark. Poenget mitt er at når man kjøper en kvalitetsstang som Sage så er det en del ting som holder utrolig mye bedre, uten at man nødvendigivs legger merke til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har tenkt og kjøpe 2008 modellen fra Sage (Sage ZXL 9'#5)

er det noen som vet om dette er en god stang.

tenkte og spørre for jeg kjøper :)

 

fluetor

Det tok endel timer å venne seg til denne stanga for meg.  Den har dyp aksjon, føles "myk", det er lett å ta for hardt i. Den er kresen på snørevekt.  Jeg trodde aldri jeg ville komme til å like den, men jeg tok feil.

 

Nå er det favorittstanga.  Vanvittig artig å kjøre fisk på, nydelig til finfiske, samtidig som jeg har lært å få til de lange kastene også med denne - selv om det ikke er noen kastemaskin.  Jeg har prøvd den med 5 ulike liner (SA Ultra 4, SA Sharkskin, Loop Opti Stillwater, SA GPX og SA Mastery Trout).  Mest fornøyd med første og sistnevnte.

 

Anbefales på det varmeste, hvis du er villig til å gi den litt tid.

 

Jeg bruker six sens (eller hvordan det staves) på denne stanga. En ren nytelse!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte meg en frequent flyer fra usa, 195 $...i norge "billig pris" = 2899,-...jeg håper dere alle utnytter den svaken dollaren...for flueutstyr i Norge har blitt billigere med åra(har jeg ihvertfall lest i en artikkel, husker ikke kor :/), men bærer fortsatt på den overprisingen..

 

Edit: fluesnøresmøring 4 $ xxl 160 kr  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte meg en frequent flyer fra usa, 195 $...i norge "billig pris" = 2899,-...jeg håper dere alle utnytter den svaken dollaren...for flueutstyr i Norge har blitt billigere med åra(har jeg ihvertfall lest i en artikkel, husker ikke kor :/), men bærer fortsatt på den overprisingen..

 

Edit: fluesnøresmøring 4 $ xxl 160 kr  ;D

 

ganske fristende å utnytte den svake dollaren, men litt kjipt hvis butikker som f.eks Jarle og Bjørnar skulle gå til dundass :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte meg en frequent flyer fra usa, 195 $...i norge "billig pris" = 2899,-...jeg håper dere alle utnytter den svaken dollaren...for flueutstyr i Norge har blitt billigere med åra(har jeg ihvertfall lest i en artikkel, husker ikke kor :/), men bærer fortsatt på den overprisingen..

 

Edit: fluesnøresmøring 4 $ xxl 160 kr  ;D

 

ganske fristende å utnytte den svake dollaren, men litt kjipt hvis butikker som f.eks Jarle og Bjørnar skulle gå til dundass :(

Helt enig her, greit å utnytte dollarkurs på varer som ikke er å få her til lands. Legger heller litt penger igjen i den lokale butikken der man får kyndig hjelp ;D Blir lite hjelp å få hvis den og mange andre utstyrsbutikker forsvinner :(

 

ps. Og jeg er ikke stinn av gryn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

har tenkt og kjøpe 2008 modellen fra Sage (Sage ZXL 9'#5)

er det noen som vet om dette er en god stang.

tenkte og spørre for jeg kjøper :)

 

fluetor

Det tok endel timer å venne seg til denne stanga for meg.  Den har dyp aksjon, føles "myk", det er lett å ta for hardt i. Den er kresen på snørevekt.  Jeg trodde aldri jeg ville komme til å like den, men jeg tok feil.

 

Nå er det favorittstanga.  Vanvittig artig å kjøre fisk på, nydelig til finfiske, samtidig som jeg har lært å få til de lange kastene også med denne - selv om det ikke er noen kastemaskin.  Jeg har prøvd den med 5 ulike liner (SA Ultra 4, SA Sharkskin, Loop Opti Stillwater, SA GPX og SA Mastery Trout).  Mest fornøyd med første og sistnevnte.

 

Anbefales på det varmeste, hvis du er villig til å gi den litt tid.

 

Jeg bruker six sens (eller hvordan det staves) på denne stanga. En ren nytelse!!!

 

Samme her :)..Bare i #4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte meg en frequent flyer fra usa, 195 $...i norge "billig pris" = 2899,-...jeg håper dere alle utnytter den svaken dollaren...for flueutstyr i Norge har blitt billigere med åra(har jeg ihvertfall lest i en artikkel, husker ikke kor :/), men bærer fortsatt på den overprisingen..

 

Edit: fluesnøresmøring 4 $ xxl 160 kr  ;D

 

ganske fristende å utnytte den svake dollaren, men litt kjipt hvis butikker som f.eks Jarle og Bjørnar skulle gå til dundass :(

Helt enig her, greit å utnytte dollarkurs på varer som ikke er å få her til lands. Legger heller litt penger igjen i den lokale butikken der man får kyndig hjelp ;D Blir lite hjelp å få hvis den og mange andre utstyrsbutikker forsvinner :(

 

ps. Og jeg er ikke stinn av gryn

 

hehe, jeg er stinn av gryn, for jeg bor hjemme ;D Jeg må si jeg har brukt noen tusen på haspel utstyr i Norge og noe flueutstyr :P jeg støtter også min lokale sportsforretning, selv om det ikke alltid er greit å punge ut 90 spenn for en fortom ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var selv i USA for litt siden og fikk med meg hjem ei slik stang etter å ha prøvd den ute på parkeringsplassen  :)

Så dersom du liker 'rolige' stenger med spenst og trøkk er dette stanga for deg. Jeg ble forelsket ved første kast. Bukte den på vidda og den hadde ingen problemer med å levere i vind. Men som det gjentas 'til det kjedsommelige' her på forumet: prøv stanga først. Jeg leser over her at en mann trodde han ikke ville bli venn med stanga, mens jeg likte den med en gang. Det viser hvor forskjellig smak og opplevelse man har på samme tingen.

Etter å ha prøvd forskjellige snører på stanga har jeg endt opp med GL Presentation på denne. Men det er ikke noen bombe for dem som kjenner meg. Det snøret ender jeg opp med hver gang  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolig eller kjapp kommer vel litt an på hvilke snøre du har på den eller ;)

jeg har Sage Zxl i klasse 5 ... den bruker jeg klasse 5 Scierra på

når jeg vil ha en langt raskere stang så smeller jeg på et klasse 4 snøre Scierra.

 

Synest personlig ZXL #5 er en  (klasse 4/5 stang) så den tar begge snørene med letthet

Hvis du alikevel skulle helle mot litt raskere stenger så hadde jeg gått for Z-Axis den er helt knall ;D

 

Uansett så får du en knall stang lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg forholdsvis fersk eier av ZXL i #5, men har rukket å teste noen snører på den.

Syntes feks Opti Stillwater i #5 ble for tungt for den, mens både Stillwater og Optistream snørene i #4 passer stanga perfekt.

Tror faktisk jeg kommer til å bruke mye 4'er-snører på denne, selv om jeg mistenker at klumpvekten på noen av disse snørene er vel så høy som på mange standard 5'er-snører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...