Gå til innhold
  • 0

JEG KASTA OVER 20 *stolt*


Random

Spørsmål

  • Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
Gjest nicolaj brekke

Det er klart. Og jeg elsker å leke meg med kasting selv og synes det er morro. Synes det også er ekstra kult om jeg klarer å få til en situasjon som krever tekniske kast (legge snøret rundt en stein og få fortommen under buska i tilleg type kast) og få lurt kilosørreten til å ta på den måten. Føler meg da til og med meget viderekommen. Men om det hadde vært lettere og gå 3 meter opp og få driftet den flua i kjeften på samme fisken er kanskje mulig. Synes med andre ord det er mange som overdriver dette kasting og tror at man MÅ kunne snakerolls og kurvekast i hytt og pine for å fiske bedre. Det er iallefall ikke der den STORE gleden innen fluefiske ligger for meg. (Men når det er sagt så er det etter min mening et kast alle burde kunne like godt som å kaste over 20 meter og det er enkelt speykast. Mye viktigere enn å klare å kaste 30 meter.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja, det er moro, det er det det er.

 

Nå er det ingen som MÅ noe som helst her i verden, men det er viktig å forstå, når en uttaler seg om dette; spesialenes detaljer, hvorfor disse er nyttige, og hvor og når de kan benyttes for å gjøre fisket enklere.

 

De som bruker og behersker en spiral, snakeroll, en snap-T med mer, har som regel både forstått hva de skal brukes til og hvilke fordeler de gir for gitte situasjoner. Disse menneskene er også typisk i fiskesituasjoner stadig vekk der de absolutt får god bruk for dem.

 

Vi stilles overfor mange ulike utfordringer. Vi fisker i sjø og vi fisker i elv, vi fisker i vind og vi fisker i strøm. Vi fisker med lett 1-hånds, og vi fisker med tung 2-hånds, vi fisker etter små fisk og store fisk, vi fisker i åpent terreng, og vi fisker med trærne rundt oss.

 

Spesialene er laget for et formål til en situasjon. De er noe mye mer enn fine ord å strø om seg med, de er noe mye mer enn fine kast å se på.

 

Hva hadde fluefisket vært uten kjennskap til selve fisket? Hva hadde fluefisket vært uten det kastetekniske?

 

Neida, alle trenger ikke å ta den helt ut. Vi er forskjellige, vi fisker forskjellig, i forskjellige situasjoner. Det har med ambisjoner, preferanse, tid, og mye mye mer å gjøre. Så ja, la oss være forskjellige, men la oss være enige om at fisketeknikk og kasteteknikk ikke bør settes opp mot hverandre, men sees på som to ting som forener. Det er mulig å ta kunnskap om det fiskemessige til de helt store høyder også, akkurat som med kasteteknikk, og det må da bare være en fordel.

 

Respekt.

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg synes du skal fortsette med å være stolt jeg, Demko. Er ikke lengre siden jeg selv var på samme stadium og har ikke blitt mer blasert enn at jeg husker følelsen av å se snøret ruse ut noen metre. For ikke å snakke om når du kjenner det napper i knuten, eller koblingeng mellom snøre og backing. La deg heller ikke bli deppa av alle disse forståsegpåerne og alle innvendiger og råd de kommer med, de mener det godt og er gode på bunnen, men deres trang til det perfekte, gjør at hver gang jeg får ei saftig griserumpe, eller misslykket kast. Titter jeg meg rundt for å se om det er noen fra forumet som sitter der inne i buskene å gliser.

For ikke å snakke om gleden ved å få lagt flua perfekt i et vak og se et fisken tar, det er vel noe av det største man kan oppleve med klærne på. Da føler man seg som fluefisker. Er flua til alt overmål selvbundet, da er man enda et skritt nærmere Nirvana.

Lykke til videre Demko, du har så inni hel...te mye moro foran deg.

 

Hilsen Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

Demko er en heldiggris! Han er i den fasen hvor alt er i utvikling fremover og vil oppdage nye ting hele veien. Åååå som jeg savner den tiden!

 

Selv er jeg derimot kommet i den fasen hvor jeg vet at folk ler i buskene og at jeg bare får ta det med et smil. Det blir ikke bedre likevel, hehe. Spesialkast er nok muligens blitt en del av reportoaret, men navn på dem har jeg ofte ikke. Det er liksom blitt til at man hverken trenger navn eller forklaring på hvorfor. Man bare gjør kastene. Og enkelte kast bør nok helst ikke navngis. Så etter mange års studering, øving, diskusjoner, praktisering og feiling har jeg kommet til følgende: Hverken flue eller kast trenger navn for at man skal få en fisk i ny og ne, men det er styggelig moro å ha et navn på det når man en sjelden gang gjør alt riktig foran tilskuere. Det gjelder bare å gi seg umiddelbart etter suksessen.

 

Under opplæring av andre eller i instruksjonsbøker/dvd må man selvfølgelig navngi de forskjellige kastene, men i praksis er det sjelden enkelte av kastene bør utføres 100% perfekt (pussig nok). Hadde jeg fått full strekk på fortommen hver gang så ville jeg sikkert ha kastet bedre, men jeg er overbevist om at jeg hadde fisket dårligere. Vi som har deltatt en del i VM/EM sammenheng har ofte sett noen av de beste rett og slett kastet utrolig elendige kast og tenkt at det burde da ikke være noen problemer å slå slike kløner. Det er bare det at de gjør det med vilje! De kan, men vil altså ikke. Og enden på visa er at vi sitter igjen med skjegget fullt av postkasser og en plass et stykke ned på lista.

 

Det er, slik jeg ser det, selvfølgelig ingen ulempe å kunne kaste perfekt hvis man må. Da blir det jo enda lettere å ikke kaste perfekt. Eller? Likevel syns jeg norske fluefiskere er i overkant hysteriske i sin tilnærming til fluekasting. Det er vel fiskestang vi bruker, er det ikke? Og da er det vel ikke hvor mange fisk vi kaster forbi, men hvor stor sjansen er til å berge en flott fisk som teller... Altså; Fisk mer og kast mindre! Eller tar jeg feil her også?

 

Så Demko, får du fisk så har kastet vært perfekt selv om det ikke er på 30 meters avstand og med innlagt vinkling. 20m er knallbra og mer enn godt nok. Grattis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei Demko, har du først blitt hekta, tror ikke du går tilbake til haspelstanga. Gikk å bar på den i tre år før jeg skjønte at så frustrert blir man aldri, uansett griserumper, vindknuer og floker av diverse slag.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Selv er jeg derimot kommet i den fasen hvor jeg vet at folk ler i buskene og at jeg bare får ta det med et smil.

 

Gjør ikke noe det, Erik. Ingen kastere, uansett nivå og ferdighet kaster et perfekt kast hver bidige gang i en fiskesituasjon (hva som nå måtte være definert som perfekt). Det er altfor mange ting som påvirker i en fiskesituasjon. At noen ler av oss av og til må være helt greit, og like viktig er det å le av seg selv.

 

Se bare på OL, så mange feil som gjøres der, selv det vi kanskje karakteriserer som elementære feil, på toppnivå. Sånn er det bare.

 

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Selv er jeg derimot kommet i den fasen hvor jeg vet at folk ler i buskene og at jeg bare får ta det med et smil.

 

Gjør ikke noe det, Erik. Ingen kastere, uansett nivå og ferdighet kaster et perfekt kast hver bidige gang i en fiskesituasjon (hva som nå måtte være definert som perfekt). Det er altfor mange ting som påvirker i en fiskesituasjon. At noen ler av oss av og til må være helt greit, og like viktig er det å le av seg selv.

 

Se bare på OL, så mange feil som gjøres der, selv det vi kanskje karakteriserer som elementære feil, på toppnivå. Sånn er det bare.

 

Mvh. Jan.

 

Vel erik, tror ikke det er så mange som står og ler i buskene av deg akkurat... :) Skjelver i buksene er en annen sak  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg takler ikke å lage den perfekte trange bukten hver gang. Det som skjer er at den blir dritbra forover, så tenker jeg for mye på hvor fin ble, slik at det forplanter seg videre i bakslengen, og resulterer til katastrofe-baksleng(blir jo en bukt, men jeg føler at bukta forover gijen blir vanskelig å sette igang !) Noen tips her?^^

 

Jeg slet med det samme en periode selv, og gjør det av og til enda, men nå merker jeg det og retter det opp;)

Hvis du gjør samme feilen som jeg gjorde tidligere, så tegner du en "D" med stangtuppen hvis du ser kastet ovenifra. Der det blir en rett linje fremover og en buet bakover.

Noe jeg gjorde for å bli kvitt dette, var å stå inntil en vegg (med kastearmen mot veggen) å kaste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

det er et lurt triks......det er kjempemorro å instruere i kasting...... liker veldig godt å få gjort om kasterytmen til folk. fleste maser for mye.....husk laaaaaaaange dobbelttrekk......og rytmen reduseres.....sakte stangføring betyr ikke kortere kast, men omvendt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Henning

det er et lurt triks......det er kjempemorro å instruere i kasting...... liker veldig godt å få gjort om kasterytmen til folk. fleste maser for mye.....husk laaaaaaaange dobbelttrekk......og rytmen reduseres.....sakte stangføring betyr ikke kortere kast, men omvendt!

 

Dette var problemet mitt. Kastet helt ok opp til 20 meter, men over det ble det litt trøbbel til tider. Det var dobbeltrekk og kasterytme Staffan fiksa med meg, og det var helt utrolig hvor mye dette forbedrer kastinga.

Vil faktisk være så stor i kjeften, at jeg vil påstå at 80 % maser for mye med kasterytme/dobbeltrekk :)

 

 

EDIT: Jeg ser jeg skrev 20 meter.......La oss si 15 meter da, for ikke å ta helt av her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Blir like oppgitt hver gang lengdediskusjoner dukker opp. Synes disse er helt håpløse. ??? Man kan reise til toppidrettssenter å kaste 60 meter, men hvilken nytte gir det i praktisk fiske med ulik strømhastighet, bakevjer etc. Du kan mende til du blir lilla i trynet, men er like fucked. :P For min egen del kniper jeg mest fisk på distansen 10-15 meter og er heeelt cool. ;D Lengdekasting for laksefiskere???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Blir like oppgitt hver gang lengdediskusjoner dukker opp. Synes disse er helt håpløse. ??? Man kan reise til toppidrettssenter å kaste 60 meter, men hvilken nytte gir det i praktisk fiske med ulik strømhastighet, bakevjer etc. Du kan mende til du blir lilla i trynet, men er like fucked. :P For min egen del kniper jeg mest fisk på distansen 10-15 meter og er heeelt cool. ;D Lengdekasting for laksefiskere???

 

Det er fordi du bare får småfisk ;D ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Blir like oppgitt hver gang lengdediskusjoner dukker opp. Synes disse er helt håpløse. ??? Man kan reise til toppidrettssenter å kaste 60 meter, men hvilken nytte gir det i praktisk fiske med ulik strømhastighet, bakevjer etc. Du kan mende til du blir lilla i trynet, men er like fucked. :P For min egen del kniper jeg mest fisk på distansen 10-15 meter og er heeelt cool. ;D Lengdekasting for laksefiskere???

 

Det er fordi du bare får småfisk ;D ;D

 

 

Klart du føler deg truffet ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

vi som maser om kastelengder vet en ting.....det ligger i teknikk......dersom man ikke kan kaste kort kan man ikke kaste langt.....det er bare å luke vekk noen obligatoriske feil og man er kapabel til å øke rekkevidden....dvs. ta en tur til renatreffen 09.....vi lærer dere!

dette er dritgøy og skal garantere progresjon for de fleste.....! og til dere som synes vi maser....kom til renatreffen 2009, goy blir det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Henning

Blir like oppgitt hver gang lengdediskusjoner dukker opp. Synes disse er helt håpløse. ??? Man kan reise til toppidrettssenter å kaste 60 meter, men hvilken nytte gir det i praktisk fiske med ulik strømhastighet, bakevjer etc. Du kan mende til du blir lilla i trynet, men er like fucked. :P For min egen del kniper jeg mest fisk på distansen 10-15 meter og er heeelt cool. ;D Lengdekasting for laksefiskere???

Je tar de meste av fiskene mine mellom 5 og 12 meter.  Men ser KLART fordel av å kunne en del vannkast, mendetriks, friflyttriks, Og lærer en ser roooolige kastebevegelser, og dermed takler myyyke stenger, så får en jo finere, roligere presentasjoner også. ( Som oftest...da det er noen som gjør det nett like rolig samme hvilke utstyr de bruker )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Blir like oppgitt hver gang lengdediskusjoner dukker opp. Synes disse er helt håpløse. ??? Man kan reise til toppidrettssenter å kaste 60 meter, men hvilken nytte gir det i praktisk fiske med ulik strømhastighet, bakevjer etc. Du kan mende til du blir lilla i trynet, men er like fucked. :P For min egen del kniper jeg mest fisk på distansen 10-15 meter og er heeelt cool. ;D Lengdekasting for laksefiskere???

Je tar de meste av fiskene mine mellom 5 og 12 meter.  Men ser KLART fordel av å kunne en del vannkast, mendetriks, friflyttriks, Og lærer en ser roooolige kastebevegelser, og dermed takler myyyke stenger, så får en jo finere, roligere presentasjoner også. ( Som oftest...da det er noen som gjør det nett like rolig samme hvilke utstyr de bruker )

 

Ja, det at de gjør det like rolig uansett kommer av at de har hatt fokus på tekniske detaljer, og vet hvordan de må legge om for ulike stenger og ikke minst liner. Dette har også med erfaring å gjøre. Lengdediskusjonen her skal jeg ikke gå inn på nå, men vi bør huske på at fluefiske bedrives ganske bredt, og da mener jeg selvsagt i en fiskesituasjon.

 

Også er det som gammern sier der oppe; det er små korrigeringer som skal til for store løft. Ja, reis til Rena. Der er det fint å være.

 

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

For min egen del kniper jeg mest fisk på distansen 10-15 meter og er heeelt cool. ;D

 

Dersom man kun klarer å kaste 15 meter, så kniper man sjelden fisk som står lengre ut i elva/vannet.

 

Det må vel selv plaskefanten være enig i?!?? Forøvrig en fant som har brukt 20.000 slotti (ukelønna) på å kjøpe seg litt selvtillit (les: tur til Kola)... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

For min egen del kniper jeg mest fisk på distansen 10-15 meter og er heeelt cool. ;D

 

Dersom man kun klarer å kaste 15 meter, så kniper man sjelden fisk som står lengre ut i elva/vannet.

 

Det må vel selv plaskefanten være enig i?!??

Jeg er faktisk ikke enig med deg Karlsen. Det er gøy å kunne kaste langt på stille vann. I elv derimot har lange kast begrenset verdi. Er du verdensmester i luftmending er du heldig og får et kort flyt før flua striper på 30 meters kast. Fisker du vått derimot er det ikke så nøye. Forøvrig aner jeg ikke hva verdien på slotti er nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest erland fjell

20 meter er et ganske langt kast det, med femmerstanga og vanlig snøre for fiske, i hvert fall hvis det er snakk om skikkelig strekk og et pent nedlegg. Tror de fleste av oss har nok med 22-23 meter med slike krav. 25 begynner å bli skikkelig langt - med vanlig utstyr.

Har i grunnen inntrykk av at enkelte har lett for å legge på litt på både kastelengdene og vekta på fisken, og merkelig nok snakkes det fint lite om vind - det skal ikke store trekken til bakfra før man får flere meter omtrent helt gratis.

Bakkastet er det viktigste å trene på, ikke bare for nybegynnere......og tidlige stopp begge veger, etter min mening.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

jeg har sendt demko en pm.....jeg unnskylder all rabalder jeg begynnte å skape med mitt første innlegg.....jeg er så lei meg for det....men visste ikke alder.... dette er så flott så flott, han og kompisene SKAL opp på renatreffen neste sommer og vi som kommer dit skal ta vare på den....som konger.... er det flere enige? her snakker vi om en svært modig tenåring som lurer seg inn på et fora som det finnes mange grinete gamlinger.....disse gutta og flere til skal ivaretas....for at ikke jeg og andre skal gå 5på ved senere anledninger oppfordrer jeg at de som er i tenårene....forteller litt om alder.....som jeg angrer for balladen....som JEG var med å starte med sofistikerte uttalelser!

Demko.....det er så fint at slike som deg finnes....vi sees og høres!

 

staffan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Totalt enig med Staffan!

 

Hvis en har nådd et mål, f.eks 20 meter og vil fortelle hvor stolt han/hun er så skal man

alltid oppleve det unike om at kastelengde vissvass ikke betyr noe.

 

I sjøen så KAN(merk kan) det være forskjell på sjøørret vs null sjøørret, slik er hvertfall ofte tilfelle her.

 

Jeg var vel rimelig stolt første gang jeg kasta ut et snøre på 30 meter, var ganske fersk på forumet og fikk allerede da "pepper" for dette.

 

Med en god kasteteknikk så glemmer man kasta man gjorde på turen, i en fiskesituasjon.

Det gjør enhver til en bedre fisker. Det krever mye trening av teknikk. Stopper som nevnt litt tidligere er meget viktig. Bra stopper og lange dobbelt-trekk kan gjøre underverker. Bare å stå på å trene, i det uttalige. Det gir virkelige resultater. Vi trener i hall hver vinter, det har gjort hvertfall meg til en mye bedre kaster. Takket være beinhard trening nesten som en muskelbygger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

jeg har sendt demko en pm.....jeg unnskylder all rabalder jeg begynnte å skape med mitt første innlegg.....jeg er så lei meg for det....men visste ikke alder.... dette er så flott så flott, han og kompisene SKAL opp på renatreffen neste sommer og vi som kommer dit skal ta vare på den....som konger.... er det flere enige? her snakker vi om en svært modig tenåring som lurer seg inn på et fora som det finnes mange grinete gamlinger.....disse gutta og flere til skal ivaretas....for at ikke jeg og andre skal gå 5på ved senere anledninger oppfordrer jeg at de som er i tenårene....forteller litt om alder.....som jeg angrer for balladen....som JEG var med å starte med sofistikerte uttalelser!

Demko.....det er så fint at slike som deg finnes....vi sees og høres!

 

staffan

 

Dette står det respekt av Staffan :)

Men selv stiller jeg vel i Oldboys klubben i alder :(, men innen fluefiske er jeg fersk og kanskje litt nybegynner :). Og det er jeg faktisk litt glad for, da har jeg virkelig en kjempekjekk hobby som jeg aldri blir ferdig utlært i. Lærer noe nytt på hver en tur merker jeg :) Har i grunnen aldri målt opp hvor langt jeg klarer og kaste etc. og det fordi det ikke har betydd noe for meg. Men så har jeg heller ikke vært i så mange situasjoner der det kreves laaaange kast :-\ Har som regel fått fisk på de fleste turene jeg har vært på i vann som elv. Men jeg merker at det skjer forandringer i egen kasteevne, noe som er skikkelig morro og givende, og det skyldes som Toggi sier trening og atter trening (vi på øya her kan også trene i hall om vinteren) ;D

Så til deg Demko :) skikkelig flott  ;D og hadde det stått en fisk ute ved de 20metrene så er jeg nesten sikker på at du hadde tatt den ;)

Ta turen til Rena som Staffan sier og jeg er nesten 100% sikker på at du kommer tilbake igjen med innlegg om 30m+  ;D Som jeg har lest på forumet i gamle tråder så har du en unik mulighet å lære av disse "gamle gretne gubbene" så her er det bare å smi mens jernet er varmt. Men lov meg en ting Demko, når du blir eldre , ikke bli en sånn gammel gretten gubbe ;)

 

Skitt fiske og husk trening, trening og atter trening, for det er jo faktisk skikkelig morro det vi holder på med ;D

 

Mvh Dagbjørn

 

ps. Og en vakker dag skal jeg "Hyre" Toggi til å lære meg fiske i sjøen ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

For min egen del kniper jeg mest fisk på distansen 10-15 meter og er heeelt cool. ;D

 

Dersom man kun klarer å kaste 15 meter, så kniper man sjelden fisk som står lengre ut i elva/vannet.

 

Det må vel selv plaskefanten være enig i?!??

Jeg er faktisk ikke enig med deg Karlsen. Det er gøy å kunne kaste langt på stille vann. I elv derimot har lange kast begrenset verdi. Er du verdensmester i luftmending er du heldig og får et kort flyt før flua striper på 30 meters kast. Fisker du vått derimot er det ikke så nøye. Forøvrig aner jeg ikke hva verdien på slotti er nå :P

 

Når jeg gikk på videregående skole tolket jeg et dikt som (i min enfoldige verden) dreide seg om romvesener som kom for å overta planeten Tellus ved bruk av makt.

 

Tolkningen gikk (selvfølgelig) i retning av at det hadde bikket over for dikteren, og at flintsopp sannsynligvis var en ganske vanlig greie for den anerkjente poeten.

 

I følge min nevrotiske norsklærer dreide visstnok diktet seg om trær og hogging av regnskog. "Robotene" med lasersikter og sprengstoff, som meide ned "jeg"-personen og hans venner, var i realiteten anleggsmaskiner som la regnskog øde.

 

Jeg fikk karakteren 1 på min dikttolkning.

 

Nå tar jeg hevn. Hvordan klarte du å tolke "Dersom man kun klarer å kaste 15 meter, så kniper man sjelden fisk som står lengre ut i elva/vannet. " til "jeg er dypt uenig i at man kniper flest fisk på 10-15 meter hold"?!??

 

Karakteren på tolkningen er 1 minus!!! Mohahahahahahaha!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hehehe ;D Jeg er jo 23, og har stor respekt for de eldre gubbene. 

 

Lykke til demko ;)

 

Her inne finnes det mange ressurser innen kasting, og du vil få all hjelp du trenger!

Ta deg en tur til Rena ja, det er smart.(skal dit selv)

Hvis en virkelig liker å kaste utenom fiske så anbefaler jeg detalj-trening. Ikke alt på en gang.

Det hjalp meg veldig! For mye å tenke på blir fort vanskelig for en enkel sjel vettu ;D

 

NB! Ut å fiske i natt Syrstad, går sikkert en ettermiddags flight til Geiteryggen(Skien) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...