Gå til innhold

alle bør ha en hemmelig elv..........


Gjest staffan@epost.no

Anbefalte innlegg

Gjest erland fjell

Noe av det fineste med hemmelige elver er at der kan man sitte i ro og mak og følge med på det som skjer, og fiske etter de gyldne drømmenes prinsipp: et vak- et kast - en fisk.  Og alt uten fare for at noen kommer brasende og ødelegger moroa. Studere og lære seg fisken adferd når den er utforstyrret og slå til i det perfekte øyeblikket.

Men i følge  Kalla Jönssons lov om "iboande jäklighet", så er tiden i paradiset tilmålt. Der en går foran, følger andre etter. Det en vet, det  vet ingen, det to vet, det vet alle - før eller siden.

Petter  Wessel Zapfe var en fargerik mann, filosof, fjellklater og friluftsmann som hadde skjønt dette og tok til ordet for å starte "Hold Kjeft-klubben" allerede på 30-tallet en gang.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

dessidert den største ørreten jeg har fått er tatt i denne elva....... ca.84 cm.....vet ikke vekt, nærnere 7 kg. estimert vekt dersom du har boka mi så er det bilde av fisken i vannet på side 107 tror jeg!......fisker ikke på de som er små.....kilosfisk er veldig vanlig

 

Får man noe større i elv egentlig? Er det ikke da den trekker mot mjøsa staffan ;) Er vel det eneste stedet i Norget som huser slik fisk(vorma/glomma?). SÅ du har vel vært i nærheten, eller henger kunnskapen min i en tynn tynn tråd? ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i følge  Kalla Jönssons lov om "iboande jäklighet", så er tiden i paradiset tilmålt. Der en går foran, følger andre etter. Det en vet, det  vet ingen, det to vet, det vet alle - før eller siden.

Petter  Wessel Zapfe var en fargerik mann, filosof, fjellklater og friluftsmann som hadde skjønt dette og tok til ordet for å starte "Hold Kjeft-klubben" allerede på 30-tallet en gang.

 

Kloke ord fra Jönsson og Zapfe!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Du tenker på mafian du ;)

 

Ble stående å tenke på dette ute på gresset, måtte ut å se noen trange bukter rulle ut - på passe kort hold, og da ble det klinkende klart, vi har jo DVD-mafiaen! Huttetu!, det gikk kalde grøss nedover ryggen, slike skumle karer er en stygg trussel for alle hemmelige elver som faller i deres klør. :) :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i følge  Kalla Jönssons lov om "iboande jäklighet", så er tiden i paradiset tilmålt. Der en går foran, følger andre etter. Det en vet, det  vet ingen, det to vet, det vet alle - før eller siden.

Petter  Wessel Zapfe var en fargerik mann, filosof, fjellklater og friluftsmann som hadde skjønt dette og tok til ordet for å starte "Hold Kjeft-klubben" allerede på 30-tallet en gang.

 

Kloke ord fra Jönsson og Zapfe!  ;)

 

Du ligner skremmende mye på en kar jeg så på dvd her om dagen. De fisker i Nord Sverige, og du er potensielt han karen som lett fanger ørret, når alle andre ikke får det til. Is this you mr? Dessuten er det en kar som snakker som om han har fått heroindoser siden han var født. Ikke lett å glemme han karen liksom! Sniker seg rundt i busker og kratt og pilker med flue  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg går å inbiller meg at det finnes 7-8 kilos ørret i Renaelva f.eks.......vassdrag med flere vann og lett elv imellom finnes det slikelv....denne sto akkurat i innoset i et av disse vannet....i vannet er det fanget ørret på over 11 kg....ja på garn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kloke ord fra Jönsson og Zapfe!  ;)

 

Du ligner skremmende mye på en kar jeg så på dvd her om dagen. De fisker i Nord Sverige, og du er potensielt han karen som lett fanger ørret, når alle andre ikke får det til. Is this you mr? Dessuten er det en kar som snakker som om han har fått heroindoser siden han var født. Ikke lett å glemme han karen liksom! Sniker seg rundt i busker og kratt og pilker med flue  ;D

 

Om jeg fanger ørret så lett vet jeg ikke, men det er nok meg i den filmen ja. "Ørretjakt" heter filmen, og jeg tror ikke den røper noens "hemmelige" elv... ;)

(PS: Heroin og pilking med flue hører kanskje sammen? Like avhengighetsfremkallende begge deler..  ;D )

 

 

Det er nok allikevel ikke tvil om at fiskefilmer og internett har bidratt stort til at "bortgjemte" elver i dag blir besøkt hyppig av langtreisende fiskere.

Jeg vet om flere enn én elv, for å si det sånn, som nærmest er ødelagt pga for mye omtale på div internettsider - etter at folk har sett elven på film.

Kanskje flere filmer i fremtiden vil være som "Destiation X", der båter og guider er kamuflert for at ingen skal finne ut hvor det er filmet..

 

Litt av problemet med "hemmelige elver" er at de ikke er det for alle. Din "hemmelige" elv er kanskje mitt "spiskammer", eller omvent..

Hvis én person ikke liker elva like godt som deg, er det derfor stor sjanse for at han vil fortelle om elva til andre. Vi elsker å fortelle om "middels gode" elver til andre fiskere, gjør vi ikke, mens vi holder de gode elvene tett til brystet. I hvertfall gjør jeg det... :-X

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det er derfor det er så deilig å ha denne elvestrekningen å sitte ved....ingen får fiske der....ingen gjør det heller......Fiskereiser organisert til elver er på mange måter ødeleggende dersom ikke området er under er hardt regelregime!.....det er på høy tid at vi inngører i de fleste elver, men tilpasset bestander slike regler som i f.eks renaelva, til fjells bare et begrenset uttak til mat på turen.....

og dette ersom å banne i kjerka....lære lokalbefolkningen og især de som ikke vil høre på en "fornuftsmann" (ikke ment som meg sjøl),

det er de som burde først innse at fiskets polularitet er veldig skadelig for biotopen.....nei en elv kan ikkje vara evig vet du "Vrangstad"

nei kan aldri vara evig, veit du"!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

En av mine hemmelige elver er egentlig ikke hemmelig i det hele tatt (borrtsett fra her :)), mange har hørt om den og prøver seg, og de aller fleste gjør grundige bomturer - fordi hemmeligheten er når og under hvilke forhold elva viser seg fram. Og da er plutselig småfisken søkk borte, mens kilosfiskene, opp til 2-3 kg, har gått på elva  og er "overalt". Det er snakk om en dag, to høyst, kanskje bare noen timer. Og et par ganger i løpet av sommeren. Så hemmeligheten er like gjerne å skaffe seg naturkunnskapene og innrette seg slik at man kan være der akkurat da.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og en hemmelig elv. Huser ikke stor fisk. De største jeg fikk der i år var bare pannefisk. Men det er ingen andre der bortsett fra rein, korp og ørn  ;D

 

Utrolig godt å ta en tur inn dit. Telt, bål, dyreliv og småtasser på flue :)

 

Mvh

Bjørnar

...turen er gjevest...

Kom du deg endelig opp på fjellet, nordi Bogen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Her er et par bilder fra det som KAN bli min nye hemlige elv. Oppe på fjellet flater den ut og meandrerer i flotte, passe dype svinger.

 

Nå synes jeg vi beveger oss litt for nært mitt kjærneområde... HJEEELP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er for mange hemmelige elver jeg... Skulle vært flere vellkjennte elver med kart (som Glommaguiden), klekketabeller +++ Det er fordi det er for få sånne elver at alle bare måååå i Skrukkedalsrenna/Hemsila/Rena...

 

Så hadde det blitt litt mindre fluedengere i Hemsedal og så hadde (kanskje) noen flere fått øynene opp for potensialet som ligger i norske ørretelver  :o

 

Men bevares noen hemmeligheter må man ha  ;D

 

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...