Gå til innhold

Forsvinner harren i G.lågen?


Norway

Anbefalte innlegg

Fisket en uke i Gudbrandsdalslågen Sone 7 i sommer fra der Lorelva renner inn og ned til Rolstad camping.

Tidligere har dette vært en elvestrekning som har huset harr av grei størrelse, samt ørret selvfølgelig.

I år landet jeg kun et par små harr på hele turen. En eldre fisker jeg traff mente at det var snakk om en drastisk tilbakegang mht harr.

Jeg observerte urovekkende store stimer med ørekyte i elva. Har andre fiskere samme erfaring som meg når det gjelder harren i øvre deler av G.lågen? Kan det i så fall dreie seg om naturlige svingninger i harr bestanden? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri fått spesielt mye harr i dette området, men det har jo slengt en og annen - fisk fra rundt halvkiloen og litt oppover - men nesten ikke småharr (jeg snakker om de siste 10-15 åra).  Det kan selvsagt ha noe med hvilke strekk i området jeg fisker mest, men tror også - som antydet ovenfor - at det kan ha noe med gyteforhold å gjøre.  Det er jo ikke akkurat villmark rundt elva, og jeg har aldri merket at lokalbefolkningen bryr seg om hva som skjer med elv, kanaler og sidebekker.  Dessuten betrakter de vel harren som ufisk og gir blanke i om den forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

 

Registrerer at flere er av samme oppfattning som meg når det gjelder Sone 7 og harr. Trist  :(

Synd at ikke harr har samme status blandt norske sportsfiskere som i f.eks Sverige mener nå jeg.

Dersom tilbakegangen skyldes flom(95), ødelegging av gyte-og oppvekstbiotoper, ørkyte og overfiske, synes jeg de som forvalter denne elvestrekningen burde gjøre noen grep. Finnes det ingen nasjonale bestemmelser som forvalterne av elva må følge, tenker da på krav til å ivareta elvas artsmangfold. Har forvalterne lov til å bare se på at en fiskeart "forsvinner"?

Er helt enig med Staffan om at det burde fredes fisk over en viss str. Det finnes mange ulike meninger om eks. Kvennan, men skal tro om ikke deres gode bestand av stor harr og ørret ikke også har en sammenheng med deres forvaltningsprinsipper?

Finnes det steder i Norge der det utsettes harr, eller gjelder dette bare ørret?

Sone 7 er har mange av de kvalitetene som en god fiskeelv skal ha, vakker natur, klart vann og utfordrene fluefiske, det ville derfor være synd om ikke noen tok tak i problemet med den synkende bestanden av harr.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvaltning?  Jeg har fisket der i mange år, har hytte ikke så langt fra Lora/Lesja, leser lokalavisa Vigga hele sommerhalvåret, kjenner og snakker med en del fastboende i NordGudbrandsdalen, men jeg har aldri hørt at noen driver noen forvaltning av elva fra Rolstad camping til utløpet av Lora.

 

Derimot har jeg hørt folk si at de ser fram til at elva blir så liten senhøstes at de kan dra til djuphølene der fisken da samles og høste dem inn.  Har ikke peiling på om de bruker not eller rykker dem. 

 

OK - disse rovfiskerne er kanskje ikke så mange, men de er der, og bygdene veit om det, men det virker som dette er akseptert, iallefall mer akseptert enn å reagere mot det og gi vandalene en smekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er helt relatert til det du skriver om, men har siden min fødsel vært fast gjest i vinstra-området. Mor, far og jeg har fisket vinstra -kvam område tre-fire uker vært år så lenge jeg kan huske. Min fluekarriere startet her og harren var den fisken som trigga det hele,( min fluefiskekarriere) den var vanskelig å få på mark. Muttern vant selfølgelig alle års fiskekonkuranse med ørreter på fra 2- 4 kilo på mark, hu var en snikende indianer med enorm tålmodighet.

Senere tid så har jeg fisket mye i frya område, både fordi det er fint der og det kan pakkes inn i en dagstur fra der jeg bor. Min erfaring er motsatt av din, dette dreier seg om høstfiske med lite vak og aktivitetet, Superpuppan er stikkordet og det funker . Ikke uvanlig å få 100 harr på 3-4 timer, så mitt spørsmål er egentlig noe jeg hadde lyst til å starte en egen tråd om. Hvordan kan denne elva huse så enorme mengder av fisk i denn størrelsen på så små områder, og er det noe vi kan gjøre for å få opp snittstørelsen. Drar jo hit fodi det er lett og det vanker jo allid bonusfisker på 6-7-1kg en gang iblant.Var der nå i helgen som en siste kronen på verket for tørrfluesesongen, minste vannføring jeg har sett og gamle plasser lå som skogstjern, helt stille. Fant allikavel et harr høl, hvor jeg dro 50-100 harr, hvem teller på 4-5 timer. Mitt spørsmål er mengden av småfisk, ikke mangel på fisk. Men dette er nedefor frya flyplass.Kaster all fisk tilbake, men jeg lurer på om dette er lurt? Uansett min erfaring er , harren i lågen fighter bedre en den i glomma. og snitt vekta er mindre i forhold til cm, harr lågen 40 cm= 350 gram, Harr glomma 40 cm = 500 gramm. Elsker

Lågen, er de noe jeg kan bidra med, så forresten tre fisk hoppe etter hunderfossen på vei hjem,(i bilen) de var ikke 100 gramm!, observerte ditto mange fluefiskere, er ikke ørreten underlagt samme gytetid som resten av landet? Har desverre ikke satt meg inn i reglene da jeg bare fisker der sjeldent i senere tid(høstfiske etter harr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Flommen i 95 ødela for lågen ved Lillehammer/Fåberg. Hadde mye bra harrer mellom 700-1000g her tidligere, men mindre nå....

 

Det er lenge siden flommen i -95. Merkelig at ikke bestanden av harr er på opptur. Er det slik at det oppstod permanent skade på selve elveløpet med tilhørende gytebekker? Eller er det overfiske, ørekyte, global oppvarming.... som må ta sin del av ansvaret for at harren ikke lenger er så tallrik som den var tidligere?

 

Synd ikke noen tar tak i denne utfordringen. For min del ser jeg gjerne at harren måtte vende tilbake til tidligere gullår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Vet ikke om dette er helt relatert til det du skriver om, men har siden min fødsel vært fast gjest i vinstra-området. Mor, far og jeg har fisket vinstra -kvam område tre-fire uker vært år så lenge jeg kan huske. Min fluekarriere startet her og harren var den fisken som trigga det hele,( min fluefiskekarriere) den var vanskelig å få på mark. Muttern vant selfølgelig alle års fiskekonkuranse med ørreter på fra 2- 4 kilo på mark, hu var en snikende indianer med enorm tålmodighet.

Senere tid så har jeg fisket mye i frya område, både fordi det er fint der og det kan pakkes inn i en dagstur fra der jeg bor. Min erfaring er motsatt av din, dette dreier seg om høstfiske med lite vak og aktivitetet, Superpuppan er stikkordet og det funker . Ikke uvanlig å få 100 harr på 3-4 timer, så mitt spørsmål er egentlig noe jeg hadde lyst til å starte en egen tråd om. Hvordan kan denne elva huse så enorme mengder av fisk i denn størrelsen på så små områder, og er det noe vi kan gjøre for å få opp snittstørelsen. Drar jo hit fodi det er lett og det vanker jo allid bonusfisker på 6-7-1kg en gang iblant.Var der nå i helgen som en siste kronen på verket for tørrfluesesongen, minste vannføring jeg har sett og gamle plasser lå som skogstjern, helt stille. Fant allikavel et harr høl, hvor jeg dro 50-100 harr, hvem teller på 4-5 timer. Mitt spørsmål er mengden av småfisk, ikke mangel på fisk. Men dette er nedefor frya flyplass.Kaster all fisk tilbake, men jeg lurer på om dette er lurt? Uansett min erfaring er , harren i lågen fighter bedre en den i glomma. og snitt vekta er mindre i forhold til cm, harr lågen 40 cm= 350 gram, Harr glomma 40 cm = 500 gramm. Elsker

Lågen, er de noe jeg kan bidra med, så forresten tre fisk hoppe etter hunderfossen på vei hjem,(i bilen) de var ikke 100 gramm!, observerte ditto mange fluefiskere, er ikke ørreten underlagt samme gytetid som resten av landet? Har desverre ikke satt meg inn i reglene da jeg bare fisker der sjeldent i senere tid(høstfiske etter harr).

 

Artig lesning robban :)

 

imponerende og mye fisk du får da ;)

 

ser tråden er gammel...men ja, alt for mye av harren i det området, kakk til krampa tar deg robban neste gang :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Flommen i 95 med påfølgende bunnfrysing, samt graving i elva for å selge masse til statens vegvesen ødela mye, spesielt på lesjaleira. Idiot-grunneiere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flommen i 95 med påfølgende bunnfrysing, samt graving i elva for å selge masse til statens vegvesen ødela mye, spesielt på lesjaleira. Idiot-grunneiere...

 

de har gjort det der alle sideelvene renner ut også vettø for styggmange år siden..

 

flommen i 95 ødela mye :-\ 

 

men ser ut som innsektslivet begynner og ta seg opp igjen...virker sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...