Gå til innhold

Toll på brukte ting


Gjest Sjur

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål. Jeg har nylig kjøpt en brukt fluesnelle av en privatperson i USA på ebay. Nå ringte det nettoppp en kar fra posten og informerte om at toll og avgifter beløp seg til 923,-! Snella betalte jeg 600 dollar for + 35 dollar i frakt/forsikring.

 

Trodde brukte greier var fratatt iallefall moms? Noen som vet?

 

Mvh Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket nettopp med posten igjen. Det skal betales moms uavhengig om varen er brukt eller ny. Det gjelder imidlertid andre regler for varer eldre enn 100 år.

Så hvordan kan man unngå dette lovlig? Har jeg bare vært uheldig i og med at min pakke ble stoppet?

 

Skal iallefall tenke meg om to ganger ved kjøp på ebay igjen...

 

Mvh Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så syns jeg du fortjente toll på snellen din ;)

 

Jeg pleier å spørre om de kan sende varen uten å sette verdi på pakken. Noen kvier seg for dette og da går det an å sette en lavere verdi enn varen egentlig er. Summen/verdien er i utgangspunktet en forsikringssum og det er ut av denne du betaler toll (som du vet). Så lenge varen har et pakkenr. kan den spores og den får stort sett bare det om det finnes en vedi/forsikring. Med andre ord kan pakken ha en annen verdi enn det du betalte for den.

 

Pakker som vareprøver, gaver skal ikke fortolles så det går an å sette verdi på pakker men skrive vareprøve eller gave i teksten over. En annen ting er å spørre om det kan pakkes i et brev/konvolutt. Det blir andre regler da av en eller annen grunn uten at jeg vet hva dette kommer av. Det er også billigere å sende brev enn pakker. Den største konvolutten jeg har sendt er A3 med bobleplast.

 

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er å spørre om det kan pakkes i et brev/konvolutt. Det blir andre regler da av en eller annen grunn uten at jeg vet hva dette kommer av. Det er også billigere å sende brev enn pakker. Den største konvolutten jeg har sendt er A3 med bobleplast.

 

Det er ikke andre regler på konvolutter, men kanskje en annen praksis. Det er jo ikke moms på bøker, blant annet, så om pakken ikke ser ut til å inneholde ting med verdi eller det ser ut som bøker så sjekkes det normalt ikke i tollen. Blir det sjekket derimot slipper du ikke unna moms. Vet om tilfeller hvor pakker har blitt sendt uten oppgitt verdi og uten faktura inni hvor tollen har spurt om å få kopi av kvittering fra ebay.

 

Så selv om man kan være heldig i blant så bør man alltid forvente å måtte betale mva + tollgebyr når man handler på ebay og ta dette med i regnestykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis kjøpte klokke(red)gjennom ebay..Han betalte 1300 kr, men pakken ble merket med 30 $ verdi. Ergo 0 i avgifter og moms :)

 

Har ved flere anledninger spurt orvis om triksing og fiksing med verdien på pakka, men har bare fått avslag hver gang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil uansett ikke anbefale "triksing og fiksing" når det kommer til toll og moms.

For det første kan man risikere en saftig bot, for det andre synes jeg personlig det er litt som å snyte på skatten.

Hvis andre vil åpent stå frem som skattesnytere og gjøre sitt beste for å smugle og unndra seg avgifter, dem om det.

Men du KAN risikere straff. -og avsender kan også risikere å bli straffeforfulgt og vil kanskje vegre seg mot å være med på det.

 

Merk at det for det meste ikke er toll det er snakk om, men moms (på varens verdi + frakt) på 25%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil uansett ikke anbefale "triksing og fiksing" når det kommer til toll og moms.

For det første kan man risikere en saftig bot, for det andre synes jeg personlig det er litt som å snyte på skatten.

Hvis andre vil åpent stå frem som skattesnytere og gjøre sitt beste for å smugle og unndra seg avgifter, dem om det.

Men du KAN risikere straff. -og avsender kan også risikere å bli straffeforfulgt og vil kanskje vegre seg mot å være med på det.

 

Merk at det for det meste ikke er toll det er snakk om, men moms (på varens verdi + frakt) på 25%.

 

Men betaler jeg momsen i USA også ved bestilling av varer? Står jo ingenting på de amerikanske sidene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil uansett ikke anbefale "triksing og fiksing" når det kommer til toll og moms.

For det første kan man risikere en saftig bot, for det andre synes jeg personlig det er litt som å snyte på skatten.

Hvis andre vil åpent stå frem som skattesnytere og gjøre sitt beste for å smugle og unndra seg avgifter, dem om det.

Men du KAN risikere straff. -og avsender kan også risikere å bli straffeforfulgt og vil kanskje vegre seg mot å være med på det.

 

Merk at det for det meste ikke er toll det er snakk om, men moms (på varens verdi + frakt) på 25%.

 

Men betaler jeg momsen i USA også ved bestilling av varer? Står jo ingenting på de amerikanske sidene..

 

I USA er det ikke moms på samme måte som i Norge, men "sales tax" som varierer fra stat til stat. Noen nettbutikker som selger mye til utlandet tilbyr tax-free, men det eneste det fører med seg er at du må få denne tax'en refundert, på samme måte som turistene i Norge som kjøper "tax Free" lusekofter får pengene igjen på Gardemoen. Det er en del pes med det, når det skal gjøres på 600 kilometers avstand...

 

Sales tax er ofte ikke mer enn 6-11% og som regel inkludert i prisen allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler ofte kroker fra Lakeland flytying som er Engelsk. Der blir engelsk mums trukket fra hvertfall.

Det går selvfølgelig an å be folk sende pakker som gave så du slipper mumsen. En kompis av meg fikk GPS fra statene innpakketigavepapir med bursdagskort og greier. Problemet er når pakka forsvinner på veien eller er ødelagt, for da er penga dine tapt.

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler ofte kroker fra Lakeland flytying som er Engelsk. Der blir engelsk mums trukket fra hvertfall.

Det går selvfølgelig an å be folk sende pakker som gave så du slipper mumsen. En kompis av meg fikk GPS fra statene innpakketigavepapir med bursdagskort og greier. Problemet er når pakka forsvinner på veien eller er ødelagt, for da er penga dine tapt.

 

M

 

I følge personen i posten så gjelder dette momsfritaket for "gaver" kun opp til en viss verdi. 1000 kroner tror jeg.

 

Mvh Sjur

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil uansett ikke anbefale "triksing og fiksing" når det kommer til toll og moms.

For det første kan man risikere en saftig bot, for det andre synes jeg personlig det er litt som å snyte på skatten.

Hvis andre vil åpent stå frem som skattesnytere og gjøre sitt beste for å smugle og unndra seg avgifter, dem om det.

Men du KAN risikere straff. -og avsender kan også risikere å bli straffeforfulgt og vil kanskje vegre seg mot å være med på det.

 

Merk at det for det meste ikke er toll det er snakk om, men moms (på varens verdi + frakt) på 25%.

 

Jo jeg ser at det er skattesnyteri men jeg skulle ikke sagt det om det gjaldt hundretusen.

 

At vi i Norge har en maks grense på 200 er helt latterlig. Det er en sum som stammer fra det glade 70tallet. At ikke staten klarer å øke denne satsen er for meg helt idiotisk. Tenk så mye papirarbeid tollerne har på småsummer. Det jævligste er at de legger på tollavgift på 95 kr.

 

Hva er forskjellen på å handle i statene og ta det med på flyet eller å få varen sendt i posten? Bortsett fra at du er fysisk tilstede!

 

Jeg tviler på at noen hadde tatt med seg en snelle til 1000 nkr og gått på det lokale tollhuset for å "gjøre opp" skatter og avgifter. Jeg hadde i alle fall ikke gjort det.

 

Jeg har kranglet mye med tollere og posten på varer jeg selv har produsert som de mener er tollpliktige. Det var da jeg lærte betydningen av vareprøve og gave.

 

Hilsen toppskattbetaler

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sales tax er ofte ikke mer enn 6-11% og som regel inkludert i prisen allerede.

 

Hæh? Med noen standardiserte unntak (som f.eks. bensin), tror jeg ikke har sett priser inkl. sales tax noen steder i USA, og iallefall ikke på nettet. Normalt er det ikke opp til selger å innkreve sales tax hvis salget går til en stat hvor selger ikke har utsalgssted, da faller det formelle ansvaret på kjøper som selv skal deklarere og betale lokal sales tax i sin stat (iallefall er det slik i noen stater, selv om selvfølgelig "alle" gir blaffen i å betale).

 

Ellers er jo reglene rundt toll og avgift ypperlig forklart på www.toll.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så syns jeg du fortjente toll på snellen din ;)

 

Sigve

 

He he! En smule intern denne Sigve? Du kan kanskje forklare....

 

Mvh Sjur

 

ALDRI ;D Ebay suger spessielt når du sitter i nabobygda og byr på samme snella :rolleyes: Samtidig så kjenner jeg meg litt skyldig for at du betalt litt mer enn hva du kunne gjort.

 

Vennlig hilsen ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sales tax er ofte ikke mer enn 6-11% og som regel inkludert i prisen allerede.

 

Hæh? Med noen standardiserte unntak (som f.eks. bensin), tror jeg ikke har sett priser inkl. sales tax noen steder i USA, og iallefall ikke på nettet. Normalt er det ikke opp til selger å innkreve sales tax hvis salget går til en stat hvor selger ikke har utsalgssted, da faller det formelle ansvaret på kjøper som selv skal deklarere og betale lokal sales tax i sin stat (iallefall er det slik i noen stater, selv om selvfølgelig "alle" gir blaffen i å betale).

 

Ellers er jo reglene rundt toll og avgift ypperlig forklart på www.toll.no.

 

Er ikke sales tax og VAT 2 forskjellige ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke salstax og VAT 2 forskjellige ting?

 

Ulike navn, men egentlig det samme. En generell skatt/avgift på salg av ting, hvor eksport som regel er unntatt. På denne siden av Atlantern kaller vi det VAT, i junaiten sales tax.

 

Og hvem sier vi ikke lærer noe nytt hver dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil uansett ikke anbefale "triksing og fiksing" når det kommer til toll og moms.

For det første kan man risikere en saftig bot, for det andre synes jeg personlig det er litt som å snyte på skatten.

Hvis andre vil åpent stå frem som skattesnytere og gjøre sitt beste for å smugle og unndra seg avgifter, dem om det.

Men du KAN risikere straff. -og avsender kan også risikere å bli straffeforfulgt og vil kanskje vegre seg mot å være med på det.

 

Merk at det for det meste ikke er toll det er snakk om, men moms (på varens verdi + frakt) på 25%.

 

Men betaler jeg momsen i USA også ved bestilling av varer? Står jo ingenting på de amerikanske sidene..

 

I USA er det ikke moms på samme måte som i Norge, men "sales tax" som varierer fra stat til stat. Noen nettbutikker som selger mye til utlandet tilbyr tax-free, men det eneste det fører med seg er at du må få denne tax'en refundert, på samme måte som turistene i Norge som kjøper "tax Free" lusekofter får pengene igjen på Gardemoen. Det er en del pes med det, når det skal gjøres på 600 kilometers avstand...

 

Sales tax er ofte ikke mer enn 6-11% og som regel inkludert i prisen allerede.

 

Dette medfører ikke riktighet. Sales tax legges bare til hvis du kjøper varen i butikk, og denne varierer fra stat til stat. Bestiller du varer fra utlandet eller fra en annen stat en der butikken ligger så slipper du sales tax! ;)

Sales tax er aldri inkludert i prisen, men legges til når du kommer til kassen for å betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette medfører ikke riktighet. Sales tax legges bare til hvis du kjøper varen i butikk, og denne varierer fra stat til stat. Bestiller du varer fra utlandet eller fra en annen stat en der butikken ligger så slipper du sales tax!  ;)

Sales tax er aldri inkludert i prisen, men legges til når du kommer til kassen for å betale.

 

Skal du først rette på noen, så kan du godt legge til litt ekstra presisjon. Det er ikke snakk om "i butikk", men "fra butikk", altså det amerikanske tilsvarende av norsk mva-pliktig. Som jeg tidligere har påpekt, er kravet til betaling av sales tax noe annet enn kravet til selger om innkreving av sales tax. For alle praktiske formål har du selvfølgelig rett i forenklingen om ved bestilling fra en annen stat enn den leveringsadressen befinner seg i, så slipper man sales tax. Mer presist så trenger ikke selger å innkreve sales tax på en slik transaksjon. Det mest vanlige unntaket i den praktiske verden er for butikkjeder med utsalgssteder (egentlig "business presence") i flere stater, f.eks. så slipper alle amerikanere sales tax på varer fra Amazon, unntatt de som bor i Washington (og andre stater hvor de har distribusjonssentre, f.eks. KY.) Bestilling fra f.eks. Best Buy, Office Depot eller andre relativt landsdekkende kjeder utløser sales tax for alle som har en slik butikk i sin stat, uansett om det bestilles på nettet eller ei. Samme med Dell, som sliter litt med dette, pga av sine mange småanlegg rundt om i USA, så får de fleste internetthandlere sales tax. Ikke rart de kunngjorde at de skulle legge ned mange slike steder tidligere i år. På store registeringspliktige kjøp, som f.eks. en bil, kan man få artige kuriositeter med en sats som baseres både på beliggenheten til utsalgssted og bosted til kjøper, siden satsene settes lokalt og varierer mellom kommuner (county) og tettsteder/byer osv.

 

Forøvrig er vel USA sitt system et av de få (om ikke den eneste) hvor selger konsekvent oppgir pris uten sales tax. I Norge er det heldigvis litt greiere med at oppgitt pris faktisk er det man skal betale. De frekkeste i junaiten kan f.eks. annonsere $19.95 for en vare, men så kommer du til kassa, så var det etter en $35 mail-in-rebate, $3 embalasjegebyr, 10% avslag ved medlemskap i handleklubben, slik at man må hoste opp $19.95+$35+$3+10% = $63.75 pluss sales tax på 8%, altså $68.84 for å ta varen ut av butikken. Så prislappen på $19.95 er bare vås, men så får man tilbud om 15% avslag hvis man tegner seg et gratis kredittkort, hvorpå man som regel skriker hysterisk og løper tomhendt ut av butikken med uforettet sak. Det kan nesten virke som om de tok utgangspunkt i den norske markedsføringsloven og så gjorde det motsatte...  :P

 

Sånn, da var det kanskje skrevet nok om sales tax for denne gang..  ;D  Norge er uansett på topp med 25%, Number one baby! Men vi vil neppe hvile på våre laurbær, ryktene sier at bak lukkede dører betegnes en mva-sats på under 50% som et regelrett smutthull i skattesystemet av våre rød-grønne venner.

 

Sjur, det er spesifikke regler for mva-refundering ved retur. Dette står brukbart beskrevet på www.toll.no. I korte trekk, ja du får igjen mva, men det er litt knotete ved at du må deklarere varen ut igjen gjennom toll-ekspedisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...