Gå til innhold

linekurv :D


RaymondDH

Anbefalte innlegg

  • Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Da er ny flexi stripper kommet i posten, det blir konge! ;)

 

Min gamle røyk siden jeg monerte belte feil. Jeg gjør alt litt kjapt og "gæli".

Målet er å lage en video ala Stig her inne for å kunne fortelle hvor praktisk denne tingen er hvis man

kveiler opp smart. Får man hodet sitt til å huske bevegelsene så går det meste på "autopilot" og man får utrolig sjelden vaser og man smiiiiiiler ;)

 

Så video kommer innen helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linekurv er en av (alle) de tingene jeg har tenkt massse på å kjøpe når jeg står uti med vann til låra og lina vikler seg fast i bein og armer og strøm og allt blir bare surr og vas, som jeg aldri husker å kjøpe da jeg står i butikke og klør meg i hodet fordi atr det var noe jeg hadde glemt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fikk en diger grønn balje fra Linekurv.dk i posten i dag... Virker ganske lovende etter en liten økt med tørrtrening, så det skal bli veldig spennende å se hvordan den klarer seg sammenlignet med Flexi-Stripperen i fiskesituasjoner og med tynn mono skyteline. Tror definitivt kurv vil være en fordel ved forskjellige inntrekkteknikker der kurven/brettet er plassert fremme/på magen, og det er også hovedgrunnen til at jeg prøver kurv, men om det er nok til å forsake Flexi-Stripperens suverene smidighet gjenstår å se.

 

Ved første øyekast er det et par punkter jeg ser forbedringspotensial på. For det første kommer beltet nesten helt garantert til å byttes ut med en annen patent. Kurven er nok i tyngste laget til å bruke samme type belte som på Flexi-Stripperen, men hvis jeg finner en egnet hempe kan kanskje bungee cord være tingen, evt. muligens en løsning med borrelåsjustering à la beltet på Simms' G3 Guide Convertible. Og videre taler alt for at stangholderen får en omgang med fil og sandpapir for å gjøre kantene noe mykere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyll litt vatn i bånn av den, så er det enda betre... Sklir betre gjennom ringane i fuktig tilstand. Elles er det også ein fordel at monoskytelina eg bruker, Amnesia, er litt vasstrukken. Då blir den mjukare og lager mindre krøll...

 

Ellers er det berre å seie at den frå linekurv.dk funker meir enn godt nok for meg. Har den aldri stramt på, så beltet er greit det. Lar den henge å slenge sånn passe langt nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fikk endelig prøvd linekurven under praktisk fiske i helga. Den funket i og for seg greit, og jeg kommer selvsagt til å gi den mer tilvenningstid, men foreløpig virker det ikke som Flexi-Stripperen kommer til å bli lagt på hylla eller ut for salg med det første... Foruten noen prøvekast med andres utstyr, brukte jeg utelukkende Varivas Airs skyteline hele helga, og som vanlig oppførte den seg upåklagelig. Selv om kurven holdt veldig bra orden på skytelinen og forhindret floker, selv under lengre transportetapper, er det noen moment jeg ikke er helt fornøyd med.

 

Hvis ett eller flere av de første inntrekkene gikk utenom/bommet på kurven, opplevde jeg det som vanskelig å få de påfølgende inntrekkene til å legge/holde seg i kurven. Dette gjorde det blant annet så godt som umulig å ha (nødvendig) løsline mellom snelle og kurv. Problemet eksisterte derimot ikke, eller var i hvert fall sterkt begrenset, med coated running line (f.eks. Airflo 40+), så det kan hende en solid core mono skyteline også vil ha nok masse til at den legger seg bedre til ro i kurven. I går morges våknet jeg forøvrig opp med verkende og til dels blålilla knoker/fingrer etter utallige mikrosammenstøt med konene og/eller kanten på kurven under raske inntrekk. Det høres kanskje mer alvorlig ut enn det egentlig er, og isolert sett er de ubetydelige, men den akkumulerte effekten er definitivt ikke behagelig. Man blir helt sikkert herdet etter hvert, men hvis man lever av fingrene/hendene sine, tror jeg dette kan være et sterkt argument for å velge Flexi-Stripperen i stedet for linekurv.

 

Det største problemet mitt med linekurven var som forventet beltet. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at løsningen med et uelastisk belte og en standard side release spenne fungerer imponerende dårlig! Som nevnt tidligere i tråden håper jeg at linekurven etter hvert skal bli et fullgodt alternativ i ekstremvær og eventuelt til spesielle fiskesituasjoner hvor Flexi-Stripperen ikke er helt ideell, men dette kommer helt og holdent til å være avhengig av at jeg finner en bedre belteløsning. Om det ikke allerede er det, kommer standardbeltet garantert til å bli et alt for stort irritasjonsmoment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var utrolig godt oppsummert sverreef, har akkurat samme erfaringer som deg ;)

Flexi stripper og Varivas air skyteline blir null krøll, har brukt bøtte endel og har til gode å synes den er bedre enn flexi.

 

Men smaken er som baken, på Bornholm og Mølen f.eks er nok bøtte klart bedre.

Men flexien har til nå vært en meget positiv opplevelse FOR MEG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk endelig prøvd linekurven under praktisk fiske i helga. Den funket i og for seg greit, og jeg kommer selvsagt til å gi den mer tilvenningstid, men foreløpig virker det ikke som Flexi-Stripperen kommer til å bli lagt på hylla eller ut for salg med det første... Foruten noen prøvekast med andres utstyr, brukte jeg utelukkende Varivas Airs skyteline hele helga, og som vanlig oppførte den seg upåklagelig. Selv om kurven holdt veldig bra orden på skytelinen og forhindret floker, selv under lengre transportetapper, er det noen moment jeg ikke er helt fornøyd med.

 

Hvis ett eller flere av de første inntrekkene gikk utenom/bommet på kurven, opplevde jeg det som vanskelig å få de påfølgende inntrekkene til å legge/holde seg i kurven. Dette gjorde det blant annet så godt som umulig å ha (nødvendig) løsline mellom snelle og kurv. Problemet eksisterte derimot ikke, eller var i hvert fall sterkt begrenset, med coated running line (f.eks. Airflo 40+), så det kan hende en solid core mono skyteline også vil ha nok masse til at den legger seg bedre til ro i kurven. I går morges våknet jeg forøvrig opp med verkende og til dels blålilla knoker/fingrer etter utallige mikrosammenstøt med konene og/eller kanten på kurven under raske inntrekk. Det høres kanskje mer alvorlig ut enn det egentlig er, og isolert sett er de ubetydelige, men den akkumulerte effekten er definitivt ikke behagelig. Man blir helt sikkert herdet etter hvert, men hvis man lever av fingrene/hendene sine, tror jeg dette kan være et sterkt argument for å velge Flexi-Stripperen i stedet for linekurv.

 

Det største problemet mitt med linekurven var som forventet beltet. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at løsningen med et uelastisk belte og en standard side release spenne fungerer imponerende dårlig! Som nevnt tidligere i tråden håper jeg at linekurven etter hvert skal bli et fullgodt alternativ i ekstremvær og eventuelt til spesielle fiskesituasjoner hvor Flexi-Stripperen ikke er helt ideell, men dette kommer helt og holdent til å være avhengig av at jeg finner en bedre belteløsning. Om det ikke allerede er det, kommer standardbeltet garantert til å bli et alt for stort irritasjonsmoment.

 

knallbra rapport! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke kurv er et tilvenningsproblem...eller skal vi si; utfordring.

jeg kastet min vegg imellom etter første turene for fire- fem år siden...

Jeg gikk til og med så langt at jeg skar av øverste halvdel av kurv, grunnet de samme irriterende sammenstøtene sverref henviser til....

Men dere kan jo tippe resten selv :(

Linen ble ihvertfall ikke liggende oppi kurv slik det var tenkt..

 

Frem med duck tape og reparerte hele greiene igjen, tilbake til orginal Orvis utseende...og den er god slik har jeg omsider funnet ut.

 

Plasserte den lengre ned på hofteparti og litt til siden....a la Runar Kabbe i sitt bruk av kurven.

Nå funker det godt, også til transport mellom fiskestedene med line i kurv....

 

Jeg har jo selvsagt også gledet meg over William Joseph beltet...som også funker greit i sjø til tross for manglende spiler i bunn. Ikke så velegnet å flytte seg rundt med løsline i kurv, men greit stående rolig å fiske...

førstevalg til skogs og fjellturer ihvertfall...tør ikke tenke tanken på flexi i vierkratt, eller bøtta med langt inn på fjellet :D

 

Hadde du sverreef kjøpt William Joseph snørekurv/belte istedetfor den grønne "kopibøtta", lagt flexi stripper oppi.....ja da har du den ultimate snørekurv ;D ;D

Tror faktisk jeg skal ha meg flexi stripper, men kun til å ligge i bunn av MJ beltet mitt :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm....en tanke som slo meg....

 

 

hva med å modifisere bøtta med å kjøpe sånn pakning på rull som man bare limer på kanten hele veien rundt...

 

gummipakning eller skum-materiale....

 

må jo være genialt med tanke på å spare knoklene for litt juling....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tilbake til orginal Orvis utseende...

 

Akkurat dette blir vel en ganske DRØY påstand, eller hva, Stig ???;D

 

Er forresten rimelig sikker på at det er kjeglene og ikke kanten som har forsørget "skadene", så trimming à la Stig eller polstring vil i tilfelle gjøre liten nytte. Tok bare med kanten i første innlegget som en helgardering. Siden jeg verken er klassisk pianist eller driver med finmekanikk, er ikke litt møre fingrer et stort problem for meg. Beltet og problemet med at linekveiler utenfor kurven trekker med seg påfølgende inntrekk ut av kurven, er derimot potensielle deal breakere. Som sagt ønsker jeg å ha kurv som et alternativ, så jeg håper inderlig at tilvenning (herding), annen skyteline - bruker tross alt bare Varivas Airs til flyt og intermediate likevel - og modifikasjoner av beltet vil gjøre meg like fornøyd med linekurven som jeg er med Flexi-Stripperen.

 

den grønne "kopibøtta"

 

...har forøvrig en detalj jeg likte godt i det integrerte bærehåndtaket ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm....en tanke som slo meg....

 

 

hva med å modifisere bøtta med å kjøpe sånn pakning på rull som man bare limer på kanten hele veien rundt...

 

gummipakning eller skum-materiale....

 

må jo være genialt med tanke på å spare knoklene for litt juling....

 

Faktiskt ein genial ide :D :D Da skal eg sjølv prøva :)

Har sjølv dunka min del av kroppen på Orvis bøtta, men etter ei lita stund so fant eg ut at lenger ned på hofta e kjempe digg ;D ;D Og dermed so va mesteparten av " vonde knokkla " vekke :) men dette var verst på vinter delen, med iskalle fingra og hende, for då gjør da so inni HEL.....ETE vondt når du smelle fingrane nedi kanten;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Orvis-bøtte før fjorårssesongen*, og slet fælt med hvordan jeg skulle ha den på. Nå tenker jeg ikke på det engang, bare skyver den litt lengre ned på låret og trekkarmen styrer automatisk vekk fra kanten.  Dessuten kan jeg nå etter inntrekk se ned og konstatere at alt snøret ligger i bøtta. I begynnelsen var ikke det noen selvfølge...  :rolleyes: 

 

* Ifølge flere tråder er jo denne bøtta forferdelig dyr, men vi ordnet det ved å droppe familieferien, samt selge unna barnesykkelen til lillegutt. Han får gå litt til.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så mange nevenyttige det finnes på forumet kan dette sikkert være en ide:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60101063.

Fiks et merke fra Orvis, klistre på siden og kast deretter kvitteringen. Du skal se budsjettet holder til noe ekstra stæsj denne sessongen også...

 

 

 

 

Ja denne var "flau"....

Står jo på hodet, feil vei ;D ;D

Bedre å bruke 600.- på noe som blir brukt, enn kaste bort 19.- på noe som ikke blir brukt...er min mening :D

Veldig enkel filosofi.

Og jeg tenker som mange andre har jeg registrert...godt det ikke er bare meg som er rar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det er en ting her Stig som du sikkert ikke har tenkt over, linekurven er en utvikling fra intet....ikeakrakken kan være like så solid og minst like bra....men den har ikke et merke, det er der skoen trykker......dersom man ikke forsøker å kreere her i landet så rygger vi bakover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh herre min hatt, skal vi ha denne evinnelige diskusjonen NÅ IGJEN...

 

"Orvis-bøtta er altfor dyr for oss som ikke liker den" vs "Ja, men den er veldig bra for oss som liker den" !

 

(man kan forøvrig bytte ut ordet "Orvis-bøtta" med "Sage", "Simms", "G. Loomis", "Kola-tur", "New Zealand", "Hemsila" eller andre ting som koster mer enn det billigste alternativ.

 

Jeg vurderer sterkt å ta opp i moderator-kretser at vi bør ha en egen kategori på linje med Off-topc, Utstyrsprat, Sjøfiske osv:

 

"Dyrt vs billig utstyr" - her diskuterer man frem og tilbake til man blir blå i ansiktet om det er moralsk / praktisk / etisk / økonomisk / økologisk / samfunnsmessig / signalmessig / kvalitetsmessig / næringsmessig / sosiologisk / motemessig / politisk og logisk forsvarlig å kjøpe "dyre merkevarer"  versus å kjøpe "andre ting" eller å "lage noe selv".

 

Jeg gleder meg vilt og hemningsløst til disse diskusjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...