Gå til innhold

Finnmark 2008


Gjest Trønder

Anbefalte innlegg

Gjest Trønder

Polmak i Finnmark fylke var målet for denne turen. Flyturen gikk ikke som planlagt da tåke hindret i oss å lande på Kirkenes lufthavn deretter ble det en lang busstur fra Lakselv , men uansett kom vi frem og måte kjøpe kort og desinfinisere utstyret vårt osv. Pengene rullet ut og enda hadde vi ikke fått startet fisket. Hytta fant vi fort da guiden viste oss veien og stilte seg tilgjengelig for oss slik at vi kunne starte fiske med det samme.

 

Polmakelva var som ventet meget fin, krystallklar og så ivrige som vi var, var det bare tull å vente på vak. Jeg er medlem av WHY WAIT (nr 2) på fluefiskesiden så venting var uaktuelt. Èn flue var nesten alltid på under hele turen og ble fettet godt inn i ett kjør. Flua Fero-Vera viste seg på sin beste side nok en gang og vi brukte kun flyteliner under hele fisket og spissen var på 0.18 til 0.20mm. Ikke akkurat fortommsky denne vakre fisken fra nord.

 

Da var det bare å plukke fisk og makan til sprek harr har jeg aldri opplevd. Vi hadde problemer med å ta inn fisk på 800g og i flere tilfeller trudde vi at laksen tok. Men nei da!! Harr!?! Dette hadde vi aldri forventet og morro var det helt til kvelden var omme. Men hvor var den store harren som vi var på jakt etter? Vi var uheldig med været til tider da klekkinger var langt unna og elvene var litt store.

 

Det hadde gått et ras i Polmakelva for noen år tilbake og bunnen var dekt av nesten bare sand så vegetasjonen var nok ødelagt til storharren som sikkert gikk opp til Polmakvann eller ned til Tana.

 

Flere elver som er lakseførende ble prøvd, deriblant Maskejohka. men stor harr sto fremdeles først i minnet og laksen for min del måtte bare vente litt. Den nydeligste elven vi prøvde var ’luftelva’ som hadde harr og noe ørret. Flere spreke harr på 900g til kiloen ble tatt så snittet var ganske høyt i en så liten elv som denne. Harren i denne vakre elva fikk navnet ’torpedoen’.

 

Men Tana elv er som det sies meget stor og en flod av en elv er nok riktig ord for dette vassdraget på nesten 40 mil. Vi måtte jo fiske her også etter laks, men elva(floden) var 1.5 meter over normalt og guiden vår trodde nok at vi var på tynn is med håp å fange laks. Det ble bare en veldig kort time etter laksen for deretter å sette på nymfer og tørrfluer etter harr i Tana elv. Det tok 5 minutter og der satt en harr på kiloen på nymfa......så glad for en harr har jeg aldri vært da det ble jubel langs bredden. Vera tok 7 harr og jeg 2. Fiske harr i Tana elv er noe spesielt og gjerne litt sjeldent. Men minnet fra den dagen glemmer jeg aldri. Erik Eikre tok en laks på litt over 1 kg på tørt (krok 14) i Polmakelva med samme flue nevnt ovenfor . Det ble ikke laks på meg denne gang.

 

 

Harren er som regel litt slapp, spesielt i Glomma med sidevassdrag, og derfor ble denne turen mer enn vellykket og finnmarkingene var svært hyggelige og hjelpsomme slik at turen vår ble et minne for livet. Takk til Kjell, Karl, Ove og Andreas (eieren av hytta som faktisk inneholdt mer enn det vi trengte)!

 

Jakten på storharren fortsetter!!

 

Mvh

Robert

 

60031_s.jpg

 

60032_s.jpg

 

60033_s.jpg

 

60034_s.jpg

 

60035_s.jpg

 

60036_s.jpg

 

60037_s.jpg

 

60038_s.jpg

 

60039_s.jpg

 

60040_s.jpg

 

60041_s.jpg

 

60042_s.jpg

 

60043_s.jpg

 

60044_s.jpg

 

60045_s.jpg

 

60046_s.jpg

 

60047_s.jpg

 

60048_s.jpg

 

60049_s.jpg

 

60050_s.jpg

 

robert_kj_rer_fisk.jpg

 

robert_tar_etter_h_ven.jpg

 

vera_h_ver.jpg

 

harr_under_vann.jpg

 

dobbel__medium_.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

dette var en utrolig fin artikkel som tok meg med til kjente sterder.......Polmakelva var jeg i i 1972....da kjørte jeg moped fra Østlandet og opp.....den gang påstår jeg at jeg fikk flere harr på langt over 2 kilo....sist jeg var i denne elva var i -96, da hadde sandras også ødelagt bunnsubstratet i elva........men det finnes få elver som er så vakre.....lykke til med storharrjakten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Liker slike rapporter, med masse flotte bilder  :)

Er det vak vi ser på det nederste bildet ?

Skikkelig sprut-vak, isåfall . . .

Det der en dobbel, hehe. Hadde litt langt mellom fluene, men fikk dem opp.  ;D

 

Var en liten strøm mellom som gjorde at det ble en kraftig sving på fortommen. Tydeligvis så kroka de hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker slike rapporter, med masse flotte bilder  :)

Er det vak vi ser på det nederste bildet ?

Skikkelig sprut-vak, isåfall . . .

Det der en dobbel, hehe. Hadde litt langt mellom fluene, men fikk dem opp.  ;D

 

Var en liten strøm mellom som gjorde at det ble en kraftig sving på fortommen. Tydeligvis så kroka de hverandre.

Fin rapport og flotte bilder :) Hvordan står det til med ørreten i det vassdraget der??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Fin rapport og flotte bilder :) Hvordan står det til med ørreten i det vassdraget der??

 

Ikke så mange av dem, men på den bildeserien der Vera håver fisken så får Kjell Vidar en kjempefin ørret på noe over 900g. Makan til spreke og fine ørret da gitt! Og du kan jo tenke deg han hadde det moro med 3ern. Så noen er det, men de var ikke akkurat i dominerende antall.  ;) Uansett så var det knallmoro med muligheter for laks og ørret midt blant all den flotte harren!  ;D

 

Fant en stor ørret jeg også, men den var lurere enn meg. Ikke akkurat noen bombe det da...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trønder

Hei folkens

 

Må si jeg ble positivt overrasket over tilbakemeldingene. Tusen takk skal dere alle ha.

 

Har enda en haug med bilder, men trenger litt tid til å sortere.

 

Skal legge ut enda mere snart.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en dagstur i laksjocka i sommer, men var nok uheldig med kulden iår, det var vel 4-6 grader når jeg og 2 kompiser var der rundt mnd. skifte jul/aug, det var rett å slett elendig med mye vann og frost røyk over vidda...det var de dårlige minnene!

 

Så de gode: - jeg var så heldig å treffe på Erik, Robert og Vera i elva, de overtalte meg til å droppe laksen og heller bli med de på harrfiske av alle ting, jeg som er oppvokst 30-40 meter fra elva har tatt noen harr før så det fristet ikke så veldi  ;), men jeg angrer ikke ett sekund på det,

tro hvorfor? Neste år blir laksen ikke ett tema ;D. Tror jeg lærte at fiske med lett utstyr kan være gøy, vannvittig gøy....siden søringan skulle ta harren så var det jo greit at jeg tok ørreten som sto under en busk å lurte på hvilken snadder som havnet på overflaten inni mellom alle trærne som stakk ut fra breddekanten, Fero Vera  :o! Verdens beste flue har jeg erklært til meg selv, den flua har gitt meg mere fisk enn alle andre fluer jeg kan huske, funker ikke de andre fluene, prøv en fero vera  ;), takker Vera for alle fluene hun bandt til meg og min sønn.

 

Staffan, du er jaggu en bereist mann, kjenner hver krok i dette langstrakte land, men det er kanskje ikke så rart når man kjører rundt på moped  :), håper du fikk mye stor fisk og masse fine opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg err bereist.....har til og med fiska i Thranevannan! Og jeg har mista bilen i Polmakelva, ja faktisk sant, glemte håndbrekken, ja det må ha vært det.....det ble litt mekking den sommeren, kondemnerte bilen etterpå!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars (eldstemann) vil til Finnmark og fiske. Lysten ble ikke mindre etter denne rapporten  :) :). Nå må kvinnen i huset overtales, får sette i gang den prosessen  ;D ;D. Flott Finnmark og harr reklame!!

Hvor finner jeg beskrivelsen av Fero Vera  tro??

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars (eldstemann) vil til Finnmark og fiske. Lysten ble ikke mindre etter denne rapporten  :) :). Nå må kvinnen i huset overtales, får sette i gang den prosessen  ;D ;D. Flott Finnmark og harr reklame!!

Hvor finner jeg beskrivelsen av Fero Vera  tro??

 

bjorni

 

Her finner du Vera-mønstre:

www.eikre-fly.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...