Gå til innhold

Inspirasjonstråd-Steinfluer


Ruffen

Anbefalte innlegg

Denne mangla  ;) Noen som har noen bra mønster? Den som står i boka til staffan er bra, det samme med airhead

Men er litt lei av de (selv om de funker :rolleyes:) Husk at dette er de fluene en trenger først når vinteren begynner å slippe taket i allefall av de som flyter :rolleyes: Legg ut det dere fisker med :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 124
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • 4 uker senere...

Forferdelig bilde og dårlig bundet flue :rolleyes: men drit i det, denne burde fiske bra Fin siluett og masse liv i vannhinna

Hva tror dere?

:)

 

Tror den funker ja..  ;D

 

Legger ved en som jeg lagde i helga..

Krok: Tiemco 102y str 11

Bakkropp: micro chenille svart

Kropp: Svart cdc dubbing

Vinge: vagwing

Hode: foam

Torax: Svart cdc spunnet

Tråd: Uni 8/0 black

post-1360-13949859769482_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kritikk er bra ;-)

Er klar over at proporsjonene ikke er helt i vater.

Knøt den bare som variant av et gammelt mønster (Rouge Foam Stone, eller no sånt...).

Kun et full-fart-forsøk, likeså med denne her:

 

Gjør alltid et raskt forsøk først. Først når jeg har bundet den ser jeg om jeg får trua på mønsteret.

Da kan jeg bruke litt mere tid på å lage noen flere.

Mange slike ender sine dager i søpla...

 

Neste har for tykk bakkropp, for kort vinge, liten framkropp og hode...

 

post-3090-13949859988668_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Terje Refsahl

"De va no som svarte"............. det var det jeg tenkte når jeg fikk svar fra gutta angående klekkesyklusen til Dinocras ;D

 

Hvorfor i granskauen kunne ikke den godbiten som Dinocras er ha en klekkesyklus som er tilpassa en tørrfluefisker :o, det kunne gitt noen herlige klekker vak det gitt ;D ;D

 

Hadde den hatt det så skulle jeg iallefall ha testa denne varianten, og hvem vet kanskje jeg setter den på uansett når en ørret står å vaker helt inne i torva en sommer kveld i Rena :D :D........ bare på ren og skjær trass liksom.....

 

Terje!

post-0-1394986054676_thumb.jpg

post-0-1394986054724_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Vindknuten

Veldig flott stenflue Torvald.

Tror ikke du behøver være redd for for mye cdc og for mørk.

Steinfluene gjør ofte myyye ut av seg på vannet

[attachimg=1]

post-0-13949863492519_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vwing

Veldig flott stenflue Torvald.

Tror ikke du behøver være redd for for mye cdc og for mørk.

Steinfluene gjør ofte myyye ut av seg på vannet

 

 

Denne er sikkert mere riktig i det stadiet:-)

 

[attachimg=1]

post-0-13949863495239_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vwing

Ja, du har rett, men da ville jeg hatt vingene mere samlett:-)

Sjekk bildet til vindknuten tidligere i tråden.

 

Edit: litt breiere ving og V, på disse, for å gi mere liv, gjerne med litt risting i stangtuppen.

 

[attachimg=1]

 

post-0-1394986349658_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her et par fluer som muligens kan duge som steinflue-imitasjoner, skjønt jeg har mine tvil  ;D

Var i begna i dag, og der plukket fisken steinfluer som flagret bortover overflata.

Vanskelig å imitere slike bevegelser, men det skal ikke være for enkelt heller  ;)

 

[attachimg=1]

 

[attachimg=2]

post-448-13949863553738_thumb.jpg

post-448-13949863554031_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Terje Refsahl

For noen få uker siden satt vi under partyteltet på Kvarven og bandt fluer.

Når vi så utover elva så vi flere Dinocras som datt tungt som bly ned på vannet og like etter smalt det skikkelig fra både ørret og harr.

 

Vi begynte å snakke om hvordan vi skulle binde en sånn jævel av en stor steinflue og ikke minst om vi hadde materialer som kunne funke.

Jeg fikk da øye på en kost eller noe sånt som jeg tror Staffan hadde lagt igjen.

Den så ut til å være ypperlig som vinge samtidig som den var glatt og antakelig rimelig vannavstøtende.

 

Jeg rota frem noe 1-2-3 ferdig garn, noe cdc, klippa av litt fra "kosten", fant frem noe dark barred ginger hackle og litt cdc dubbing.

Resultatet av den "der og da" Dinocrasen kan ses under :D

 

Da flua var ferdig måtte den jo testes. Jeg visste det sto en ørret noen meter ut fra land rett utenfor hytta som viste seg av og til gjennom dagen. Ikke kjempestor, men absolutt anstendig størelse. Iallefall perfekt for å teste om flua funka :D

Jeg knøt på denne digre saken av en Dinocras imitasjon, dyppa den i drydip og gjorde meg klar. Johnny og Knut reiste seg fra krakken for å være med på testen.

 

Ørreten sto ca 7 meter ut og jeg valgte å ta et skrått oppstrømskast. Tanken var å gjøre et litt høyt kast slik at stoppen skulle bidra til at flua dalte ned på vannet fra litt høyde slik at det ble et markant fall ned på vannflata.

Flua gikk gjennom lufta, jeg stoppa høyt og lot flua dale ned. Den hadde ikke før tatt vannflata før det smalt som et børseskudd og vannspruten sto til alle kanter. Jeg skvatt noe så inn i gamperæva at jeg røkka til og hadde jeg kroka så hadde jeg vel antakelig vrengt ørreten, så grønnjævlig skvatt jeg.

Johnny brølte rett ut i det ørreten smalt til og lo så deg gjalja utover elva, Knut likedan ;D....... Vi ble stående å le lenge samtidig som vi konkluderte med at denne

Dinocrasen funker åpenbart helt greit :D

....... så gikk rett tilbake til stikka og bandt en tre-fire til, just in case :D :D

 

Terje!

 

 

Dinocras the easy way:

Krok: tmc 200R #8

Kropp: 1-2-3 ferdig tvunnet og lagt dobbelt.

Bakbein: lange cdc fibre bundet på hver side av kroppen

Vinge: Fibre fra en kosteliknende sak som lå igjen etter Staffan (tror det var Staffan sin). Glatte saker og relativt vannavstøtende.

Thorax: En liten ball med cdc dubbing.

Hackle/bein: Dark barred ginger hackle

 

 

 

post-0-13949866996775_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

×
×
  • Opprett ny...